PDA

View Full Version : Een cleane Ampeg VT-22 of VT-40 ipv mijn 2kanaals Marshall?



josh
9 augustus 2007, 09:17
Ik hoor goede verhalen over een Ampeg VT-22 of VT-40 versterker. Vooral in het stonergenre (kijk maar qotsa, fu manchu). Nu zit ik er aan te denken om ook over te stappen naar zo'n amp. Op het moment heb ik een Marshall 2kanaals.

Ik zie de ampeg's af en toe wel eens 2dehands voorbij komen en ze kosten niet veel eigenlijk. Ik lees vooral dat een uit de begin jaren 70 het beste is, en dan liefst die zonder distortion kanaal, zonder master volume en met zwarte rockerswitches. Deze zijn dan ook wat moeilijker te krijgen lijkt het wel. Wie heeft hier ervaring met deze versterkers, kloppen deze 'do's & dont's' eigenlijk wel en is het de moeite om zo'n amp te kopen of moet je er nog veel aan laten knutselen?

Ik wil dus overstappen naar een goede cleane amp met veel headroom waar ik een paar pedalen voor kan leggen (booster/fuzz/octaver etc) en stonerrock spelen! Echte hi-gain is dus niet nodig. Omdat ik tot nu toe weinig test mogelijkheden heb vind ik het een lastige sitatie. Nu speel ik dus over een 2 kanaals Marshall en wil weten of een cleane amp met een booster, een fuzz en een overdrive/distortion ervoor niet beter is, of blijft de overdrive uit een amp gewoon het beste? Moeilijk allemaal. Bedenk wel, mijn budget kan een 2kanaals amp vanaf 2000 euro niet betalen ;) En pedaaltjes heb ik al in mijn bezit dus dat maakt de cleane amp + pedalen weer wat makkelijker. Misschien kan iemand hier een lichtje over laten schijnen...

matto
9 augustus 2007, 11:52
Ampeg heeft nog wel eens exotische buizen aan boord....

Keesz
9 augustus 2007, 13:51
ik heb een 2e hands VT-40, nog geen effecten,maar dat ding klinkt jonge!

zoals je zei onwijs veel headroom en de clean is schiterend! ik heb een 2 kanaals, een clean en met distortion...maar die is eigenlijk meer fuzz dan distortion, wat ik alleen maar leuk vind aangezien ik ook veel stonerrock speel/luister

buizen zijn 7027, en die zijn helemaal niet zo zeldzaam meer. ik zou zeggen blijf marktplaats in de gaten houden, ik had mijne binnen een dag geregeld

p.s. Josh homme speelt nu door Bad cat amps, dingen kosten een godsvermogen, maar zijn wel uber voor het stoner sound

josh
9 augustus 2007, 14:21
Mag ik vragen hoeveel je voor die vt-40 betaald hebt? Klinkt allemaal erg goed.

Kan me trouwens niet voorstellen dat Josh op Bad Cat amps speelt, die zijn toch meer als een vox gevoiced las ik ergens, Troy van leeuwen speelt er wel op, de andere gitarist maar Josh volgens mij toch niet.

Keesz
9 augustus 2007, 19:01
paradiso geweest laatst? daar zag ik naar mijn weten 2 bad cat head's op nog wel die ampeg Cabs...maja


ach en queens zijn qua gitaar ook niet mee wat het geweest was...van mahonie/humbucker solidbody's....naar P90 semihollow bodies...troy speelt zelfs op een telecaster nu!

ooh en die vt40 koste me 500 euro, net na gekeken, geen ruis/brom er in (mits je hem op een geaard stopcontact zet) alleen de reverb is een beetje stuk, maar dat boeit me niet veel.

soup
21 juli 2009, 23:10
Sorry voor de kick:)

Er staat een filmpje op youtube waar een VT-22 wordt uitgetest en die clean is echt mooi.

Nu mijn vraag, er staan verschillende amp-schema's online van de VT-22.

Dat betekent toch dat ik deze kan laten namaken (stel dat ik een custom amp overweeg)?

yhcmarc
22 juli 2009, 12:19
Ik heb zelf een V4 (head versie van de VT-22) en ik kan alleen maar zeggen dat het echt een ongelovelijk brute versterker is. Lomp zwaar, ontzettend uitgebreide EQ sectie. Ik gebruik hem voor gitaar met 2cabs in B gestemd, een Diamond fireburst + EHX LPB1 ervoor en wat echt ongelovelijk brute sound komt er uit.

Ik heb zelf ook looper/switcher voor gebouwd. In de loop zitten de fireburst + LPB1. Ik kan nu met die looper tegelijkertijd switchen van clean + reverb naar distortion zonder reverb.

Volgens mij is idd alles van Kyuss met een V4 opgenomen, de oudere platen van Qotsa ook. Verder kan ik www.myspace.com/fromashesrise ook aanraden, die spelen ook alles in met een V4 en Tragedy volgens mij ook.

In mijn eigen myspace links hieronder: Bij don't you know van Omission is de bas met een V4 ingespeeld, bij Feast alle linker gitaarpartijen en redelijk wat cleane partijen.