PDA

View Full Version : bassist werd gitarist



kuk
8 augustus 2007, 20:11
Toch even vertellen....
Na een jaar of 10 te hebben gebast had ik het zo wat gezien(kunstacademie gestudeerd, bij groepjes gespeeld enz...) en ben een maand of 4 geleden overgestapt op el.gitaar.(ik wilde al lang overstappen en kocht een beginnerssetje).
Alle basis,barré's zitten er in en het lukt aardig.Normaal gezien begin ik in september terug jazz te studeren maar nu met de el. gitaar. ipv de bas MAAR
....ik begin mijn bas een beetje te missen en zit in een enorm twijfelmoment om de studies el. gitaar(jazz) te beginnen of terug naar de bas te gaan.

Help,
Kurt

musicmaestro
8 augustus 2007, 20:29
je gaat toch niet gitaar spelen ???????

gitaar spelen is voor mietjes!

kuk
8 augustus 2007, 20:31
Doe me niet twijfelen man :nervous: :nervous:
Kurt

Wausser
8 augustus 2007, 21:25
tja moeilijke beslissing..

maar uiteindelijk zul je zelf die beslissing moeten gaan nemen, en gaan spelen wat jij het leukste vindt, en ik denk niet dat de meeste mensen hier je daar een objectief antwoord op kunnen geven.

MazeMouse
8 augustus 2007, 21:36
Ik persoonlijk ben ooit begonnen op gitaar en ben toen op de basgitaar als het ware "thuis" gekomen.
Ik doe nog steeds wel dingen met mijn gitaar maar de basgitaar is toch wel waar ik het meest mee doe :)

Vampire
8 augustus 2007, 21:37
Je kunt altijd later nog gaan bassen? Ik ben na 6 jaar drummen gitaar gaan spelen en nu, ruim 3,5 jaar later mis ik het drummen nog steeds, maar ik ging op kamers en kon niet anders. Desalniettemin heb ik met mezelf afgesproken dat ik later, als ik op mezelf woon en vriendelijke buren heb weer ga drummen.

OJJVZ
8 augustus 2007, 22:19
Ik persoonlijk ben ooit begonnen op gitaar en ben toen op de basgitaar als het ware "thuis" gekomen.
Ik doe nog steeds wel dingen met mijn gitaar maar de basgitaar is toch wel waar ik het meest mee doe :)

idem,

maar als je denkt dat gitaar beter bij je past, zeker doen
je kunt ook tijdje beide gaan doen, had je misschien beter eerder kunnen beginnen, zodat je de hele zomervakantie had om te beslissen...hm...:P

musicmaestro
9 augustus 2007, 07:29
Heb ook ooit wel gitaar gespeeld, maar dat was gewoon niet mijn ding.
Met een basgitaar in mn handen was ik gelijk gelukkig

Paul Heetebrij
9 augustus 2007, 08:11
Waarom een of-vraag in plaats van en?

Ik speel hoofdzakelijk gitaar, maar kan mij als bassist aardig redden.
Daarnaast ken ik de basis van toetsen en drummen, al zal ik dat niet in het openbaar doen.

Het voordeel van de afwisseling vind ik dat je minder snel 'doodgespeeld' raakt.
Verder zijn de liedjes die ik schrijf per instrument verschillend door de andere insteek.

Nadeel is dat ik maar één keer tijd hebt en dat als ik alle aandacht in één ding had gestopt ik misschien mijn spel op een instrument wat meer had kunnen perfectioneren.

Wausser
9 augustus 2007, 10:38
ja, ik speel ook allebij.

ben begonnen als gitarist, maar met muziek op school was er al een gitarist, maar verder niemand die echt gitaar kan spelen. Dus ging ik maar bas spelen, omdat ik nog niet zo goed was/ben. Ik vond het zo leuk dat ik een half jaartje na m'n elektrische gitaar een bas heb gekocht, en vanaf september,krijg ik bas een elektrisch gitaar les. Dus het kan allebei.

