PDA

View Full Version : Misschien een nieuwe amp...



Spitfire
8 augustus 2007, 20:34
Ik zit nu al best wel een tijdje met het idee om binnenkort een nieuwe versterker te kopen, ik speel nu met mijn Blade RH-2 Classic over mijn Vox AD30VT, maar ik heb toch niet echt het idee dat dit hét is. Vooral op een high gain setting wordt het al gauw een soort brij van geluid en clean vind ik hem aan de schelle kant (dit is puur gebaseerd op mijn eigen gehoor, enige vergelijkins-materiaal is de Fender amp in de muziekschool, een Vibro King volgens mij die naar mijn gevoel heel wat warmer klinkt).

Nou hoor ik jullie zeggen, ga naar de muziekzaak een hele dag testen, maar ik wil wel met een beetje verstand van zaken die muziekzaak binnenkomen.

Ik heb zelf al een beetje gezocht wat ik mooi vind klinken (gezocht naar bands/gitaristen en wat zij gebruiken) en ik kwam vooral Marshall's, Mesa Boogie's en Fender Hot Rod Deluxe/DeVille tegen, dus die ga ik sowieso testen, maar het zijn toch wel de 'grote' namen en ik ben bang dat je daarbij nogal veel voor de naam gaat betalen (wat bijvoorbeeld heel duidelijk het geval was toen ik moest kiezen tussen mijn Blade en een Fender Strat) en er zijn vast wel merken die meer bang for bucks geven.

Dus welke merken/modellen zou ik volgens jullie zeker moeten testen? Ik zoek een beetje het cleane geluid van John Frusciante/Red Hot Chili Peppers high gain van een band als Rage Against the Machine (beide Marshall inderdaad), maar veelzijdigheid is eigenlijk wel een must, want soms slaat in een maand mijn hele muzieksmaak om. Budget zal ongeveer 600-800 euro zijn en ik ga denk ik wel voor tweedehands.

Alvast bedankt!

Edit: ik bedenk me nog ineens, een amp die heel goed clean klinkt maar die zo ver kan gaan met veel gain, als je daar een high-end distortion pedaaltje voor zou gooien (laten we zeggen een Blackstar HT-Distortion of een Z-Vex Box of Rock), zou je dan wel het gewenste high gain geluid kunnen krijgen?

ben79
8 augustus 2007, 20:41
kan je alleen maar te weten komen als je test..
Pedaaltjes doen op elke versterker wat anders..
Als je voor goedkoop en veelzijdig wilt gaan zou ik eens een spider van Line6 proberen.
Als je die sounds goed genoeg vindt moet je niet verder zoeken want alles wordt al snel duurder dan dat.
Als ik je berichtje lees dacht ik meer JCM 900 van marshall maar die is weer niet veelzijdig..
Als je meer budget hebt kan je ook eens een MESA rectifier proberen, daar kan je als je geduldig bent heel erg veel sounds uithalen,

Spitfire
8 augustus 2007, 22:27
Ik bedoelde ook meer veelzijdig in de zin van bijvoorbeeld meer dan 1 kanaal. Of een amp waar je meer dan 1 'geluid' uit kan krijgen.

Ik wil hem sowieso voor thuis gebruiken (later misschien optreden) en ik wil eigenlijk wel een combo. Ik zag op MP bijvoorbeeld al een JCM 900 combo staan met extra cabinet (wel 100watt, klinkt ie een beetje goed op laag volume?) en een JCM 2000 TSL 601 die me opzich ook wel aantrekkelijk leek. Een Laney VC30 en een Orange Rocker combo passen ook wel in het rijtje denk ik.

Iemand nog merken/modellen?

dePerik
8 augustus 2007, 22:37
Geef zo'n VC30 eens een goede kans. Kost stukje minder dan Marshall en zo en staat heel goed bekend. Je zou ook es een Peavey Valveking kunnen proberen?

Magic Bean
8 augustus 2007, 22:41
Probeer anders ook een marshall DSL. Daar valt vrijwel alles uit te halen.
Check de vids van Rob Math op youtube!

dr.distortion
9 augustus 2007, 00:05
Peavey Valveking kan ik je ook aanraden om te testen. Ik ben er heel tevreden over, prima amp voor weinig geld! Lekkere rockscheur en met een ts achtig pedaaltje tot een metalscheur te douwen. Anders, in jouw budget ook mss een Engl Thunder combo....

gothax
9 augustus 2007, 00:46
Als je niet al te veel om merken geeft; de Fame versterkers van music-store zeker testen! zijn gevoiced naar Marshalls en voor minder dan 1000 euro heb je een 50watt buizenbak + 4x12 cab met Celestion V30's in huis! 8)

Vampire
9 augustus 2007, 11:14
Peavey Valveking kan ik je ook aanraden om te testen. Ik ben er heel tevreden over, prima amp voor weinig geld! Lekkere rockscheur en met een ts achtig pedaaltje tot een metalscheur te douwen. Anders, in jouw budget ook mss een Engl Thunder combo....

Is die Valveking nog een beetje te houden op slaapkamerniveau? Of is hij daar echt te luid voor?

a darker shade of grey
9 augustus 2007, 13:23
Uit een VC30 van Laney krijg je echt geen metal gestampt hoor! Dan zou ik eerder kijken naar de LC30, maar ook die is niet super high gain ofzo...

Spitfire
9 augustus 2007, 14:23
Uit een VC30 van Laney krijg je echt geen metal gestampt hoor! Dan zou ik eerder kijken naar de LC30, maar ook die is niet super high gain ofzo...

