PDA

View Full Version : versterker instellen



kevin1988
9 augustus 2007, 11:47
Hey allemaal!

Sinds ongeveer 3 dagen heb ik een Randall RG75 G3 in mijn bezit. Ik had hem voor 160 euro weten te kopen op ebay en hij is gewoon nog in goede staat! Echt een goede deal volgens mij :). Maar nu wil ik de versterker, vooral de distortion nog instellen, maar ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee hoe ik precies mijn geluid moet aanpassen. Hier bedoel ik dus mee: wat gebeurt er precies als je de treble omlaag/omhoog doet, de bas, de contour enz... Ik heb wel in het boekje zien staan waar de knoppen voor dienen, maar als ik mijn geluid hoor en ik hem nog wil aanpassen weet ik niet wat ik precies moet aanpassen. Welke knoppen ik moet draaien. Iemand die me daar meer over weet te vertellen?

Groetjes Kevin

DeiDRagonas
9 augustus 2007, 11:51
Vertel eerst eens hoe het NU klinkt volgens jou dan... Teveel schelle tonen, rommelige bassen enz.. En bedenk daarna wat je wil bereiken.. Hoe zou het dan wel moeten klinken volgens jou?

grt Roy.

kevin1988
9 augustus 2007, 11:59
Wat ik wil bereiken is dat de versterker iets feller klinkt. Het klinkt nu nog een beetje als een all-round moderne hi-gain. Soort van Nirvana-achtig geluid (smells like teen spirit), maar dan nog ff wat minder distortion. Ik wil graag een wat zwaardere distortion, maar geen fuzz. Ik merkte dat als ik aan de contour-knop draaide (omhoog) dat het geluid wat feller werd, maar het werd ook een stuk doffer. Weet niet echt hoe ik het precies moet uitleggen ;). Maar graag zou ik willen weten wat er gebeurd met het geluid als ik de verschillende knoppen bedien aangezien ik het vooral bij treble en midle niet bepaald hoor. En welke knoppen moeten over het algemeen hoger of lager staan om een stevigere rocksound (geen metal) uit je versterker te krijgen?

Vampire
9 augustus 2007, 12:43
Ik heb het G2 model gehad en had altijd Bas en Treble erg hoog staan, Middle erg laag, contour vrijveel teruggedraaid, maar wel de voicing aan. En dan met mijn gitaar alleen de brug-humbucker aan met de switch en beetje met de tone-knop lopen pielen. Als je dat goed doet, kun je echt hele vette Thrash-geluiden eruit halen bijvoorbeeld. Speel wat met je gain (channel 2 uiteraard voor de zwaardere distortion).

Onthoud in elk geval dat met name de contourknop erg veel effect heeft op je geluid, als je dit combineert met je tone-knop en je pick-up schakelaar kun je heel ver komen met verschillende instellingen.

De stevige rocksound is moeilijk er uit te krijgen vond ik zelf, dat is een van de redenen dat ik hem uiteindelijk wegdeed. Het meeste is weer te halen met contour en je toneknop en pielen met je pickup-schakelaar. En channel 1 is hier duidelijk meer voor geschikt.

Swan
9 augustus 2007, 12:47
Hier bedoel ik dus mee: wat gebeurt er precies als je de treble omlaag/omhoog doet, de bas, de contour enz...

wat gebeurt er als je bij n lift op het knopje omhoog drukt?
hier heb je echt geen handleiding bij nodig...

kevin1988
9 augustus 2007, 13:04
@ Swan, ik vroeg dit omdat ik het verschil vooral bij treble en middle niet hoor.

@ Vampire, Heel erg bedankt voor je berichtje! Ik zal het eens proberen wat je hebt gezegd :). Het viel mij inderdaad op dat vooral de contour knop veel met het geluid uithaalde. En ik zal ook eens kijken wat er gebeurt als ik de voicing aan doe. Nog maals bedankt voor je tips!

M Kactus
9 augustus 2007, 13:25
@ Swan, ik vroeg dit omdat ik het verschil vooral bij treble en middle niet hoor.