Blend
9 augustus 2007, 11:04
Ja, waarom niet allebei? Ene keer bas, de volgende dag gitaar. Dat maakt 't allemaal veel leuker! :)

kuk
9 augustus 2007, 20:29
DANK U voor jullie reacties...
Ach waarom niet...ik neem de gitaar er gewoon bij!
Bedankt ''muzikanten'' om me effen te helpen!
Veel plezier met jullie 4-5-6 snaren....

Kurt

JazzBass
11 augustus 2007, 21:35
om de dag kan, maar je kan natuurlijk ook zo'n mooie dubbelneck kopen met bas en "gewone" el. gitaar.. zag laatst op internet een mooie Steinberger

Djankie
11 augustus 2007, 21:51
ik speel ook bas, e-gitaar, en piano. Altijd leuk om muziek te maken, als de een verveelt speel je gewoon met de ander, simpel :D

guitartub
11 augustus 2007, 23:52
Ben gitarist, maar ook de bas erbij gaan doen, is simpelweg LEUK!!

christiaanguitar
19 augustus 2007, 16:03
Ik speelde eerst 7 jaar basgitaar. Heb een half jaar geleden de fender jazz deluxe gekocht (Mim), echt geweldig. Maar ben zelfs voordat ik die kocht het bassen gaan combineren met gitaar.. ook starterspakketje gekocht, en ik moet zeggen dat het een heerlijke ombinatie is. Het ene moment heb k meer zin in gitaar, dan weer bas. Zo raak je nooit verveeld, en dat vind ik wel als je alleen basgitaar speelt. Bij gitaar ook weer minder als bij bas.. Het spel van een gitarist is gewoonweg veel gevarieerder, hoewel ik weet dat die strakke baspartijen ook heerlijk zijn!

Zou je niet kunnen combineren in je studie? Zoniet zou ik voor de elektrische gitaar opleiding gaan, aangezien je al eens bas gevolgd hebt.

kuk
19 augustus 2007, 16:49
Inderdaad,vanaf sep 2007 start ik terug academie maar nu voor el. gitaar.(jazz en lichte muziek).
Kurt

Slashhead
20 augustus 2007, 16:35
Ik speel ook beide, is een leuke combinatie, hoewel bas wel meer mijn ding is ben ik begonnen met e-gitaar. Wegens het ontbreken van een bassist in onze band ben ik bas gaan spelen. Overigens ben ik veel beter gitaar gaan spelen sinds ik basgitaar speel.

up-guitarman
20 augustus 2007, 16:42
Idd beiden doen !!!

Ikzelf wil eigenlijk gewoon muziek spelen. Ik doe dat heel erg graag op gitaar. Maar met een piano kan ik me ook geweldig amuseren, hoewel ik daarin niet fantastisch goed ben. Sinds een jaar neem ik ook trompetlessen, ook een fantastisch instrument. Bas kan ik me wel op redden, en dit staat dan ook op mijn 'ooit te kopen'-lijstje.

Ik kan net zoals jij moeilijk kiezen. Oplossing: Kies niet !!! ;)

Thijs van der Burg
20 augustus 2007, 16:42
Ja, leuk om het allebei te spelen. Makkelijk om in bandjes te komen! :)

MarkF
24 augustus 2007, 13:12
Ik persoonlijk ben ooit begonnen op gitaar en ben toen op de basgitaar als het ware "thuis" gekomen.
Ik doe nog steeds wel dingen met mijn gitaar maar de basgitaar is toch wel waar ik het meest mee doe :)
Same here, jaartje of vier (acc) gitaar gespeeld en bij toeval (bandje had bassist nodig) gaan bassen. had toen geen spullen enzo, is met spullen lenen van vrienden begonnen. Speel nu ruim 11 jaar bas, maar gebruik mijn acc gitaartjes nog steeds.


om de dag kan, maar je kan natuurlijk ook zo'n mooie dubbelneck kopen met bas en "gewone" el. gitaar.. zag laatst op internet een mooie Steinberger
Heb jaren geleden op een rommelmarkt zo'n apparaat gekocht voor 75 gulden! :rockon: Combinatie van e-gitaar en shortscale basje. moet ik nog steeds eens opknappen!

Conclusie: gewoon allebei doen! Komt altijd van pas.

Groetjes, Mark