PDA

View Full Version : Externe geluidskaart



Hoolaa
9 augustus 2007, 18:38
Hey

Zoals vele anderen wil ik gaan beginnen met het homerecording. Heb al een beetje rondgekeken en kreeg bij feedback het advies voor een externe geluidskaart. Daar hadden ze een alesis io2 staan voor een redelijke prijs.
Nu vraag ik me af of dit de beste keus is. De bedoeling is dat ik gitaar, bas, toetsen en zang kan opnemen. Het liefst mic ik mn versterker maar wil ook de mogelijkheid hebben om hem rechtstreeks in te prikken voor bijv de bas.
Ook midi zou ik willen gebruiken.
Verder heb ik een desktop pc (pentium 4) en een laptop, maar deze is redelijk bevuild met allerlei andere troep.
Is een externe geluidskaart de beste optie of kan ik beter voor een inbouwgeluidskaartje gaan? Geeft een externe geluidskaart vertaging, en is de USB voeding goed genoeg?

Groeten

ben vanhoof
9 augustus 2007, 23:57
usb voeding is genoeg, en een externe geeft geen vertraging. Ik heb een tascam us112 en het werkt perfect. De kwaliteit van het geluid hangt natuurlijk nog wel wat af van de gebruikte micro's.
Je kan ook een gitaar rechtstreeks inpluggen, wat denk ik wel werkt met een akoestische gitaar maar met een elektrische kan dit niet anders dan crap klinken. Maar dit heb ik nog niet geprobeerd.

Ik neem dus gitaar en zang via micro, drum via micro's in het mengpaneel en dan via de output van het mengpaneel naar de tascam.

Hoolaa
10 augustus 2007, 14:29
oke. weet je toevallig wat het voordeel is van een inbouwkaartje tov een externe? is het ook noodzakelijk dat je voor opnamegebruik een 'schone' oc gebruikt? als ik op mn laptop redelijk wat sporen in cubase laad, trekt hij het af en toe best slecht. is dit verholpen met een betere geluidskaart?

bert k
10 augustus 2007, 14:51
Een inbouwkaartje is doorgaans wat goedkoper. Maar de kwaliteit maakt niets meer uit tegenwoordig. Voordeel van extern is dat er vaak een mic pre-amp inzit en fantoomvoeding, dat is makkelijk.

MilanSeegers
10 augustus 2007, 15:01
Ik zelf heb een alesis IO2, erg fijn apparaat, vooral omdat de interface intuitief / 'analoog' oogt. Je krijgt er 2 mic preamps bij waarmee je bijvoorbeeld in stereo kunt opnemen. Alles werkt prettig en bij mij heeft hij het altijd gewoon gedaan. 1 lastig ding: je kan maar 1 audio applicatie muziek af laten spelen tegelijkertijd. Dus niet 2 tegelijkertijd dan weigert hij.
Groet Milan

hugo123
11 augustus 2007, 21:23
Ik ben ook van plan de io/2 te kopen; maar milansegers betekent dat dat je dus de twee kanalen van de io niet gelijk kan beluisteren?


hugo

STW
11 augustus 2007, 21:34
jawel, hij bedoelt dat er maar 1 programma tegelijk geluid heeft

hugo123
11 augustus 2007, 22:44
Wat bedoelt hij?

hugo

MjS
11 augustus 2007, 23:19
Dat er niet tegelijkertijd twee programma's een geluid kunnen afspelen:

Dus dat je niet met Cubase iets afspeelt, en dan met MediaPlayer iets er doorheen afspeelt. Dat werkt niet. Dat bedoelt hij.

STW
11 augustus 2007, 23:20
..en dat je dus wel je 2 sporen tegelijk in bijvoorbeeld cubase kan beluisteren

hugo123
11 augustus 2007, 23:45
Ooh, oke bedankt!


hugo

harrie-beton
13 augustus 2007, 13:51
Dat er niet tegelijkertijd twee programma's een geluid kunnen afspelen:

Dus dat je niet met Cubase iets afspeelt, en dan met MediaPlayer iets er doorheen afspeelt. Dat werkt niet. Dat bedoelt hij.


Ik zou niet weten waarom dat niet kan. Ok, Windows Media player kan maar 1 geluidskaart aan maar cubebase en bv audition kan wel uitsturen naar verschillende kaarten TEGELIJK.