PDA

View Full Version : Hout voor speakerkast??



kunk
9 augustus 2007, 22:54
Hallo,

Heb thuis nog 2 platen betonflex liggen. 18mm dikke watervaste multiplex wat wordt gebruikt voor bekistingen. Ben benieuwd of iemand dit wel eens gebruikt heeft voor het bouwen van een cab. Zat te denken om zelf een 2x12 cab te maken en hier dit hout voor te gebruiken.

Alvast dank,

Kunk

Kim Wilson
10 augustus 2007, 08:48
Dat zou ik niet doen, veel te stug waarschijnlijk. Het mooiste is een goeie kwaliteit berken multiplex, 18 mm. Betonplex kan wel, maar ik weet niet of het de klank ten goede zal komen.

G.G.
10 augustus 2007, 10:27
Doe het niet omdat je dat spul toevallig heb liggen. Het hout is maar een klein deel van de totale prijs (tolex, doek, hoekjes, handvaten, wieltjes, speakers. Bezuinig niet op het hout, maar koop gewoon berkenmultiplex.

Ik heb net een cab gebouwd, en heb even naar mdf zitten kijken. Uiteindelijk toch berkenmultiplex genomen. Zou zo vervelend zijn als je er een hoop geld in heb zitten, en uren werk en het klinkt niet lekker.

chubbyfan
10 augustus 2007, 10:53
waarom niet?je kunt toch altijd nog berkenmultiplex kopen,misschien klint het wel mooi en zo niet ff nieuwe platen zagen en de boel over zetten,je hoeft het geheel toch nog niet helemaal af te monteren(hoekjes,wieltjes e.d)

Kim Wilson
10 augustus 2007, 10:55
Nee, zo werkt dat dus absoluut niet.

Tolex is één van de duurste elementen van een cab. Beetje zonde als je er voor €100 opgeplakt hebt, en je komt er achter dat het niet werkt, niet?

Je kunt een cab achteraf niet meer even aanpassen. Check anders even het draadje van mijn cab, staat in mijn sig. Dan zal het wel wat duidelijker worden.

G.G.
10 augustus 2007, 10:58
Nee, zo werkt dat dus absoluut niet.

Tolex is één van de duurste elementen van een cab. Beetje zonde als je er voor €100 opgeplakt hebt, en je komt er achter dat het niet werkt, niet?

Je kunt een cab achteraf niet meer even aanpassen. Check anders even het draadje van mijn cab, staat in mijn sig. Dan zal het wel wat duidelijker worden.

Precies.

Heb net dit gebouwd:

http://img367.imageshack.us/img367/9294/p1000628qr3.jpg

Als dit betonplex was geweest, kan iemand mij dan even uitleggen hoe ik het hout gemakkelijk en onzichtbaar vervang in berkenmultiplex :stop:

Jimwoud
10 augustus 2007, 11:55
Volgens mij wil de topicstarter gewoon simpel een cabinet bouwen, zonder tolex etc.

Als je het niet teveel werk vind kun je het van betonplex maken, weet niet watvoor betonplex het is? Meranti of berken? Weet alleen niet of het door de (gladde)fenollaag op de platen lekker klinkt, lijkt mij nogal te veel weerkaatsen, te boomy ofzo.

Maar wat de rest zegt een stuk berkenplex kost ook geen drol, je hebt nieteens Watervast verlijmd(WBP) nodig. Gewoon MR is prima.

succes

bert k
10 augustus 2007, 12:42
Het nadeel van betonplex is dat het heel glad is. Verven of lakken kan je wel vergeten. Plakken van tolex weet ik niet, maar je moet wel het hele oppervlak goed ruw zien te krijgen.

Tweede nadeel is dat het klotezwaar is. Je kan ook platen graniet gebruiken, dat weegt net wat minder...

Jimwoud
10 augustus 2007, 12:48
Tweede nadeel is dat het klotezwaar is. Je kan ook platen graniet gebruiken, dat weegt net wat minder...
Hangt van het materiaal af, je hebt betonplex in verschillende houtsoorten, van populieren(heel licht) tot meranti(aziatisch hardhoutsoorten, erg zwaar)

Rutger
10 augustus 2007, 12:50
Precies.

Heb net dit gebouwd:

[foto]


Mooie cab, beetje Vox-like (I like :) ). k Zie dat je een uitsparing achterin hebt zitten, wil je er op termijn nog een versterker inbouwen?

En is t niet handig nog een handgreep in t midden te plaatsen?

Nielsje
10 augustus 2007, 12:54
vind het eerder lijker op een marshall behuizing voor een jtm 45 of 18 watter.. zou best een geile combi zijn...

trouwens G.G. ligt het aan mij, of het afgeschuinde gedeelte van de armrest bij je strat wel erg hoekig?

