PDA

View Full Version : aangeleerd of talent



Ralfje
9 augustus 2007, 18:01
Hallo,

ik heb een vraagje. Wat deze jongen doet is dat puur aangeleerd of inprovisatie?

http://www.youtube.com/watch?v=m7Jh1BV1EOc

vind het echt supervet!!!

Wat doet hij eigenlijk. Gewoon de zelfde notenreeks op een andere hoogte spelen ofzo?

Neals
9 augustus 2007, 18:04
Improvisatie, maar improvisatie is weer aan te leren.

Kwestie van laddertjes leren en gaan met die banaan!

Danieldg
9 augustus 2007, 18:06
Zo moeilijk is het niet om iets te veranderen, de 'basis' (weet niet goed hoe ze noemen, miss ook wel 'blue notes') noten moeten blijven en voor de rest mag je veranderen wat je wil, net zoals hij gedaan heeft.

bert k
9 augustus 2007, 18:26
Gaat naar Speeltechniek.


Bert K, mod

Ralfje
9 augustus 2007, 19:44
wil je zeggen dat dit helemaal niet zo veel voor stelt? Vind het echt knap. Ben ook maar een leek hoor.

Ralfje
10 augustus 2007, 10:53
Maar hoe doet die jongen dat. De notenreeksen blijven gelijk, maar hij speelt ze telkens op andere hoogtes?

ildotore
10 augustus 2007, 13:03
MMM Zo Goed is hijh nou ook weer niet.
hij heeft duidelijk geen goede controle over zijn linker en rechterhand., wat resulteerd in een ongecontroleerd samenspel, kan ik echt niet naar luisteren.

En hij is ook nog fucking lelijk.

EuroCinema
10 augustus 2007, 13:32
Hij heeft gewoon een boel loopjes geleerd en varieert daarmee. En als-ie snel speelt gaat zijn linkerhand idd op de automatische piloot, beetje slordig maar werkt wel. In principe kan iedereen die stevig dooroefent dit wel leren hoor.

Benjamin Blue
10 augustus 2007, 13:45
yep idd niet veel meer aan toe te voegen o.0...anyways t valt me op dat er ook steeds meer aziatische gasten komen die merendeel erg harder ''ownen'' dan ons westerlingen....Amerikanen bv.
t kan natuurlijk ook aan mij liggen ^^

Raffie
10 augustus 2007, 17:47
Ik wil iedereen die hem afbreekt ook wel eens een filmpje doen posten. Soms misschien slordig maar het is een filmpje zonder cuts of extra takes, puur "real time" en dat meer dan 5 min , petje af ... in de studio gaat 't er zo niet aan toe.

Raf

appyhaan
10 augustus 2007, 17:56
Hmm, muzikaal gezien mis ik echt veel meer dan bij de originele canon rock. Er blijft nu niks over van het liedje van Pachelbel(l). Daarnaast, is zijn timing niet optimaal. Dat wil niet zeggen dat ik hem dit na doen. Toch vind ik het geen excuus voor hem dat het in 1 take is opgenomen. Dan had ie toch maar de studio in moeten gaan als ie het helemaal top had willen hebben. Vind ik overigens van alle filmpjes op internet zo. Goed=goed bij mij(en anders maar wat makkelijker). Belangrijkst voor mij is dat het muzikaal blijft en dat er iets wordt overgebracht, dat het iets losmaakt... maar dat is natuurlijk iets persoonlijks.

Das Schaap
10 augustus 2007, 18:22
Het is vreemd, ik hoor echt niks in z'n aanslag qua dat ie echt wat erin stopt. Het klinkt allemaal heel droog, maar je ziet em wel zitten alsof ie echt er voor gaat. Iets te lang ingestudeerd ofzo ? :???:

ChristiaanT
10 augustus 2007, 20:01
Improvisatie, maar improvisatie is weer aan te leren.
Kwestie van laddertjes leren en gaan met die banaan!
Dit lijkt me niet 100% geïmproviseerd, ik kon de melodie terughoren.

Het is minder moeilijke dan het lijkt, gewoon een aantal loopjes en ladders leren.
Je hoort trouwens duidelijk dat hij de basnoten mist als hij z'n duim gebruikt, de derde/vierde keer pakt hij de basnoot vanaf de onderkant. Het is niet perfect.

