PDA

View Full Version : Dynacord Rex



Sjel
10 augustus 2007, 00:28
Kom net thuis met een ouwe Dynacord Rex. Op laag volume klinkt ie best OK. Als ik 'm wat harder zet, begint hij wel heel vuil en dun te klinken. Nu is mijn main amp een '76 Fender Deluxe Reverb. Onbewust zal ik wel altijd de vergelijking met die Fender maken. Misschien ligt het daar aan...?

Ik ga alvast nieuwe buizen in de Rex stoppen (want volgens mij zitten de originele er nog in). Hoop dat hij dan iets levendiger klinkt. Nog suggesties om het geheel een beetje te tunen, zonder de amp helemaal om te moeten bouwen?
Ik zou 'm namelijk graag mee het podium op nemen ipv enkel als "thuisversterker".

Pepe
10 augustus 2007, 13:29
Ik heb 2 Rexen gehad, met de laatste een tijdje lopen leuren wegens problemen met de pots en uiteindlijk bij het grof vuil gezet. Dat is wel het ramp scenario natuurlijk.
De Rex -en kleine broertje de twen- zijn tonemonsters en gaan bovendien behoorlijk hard. De Rex ging harder leek het dan mijn Fender Vibrolux, allebei een watt of 40,Hoe harder je hem zet, hoe dikker en verzadigder hij gaat klinken maw, er is dus iets mis met die van jou. Laat Chris of een andere amptech er even naar kijken, het zou zonde zijn om die mooie telefunkens te vervangen voor chinese zooi en erachter te komen dat je geen steek bent opgeschoten.

guitarnijboer
10 augustus 2007, 17:34
Dit probleem zou ik niet direct bij de buizen zoeken. Hoewel je eens zou kunnen kijken naar de gelijkrichter. koppelcondensatoren kunnen nog wel eens hun capaciteit verliezen of doorslaan en wat ook vaak voorkomt is het verlopen van de oude kool weerstanden (weerstand wordt hoger met de tijd), met name weerstanden waar wat hogere spanningen staan zoals Anode weerstanden. Buizen staan dan niet meer goed ingesteld. Op hogere volumes zal dat meer problemen geven dan op lage volumes.

Sjel
10 augustus 2007, 21:33
OK, bedankt voor de reacties. Een Rex is inderdaad wel een coole amp, zeker voor die prijs! Eindelijk nog eens een voorbeeld dat vintage niet per se peperduur hoeft te zijn.

Ik breng 'm volgende week even naar m'n amptech.

Sjel
13 augustus 2007, 20:10
Dit probleem zou ik niet direct bij de buizen zoeken. Hoewel je eens zou kunnen kijken naar de gelijkrichter. koppelcondensatoren kunnen nog wel eens hun capaciteit verliezen of doorslaan en wat ook vaak voorkomt is het verlopen van de oude kool weerstanden (weerstand wordt hoger met de tijd), met name weerstanden waar wat hogere spanningen staan zoals Anode weerstanden. Buizen staan dan niet meer goed ingesteld. Op hogere volumes zal dat meer problemen geven dan op lage volumes.

Het ligt toch aan de buizen hoor. Heb 'm net even opengeschroefd om te poetsen en te stofzuigen en nu blijkt dat een van de twee eindbuizen afgebroken is. Heb dat ook ooit met mijn Deluxe Reverb gehad en de symptomen zijn inderdaad hetzelfde...

Donderdag heb ik een afspraak bij m'n amptech.

Pepe
13 augustus 2007, 20:17
In dat geval hou ik het op de eindbuizen :D

guitaraddict
13 augustus 2007, 20:52
Die Rex zal harder gaan omdat daar een grote eindtrafo in ligt veel ijzer en de windingen zijn " interleaved". Heeft een groter rendement.
Kijk eens wat de impedantie is , waarschijnlijk alleen 15 ohm .
Ben benieuwd.

Alf

mathe
13 augustus 2007, 23:43
Die Rex zal harder gaan omdat daar een grote eindtrafo in ligt veel ijzer en de windingen zijn " interleaved". Heeft een groter rendement.

Veel ijzer + windingen interleaved = hoger rendement?
Kun je dat eens uitleggen?

guitaraddict
14 augustus 2007, 12:54
Nee want ik ben niet zo theoretisch onderlegd maar lees als 10 jaar berichten en info op (voormalig) Ampage en laat liever de experts aan het woord.

Hier oa.een reactie van R.G, (Keen)


Interleaved OT
From: GrungeMan @ Date: 9/11/2001 8:16 PM
Subject: Still on a Custom Wound OT -Windings-

I checked out Joes' Obsolete site in regards to
OT interleaving.
Of course now I don't know whether to go with say, a 7 interleave design, or just sandwich the primary between the secondaries.
Can I have a few opinons please?
Thanks

Grungy


From: R.G Date: 9/12/2001 3:05 AM
Subject: Re: Still on a Custom Wound OT -Windings-

If it's an open question, by all means, do a 7-way or 9-way interleave. The transformer response will be much better.

From: Mike West @ Date: 9/12/2001 3:22 AM
Subject: Re: Still on a Custom Wound OT -Windings-

And it will be more expensive. I have to walk the line in designing transformers between what is electrically perfect and what the customer is willing to pay for.
More interleaves = MORE $$
Your choice there.

