PDA

View Full Version : volume/toonregelaren



Benjamin Blue
10 augustus 2007, 12:05
ik heb er eigenlijk nooit echt bij stilgestaan,aangezien het altijd plug n'play was....
maar ik denk dat mn knoppen op mn Les Paul niet goed werken,ach so het volgende

- de 2 volumeknoppen; alleen als ik bij het begin waar ie uit is (0) een klein beetje hoger zet hoor ik een volumeverschil maar verder dan 1,5 (ongeveer)
hoor ik alleen nog maar het zelfde volume....is dit normaal of heb ik ut afgelopen jaar met n Les Paul gespeeld die t niet goed doet?

- bij de toonregeling precies hetzelfde maar dan ongeveer bij de 2,5 dat hij ophoud met verstellen

- als je de tonen afstelt dat het alleen effect heeft wanneer de volumeknop op 10 staat

is dit normaal of heb ik ut afgelopen jaar met n Les Paul gespeeld die t niet goed doet?


edit: vorige kwam misschien verkeerd over (wat overigens niet mn bedoeling was)
anyways...kan iemand me helpen met dit akkefietje van me ^^

Thanks in Advance

Pepe
10 augustus 2007, 12:17
anyways graag ff n GN'er die zn grote wijsheid over mij heen kan strooien en me helpen van dit probleem :nervous:

Thanks in Advance

Zo. Dat begint al bijdehand.
Laat me raden, je hebt een goedkoop gitaartje? Kijk wat er op je potmeters staat en vertel of je humbuckers op enkelspoels hebt, dan pas kan men er wat zinnigs over zeggen.

Benjamin Blue
10 augustus 2007, 12:34
ow..wait.. srry da was niet bijdehand bedoelt....k zal em zo wel ff editen :nervous:
n goedkoop gitaarke...eh...sjah....eigenlijks wel...maar wel n lekker ding ^^

hm..ff kijke...t zijn Dubbelspoel hums...en euhmm...potmeters...sjah er staan 10 van die cijferkes op...(dus n 10 slaagse?)

anyways thnx voor die reply

Orpheo
10 augustus 2007, 12:36
lijkt me dat je voor tone 2 logpots hebt, en voor volume juist 2 lineaire pots. precies de verkeerde dus. effe omdraaien die pots, en klaar is kees. uhm... benjamin.

Nielsje
10 augustus 2007, 12:39
dubbelspoels humbuckers? dat zou interessant zijn.

Nee, Pepe wil weten wat voor pots het zijn, log, of lineair, en wat de waardes zijn..

Orpheo
10 augustus 2007, 12:45
dubbelspoels humbuckers? dat zou interessant zijn.

Nee, Pepe wil weten wat voor pots het zijn, log, of lineair, en wat de waardes zijn..

die bestaan hoor :) de motherbucker van bill/kent lawrence. weet effe niet meer van wie ze tegenwoordig zijn. vroeger mighty mite. dat weet ik dan weer wel ghehe

Benjamin Blue
10 augustus 2007, 12:51
dubbelspoels humbuckers? dat zou interessant zijn.

Nee, Pepe wil weten wat voor pots het zijn, log, of lineair, en wat de waardes zijn..


ja maar tis ook n bijzondere Les Paul eey =P (Adonis dacht ik,ga eer binnekort trouwens n trem op zette ^^ )

log,linear om eerlijk te zijn zou ik het echt niet weten(nog niet op school gehad)
als iemand me kan helpen hoe je dat ziet zou k dat erg op prijs stellen..

en de waardes (srry tis vakantie,begrijpen is niet hetzelfde als onthouden op school) als in K?

@ Orpheo
Thnx,i'll give it a go ^^
k zal vanavond aan mn pa vragen of hij die dingen kan proberen omdraaien...

Nielsje
10 augustus 2007, 12:58
http://nl.wikipedia.org/wiki/Potmeter

bass blom
10 augustus 2007, 13:00
adonis.. zijn dat niet die gitaren die in een 'Your ticket to stardom' doos komen? :D

Benjamin Blue
10 augustus 2007, 13:12
adonis.. zijn dat niet die gitaren die in een 'Your ticket to stardom' doos komen? :D

^^


@ Nielsje

.....wikipedia....wrm wask daar niet eerder aangekome?

ik denk dat er bij de volumes n logaritmisch potmeterke hoort te zijn,en die andere tonen n linear...

maar aan de post van Orpheo te zien kan het ook andersom zijn..
k zal wel ff vanavond in mn gitaar gaan kijken welke letters erop staan


Edit2:
mn pa kwam net thuis en heeft van alles uitgelegt...n hele verhaal dus...
maar het probleem weet ik dus nu al...hier en daar nog ff wat testen en dan is alles weer goed...

Toch nog ff zeggen; Erg bedankt voor de snelle antwoorden en hulp hier en daar...

en deze topic kan voor mijn part weer verwijderd worden ^^

InternEd
10 augustus 2007, 15:20
Nee, nu willen we ook weten wat 'r dan mee was :noob:

iwamoto
10 augustus 2007, 15:29
ver te luh ver te luh ver te luh ver te luh ver te luh ver te luh ver te luh ver te luh ver te luh

Benjamin Blue
10 augustus 2007, 15:46
hehe...ok,ok,ok als beloofd waren er een hele hoop dingen mis o.0

-ten eerste de randaarde was dichtgeplakt met duktape
(die zwarte);verklaard ook het geruis...want het maakte de hele tijd lichaamsaarde

-ten 2e ; de potmeters waren idd verwisselt wat Orpheo zei.....wat ook euhh....ja dat...


Aldus mijn trotse Adonis LP ^^

gelukkig gelijk ff de gitaar helemaal zitte nakijken....


edit;vreemd dat het me nu pas eigenlijk opvalt waarmee ik al die tijd heb zitten spelen...ach jah
tis nou eenmaal zo...gelukkig dat ie nu nog lekkerder speelt...qua sound dan...