Ik zie nu pas dat die zin die ik typte behoorlijk krom is, even editten ;)

dr.distortion
9 augustus 2007, 14:34
Is die Valveking nog een beetje te houden op slaapkamerniveau? Of is hij daar echt te luid voor?

Prima te houden, je moet wel die volumeknop erg laag houden natuurlijk, maar dat spreekt voor zich. Ik heb er nu zelfs een 2 x 12" cab aan de 112 combo hangen, ook prima te doen op zeer lage volumes. (Op hoge volumes natuurlijk ook :seriousf: )

ben vanhoof
9 augustus 2007, 15:00
Klinkt die valvestate 1x12 veel anders dan de 2x12? Gisteren eventjes op de 1x12 gespeeld en het crunch/lead klonk voor geen meter. Mijn digitech modelling kastje icm een valvestate deed het nog beter.

dr.distortion
9 augustus 2007, 15:15
Gitaar met emg81 toevallig? Dat heb ik dus ervaren met mijn ltd kh602, deze combi gaf een klote geluid imo. Met mijn fender strat en fenix lp klinkt die super!

Kaïn
9 augustus 2007, 15:16
Misschien een Tech21 amp met een Line6 POD ervoor ? Dat is in je budget wel te halen, en dat geeft een giga veelzijdigheid.
PS: er staat op gitaarmarkt een tech21 amp voor 200 euro te koop. Thought I'd let you know.

Spitfire
10 augustus 2007, 19:44
Om nog even terug te komen op wat ik met veelzijdig bedoel, ik wil een amp die goed reageert op zowel de humbucker als de single coils op mijn gitaar en een met een goed clean en high gain geluid (2 kanalen misschien?). Ik hoef niet 1001 verschillende clean geluiden bijvoorbeeld.

Spitfire
27 augustus 2007, 21:27
Ik heb toch nog eens een beetje nagedacht over wat ik nou echt wil en ik ben toch wel tot de conclusie gekomen dat ik wel echt een veelzijdige amp wil, omdat ik om de week van 'muzieksmaak' wissel (ene week speel ik vooral John Mayer nummers, andere week Rage Against the Machine-achtige dingen).
Ik wil iets zoals ik nu heb (Vox AD30VT), maar dan beter (vooral over mijn high-gain kanalen ben ik niet echt te spreken, wordt heel snel een grote brij van geluid). Zelf dacht ik aan iets van een H&K Switchblade, omdat ik toch niet alle 11 de amp-modellen gebruik, maar die is best wel aan de dure kant. Weet iemand nog soortgelijks? Maakt me niet uit of het modelling is of niet.

En ik ben nu toch wel nieuwsgierig geworden naar Line6 als merk, omdat ik er veel goede dingen over hoor. Maar hoe zit dat nou precies? Er zijn combo's van Line6, maar ook versterkers waar je een pod in kan hangen.

HvV
29 augustus 2007, 23:03
Ik heb zelf ook voor het dillemma gestaan, een modelling amp of toch een buizenversterker. Het leuke van een modelling amp is natuurlijk de veelzijdigheid (ingebakken versterker-models, tig-effecten, line-out, headphones, aux-in, etc) wat je bij een buizenversterker gewoon eigenlijk niet tegenkomt. Er is genoeg te koop op modelling gebied, echter wil je een goed (voor mij acceptabel) geluid dan ben je ook behoorlijk wat geld kwijt. (denk maar aan Line 6 Vetta of H&K Zentera). Maar dan nog, het zijn geen buizenversterkers en dat kun je altijd nog blijven horen. De betaalbare Line 6 Spider en Flextone III serie zijn voor mijn gevoel nog steeds te dun, te flets van geluid, missen karakter, de klank leeft gewoon niet. En wil je bijvoorbeeld die Flextone optimaal benutten dan ben je ook nog eens heel wat euries kwijt aan een floorboard. Flextone III (combo met 2 x12 dan) en floorboard samen zit je ook zowat tegen de 1000 euro aan. Voor dat geld komen er ook al wat buizenbakken om de hoek kijken. En voor buizen hoeft het allemaal niet zo zwaar. Je hebt ze al vanaf 5 watt. En reken maar dat 5 watt buizen al behoorlijk tekeer gaat. Erg mooi voor studio-werk of je slaapkamer bijvoorbeeld.

Maar goed, uiteindelijk is het voor mij een een Hughes & Kettner Switchblade 50 geworden. Volledig buizen met 2 x 12AX7 Preamp en 2 x EL34 Poweramp maar volledig midi-gestuurd en een aantal digitale effecten aan boord zoals Reverb, Delay en modulatie (Flanger, Chorus en Tremolo). 4 kanalen: Clean, Crunch, Lead en Ultra. Wordt compleet met floorboard geleverd waarmee je 4 kanalen kunt selecteren uit 32 banken. Dus je hebt in totaal 128 presets tot je beschikking. 64 daarvan zijn voorgeprogrammeerd. Voor mijn gevoel sloeg ik twee vliegen in één klap. De veelzijdigheid van een modelling amp maar met buizengeluid. Ik ben erg tevreden met mijn bakkie.

Spitfire
30 augustus 2007, 13:14
Ik denk nu dat ik toch maar voor een simpele buizenversterker ga (iets van een Koch Studiotone, een Laney uit de VC of LC serie of een Rivera Chubster/Clubster, ga er zeker nog meer testen) en dan een goede distortion en fuzz eruit haal dmv pedaaltjes. Ben ik denk ik zelfs nog goedkoper uit en zitten er geen functies op die ik toch niet gebruik.