PDA

View Full Version : Squier Strat : Affinity Of Standaard ???



Nexx
10 augustus 2007, 00:37
Hallo,

Ik wil in het weekend een elektrische gitaar kopen.
ik speel al een tijdje op een accoustische (richwood rd-12)

Nu mijn vraag :

Squier Strat Affinity
Of
Squier Strat Standaard ?


Help :soul:

DeiDRagonas
10 augustus 2007, 00:41
Wat zijn de verschillen? Da's wel te vinden op een site ofzo...

Nexx
10 augustus 2007, 00:47
Wel,Kheb op internet wat zitten zoeken , forums enzo, mar de eene zegt affiniti beter omwille van zijn nek.

De andere zegt neeeh, geen, affi maar standaard omdat hij beter geluid geeft :???:

Pentatonic
10 augustus 2007, 00:57
Waarschijnlijk zal het geen anderhalf jaar duren voor je een betere gitaar koopt. Ook de tweedehandswaarde van deze gitaren is laag.

Ik zou dus zelf niet investeren in de luxe-versie van een beginnersgitaar.

Nexx
10 augustus 2007, 01:38
:???:

Dus niemand heeft toevallig een affi of standaard?

zo ja, geef ff advice erover ;)

Me_bigboy
10 augustus 2007, 08:33
Ik zou de affinity kopen, is op zich geen slechte gitaar. Enkel de hardware is kut dus als je na een tijdje het geluid beu bent kan je er eventueel nieuwe pickups e.d. insmijten en dan heb je en prima gitaar.

Ik spreek uit ervaring want ik heb ook een affinity strat, uitgebreid met SD '59 pickup en ze speelt als een zonnetje.

Je zou eventueel iemand kunnen meenemen naar de winkel die zelf gitaar speelt zodat die er het beste exemplaar vantussen kan plukken. (Tussen verschillende gitaren van hetzelfde type zit er verschil)

episua
10 augustus 2007, 09:07
Eigenlijk is de standard gewoon de duurdere (en dus betere) versie van de affinity. Houtsoorten verschillen en de hardware ook. De standard dus!

Kim Wilson
10 augustus 2007, 09:12
Hardware en pickups zijn wel twee verschillende dingen, Bigboy. ;)

Ik denk dat je tegenwoordig geen miskoop doet met een Squier. Op den duur zul je misschien idd de elektronica, zoals pickups en pots vervangen, en misschien de brug, tuners, e.d. Maar over het algemeen heb je met een Squier een redelijke basis.

Overigens heeft de Aff. een alder body, de Standard heeft een agathis body. Geen idee wat die laatste is, maar Fender gebruikt zelf ook elzen (alder) bodies. Dus zou ik zeggen dat een Affinity een mooiere basis is om later eventueel ook nog te upgraden met elektronica en hardware.

M Kactus
10 augustus 2007, 09:40
Hardware en pickups zijn wel twee verschillende dingen, Bigboy. ;)

Ik denk dat je tegenwoordig geen miskoop doet met een Squier. Op den duur zul je misschien idd de elektronica, zoals pickups en pots vervangen, en misschien de brug, tuners, e.d. Maar over het algemeen heb je met een Squier een redelijke basis.

Overigens heeft de Aff. een alder body, de Standard heeft een agathis body. Geen idee wat die laatste is, maar Fender gebruikt zelf ook elzen (alder) bodies. Dus zou ik zeggen dat een Affinity een mooiere basis is om later eventueel ook nog te upgraden met elektronica en hardware.

Agathis is dennehout en wordt de "poor man's mahogany" genoemd. Het heeft een beetje de klankeigenschappen van mahonie, dus. Donkerder, zwaarder en dikker. Alder is feller en opener. Hangt ervan af wat je wilt.

Maar inderdaad, squiers zijn ondertussen wel leuke beginnersgitaren, zoals alle instapmodellen van de "bekendere" merken, eigenlijk. Kan je een tijdje mee.

Kim Wilson
10 augustus 2007, 09:54
Oké, als je de typische Stratklank wilt, ben je dus beter af met een Affinity. Thanx voor de uitleg. :)

dr.distortion
10 augustus 2007, 09:56
Oké, als je de typische Stratklank wilt, ben je dus beter af met een Affinity. Thanx voor de uitleg. :)

En daarom koop je, from my point of view, een strat. Vanwege de typische stratklank.

Chris Winsemius
10 augustus 2007, 09:57
Beste tip die ik je kan geven: probeer bij 'n paar winkels gewoon zoveel mogelijk Strats binnen jouw budget en schaf degene aan die je niet meer terug wilt hangen. Beoordeel de gitaar ook zonder versterker.

Leuk iets: als reserve gitaar (naast 'n 91 USA Strat) schafte ik zo'n aff. Strat aan, de hals van dat exemplaar vond ik zelf qua profiel wat tegenvallen maar de body was veel resonanter dan de amerikaanse body en klonk muzikaler. Later is de usa-hals op die aff. body gezet (soort essenhout, +/- 2001 model) en is het nu m'n favo-Strat die ik nooit weg zou willen doen.

Kim Wilson
10 augustus 2007, 09:57
En daarom koop je, from my point of view, een strat. Vanwege de typische stratklank.
Precies. En daarom heb ik een strat met een Basswood body. :)


:???:

dr.distortion
10 augustus 2007, 09:59
Tja...of het nou een Alder body is wat ik heb uit mijn Fender strat uit Japan van 1987...ik heb geen idee...maar klinkt wel als een typische strat..en dan zou je elzen verwachten. Maar honderd procent zeker weten doe ik het niet. Wat ik wel weet is dat ie lekker speelt en klinkt...en daar gaat het uiteindelijk om :soul:

G.G.
10 augustus 2007, 10:11
Precies. En daarom heb ik een strat met een Basswood body. :)


:???:

Ik heb ook een strat met een basswood / linde body. Kan prima als een strat klinken, maar is wel iets gevoeliger voor elementkeuze.