@ Vampire, Heel erg bedankt voor je berichtje! Ik zal het eens proberen wat je hebt gezegd :). Het viel mij inderdaad op dat vooral de contour knop veel met het geluid uithaalde. En ik zal ook eens kijken wat er gebeurt als ik de voicing aan doe. Nog maals bedankt voor je tips!

Het geluid waar Vampire het over heeft is een Thrashmetal geluid. Het is scooped (de mids zijn weggedraaid en de bas en de hoge tonen -treble- zijn omhoog gedraaid). Daar is op zich niks mis mee, maar het is een bijzonder "eigen" klank, luister maar naar Pantera. Die gebruikten trouwens ook Randalls. Of Metallica.
Voor een dikke rock-klank, zal je toch meer mids moeten gebruiken, maar zoals gezegd is dat niet het sterkste punt van je versterker.

kevin1988
9 augustus 2007, 17:09
Bedankt voor je berichtje M Kactus! Zojuist heb ik eventjes gespeeld weer op m'n gitaar en heb daarbij af en toe is wat instellingen verandert aan de versterker. Heb de middles op dit moment wel lager staan (2-2,5), maar voicing staat aan. Dat heeft als invloed dat de middles wat hoger gaan zeg maar. Verder staan de treble en bas wat hoger, rond de 8. En contour heb ik op 6,5-7 staan. Ging vervolgens eventjes met reverb spelen en ik kwam toen best wel op een goed gelijkend geluid van evanescence voor m'n gevoel. Een bepaald nummer dan van ze. Maar de reverb stond daarbij dan ook wel echt tot 8 ofzo. Al met al vind ik dat de sound al een stuk beter klinkt dan wat ik eerst had. Maar ik ga vast nog wel wat veranderingen aanbrengen. Wieweet zijn er gavere geluiden uit te krijgen ;). Ik ben in ieder geval echt SUPER blij met deze versterker. Hij kan voor mijn gevoel een stuk meer dan de cube 15 ;). En een leuk prijsje vond ik het ook wel (A)

Vampire
9 augustus 2007, 17:29
Zeker weten, 160 euro is echt niks, dat ding is hardstikke nieuw en in de winkel is hij al snel 425,- of 450,-.

Je kunt er echt prachtig geluid uithalen, maar het kost wel wat tijd en rock is gewoon echt wat moeilijker. Het is op zich wel te doen, maar als er bijvoorbeeld een vriend van me langskwam met een Marshall, dan vond ik dat geluid toch wel heel wat beter voor Rock. Maar voor metal is dit wel echt DE Combo onder de transistors vind ik zelf.

Succes ermee, en vergeet niet dat spelen met de instellingen van je gitaar ook heel veel effect heeft op het geluid.

kevin1988
9 augustus 2007, 17:37
Ja ik zag em op ebay staan voor 150 + 10 euro verzendkosten. Maar de bieding duurde nog 4 dagen. En ik zat zowat te bidden dat niemand erop zou bieden ;). En ik was gelukkig de enigste :p. Hij is ongeveer een jaar oud. Aardig nieuw dus. En hij is voor de echte hi-gain perfect. Vooral metal zal hij weten te halen. Maar rock moet hij ook zeker kunnen. Gelukkig houd ik van een stevige distortion ;). Anders was deze versterker niks voor mij. En ik zal een spelen met de instellingen van mijn gitaar. Ik merkte inderdaad al verschil bij het draaien aan de tone-knob. Nooit aan gedacht dat dat ook invloed had. Bedankt voor je reacties!

X-Rated
9 augustus 2007, 17:38
Ik ben persoonlijk van mening dat je over je rythm geen reverb moet doen.

Ik ben eens met een kennis van mij bij de feedback versterkers wezen kijken en ik kwam er ook op uit dat ik low hoog had, mid laag had en high hoog had. En dan presence op mid ofzo. Toch wel fan van die sound :P Thrash ftw!!

KREATOR!!!!