PDA

View Full Version : GRR.. Het lukt niet!!!



DeiDRagonas
10 augustus 2007, 00:25
Grrr!! Het wil me niet lukken!!

Ik volg regelmatig hier de topics en vind de inbreng van ppl als Jeroen, Tristan, Guitarmania, Gorgasm, Eurocinema en nog een enkeling erg leerzaam altijd, dank daarvoor! Jullie kunnen me vast helpen met het volgende "probleem.."

Ik, en ik denk velen met mij, schrijven hun nummers op gevoel. Als ik zit te jammen schrijf ik dus eerst ff snel een basisprogressie op papier. Meestal noteer ik dan alles in majeur vorm behalve als ik dan al ergens een mineur of ander specifiek akkoord pak. Doorgaans kijk ik dit later door en ga er de juiste toonladders bij zoeken om de hooks en solo-tjes uit te spelen.

Probleem is nu dat ik bij sommige nummers er gewoon niet uitkom. Die zijn niet (makkelijk) in te passen in een bepaalde modus. Ik heb dan al snel de neiging om een akkoord te wijzigen om t zo theoretisch kloppend te maken. Maar die neiging wil ik tegelijkertijd onderdrukken omdat t voor mn gevoel goed klonk... En daar wil ik dus niet aan kloten dan. Hoe doen jullie dit? En is dit uberhaubt wel een goeie werkwijze?

Een voorbeeld van een nummer van de andere gitarist in onze band... Dit nummer heeft vier verschillende progressies. Hij schreef net als ik vaak doe dus alleen de rootnoten:

1. E - Ab - E - D - C# - E - Ab - G - F - F

2. E - F - E - Ab - G - F - Ab

3. E - C - B - C - E - C - B - A

4. E - C# - D - E - C# - E - C# - D

Over die derde progressie kun je dus vrij makkelijk E frygisch spelen. Dan wordt die A een Amin en de B speel je als Bminb5. Over de vierde heb ik wat gestoeid met de octatonische ladder en speel de C# in mineur en de D als Dminb5. Tot zover klopt het nog allemaal geloof ik... Maar hoe ga je die eerste twee progressies uitwerken? Ik heb ook daar al wat gestoeid met E frygisch en octatonisch maar dat gaat niet echt werken. In welke modus zitten die stukjes en welke toonladder zal theoretisch gezien lekker klinken bij die progressies??

Groeten Roy!!!

glasbier
10 augustus 2007, 00:34
Als iets goed klinkt,waarom wil je het veranderen of aanpassen zodat het theoretisch klopt?

DeiDRagonas
10 augustus 2007, 00:38
Dat probeer ik dus inderdaad juist NIET te doen.. Maar ik wil wel graag wten welke toonladders ik kan gebruiken om bijvoorbeeld nwe solo's en hooks uit te schrijven. Of weten welke akkoorden van de progressie mineur zijn en welke majeur.

glasbier
10 augustus 2007, 00:40
Tja,dan ben je alles weer aan het ontleden,en dat is dus wat je niet wilt.

DeiDRagonas
10 augustus 2007, 00:44
Ja, ontleden wil ik juist WEL. Als ik namelijk iets speel wil ik ook weten WAt ik speel... Welke ladder, welke modus, etc. Iets veranderen aan de rootnoten... Dat wil ik niet.

glasbier
10 augustus 2007, 00:49
Kijk,wat mij betreft(en wat ik ook doe in de symfo)speel je alle akkoorden majeur of mineur en daarover de passende ladder.
zoals,even gek voorgesteld de A en de Es akkoorden.
Deze kun je allebeide ook majeur spelen,maar als je over deze akkoorden solleert moet je de belangrijkste noten van het akkoord wat op dat ogenblijk gespeelt wordt ook gebruiken in je solo.
Bedoel je dit?