Linde is inderdaad wat minder stratachtig. Ik vind het wat zompiger. In combinatie met een rosewood toets wordt het nog minder een strat. Ik heb er een preamp met midboost in moeten zetten om hem als een strat te laten klinken. Klint nu wel waanzinnig, maar daar was erg veel gexeperimenteer voor nodig.

De affinities die ik gehad heb hadden elzenbodies. Het waren chinese uit '96. Ik kan je deze zeker aanraden. Er zitten exemplaren tussen die extreem goed afgewerkt zijn, zeer degelijk. Eigenlijk is het enige dat vervangen moet worden de stemmechanieken.

G.G.
10 augustus 2007, 10:20
Hallo,

Ik wil in het weekend een elektrische gitaar kopen.
ik speel al een tijdje op een accoustische (richwood rd-12)

Nu mijn vraag :

Squier Strat Affinity
Of
Squier Strat Standaard ?


Help :soul:

Mijn advies, een tweedehands Affinity (want dat is elzen/alder0 van marktplaats. Dat scheeltje ongeveer €100 -€125 en er zitten zo goed als nieuwe tussen.

Met dat prijsverschil bestel je bij TF een graphtech nut, en een setje Gotoh's die je 1:1 kan vervangen (stuur Niek van TF eens een mailtje, die kan je precies vertellen wat je moet hebben)
www.tonefactory.nl

(€35)
via www.guitarfetish.com bestel je een paar fatsoenlijke pickups
(€65)

Dan heb je voor de nieuweprijs van een standaard Affinity echt een geweldig instrument.

Nielsje
10 augustus 2007, 10:40
Ik heb een Aff, uit '98 volgens mij.

was m'n eerste gitaar, prima ding hoor. Heb alleen het hals element voor een hotrails dacht ik. Ander slagplaatje erop, geshield. Prima klank, wel wat donkerder dan m'n andere strat, maar er zit dan ook een rosewood toets op.

Later heb ik de stemmechanieken vervangen en hem geshield, nog beter! Maar bij mij kon je de mechanieken niet 1:1 vervangen, moest gaten opboren, en de bevestigingsmogelijkheden zijn anders ,maar dat vind ik niet zo'n probleem.

Tip, misschien in je hals wat stroef door de dikke laklaag, staalwol doet dan wonderen!

ivor
10 augustus 2007, 10:45
Hallo,

Ik wil in het weekend een elektrische gitaar kopen.
ik speel al een tijdje op een accoustische (richwood rd-12)

Nu mijn vraag :

Squier Strat Affinity
Of
Squier Strat Standaard ?
Help :soul:

Ga even in de winkel spelen op een affinity en een standaard, dan weet je het meteen, denk ik:D

Joey Handsome
10 augustus 2007, 10:49
Heb zelf een standaard en twee vrienden van me een affinity. Vond zelf mijn standard altijd een stuk lekkerder spelen en klinken. Dat is mijn referentie kader. Ik zou er gewoon een hoop proberen.

Heb nu de lak er af geschuurd (dikke laag zeg...). Was sunburst, ga hem zwart maken met eventueel witte racestrepen (mustang like). Heb bij guitarfetish zwarte slagplaat HH besteld + knoppen, pots en de hele mik mak. Van iemand van het forum twee dimarzio humbuckers gekocht voor een nette prijs. Zal nog wel even duren voordat ie wel helemaal in elkaar zit, maar ik ben benieuwd. Ik heb mijn squier altijd erg lekker vinden spelen. Nu de klank nog.

rjong999
10 augustus 2007, 11:15
Ik heb een affinity squire, een indonees uit 2006, met 1 humbucker (een hello kitty). De humbucker heb ik vervangen door een (witte) EMG 89 en het spul gaat als de brandweer! De tuners zijn gewoon stock, daar is (nog) niks mis mee, brug is ook gewoon OK. Hij speelt er lekker, en in de single coil stand klinkt 'ie zonder meer 100% strat.

G.G.
10 augustus 2007, 11:18
Kijk anders eens in dit topic van mij wat kost een squier upgrade? (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=80209&highlight=kost+squier) Heb je een beetje een idee wat je kan doen om een squier te verbeteren. Ik heb werkelijk alles vervangen, maar zover hoef je zeker niet te gaan.

Rormo
10 augustus 2007, 11:45
Allemaal goede adviezen hier, maar ik zou toch een heel ander advies geven. Ik zeg, koop helemaal geen Squier en ga op zoek naar een London City Spitfire. Net zo duur en naar mijn mening (en velen zijn het met mij eens) een veel betere gitaar.

Nexx
10 augustus 2007, 16:00
Merci allemaal om te reageren en me tog wel een hoop meer informatie te geven.

Ik denk dat ik voor de affinity ga en dan maar later de upgrades doe :p
Maar kga zaterdag naar de winkel mss kan ik nog veranderen :seriousf:

Mss nog een vraagje : heb zo rond de 80 - 100 € over voor een versterker.

Welk merk(type) zouk nemen om tog nog iets degelijks te hebben ?

Nielsje
10 augustus 2007, 16:09
iets meer geld, roland cube scoren, van marktplaats o.i.d.

Squier4ever
10 augustus 2007, 16:40
Oké, als je de typische Stratklank wilt, ben je dus beter af met een Affinity. Thanx voor de uitleg. :)

het ligt niet aleen aan het hout.
ik heb zelf een oudere affinity en die is qua basis (houtwerk) erg goed, de hardware was ruk. die ben ik nu stapje voor stapje aan het vervangen en dat maakt een hoop goed.