Kim Wilson
10 augustus 2007, 13:10
Idd een monstermooi kastje, GG. Ik heb de bouw ook in het betreffende draadje gezien, en als ik me niet vergis, is het een Bluesbreaker-kopie. Echt supernetjes!

G.G.
10 augustus 2007, 13:26
Idd een monstermooi kastje, GG. Ik heb de bouw ook in het betreffende draadje gezien, en als ik me niet vergis, is het een Bluesbreaker-kopie. Echt supernetjes!

Beetje off-topic, maar het is een combo in Marshall 1974X maten, maar dan 1 cm dieper zodat de Madamp a15mk2 erin past. Die is nog niet te koop, maar de maten zijn hetzelfde als de a15mk1.

Handvaten aan de zijkant heeft 3 redenen.

1 Daar zitten balken en daar hebben de schroeven het meeste vlees.
2 Ik zit graag op mijn vesterker als ik zit te spelen. Handvat in het midden is dus niet echt comfortabel.
3 Hij zal behoorlijk zwaar worden, dus met twee armen tillen vind ik dan gemakkelijker, of je kan hem gemakkelijk samen tillen voor de langere stukken.

kunk
11 augustus 2007, 20:39
Als ik de reakties tot zover lees en goed begrijp hebben de meeste experts twijfel over de geluidskwaliteit die uit een cab van betonflex komt.
Dit is toch wel te ondervangen door aan de binnen kant van de kast enige dempingsmateriaal aan te brengen?

Voor wat betreft het gewicht denk ik dat het wel meevalt, de platen die ik heb zijn niet zo zwaar. En inderdaad zoals al gesuggereerd door een van jullie hoeft het voor mij in eerste instantie geen luxe beklede kast te worden maar is de eerste vereiste dat ie goed klinkt en stevig in elkaar zit.
Als dit bereikt is zien we wel of we de kast wat gaan opleuken.

Dude
11 augustus 2007, 22:40
er wordt meteen al weer door de 'ervarings deskundigen' gegooid met gelezen of gegokte ervaringen...

En dat tolex en rest materiaal duur is snapt zelfs het halfvolle flesje bier dat hier voor me staat wel maar dat is volgens mij helemaal de vraag niet geweest van de topicstarter...


topicstarter, als je het spul hebt liggen en simpel een kastje in elkaar wilt schroeven zou ik dat zeker doen. Al is het alleen om de ervaring op te doen voor een evt volgend project.
Ik ben erg benieuwd hoe het klinkt trouwens...

kunk
11 augustus 2007, 22:50
Goed gesproken Dude, ga snel aan de slag met een kastje timmeren. Nog even goed nadenken over de te gebruiken speakers en tegen de tijd dat ie klaar is laat ik het wel weten

Kim Wilson
11 augustus 2007, 22:58
Ach, je kunt het altijd proberen natuurlijk. Ik zou hem echter wel eerst even beluisteren voordat je hem helemaal afwerkt.


Oh, en het is betonPlex. :)

kunk
11 augustus 2007, 23:15
En dat is nou ook precies de bedoeling Wilson eerst uitproberen en als het de moeite waard is later wel afwerken.

G.G.
12 augustus 2007, 00:47
er wordt meteen al weer door de 'ervarings deskundigen' gegooid met gelezen of gegokte ervaringen...

En dat tolex en rest materiaal duur is snapt zelfs het halfvolle flesje bier dat hier voor me staat wel maar dat is volgens mij helemaal de vraag niet geweest van de topicstarter...


topicstarter, als je het spul hebt liggen en simpel een kastje in elkaar wilt schroeven zou ik dat zeker doen. Al is het alleen om de ervaring op te doen voor een evt volgend project.
Ik ben erg benieuwd hoe het klinkt trouwens...

Kan wel zijn, maar TS reageerd pas voor het eerst in post nr. 14 en in de eerste post gaat het nergens over een "simpel" kastje of iets dergelijks.

Zelf heb ik een stuk of 25 bouwsites bekeken voor ik begon, en overal werd berkenmultiplex geadviseerd en mdf en betonplex ect. afgeraden.

Ben zeker wel benieuwd naar hoe het klinkt, maar zelf zou ik die moeite nooit nemen en gewoon berkenmultiplex kopen. Ja, ik heb geen ervaringen met betonplex in combinate met speakers, maar ik zou het persoonlijk zonde vinden van de tijd en die platen.

Geronimo
12 augustus 2007, 01:08
En waarom is dat eigenlijk? Waarom is berken beter dan vuren oid? Ik lees het altijd overal idd dat je berken moet hebben maar ik lees nooit waarom.

Volgens mij lullen een hoop mensen elkaar maar na en roept iedereen dus dat je berken moet hebben.

En een berk is maar een boom net zoals een den, eik of populier, zou dat nou echt wat uitmaken?