-=JEROEN=-
10 augustus 2007, 00:50
ik kan je niet helemaal volgen

wat schrijf je nou op?

alleen de grondtonen?

als je iets op gevoel schrijft, speel je dan alleen grondtonen of akkoorden?

dit is mij niet duidelijk

DeiDRagonas
10 augustus 2007, 01:07
Als ik schrijf pak ik voornameklijk gewoon majeur akkoorden. En dan schrijf ik die dus ff snel op een papiertje... Als t ware schrijf je dan alleen de rootnote, want je schrijft gewoon E, F enz... Later kies ik dan een ladder (modus) om mee te soleren en vul aan de hand van die gekozen ladder ook in welke akkoorden mineur en majeur zijn. Het kan nooit zo zijn dat ALLE akkoorden van zo'n progressie alleen maar majeur zijn.. Nou ja, KAN wel.. Maar je snapt mn point nu toch?

En nu krijg ik die eerste twee progressies dus niet ingepast in 1 bepaalde modus.

Zo iets duidelijker? Ik hoop dat jullie t snappen, voor mezelf is t glashelder wat ik bedoel natuurlijk, maar om dan uit te leggen wat je bedoelt is een tweede.. lol.

Thanx..

Das Schaap
10 augustus 2007, 01:11
Ik heb 1 woord voor je:

Kwintencirkel


Als je daar je eens in verdiept kom je gok ik al een stuk verder en zie je de dingen wat minder zwart wit

-=JEROEN=-
10 augustus 2007, 01:22
hoe speel je dan?

met alleen powerchords?

want als ik akkoorden op gevoel speel, zijn ze meteen al majeur, mineur of wat anders

dat is voor mij de hele clue van muziek schrijven

neem je 3e schema even als voorbeeld:

3. E - C - B - C - E - C - B - A

maak je daar dit van:

Em - C - B - C - Em - C - B - Am

dan speel je in E mineur (ongeveer)

maar maak je van die C een Cm dan wordt het echt een compleet ander verhaal

zoals ik het dus nu begrijp, schrijf je eigenlijk een soort van baslijn, en dan ga je er over soleren, en bepalen de noten van je solo (ongeveer) welke akkoorden je er van gaat maken

begrijp ik dat goed?


edit: verdomde handig trouwens dan msn :listen:

DeiDRagonas
10 augustus 2007, 02:03
zoals ik het dus nu begrijp, schrijf je eigenlijk een soort van baslijn, en dan ga je er over soleren, en bepalen de noten van je solo (ongeveer) welke akkoorden je er van gaat maken

begrijp ik dat goed?

Ja inderdaad... Zo doe ik dat inderdaad. En wat ik pak tijdens het bedenken van die dingen verschilt. Soms powerchords en soms ook al met mineuren en majeuren. Maar meestal idd gewoon powerchords. Het kan ook zijn dat ik eerst een solo bedenk en dan later daar de akkoorden bij zoek.

De kwintencircel ken ik. Die 3e progressie is dan ook al uitgewerkt. Ik pak die A als een Amin en de B speel ik als Bminb5. Daarover speel ik E frygisch en klopt t geheel.

Maar kijk nu eens goed naar vooral die 1e en 2e progressie en probeer dat eens in te passen in een modus vanuit E... Volgens mij lukt dat dus niet.

-=JEROEN=-
10 augustus 2007, 02:39
heb je deze site wel eens geprobeerd?
http://www.all-guitar-chords.com/reverse_scales.php

1. E - Ab - E - D - C# - E - Ab - G - F - F
deze vul ik in op die site:
E F G G# C# D
ik mis dus nog wat tussen G# en C#
vul ik daar A# in dan krijg ik de hungarian major ladder
die met een paar kleine aanpassingen al snel veranderd kan worden in meer herkenbare ladders (vervang G# door A, of C# door C)
vul je het gat tussen G# en C# met A# en B, dan krijg je een dim ladder:
E F G G# A# B C# D (octatonisch, je vorige onderwerp ;))
in dit geval dus E half-whole of ook wel E half dim genoemd

2. E - F - E - Ab - G - F - Ab
dus E F G G#
ook hier weer een herkenbaar patroon, E half-whole
maar ook F of C gypsy (E F G G# B C C#)
of G Pro Neo (E F G G# B C#)
of F Lydian Dim (E F G G# B C D)

