PDA

View Full Version : gitaar afstelprobleem



Nielsje
10 augustus 2007, 12:23
wegens het uitblijven van een reactie bij het andere topic, wellicht dat hier andere mensen zitten...

Ik heb een strat, en die krijg ik maar niet fijn afgesteld.

Tijdje terug zelf m'n fretten gevlakt, omdat de e,B en G snaar behoorlijk aanliepen. Vlakken ging redelijk goed, maar om een of andere reden krijg ik de e snaar maar niet niet-aanlopend. Ik begrijp er geen kont meer van, heb zelfs het idee dat ie op de 22e fret niet zuiver klinkt en aanloopt. Onderhand ga ik me er wellicht ook een beetje op blindstaren.

Binnenkort heb ik wellicht een optreden, en dan moet ie wel weer goed presteren, dus hij moet echt ff gefixed worden. Vraag is, is er iemand wellicht weet waar het aan ligt, of hem voor me wil afstellen?? heb geen zin om naar een dealer te gaan, want dan zie ik nog niet hoe het moet, maar voor een goeie demo-afstelling wil ik wel een kratje meenemen hoor :). Heb de pagina's van don hofstee etc. al gebruikt, maar twordt niet beter, wellicht dat m'n hals bij het bevestigings punt iets gekanteld moet worden (daarover staat niets op website's) heb bij m'n hals een klein 'stempeltje' wat je met een inbus 3 mm kan stellen. Wel gewoon 4 schroeven (niet jaren 70 systeem volgens mij dus).

De gitaar is een jap strat uit 1986 volgens mij, en ik woon in Delft.

zx81
10 augustus 2007, 13:25
misschien stel je de vraag verkeerd, of je stelt een verkeerde vraag. volgens mij komt het op het volgende neer:

je wilt je gitaar goed=professioneel laten herstellen na een mislukte reparatie
je wilt er niet voor betalen
je wil er wel een kratje bier voor geven

Je zoekt dus een gitaarreparateur die zich in bier laat uitbetalen. ik weet niet of die er zijn.

Nielsje
10 augustus 2007, 13:30
Nee, ik wil mijn gitaar goed afstellen, maar om een of andere reden lukt dit niet.

Hiervoor zoek ik een oplossing, ik heb op het moment even geen idee waar het nog aan kan liggen, vandaar dat ik me afvraag of er mensen zijn met tips waar het aan kan liggen? Wellicht dat me iets ontgaan is. En als er mensen zeggen van "joh, kom maar langs met je kratje bier" dan is dat geen probleem.

En liever ga ik niet naar de pro-bouwer, de hele reden waarom ik zelf m'n fretten gevlakt heb, is omdat ik er op dit moment geen geld voor heb. Vandaar. En anders ga ik wel ff geld opzij leggen en breng hem alsnog weg, maar dat zou ik wel weer jammer vinden..

Kim Wilson
10 augustus 2007, 13:32
Getordeerde hals misschien?

Nielsje
10 augustus 2007, 13:46
Nope, dat is het ook niet..

zx81
10 augustus 2007, 13:53
en je hebt niet teveel van de frets afgeschuurd aan de kant van de hoge e? met andere woorden: de frets zijn overal even hoog?

Nielsje
10 augustus 2007, 14:08
Ja, volgens mij zijn ze overal even hoog, er zal wellicht wel een klein verschil in hoogte zitten, maar absoluut even hoog lijkt me zowiezo onmogelijk. Ik heb wel het idee dat ik wellicht wat beter had moeten crownen, dit heb ik gedaan vanaf de lage E kant, zo lag m'n gitaar namelijk op m'n bureau, wellicht dat je dan wat slordig wordt bij de hoge e, omdat die verder bij je vandaag zit?

zx81
10 augustus 2007, 14:46
Ja, volgens mij zijn ze overal even hoog

heb je het verschil gemeten?


Ik heb wel het idee dat ik wellicht wat beter had moeten crownen ... wellicht dat je dan wat slordig wordt

misschien toch maar even sparen, en bij een vakman langsgaan? Meer hulp kan ik helaas niet bieden. had graag wat drank (geen bier!) verdiend met het aan/losdraaien van de trussrod, maar een fretjob is volgens mij iets voor een pro. vandaar ook mijn eerste opmerking.

Natuurlijk kun je fretdressing zelf leren, maar ga nooit rommelen op je main gitaar. koop dan een stagg om mee te rotzooien. Sorry.

Nielsje
10 augustus 2007, 15:26
Toch bedankt voor de hulp.

De trussrod is volgens mij goed afgesteld, heb alle waardes die je moet meten wel bereikt. De afzonderlijke fret hoogte heb ik niet overal gemeten.

volgens mij moet fretten vlakken zelf behoorlijk goed te doen zijn, het algemene resultaat ben ik ook zeer tevreden mee, het was veel erger. Toch vindt ik het vreemd dat m'n e snaar moeilijk doet, terwijl ik niet direct een oorzaak kan vinden. Ik zal zo ff alles meten, en ook voor de verandering een nieuwe snaar erop zetten...

Tja, en nooit rommelen op je main gitaar... dit was de enige die een dressing nodig had.. anders had ik m'n squier wel genomen, maar die speelt al goed..

Nielsje
10 augustus 2007, 16:06
Goed, heb de waardes ff gemeten, hieronder een lijstje. Kanttekening is wel dat er hier en daar geen lak meer op de toets zit, wat de meting dus wel beinvloed. Volgens mij is het redelijk vlak.. maten uiteraard in mm.

0.8
0.75
0.7
0.7
0.65
0.7
0.6
0.7
0.7
0.75
0.7
0.7
0.65
0.75
0.75
0.75
0.75
0.8
0.7
0.7
0.7
0.7

guitarnijboer
10 augustus 2007, 16:23
Zijn dat nu de waardes van de hoogte van de frets in millimeters gemeten vanaf de toets??? Daar schiet je m.i. weinig mee op.

Haal de snaren van de gitaar, stel de hals recht en leg er een rechte metalen lineaal over om te kijken of de frets even hoog zijn.

Daarnaast kunnen slecht afgewerkte frets van zichzelf al een hoop ratel geven. Dus als je denkt dat je slecht gecrowned hebt dan zal dat ook wel zo zijn en zou ik daar eerst eens naar kijken.