I missed the detail on frequency range desired, primary L, primary and secondary Z, output power and the like to be able to do a minimal number crunch on a design to give you an idea of bare bones interleave that I would recommend.

Mike


From: Ingo/Shinrock @
Date: 9/12/2001 8:03 AM
Subject: Re: Still on a Custom Wound OT -Windings-

Hi Grungy,
on Guitar OTīs you donīt see a lot of interleave windings. A 50 Watt Marshall as example has tree primary and two sencondary, a 100 Watt Marshall has only one promary and two secondary. Nevertheless, normaly more several primary windings give less capacivities.
Regards
Ingo

From: Gregg @ Date: 9/12/2001 9:22 AM
Subject: Re: Still on a Custom Wound OT -Windings-

Hi,

My last self wound 55W 2xEL34 OT had 3 primaries + 2 sandwiched in between secondaries /4+8 Ohm/. The frequency responce was 37Hz-43kHz at -3db. IMHO this is plenty enough for a guitar OT. At -1db it will be OK even for HiFi.
Dagnall's 100W C3070 used by Marshall in most of their amps has one primary snadwiched between two secondaries in series. This is the most simple winding topology which yields good results for lows but rolls off the highs above 10-12khz. As far as I know Mesa use the same type of OT in many of their amps.
Going for more than 7 interleave for guitar amp OT seems to me like waste of time and money especially if you're after clean and/or crunch tone.


From: GrungeMan @ Date: 9/15/2001 12:22 PM
Subject: How Many Interleaves?(Mike or Whoever)

Thank you for the replies.
It was also mentioned to me to parallel the secondaries as in pri/sec/pri(I think I got that right, I've since deleted that email).
My plan is a 4k impedence with 4/8/16 taps with a 40hz to 10khz frequency response, 4-6V6's.
Thanks

Grungy






Een grotere trafo zal (meestal) het frequentiegebied breder weergeven.

Alf

guitaraddict
14 augustus 2007, 13:06
Oh ja ,

Hier nog een vergelijk:

Rex en FNS 50 watt trafo's
http://i113.photobucket.com/albums/n233/alfafalfa/IMG_0002.jpg

mathe
14 augustus 2007, 17:22
Dank!
Even een kort door de bocht uitleg:
Interleaving, ofwel het stapelen van primaire en secundaire windingen heeft als effect dat het frequentie bereik voor de hogere frequenties stijgt.
Een grotere kern (meer ijzer) heeft tot gevolg dat de transformator minder snel zal verzadigen wat een merkbaar effect heeft op de lage frequenties.
Beide zaken hebben echter niets te maken met het rendement van een transformator. Wat wel het rendement bepaald zijn de kernverliezen, welke weer worden bepaald door het kernmateriaal (je zat dus wel in de buurt), echter niet de hoeveelheid van het kernmateriaal.
Bij gitaarversterkers wordt het waarneembare niveau met name bepaald door de harmonische vervorming en het rendement van de luidsprekers.

guitaraddict
14 augustus 2007, 20:29
Bedankt voor je heldere uitleg, dat van die kernverzadiging wist ik maar omdat door meer ijzer deze saturatie later optreedt , komen de bassen met name dan niet luider over ?
Is het zuivere sinusvermogen dan niet groter voordat vervorming intreedt ?

En bedoel je dat een versterker met meer harmonische vervorming luider klinkt ?


Alf

mathe
15 augustus 2007, 20:04
dat van die kernverzadiging wist ik maar omdat door meer ijzer deze saturatie later optreedt , komen de bassen met name dan niet luider over?
Ze zullen iets luider zijn, al betwijfel ik of je dat echt kunt horen. Het hoorbare verschil zit hem echter in de strakker klinkende bassen.


Is het zuivere sinusvermogen dan niet groter voordat vervorming intreedt ?
Nee, die blijft hetzelfde. De vervorming van het laag zal echter wel afnemen in relatie tot het midden en hoog.

Uitgangspunt is dat laag in relatie tot midden en hoog meer vermogen nodig heeft om een gelijk (menselijk) waarnemingsniveau te bereiken.
Vergelijk maar eens een gitarist met een 50 Watt versterker en een basist met hetzelfde vermogen. Beide hebben dezelfde luchtverplaatsing maar alleen zal ons gehoor de gitarist harder waarnemen dan de basist.



En bedoel je dat een versterker met meer harmonische vervorming luider klinkt ?
Precies.

Marc

heavy-metal-thunder
15 augustus 2007, 20:15
"Coony" van dit forum heeft een Rex omgebouwd naar een oude Marshall Bluesbreaker. Zelf heb ik een Bassking die gemodifieerd is naar een JTM45. Beiden klinken cool, heel marshally, maar hebben minder headroom.

Standard heb ik de rex niet gehoord, wel de Twen en die had dan wat weg van een Fender Princeton, maar had als nadeel dat hij maar 1 pot had voor bas en treble.

Pepe
15 augustus 2007, 21:45
Standard heb ik de rex niet gehoord, wel de Twen en die had dan wat weg van een Fender Princeton, maar had als nadeel dat hij maar 1 pot had voor bas en treble.

De duitse princeton ja of liever een deluxe gezien de 12incher van de twen.
Fender klinkt wat stijver en strakker, de twen agressiever en more throaty. Ik ben nu aan mijn 2e twen bezig. Die beperkte toonregeling.. tis plug & play, da's waar.