3. E - C - B - C - E - C - B - A
E A B C
hier kan echt van alles mee, probeer zelf maar eens

4. E - C# - D - E - C# - E - C# - D
E C# D
hier mis je dus eigenlijk te veel tonen
het hangt daarom dus heel erg af, hoe je dit speelt, waar ligt het accent enzo
dat geldt trouwens ook voor de andere 3

dit is dus waarom ze zeggen dat op gevoel veel beter is dan het te analyseren
soms klopt het theoretisch van geen kanten, maar toch klinkt het
maar ik begrijp wel waarom je het wil leren begrijpen, omdat ik zelf ook zo ben
ik speel op gevoel, maar wil begrijpen hoe of wat

kan je deze 4 voorbeelden eens opnemen, zodat we kunnen horen hoe je ze speelt?

DeiDRagonas
10 augustus 2007, 02:49
Thanx Jeroen, wat een geweldige site, die kende ik nog niet nee.

Ik ga morgen even stoeien met de opties die je geeft. Met octatonisch over de 1e progressie ging het geloof ik niet echt werken, maar zal t allemaal eens goed doornemen.

Maar nu eerst echt ff op bed... truste..

Roy.

-=JEROEN=-
10 augustus 2007, 02:54
ja, ik ook

ik heb mn vorige post nog aangepast (laatste stuk)

slaap lekker, tot morgen :soul:

ps. gebruik je geen msn?

DeiDRagonas
10 augustus 2007, 03:12
Thanx, ik zie het... Die vierde kun je inderdaad zooo veel mee daar kom ik wel uit. Net als die derde... Had al besloten om daar frygisch over te spelen. Het ging me vooral om de eerste twee.

En inderdaad, je snapt me precies... Ik doe dingen ook op gevoel en dat gaat ook voor bij mij, maar ik wil dus wel weten van hoe en wat... Wat speel ik nu eigenlijk, wat ben ik aan t doen... Net als jij.

Nou ja, msn gebruik ik wel, maar om heel eerlijk te zijn zit ik niet zo heel veel achter internet en weet ik niet echt hoe dat allemaal werkt, ppl toevoegen enzo. Je kunt me toevoegen met mn e-mail adres deidragonas@hotmail.com als je wil...

Opnemen kan ik daarentegen weer wel, ik heb een klein thuis studiootje hier... Ik zal dit specifieke nummer niet opnemen, maar ik heb wel eens vaker een zelfde soort probleem bij mn eigen nummers. Ik speel vooral rock n roll achtige dingen... Dit nummer was van een kameraad. Ik ben ook gitarist in zijn band, maar hij bedenkt zo'n beetje alles. Ik zal later eens een nummertje van mezelf opnemen.

EuroCinema
10 augustus 2007, 10:55
FF wat losse opmerkingen, misschien draagt het wat bij.
- Je hoeft niet over elk schema maar met 1 ladder te soleren. Schema's bevatten vaak verschillende toonaarden, dus dan heb je ook meerdere ladders nodig.

bijvoorbeeld:

E - Ab - E - D - C# - E - Ab - G -> hier E mixolydisch
F - F -> en hier ga je naar F, niks aan het handje.

- Maar je kunt zelfs voor elk akkoord een andere ladder gebruiken.

- Je kan als ze snel wisselen ook arpeggio's gebruiken of 1-2-3-5-patronen.

- Nog beter is natuurlijk om op gehoor een passende melodie te maken en daarmee te gaan varieren ipv in theorie te denken.


- Als je beter inzicht wilt hebben in hoe composities in elkaar zitten, gebruik dan geen kruizen en mollen door elkaar (dus niet Ab en C#, maar G# en C# of Ab en Db).