Wat niet wil zeggen dat dit simpel is, je moet er wel voor oefenen. En als je het live speelt krijg je vast wel applaus ;)

tommeke19
10 augustus 2007, 21:31
dit is te downloaden, dit zijn 5 soorten mensen op gitaar, maar dan allemaal in elkaar geplakt

heeft mijn leraar tegen mij gezegt, want ik vond het echt super hoe die kerel speelt!

ChristiaanT
10 augustus 2007, 21:42
Wat is te downloaden?

Pentatonic
11 augustus 2007, 00:43
ik doe't hem nooit na, zelfs niet met veel oefenen (wat ik nooit zal doen want 't is m'n smaak niet :) ) . indrukwekkend.

heavy-metal-thunder
14 augustus 2007, 23:44
is volgens mij geen improvisatie! Tenzij het aan mijn PC-speakertjes ligt - maar soms hoor ik precies op de achtergrond heel stilletjes dezelfde gitaarlijn. Gewoon van buiten geleerd, lijkt me. Hij is nog lang geen Steve Vai of Satriani, maar diegenen die hem afbreken zou ik graag eens hun gitaarspel horen.

appyhaan
15 augustus 2007, 10:03
Hij is nog lang geen Steve Vai of Satriani, maar diegenen die hem afbreken zou ik graag eens hun gitaarspel horen.

Waarom, ook al doe je het hem niet na... dan mag je best zeggen wat je er van vindt. Muzikaliteit is meer dan alleen het kunnen gitaar spelen op hoog niveau(in dit geval technisch gezien dan), en over smaak valt al helemaal niet te twisten. Als mijn vader(kan totaal geen gitaar spelen) zegt dat ie dit niet indrukwekkend vind dan vind ie dat toch. Daar hoeft hij zich verder niet voor te verantwoorden. Als je het aan mij vraagt is het een totaal verkeerd uitgangspunt om op deze manier de mening van mensen te ontkrachten.

heavy-metal-thunder
15 augustus 2007, 10:42
Het interesseert me niet om zo te spelen. Trouwens, het lijkt moeilijker dan het is. En volgens mij zijn er ook maar weinig mensen die hier een ganse avond willen naar luisteren. Ik speel in een all round coverband, het publiek amuseren is ons uitgangspunt. En wij hebben er ook plezier aan. Meer hoeft het niet te zijn voor mij.

Iedereen mag zijn mening hebben over deze jongen en dit muziekgenre. Evenmin is het "my piece of cake". Ik stel gewoon de vraag aan diegenen die commentaar hebben op zijn speelstijl en zijn fouten, laat a.u.b. eens iets van jezelf horen.

Ralfje
15 augustus 2007, 11:12
Het zou echt een droom van mij zijn om zo te kunnen spelen. Klinkt echt vet, alleen het stuk na het rustige stuk vind ik niet zo mooi.

Ik zelf zit nog maar een beetje op mijn akoestische gitaar te kloten.

heavy-metal-thunder
15 augustus 2007, 13:24
Het zou echt een droom van mij zijn om zo te kunnen spelen. Klinkt echt vet, alleen het stuk na het rustige stuk vind ik niet zo mooi.

Ik zelf zit nog maar een beetje op mijn akoestische gitaar te kloten.

een akoestische is niets mis mee. Integendeel, heel goed om ritme en gehoor (akkoorden) aan te kweken en om muziek te leren maken. Want, wat die jongen speelt heeft uiteindelijk niet echt veel met muziek te maken, het is gewoon van buiten geleerd. Je ziet hem regelmatig naar zijn scherm kijken, wat er volgens mij op duidt dat er partituren in een soort "Guitarpro" passeren.

Waarmee ik niet gezegd wil hebben dat hij géén muziek zou kunnen spelen of dat ik het zelf kan. Maar ik ben er niet jaloers van. Voor mij is gitaar spelen, gelijk aan leuke muziekjes spelen en het publiek een leuke avond geven. En ik denk dat dat voor velen geldt. Hoeveel CD's heeft Satriani (en hij is top) al verkocht en hoeveel zou vb. Neil young, de Stones of U2 er al verkocht hebben (deze laatsten zijn technisch toch heel wat minder)?