Het hele ontwerp van een gitaarcabinet a la marshall 4x12 1960A (marshall heeft het ontworpen) en alle afgeleiden daarvan (2x12, e.d.) gaan audiologisch gezien helemaal nergens over, marshall heeft maar wat in elkaar gezet toen. Een kast met wat speakers erin, meer is het niet.

Dus wat zou dat dan uitmaken wat voor hout je gebruikt? Volgens mij moet je wat hebben wat zo min mogelijk mee resoneert, en het lijkt me dat van die betonplaat erg hard en stug is en misschien best wel functioneert.

Tevens heb je ook geen tolex nodig aangezien er al een harde laag opzit...

Dude
12 augustus 2007, 10:59
Volgens mij lullen een hoop mensen elkaar maar na



en daar hebben we de definitie van een internetforum.... :sssh:

kunk
12 augustus 2007, 13:11
G.G. stelt dat op verschillende bouwsites het gebruik van betonflex wordt afgeraden. Ben wel benieuwd naar welke sites dit zijn want ben ze zelf niet tegen gekomen en heb er toch wel naar gezocht.

Kunk

Kim Wilson
12 augustus 2007, 14:04
En waarom is dat eigenlijk? Waarom is berken beter dan vuren oid? Ik lees het altijd overal idd dat je berken moet hebben maar ik lees nooit waarom.

Volgens mij lullen een hoop mensen elkaar maar na en roept iedereen dus dat je berken moet hebben.

En een berk is maar een boom net zoals een den, eik of populier, zou dat nou echt wat uitmaken?

Het hele ontwerp van een gitaarcabinet a la marshall 4x12 1960A (marshall heeft het ontworpen) en alle afgeleiden daarvan (2x12, e.d.) gaan audiologisch gezien helemaal nergens over, marshall heeft maar wat in elkaar gezet toen. Een kast met wat speakers erin, meer is het niet.

Dus wat zou dat dan uitmaken wat voor hout je gebruikt? Volgens mij moet je wat hebben wat zo min mogelijk mee resoneert, en het lijkt me dat van die betonplaat erg hard en stug is en misschien best wel functioneert.

Tevens heb je ook geen tolex nodig aangezien er al een harde laag opzit...
Een speaker voor hifi moet idd zo min mogelijk resoneren. Daarom maak je die van MDF of zo. Een cab voor gitaar moet juist wel resoneren, dat maakt de klank.

Enneh, over die opmerking van geen tolex. Hoe wou je dat aan de kopse kanten van het hout op gaan lossen?

Franc
12 augustus 2007, 15:14
Ik denk dat je in de tijd dat deze discussie loopt al 2 kasten had kunnen timmeren van dat hout :D

Gewoon proberen, niet over afwerken nadenken, desnoods doe je op de zaagsneden wat menie of verf oid. Ik heb er ooit een volledig van 18mm MDF gemaakt. Klonk als een klok maar niet te sjouwen dus die is weer naar zijn schepper.

De grap is inderdaad dat bijvoorbeeld Marshall ook maar wat deed. Experimenteren, het goedkoopste pakken en niet nadenken. Je denkt toch niet dat die maten van een 4x12 berekend zijn iod?

kunk
17 mei 2008, 19:39
Eindelijk is mijn cab van betonflex dan af. Heeft natuurlijk veel te lang geduurd maar uiteindelijk deze week maar even doorgezet en de cab afgemaakt.
Bij de start van deze topic was mijn vraag vooral bedoeld om de meningen te peilen over de geschiktheid van gebruikte materiaal voor een luidsprekerkast.
Leuk is het dan om te zien hoe de meningen daarover verschillen. Velen vonden het bij voorbaat al verspilde moeite en zonde van het geld. Aangezien ik de luidsprekers nog had liggen en ik het hout heb gekregen viel dat wel mee en mijn bouwstijl zal ook wel niet erg professioneel worden bevonden.
Nu de kast klaar is en ik er vanmiddag enige tijd over gespeeld heb ben ik toch wel tevreden met het resultaat. Had verwacht dat het geluid een kil karakter zou hebben maar vond dat erg meevallen.
De gebruikte speakers, een oude Fane en Evans speaker van elk 80 watt 8Ohm, geven toch een goed resultaat. De versterker die ik gebruikte is trouwens een marshall DSL100 en de gitaar een Fender Stratocaster (HSS uitvoering)

JohnLord
18 mei 2008, 14:34
Fotooooooooooooooo's !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

kunk
18 mei 2008, 19:13
Niet schrikken maar hier staan de foto's

http://www.mijnalbum.nl/Album=K6CADFPM

Ondertussen zijn er zelfs nog wieletjes onder gezet zodat de uitstraling nog professioneler wordt.