DeiDRagonas
10 augustus 2007, 11:07
FF wat losse opmerkingen, misschien draagt het wat bij.
- Je hoeft niet over elk schema maar met 1 ladder te soleren. Schema's bevatten vaak verschillende toonaarden, dus dan heb je ook meerdere ladders nodig.

bijvoorbeeld:

E - Ab - E - D - C# - E - Ab - G -> hier E mixolydisch
F - F -> en hier ga je naar F, niks aan het handje.

- Maar je kunt zelfs voor elk akkoord een andere ladder gebruiken.

Euro, Thanx.. Ik denk inderdaad dat ik daar een beetje de fout in ga. Ik probeer vaak per progressie een toonladder te nemen. Maar idd je kan ook binnen een progressie van toonaarde wisselen. Dom dat ik dat zelf niet bedacht heb want dat wist ik allang... Wat n eye opener zeg.

gorgasm
10 augustus 2007, 12:34
weet je, ik"ken"iemand... en die is nogal goed. Leeft van zn gitaarwerk, speelt af en toe met "grote" namen. En die zegt; waarom zou je 1000 ladders en akkoorden leren, als je het punt niet snapt.

En da heb ik net met jouw voorbeelden die je vraagt. Niemand verplicht je om een F# in een Dgroot te spelen. Als jij vind dat het kan of je hebt er een situatie voor, tja dan doe je dat maar. Dan speel je m met een kleine terts, geen progleem.
Want als je t zo letterlijk zou opnemen moet je 200 akkoordzettingen leren.
Dus deel ik ook zijn mening, als je weet wat je speelt, heb je genoeg aan majeur en mineur toonladders en akkoorden.

En uiteraard als je een stukkie vind dat goed klinkt, neem je t op. En dan zet je er een blok theorie tegen, en verander je t. En luister je naar t verschil, naar wat t beste is. En mss is t nog wel toffer om iemand die nix van theorie kent daar naar te laten luisterne, dan luistert hij zeker met zn oren en niet met zn verstand.

EuroCinema
10 augustus 2007, 13:15
Ik ben het wel met de strekking daarvan eens, maar alleen mineur en majeur is gewoon te weinig. Zelfs voor Beatlesnummers en Chuck Berry moet je af en toe een verminderd of overmatig akkoord kunnen spelen, en voor classic rock of surf/shadowsliedjes heb je ook al andere ladders nodig. Laat staan dat je jazz/prog/shred e.d. zou willen spelen. In de beperking toont zich de meester, maar je kunt jezelf ook te veel beperken.

Maar ik ben het ermee eens dat muziektheorie een set HULPMIDDELEN is die je kunt gebruiken als je dat wilt, niet een set REGELS waar je je aan moet houden.

gorgasm
10 augustus 2007, 15:55
ja nee, hij bedoelde dat je je grote en kleine tertsladder binnestebuiten, van achter naar voor en omgekeerd kon.

Dan kun je op gelijk welk moment je ladder lydisch, of lokrisch maken.
zelfde met je akkoord.

appyhaan
10 augustus 2007, 17:58
ja nee, hij bedoelde dat je je grote en kleine tertsladder binnestebuiten, van achter naar voor en omgekeerd kon.

Dan kun je op gelijk welk moment je ladder lydisch, of lokrisch maken.
zelfde met je akkoord.

Juist, helemaal correct. Ken je mineur en majeur ladders en akkoorden(helemaal uit je hoofd, stampen en opdreunen, en natuurlijk ook spelen). En je bent een heel eind op weg.

EuroCinema
13 augustus 2007, 10:23
Ooow ja, daar zit wel wat in. Maar waarom dan wel mineur en majeur? Da's toch ook 1 vingerzetting?

-=JEROEN=-
13 augustus 2007, 11:21
met mineur bedoeld hij waarschijnlijk melodisch en harmonisch
(die dus geen modus van majeur zijn)

gorgasm
13 augustus 2007, 12:41
tja kijk ik snap m wel... want een stuk staat of in groot, of in klein, ik heb nog niets tegengekomen dat in lydisch staat ofzo.
Dus als jij groot aant spelen bent en je kent de ladders, kan je bv hem harmonisch maken, of een verhoogde 5 spelen.

voor bv rare situaties.