PDA

View Full Version : 12AX7 of misschien 12AT7, of nog iets anders?



dePerik
9 augustus 2007, 22:56
Ik heb een vraag voor de buizekenners hier.
M'n top (Laney AOR series II 100 watt - gemodde JCM 800 kloon) heeft vier JJ longplate 803 12AX7 buizen en vier TAD eindbuizen. De 12AX7 buizen zijn 'cascaded', voor zover ik begrijp betekent dat dat ze zeg maar 'serieel aan elkaar staan in plaats van parallel. De sound is eigenlijk heel oké maar er zit een fizzy klank aan in het hoog, vooral als je losse tonen aanslaat. Een accoord wil nog wel lekker grommen, maar een solo wordt ielig en krasserig.
Als ik de pre amp op 6 heb en de master op 3 of zo is het eigenlijk al niet meer aan te horen.
Ik zit er aan te denken om de V1 te vervangen door een EH of NOS buis, maar is het ook verstandig om één of twee low gain buizen er in te zetten?
Ik kan me voorstellen dat, doordat ze cascading zijn, er teveel gain opgebouwd wordt, met dat fizzy randje als gevolg.
Zit ik een beetje in de goede richting?

dePerik
10 augustus 2007, 00:09
Nah, niemand? :dontgeti:

Outrage
10 augustus 2007, 01:19
je moet eens gaan kijken op www.laneyforum.com. Daar heb je heel wat gebruikers samen. Het geluid dat je omschrijft is redelijk herkenbaar bij laney (heb ik zelf ook wat), ik kan het enigszins omzeilen met een equalizer.

Chris Winsemius
10 augustus 2007, 10:23
Voor wat meer warmte: JJ ECC83S buisjes
Voor wat minder gain: 5751 als V1

dePerik
10 augustus 2007, 22:21
je moet eens gaan kijken op www.laneyforum.com. Daar heb je heel wat gebruikers samen. Het geluid dat je omschrijft is redelijk herkenbaar bij laney (heb ik zelf ook wat), ik kan het enigszins omzeilen met een equalizer.

Ja dat forum ken ik goed maar ook daat staat niet echt een antwoord. Wel een verwijzing naar een Engelse gast die kennelijk álles van AOR's weet. Ik ga die maar es mailen (kijken of het lukt iig)

dePerik
10 augustus 2007, 22:26
Voor wat meer warmte: JJ ECC83S buisjes
Voor wat minder gain: 5751 als V1

Thanx Chris, you're always a big help :cheerup:

Chris Winsemius
11 augustus 2007, 14:28
Ik moet even 'n correctie maken: die longplates klinken volgens mij nog wat warmer dan reguliere JJ ECC83S buizen.

Begin met 'n (GE) 5751 als V1: meer warmte en minder gain. Mail me anders ff.

Fijn weekend!

dePerik
11 augustus 2007, 22:58
Ik moet even 'n correctie maken: die longplates klinken volgens mij nog wat warmer dan reguliere JJ ECC83S buizen.

Begin met 'n (GE) 5751 als V1: meer warmte en minder gain. Mail me anders ff.

Fijn weekend!

Jawel, maar m'n amp tech zei ook dat die longplates veel eerder oversturen dan ECC83's . En je kan je voorstellen dat als er vier van die buizen op elkaar lopen in te werken, het geluid als snel te veel gain heeft. En nou vind ik die gain niet zo erg maar ik vermoed dat het krasserige fizzy bovenrandje daar ook vandaan komt. Denk ik :dontgeti: .
Ik ben gisteren op marktplaats tegen twee nieuwe JJ ecc83s buizen aangelopen, die heb ik dan maar meteen gekocht. Maar een NOS 5751 van General Electric kost me als snel een kleine 30 euri (sjeezzz). Ik wil wel een béétje zeker weten of het echt wat is. Hoewel, ik weet inmiddels ook dat SRV (leve de man van de....ik moet daar altijd aan denken en ik ben vást de enige niet ;) ) 'm ook op V1 had.
Ik zet eerst de EEC83s-en er in, ook ééntje op V1 en dan kijk ik het een repetitie aan. Mocht he niet voldoende zijn, bestel ik een 5751.

En Chris, ik heb gelezen dat er ook gasten zijn die de hoog-elco bypassen. Is dat uberhaupt een oplossing? Of is dat te vergelijken met een lobotomie wanneer je een hoofpijntje hebt?

BamBuFan1
12 augustus 2007, 00:04
Voor wat meer warmte: JJ ECC83S buisjes
Voor wat minder gain: 5751 als V1

Heb een beetje buizen zitten uitproberen in mijn gloedjenieuwe Harley Benton GA5. En de JJ ECC83S is inderdaad een blijvertje! Heel transparant maar krachtig geluid, en je snapt ineens weer waar die vijf standen van een Strat voor zijn als je eerst met een 12AX7 hebt gespeeld! Het nek-element is warm en het brug-element Tele-achtig trebly in plaats van wollig-wat minder wollig.

Ik heb ook een EH 12AT7 uitgeprobeerd. De AT geeft minder vervorming en 'kracht' aan het geluid, maar is verder heel regelmatig van klank, dus niet te schel of te warm.

jerome
12 augustus 2007, 11:34
Mij vielen de JJ voorbuizen tegen.
Te weinig laag en teveel hoog.
EH's zoals je in je post aangeeft kunnen in sommige versterkers een heel kil vervormd geluid geven, en behoorlijk penetrant hard, wss geweldige buizen voor metalamps
Ik ben zelf zeer tevreden over Tung Sol buizen.
een volle, warme en transparante sound sound, veel laag en mooi helder hoog. Ik vind ze (in mijn amp) erg lijken op de NOS buisjes die ik vroeger altijd gebruikte.
Ik heb ook een tijdje met Tung Sol op V1 en JJ's op V2 en V3 gespeeld.
Ook een combi kan in sommige amps erg lekker uitpakken.
Maar nu speel met álle voorbuizen Tung Sol's.
Dus probeer ook eens een combi uit.
Van een aantal merken 1 buisje kopen en proberen maar!

dePerik
12 augustus 2007, 12:18
Yep, zit in de planning en ik heb idd steeds met een half oog naar de Tung Sol buisjes zitten loeren, dus ik zal er es werk van maken.