Ralfje
15 augustus 2007, 13:44
Nee, ik ben zelf een groot fan van de rolling stones. Deze maken zeer mooie muziek. Weet niet of de gitaarmelodien en dergelijken technisch beter of slechter zijn.

Ik vind improviseren of iets aan een nummer toevoegen erg mooi en leuk als je het kunt. Zou zelf ook graag deze kant op gaan.

Binnenkort les, hoop dat de leraar(es) mij daar mee kan helpen.

yimmywho
16 augustus 2007, 12:53
Chinezen zijn altijd goed in alles wat ze doen ;)

Ralfje
16 augustus 2007, 14:13
Zijn wel erg gemotiveerd. Dat klopt.

schizo910
17 augustus 2007, 12:02
Tsja, ik vind het wel knap, maar ook snel erg saai. Ik moest na het horen van de melodie meteen aan dit stuk denken:

http://www.youtube.com/watch?v=JdxkVQy7QLM

Yanniick
22 augustus 2007, 00:18
Haha ja geweldig dit!

Ibanez666
22 augustus 2007, 10:35
wat een brei...

Plantje
22 augustus 2007, 11:32
Waarom, ook al doe je het hem niet na... dan mag je best zeggen wat je er van vindt. Muzikaliteit is meer dan alleen het kunnen gitaar spelen op hoog niveau(in dit geval technisch gezien dan), en over smaak valt al helemaal niet te twisten. Als mijn vader(kan totaal geen gitaar spelen) zegt dat ie dit niet indrukwekkend vind dan vind ie dat toch. Daar hoeft hij zich verder niet voor te verantwoorden. Als je het aan mij vraagt is het een totaal verkeerd uitgangspunt om op deze manier de mening van mensen te ontkrachten.

Groot gelijk heb je! Gewoon lekker je ding doen is het belangrijkste. En voor sommige mensen is lekker hun ding doen hetzelfde als proberen dingen uit het hoofd te leren en dat op youtube zetten.

Overigens zei Youp van het Hek ooit: als je ERGENS over kunt twisten is het over smaak. En daar heeft hij ook gelijk in. Je kunt alleen je smaak niet overdragen op iemand. :satisfie:

Ibanez666
22 augustus 2007, 12:30
Je kunt alleen je smaak niet overdragen op iemand. :satisfie:

Niet helemaal waar: mijn vrouw houdt heel erg van (o.a.) country en ik haatte die muziek altijd. Nu ik er eens serieus naar geluisterd heb (de modernere niet van die honkietonk zooi) ben ik er van gaan genieten.

Dus nu kon het mijn diepgewortelde smaak al zijn die er nu pas uit komt, of het is overdraagbaar.....

Kan ook zijn omdat ze ontzettend goed country kan zingen dat ik daardoor misschien eerder overstag ben gegaan ;-)

Plantje
22 augustus 2007, 14:11
Ik denk diepgeworteld :satisfie:

Ergens diep in ons allen schuilt een cowboy :chicken:

Dirk_Hendrik
22 augustus 2007, 15:30
http://www.youtube.com/watch?v=JdxkVQy7QLM

Thanks Gio!!

power_chord
25 augustus 2007, 17:21
gewoon de basis aanleren. als je weet hoe zo'n nummet in elkaar zit (welke toonladder etc is kan je weer beetje aanpassen met de juiste toonladder etc. wat meer van die dudes dus doen.

Frankiefrank2
25 augustus 2007, 20:40
yep idd niet veel meer aan toe te voegen o.0...anyways t valt me op dat er ook steeds meer aziatische gasten komen die merendeel erg harder ''ownen'' dan ons westerlingen....Amerikanen bv.
t kan natuurlijk ook aan mij liggen ^^


die waren er altijd al hoor, ze hebben alleen nu stromend water, internet, en electriciteit. Dus zien we ze ineens op internet verschijnen.

Benjamin Blue
25 augustus 2007, 20:56
die waren er altijd al hoor, ze hebben alleen nu stromend water, internet, en electriciteit. Dus zien we ze ineens op internet verschijnen.


:seriousf: :seriousf: