PDA

View Full Version : speakers valveking 212 wel belastbaar?



allochthomas
9 augustus 2007, 13:12
ik heb gisteren een hele tijd met de pa van een vriending staan praten die in zn jonge jaren zelf versterkers an cabinette bouwde, en toe had ik het over de 100watt valveking, en volgens hem was 100 watt veelste veel, en dat meer wat alleen maar een verkooptruuk is. volgens hem blaas ik geheid mn speakers op als ik de volume ver openschroef(wat ik ongetwijfeld wel eens ga doen).

ik heb de 50 watt en 100watt eens zitten te bekijken en de speakers zijn het zelfde, dat baart mij nu wel wat zorgen, want ik heb geen zin dat mn geld letterlijk in rook op gaat :p .tis in iedergeval genoe om me te weerhouden om zaterdag de valveking 212 ge gaan halen.

volgens hem was ik veel beter uit om alleen de versterker te kopen, en daarbij een cabinet kopen/zelf maken. iemand enig ervaring over dat onderwerp?

ps. is een cabinet zelfbouwen duur/moeilijk? ik ben best handig.

Dribbel_
9 augustus 2007, 13:14
Ik heb zelf de ValvekingHead en een marshall 1936 kast die belast kan worden tot 150 watt en dat gaat HARD
Goeie keuze qua amp :cheerup:
Ik zou inderdaad als je ook voor optredens gaat gebruiken voor de head gaan de is 380 euro, en de 2x12 combo is niet te tillen zo'n 35 kilo ofzo.

Squier4ever
9 augustus 2007, 13:16
ik snap je eerste post niet helemaal maar het klinkt als onzin wat die gast uitkraamt.

allochthomas
9 augustus 2007, 13:17
ik snap je eerste post niet helemaal maar het klinkt als onzin wat die gast uitkraamt.
nou die gast bouwd al vanaf kinds af aan speaker en versterkers, en volgens hem zijn de speakers van de valveking 212 niet tot 100 watt belastbaar

Dribbel_
9 augustus 2007, 13:20
Ik denk dat peavey daar wel overnagedacht heeft, als iedereen z'n amp ermee zou opblazen komen ze allemaal weer terug dus ik denk dat het allemaal wel in orde is hoor

Bins
9 augustus 2007, 13:25
De valveking 4x12 is 400watt... 4x100watt In jouw bakkie zit dus 2x100watt.

En hoe dan ook... Je gaat hem toch niet helemaal opendraaien. 100watt buizen is echt hard man!
Ik zit in een vrij luide (ahem) band, en mijn 100watt top staat niet eens op "4"... Sterker nog, mijn 50watt mesa toppie ging ook al godvergeten hard, die heb ik ook nooit helemaal open gehad.

Kortom, maak je geen zorgen.

Trouwens... Jij zegt tegen die vent "ik heb een 100watt buizenamp" en hij weet meteen wat voor merk/type speakers er inzitten? Was het de pa van Jomanda ofzo?

dr.distortion
9 augustus 2007, 14:15
Kerel, ik zou die vent ook niet geloven. Maak je geen zorgen, ik heb de valveking 112, met 1 speaker. 50 watt. Met optreden en repetities knetterhard gehad, geen probleem...voor de grap heb ik hem eens opengedraaid op 8 in het cleane kanaal en toen hard weggerend vanwege de opkomende feedback...op een afstand van 4 meter naar links geen probleem meer maar een piep in mijn oren na 5 minuten! Versterker gaf en geeft nog steeds geen krimp...de speaker dus welteverstaan.

charlie45
9 augustus 2007, 14:17
als je van een merk zoals peavey een combo versterker koopt hoef je je geen zorgen te maken dat je hem opblaast, ze zijn echt niet gek daar.

een 100 watt buizenversterker kan erg hard, harder dan je waarschijnlijk ooit wil gaan. maar de klank is ook anders, dus het gaat er niet alleen om hoe hard ie maximaal kan, maar of ie lekker klinkt op bruikbaar volume.

een goed cabinet zelf bouwen is niet makkelijk. ik zou gewoon de combo uitproberen en als hij lekker klinkt kopen.

allochthomas
9 augustus 2007, 14:26
ik denk dat ik gewoon te moeilijk aant doen ben, ik heb op de 50 en 100 gespeelt, en de 100 klonk beter door zn 2x12 speakers ipv 1x12 op de 50 watt.

ik ben alleen nog de voordelen tegen de nadelen aant afwegen, want geef toe, een stack is iest veelzijdiger en staat cooler :p maar wel duurder . maja met de combo ben ik wel goedkoop uit, maar is weer zwaar.