PDA

View Full Version : Wat voor bassnaren zoek ik?



Yapser
9 augustus 2007, 21:01
Ik heb een Yamaha 414 bas met daarop de standaard snaren (Zullen wel gewone inmiddels doorroeste roundwounds zijn, geen idee van de dikte).

Het geluid hieruit is vrij 'hol' / veel midden naar mijn idee maar weinig echt (heel) laag. Ik zoek vooral een laag geluid zonder veel extra middentoon (niet dat de G/D snaar dood klinken maar wel gewoon hun tone hebben) een beetje richting oldskool Pink Floyd / Tommy Shannon (Stevie Ray). -zonder- te detunen.

Welke snaar zoek ik? en welk merk gaat enigsinds lang mee (Niet na 2 weken dood, langer dan D'addario's iig).

@ onder: No prob :)

Blend
9 augustus 2007, 21:41
sorry, ik snapte de vraag eerst niet. heb 'm al weggehaald.

Valentijn
9 augustus 2007, 22:07
wat je t beste kan doen is verschillende blijven testen.... dan kom je vanzelf uit op de snaren die je zelf t beste vind klinken...

ik ben zelf fan van Ernie Ball, denk dat die wel overeen komt met je omschrijving. Heb ook erg goede verhalen gehoord over EBS snaren...

Yapser
10 augustus 2007, 00:08
Ernie Balls zijn ook roundwound krengen naar het schijnt.

Ik wil iig van m'n 'beunige' toon af :) maar echt laag.

Wizz
10 augustus 2007, 17:14
DR Hi Beams en dan niet te dik : Ik was altijd in de veronderstelling dat een dikke snaar dik zou klinken, maar het omgekeerde bleek waar. Goede reggae-bassisten spelen bijna allemaal op dunne stainless steels. De grotere elasticiteit geeft duidelijk meer laag.

Wizz

Duff
10 augustus 2007, 20:26
Omdat een nieuw topic met dezelfde vraag me overbodig lijkt stel ik em hier,
Ik bas met een plectrum en speel rock/metal maar het voelt of mijn snaren nogal slap zijn/meegeven als ik aansla zodanig dat dit niet fijn meer speelt.
Ik denk dat ik snaren wil die een hogere snaarspanning hebben maar ik weet niet wat voor snaren dat zijn, dikke of juist dunne of wat voor soort dan ook.
Wie kan mij helpen?

Wizz
10 augustus 2007, 21:26
Voor het steviger plektrumwerk inderdaad juist weer wat dikker. Overigens zegt de dikte niet alles over de spanning : Een D&R .040-.100 setje voelt strakker dan een D'addario EXL in dezelfde dikte. Voor het plektrum gebruik ik meestal een Rickenbacker met D&R Hi Beam .045-.105. Ook misschien interessant : Het plektrum zelf is een Dunlop Jazz 2 (heel klein en keihard).

Wizz

Roro92
10 augustus 2007, 23:31
Helaas heeft niet iedereen beschikking tot een Rickenbacker ;). Poor me.

Yapser
11 augustus 2007, 12:47
Hmm, DR zat ik zelf al naar te kijken omdat ze lang mee zouden gaan.

Misschien iets wat ietsje meer helpt: de CD Roger Waters - Amused To Death. Als 'ie bas speelt klinkt dat ontzettend laag met weinig tonen eromheen. EQ't hij het weg of is dat een bepaalde set snaren/bas combinatie?

(Trackje: What God Wants, part 3)

Wizz
12 augustus 2007, 10:57
Ik denk niet dat alleen snaren je die sound gaan brengen. De Yamaha BB 414 is niet de vetste bas die ik ken. Een Fender Precisionbass, een Höfner vioolbas, een Steinberger, maar eens drie voorbeeldjes te noemen, klinken veel dieper.
Hoe je aanslaat maakt ook veel uit. Voor een hele vette dub-reggae die ik laatst opnam waren drie faktoren van belang :
1.Zachtjes met mijn duim (niet slappen !) de snaar "aaien" ter hoogte van de laatste fret
2.Een Fender Precisionbass met een setje D&R .040-.095 Hi Beams, niet al te vers uit de verpakking (maandje oud, schat ik), volumeknop op zes en de tone op nul
3.Een hele vette compressie, ik ging voor deze : http://www.tlaudio.co.uk/tlaudio/docs/products/5021.shtml

Succes !
Wizz

Yapser
12 augustus 2007, 13:11
Dat die dunne snaren uitmaken kan ik me eigenlijk helemaal niet voorstellen, maar bedankt voor je tips :)

Ik heb m'n bas ook op een Beyer koptelefoon gehoord en daarop komt 'ie zeker in de buurt qua laagheid (en die Yamaha is wel fucking helder qua geluid opzich). Net alsof m'n bass amp (Ashdown Perfect10) zelfs al moeite heeft met de lage E goed weergeven.. Zit het 'm in de pickups en ga ik al een stap vooruit als ik er bijv. een setje Fender vintage P inzet, of is het ook de gehele constructie van de gitaar..

Ik had al eerder gehoord dat een Precision een heel stukje dieper klinkt (alsof er een doek over zou liggen ;)) maar het probleem is dat ik ze nog niet linkshandig heb gezien behalve van Squier en niet in de -duuuurste- range.

Je compressed het signaal (veel waarschijnlijk) -> Wat heeft dat voor effect op je sound? Ik ben zelf nogal anti-compressie (maar dat komt meer door veel te hard gemasterde CD's en ik weet dat het op instrumenten an sich niet veel kwaad kan mits fatsoenlijk gebruikt).

guitartub
12 augustus 2007, 20:39
Het is hier al aangestipt maar probeer eens EBS snaren.

Yapser
12 augustus 2007, 22:38
Where to get? Ik merk dat uberhaupt het aanbod flatwounds karig. I know dat ik niet perse flats moet hebben, but still :)

Ik zag ook dat Ernie Ball flatwounds heeft, maar probeer ze maar eens in Nederland te krijgen bij een webshop..