Renin
18 mei 2008, 19:42
wellicht wat laat :), maar ik had een mooie flightcase gemaakt voor de top lijkt me. Daar is het materiaal zeker geschikt voor en ook zeker wel te verkopen als het een mooi resultaat was.

Mooi dat je in tevreden bent. Persoonlijk ben ik niet kapot van de look, maar ach het gaat om het geluid niet?

JohnLord
19 mei 2008, 08:49
Voor een flightcase is het materiaal onnodig zwaar. 12 mm multiplex is al meer dan voldoende. Overigens ziet de cab er best goed uit, alleen die roosters!!!
Hoe klinkt ie? Zelf heb ik ook zo'n soort set, met zelfgebouwde onafgewerkte cab. Daar zal ik vandaag ook even een paar foto's van uploaden.

JohnLord
19 mei 2008, 10:47
hier dan:
http://i204.photobucket.com/albums/bb210/tjeabele/DSCF1143.jpg

JohnLord
19 mei 2008, 10:49
http://i204.photobucket.com/albums/bb210/tjeabele/DSCF1144.jpg

http://i204.photobucket.com/albums/bb210/tjeabele/DSCF1145.jpg

jan jansen
19 mei 2008, 18:09
http://i204.photobucket.com/albums/bb210/tjeabele/DSCF1144.jpg

http://i204.photobucket.com/albums/bb210/tjeabele/DSCF1145.jpg


Mooi,ziet er strak uit...en lijkt verdacht veel op mn project waar ik mee bezig ben.....een ander vraagje heb je de afmetingen van die top (versterker),met name de hoogte ook?

JJ

JohnLord
19 mei 2008, 19:16
Dank je, vind het zelf ook wel geslaagd. Nu nog tolex en zo er op en hij is af an dan ga ik aan mijn tweede beginnen. Deze cab is volgens Marshall 1936 specs, de volgende volgens ENGL 212 specs maar dan met slanted voorzijde. Daar ga ik denk ik een bouwverslag van maken en plaatsen in de werkbank.

De afmetingen van de JCM 900 kun je op de Marshall site vinden. Ik heb het even voor je opgezocht: de top is 750 x 310 x 220 mm, en dat is inclusief de kunstofhoekjes die een beetje uitsteken.

kunk
19 mei 2008, 22:03
Mijn complimenten voor John Lord.
Ziet er netjes uit hoor, is behoorlijk netter afgewerkt als mijn kastje. Nu was dat wel is waar ook niet mijn doelstelling om een perfect afgewerkt kastje te maken. Want daar waren de platen al te veel voor beschadigd, maar toch.
Mijn bedoeling was meer om te proberen of dergelijk materiaal uberhaupt geschikt is voor een luidspreker kast en denk dat dat tot zo ver wel gelukt is.
Als ik nog eens een nette kast ga maken dan laat ik de platen wel gelijk op maat zagen in de winkel.

Kunk

Erik70
19 mei 2008, 22:42
Nette kast hoor!. lekkere speaker, hè. Ik heb ze ook.
Jij hebt ze alleen binnenstebuiten erin gezet. Je kan ze beter van achteren tegen de baffle schroeven dan van voren erdoor steken. Daarom zit ook die kurk-rand aan de voorkant van de speaker, voor de afdichting. Ook handiger om de speakers evt los te halen zodra je er een bekleding voor hebt zitten.

Renin
19 mei 2008, 22:59
Vraagjes:

Hoe klinken die greenbacks nu in een 2x12? Gaat dat niet heel snel "over de kop"?

Welke stijl gebruik je ze, en prikken ze wel goed door de mix?

JohnLord
20 mei 2008, 09:50
Bedankt voor de positieve reakties.

@Erik70: Ik heb de speaker op exact dezelfde manier gemonteerd als ENGL dat doet. Alleen krijgt mijn cab geen demonteerbaar front, dus heb ik hem zo gemaakt dat ik door de achterpaneeltjes los te schroeven de baffle er uit kan nemen. Voor de afdichting levert Celestion een zelfklevende ring in vier delen die je kunt gebruiken als je de speakers op deze manier monteert.

@Renin: de cab heeft nu een belastbaarheid van 50 watt, dat is ruim voldoende voor deze top. Ik heb hem op de low-stand (25 watt) en nog niet eens op half volume. De ervaring van over de kop gaan heb ik dan ook niet, ze worden dan ook voor minder dan de helft belast.
Ik heb de speakers nog maar kort, maar vind ze nu erg goed klinken (jaja, zelfs op een JCM 900). Misscien verandert het geluid nog iets als ik ze wat langer heb. Ik heb de cab nog niet in bandsituatie getest, ik ga hem denk ik ook vooral thuis gebruiken. De cab waar ik deze week aan ga beginnen gaat mee naar de repetitie ruimte en krijgt V30's.