PDA

View Full Version : emg's????



lukexx
10 augustus 2007, 10:51
ik heb een ibanez rg in ik zou graag een actieve emp pickup willen hebben. ik ben nog een beetje aan het rondkijken enzo maar ik heb al een aantal vragen

welke is waar het beste voor bestemd?(81,89,85,60)
is het in mijn geval slim om zo'n emg te kopen, komt dat op mijn gitaar wel goed uit de verf en wat is het verschil met 9 volt en 18 volt en hoe krijg je dat? en klopt t dat goeie pickups er ook voor zorgen dat je minder ruis krijgt?

alvast bedankt ;)

bentium
10 augustus 2007, 12:37
allereerst welkom op het forum!!!

inderdaad zoals je zegt, betere pickups zorgen voor minder ruis. Vergeet wel niet dat dit maar 1 van de zovele factoren is dat ruis kunnen veroorzaken (slechte buizen, slechte kabel, ...)

nu welke pickups horen waar thuis...
normaal steken ze een emg 81 in de brug. Een 81 staat er ook om gekend dat ze iets te dun zouden klinken. Daarom gebruik ik een 85 in de brug, deze heeft een alnico magneet, dus die maakt de klank ook iets romiger en dikker, wat al veel beter is.
aan de neck steken ze zeer vaak een emg60 of 85, ofzelf een 81. Alle 3 klinken vet in deze positie. De 85 klinkt daar iets romiger in en een 81 iets strakker. Daarom heb ik een emg81 erin steken. De 60 heb ik nog geen ervaring mee.
een emg89 is een emg single coil(actieve, sa?) samen met een emg81(of was het 85?) in een behuizing, dus je kunt zowel singlecoil geluiden als humbuckergeluiden eruit krijgen. Dus je kunt dezen overal steken waar je wil.


emg's kunnen tot 27V voeding krijgen. als je ze een hogere voedingsspanning geeft, hebben ze meer headroom, waardoor ze iets minder gecompreseerd klinken en iets dynamischer
hoe 18v krijgen: gewoon 2 9v batterijen in serie zetten.

ik hoop dat dit je kon helpen :)

RedBuell
10 augustus 2007, 13:59
89 is een 85 en een single.
Ik ben met een RG bezig en zodra ik de humbuckerringen binnen heb kan ik hem afbouwen en aftellen. Ik doe een 85 in de brug en een 60 in de nek.

Op mijn LTD zit en 81 in de brug en een 60 in de nek, die 81 klinkt gewoon goed clean ook best te doen zorgt voor net een randje wat best mag bij een brug element imo. 60 is wat bassig terwijl de 81 treble is. Wel wat lastig om je amp goed in te stellen als 1 element bassig is en de ander veel treble heeft. Maar de 81 klinkt ook goed voor leads en de 60 gebruik ik dus hoofdzakelijk voor de cleane partijen die bij mij over een ander equalizer gaan.

lukexx
10 augustus 2007, 15:38
bedankt:) ik ben weer een stuk wijzer geworden ik heb alleen nog 1 vraag:

ik ben van plan er gewoon eentje te kopen en ik heb een beetje rondgekeken en ik denk dat mijn voorkeur uitgaat naar een 81 waar kan ik die dan het best plaatsen voor het mooiste geluid bij mn brug op bij mn neck?

RedBuell
10 augustus 2007, 16:33
bedankt:) ik ben weer een stuk wijzer geworden ik heb alleen nog 1 vraag:

ik ben van plan er gewoon eentje te kopen en ik heb een beetje rondgekeken en ik denk dat mijn voorkeur uitgaat naar een 81 waar kan ik die dan het best plaatsen voor het mooiste geluid bij mn brug op bij mn neck?

Is moeilijk te bepalen voor een ander, welke stijl je speelt is natuurlijk heel belangrijk. Kirk Hammett van Metallica speelt met 81/81 luister maar eens.
Steve lukather van Toto speelt met een 85 in de brug, zakkwylde met een 81 in de brug. Hecht er ook niet te veel waarde aan want hun sound komt natuurlijk niet alleen van die pickups.

Wil je echt gaan rossen, veel high gain, lage stemmingen is die 81 mischien de beste, sta je altijd in E gestemd en speel je niet echt snoei harde metal dan is die 85 in de brug mischien beter, hoewel ik die 81 echt niet een puur metal element vind zoals zo veel mensen beweren.