PDA

View Full Version : werkt nu mijn return nu niet goed?



pol2711
9 augustus 2007, 11:15
Dag allemaal,

Heb gezocht maar geen antwoord kunnen vinden.
Met mijn tonelab maak ik herrie via de return van een JCM. Alles werkt uitsteekbaar en kan via de hoofdvolumeknop zachter/harder.
Thuis heb ik een 30W buizenbak van Marshall en sluit de tonelab via de return aan. Ik kan nu mijn hoofdvolumeknop NIET gebruiken (geen enkele knop overigens van de marshall). Ik kan volume alleen regelen via de tonelab. Je begrijpt wel dat dat niet zo handig is. Nu heb ik ook nog een Laney buizenbak staan die de JCM moet gaan vervangen. Ook hier de tonelab aangesloten via de return en je raadt het al: ik kan ook bij deze Laney de volumerknop wel vinden maar niet gebruiken. Huh???? Misschien instelling in TobeLab? Dan zou die JCM hetzelfde probleem moeten vertonen. Toch maar een POD XT Live aangesloten. Zelfde probleem. Who can help me out? Wil graag die tonelab via de return ipv front.
Dank!!!!

DeiDRagonas
9 augustus 2007, 12:13
Er zijn 2 soorten send-return loops: Serie en paralel. Bij paralel heb je inderdaad een volumeknop en/of controle over de knoppen. Bij een loop in serie heb je dat niet meer... Er is dus niks stuk. Je moet gewoon simpelweg dan de volumes instellen op je Tonelab.

Grt Roy!

pol2711
9 augustus 2007, 14:25
Roy,

Dank voro je snelle antwoord maar serial of parallel had toch te maken met het wel of niet gemixt zijn van het dry/wet signaal?
Met serial word je altijd nat, bij parallel kun je het ook droog houden?

Ik er een 4-draads toestand tegenaan gooien. Kijken of dat helpt. Tip van een collega.

Humedo
9 augustus 2007, 14:45
Bij een aantal Marshalls worden alle volume/toonregelingen bypassed wanneer je een plug in de return aansluiting steekt. Dat betekent dat ie op maximaal volume staat te brullen en je dus inderdaad het volume moet regelen op je Tonelab.

Volgens mij heeft dat verder niets te maken met het serieel of parallel zijn van je effects loop.

ErikE
9 augustus 2007, 16:39
Jawel, want in een seriële loop gaat al het signaal van de voorversterker erdoorheen, het hele signaal pad wordt onderbroken als je iets in de return steekt en niets in de send. Bij een parallelle loop wordt het signaal gesplitst en weer samengevoegd. (zou je als je voorin de amp plugt met iets in de return, niets in send nog steeds signaal hebben.) Volgens mij heeft een amp met parallelle loop ook vaak een global master volume, bij serieel meestal alleen (gain +) volume per kanaal.

DeiDRagonas
9 augustus 2007, 16:43
Klopt idd... Heeft verder ook niet zo heel veel te maken met een verschil tussen serieel en paralel. Die omschrijving die je gaf is helemaal correct. Maar feit is vaak wel dat ze op amps met een loop in serie vaak automatisch de knoppen bypassen en je geen extra volume knop geven. Bij paralel vaak wel... Waarom dit verschil dan weer is weet ik ook niet, want naar mijn idee is een extra volume knop altijd handig...

grt

DeiDRagonas
9 augustus 2007, 16:47
Wat is een "vierdraadstoestand" ook alweer?

pol2711
9 augustus 2007, 16:56
Gitaar -> input effectenbak (1)
Send effectenbak -> input versterker (2)
Versterker send -> return effectenbak (3)
Effectenbak out -> return versterker

er is ook nog een vijfde maar die ben ik ff kwijt.....

DeiDRagonas
9 augustus 2007, 17:16
Oh zooo... Veel draadjes, maar yeah... Waarom niet idd.