PDA

View Full Version : Help! Welke gitaar moet ik kopen (3 opties)



Pleiades
8 augustus 2007, 11:13
Hallo!
Ik ben Tim, een jongen van 23 die graag wil leren gitaar spelen.. ik kan er dus nog niks van hehe. Heb eigenlijk alleen op de basisschool btjuh blokfluit gespeeld verder geen ervaring met het muziek maken. Toch wil het proberen al mijn hele leven bewonder ik mensen die een instrument bespelen en ben ik zoals zovelen een liefhebber van muziek. Ik heb nu eindelijk de tijd en wil nu echt beginnen! Ik zit te twijfelen tussen 3 verschillende gitaren om mee te beginnen.. Ik zou heel graag horen wat jullie mij aanraden!

Ik zit te twijfelen tussen:

Nieuw:
http://www.lagguitars.co.uk/
LAG 100D (staal) 230 euro
Deze vind ik persoonlijk erg mooi klinken maar hoe erg is het om te beginnen met staal?

LAG GLA112N (nylon) 215 euro
Deze gitaar klinkt ongeveer als de 100D alleen dan dus met Nylon snaren

beiden te koop bij www.guitarbox.nl


2e Hands (van een vriendin):
Juan Salvador Modelo 10 125 euro incl. draagtas.
4 jaar oud (nieuw rond de 400?)


Kwa prijs zit ik met de Juan Salvador beter, maar de LAG lijkt mij beter klinken.. Maar daar moet ik bij zeggen dat ik nog niemand op de Juan Salvador "echt" heb horen spelen en wel op de LAG gitaren.
Ik begrijp dat geluid ook een kwestie van smaak is, maar ik zou vooral graag willen weten wat een betere gitaar is om op te beginnen en of het te doen is om te beginnen op een stalen LAG 100D etc.. graag jullie feedback :D

Nohead
8 augustus 2007, 16:16
Misschien is het wel handig om te bepalen wat voor muziek stylen je wilt spelen? Zou bijv. zelf niet zo snel rock/pop op nylon spelen.

Op stalen snaren spelen gaat waarschijnlijk in 't begin wel wat meer pijn doen aan de vingers. Maar dat is hopelijk snel over als je genoeg speelt (eelt kweken).

Morihei Ueshiba
8 augustus 2007, 16:37
't Ligt er inderdaad aan wat voor soort muziek je wilt spelen. Ik ben, tegen ieders advies in, op een staalsnarige begonnen. 't is even doorbijten, maar 't kan best.

freddy
8 augustus 2007, 17:33
Ik heb sinds ongeveer 1 jaar een lag summer dat is met een red cedar bovenblad klinkt wat warmer dan degene die jij op het oog hebt.
Ik kan je deze Lag gitaren van harte aanbevelen zeer veel waar voor je geld
kijk even op rewiew gitaren tussen 250 en 500 euro wat ik er precies over zeg.
Hoewel de bespeelbaarheid erg goed is laat hem afstellen gitaar spelen is al moeilijk genoeg zeker voor een beginner, de meeste gitaren die na een tijdje in de hoek belanden zijn dikwijls slecht bespeelbaar dat is erg demotiverend
en dan is een mislukking niet veraf en dat is waarschijnlijk niet de bedoeling....
dus dat kleine beetje dat zoiets meer kost is het zeker waard.
Sucses!!!

Kaboemba
8 augustus 2007, 19:41
Nog 1 voor de LAG, voor het geld een topper.

Pleiades
8 augustus 2007, 21:32
Heey bedankt iedereen! voor alle reacties echt top! Ik zit nu te denken aan de nylon variant van de Lag 100.. de hals is ook iets breeder dus wellicht makkelijker in het begin

Nylon:
http://www.zikinf.com/_gfx/matos/dyn/large/2df1d0f7f7ae7e9308e63d22b3a598ff.jpg

Staal:
http://www.zikinf.com/_gfx/matos/dyn/large/6a49982e3ef06e519e02b78f5b2ff70d.jpg

Wat ik wil spelen? goede vraag jeetje net eens over nagedacht oh wat ben ik toch een leek haha.. Uhm geen blues ofzo maar ik denk tja pop btjuh james blunt achtig vind ik errug mooi..

Morgen ga ik de knoop doorhakken als jullie nog aanvullingen hebben die zijn altijd welkom tot as donderdag 16:00 :P hehe Maar nogmaals alvast super bedankt!

--=HANS=--
8 augustus 2007, 22:15
Ik wil je niet van je plan afbrengen maar als je het echt in de pop-hoek zoekt lijkt een staalsnarige me toch meer geschikt. De brede en platte toets van een klassieke nylonsnarige gitaar heeft niet alleen voordelen en angst voor pijnlijke vingers mag je al helemaal niet weerhouden van een staalsnarige. Ik heb er zelf sinds kort weer een nylonsnarige bij en ik heb geen pijn aan mijn vingers maar aan m`n hele linkerhand en pols juist vanwege die grote platte toets :seriousf:

Succes!

LaurentB
8 augustus 2007, 22:32
Wat ik wil spelen? goede vraag jeetje net eens over nagedacht oh wat ben ik toch een leek haha.. Uhm geen blues ofzo maar ik denk tja pop btjuh james blunt achtig vind ik errug mooi..

Nylonsnarig is vooral specifiek voor klassieke, spaanse en latinmuziek geschikt. Die muziek is voor dat geluid geschreven.
Het is niet zo dat pop nu absoluut niet kan op nylonsnarige gitaren, maar staalsnarig is daar toch echt beter voor geschikt. Speelt iets zwaarder, maar dat is allemaal absoluut niet onoverkomelijk en inderdaad helemaal geen reden om het niet te proberen. Daar heb je alleen de eerste weken wat last van.

Het enige geval waarin dat wel zo is vind ik bij jonge kinderen van tien jaar of jonger, omdat die echt nog weinig kracht in hun handen hebben. Dan is nylonsnarig wel een beter idee.

Pleiades
9 augustus 2007, 09:09
Heey freddy nog even over de gitaar die je mij aanraad, lijkt mij inderdaad een super gitaar maar het is iets boven mijn prijsklasse momenteel. Zeker omdat ik hoor dat zoveel mensen toch na een tijd weer stoppen, ik zoek daarom iets ertussen niet een slechte gitaar zodat ik gedemotiveerd raak maar ook geen gitaar van in de 400 zodat ik mocht ik stoppen met een dure gitaar zit opgescheept.
Anyway Nog onwijs bedankt voor de nieuwe reacties! door jullie zit ik toch nu meer aan de stalen snaar variant te denken haha die vond ik sowieso mooier klinken.. Maar ik maak me toch een btjuh zorgen om de hals, Ik heb nu de Juan Salvador een 50% nylon 50% staal gesnaarde gitaar liggen en deze lijkt kwa hals meer op de nylon LAG 100 (breeder) en met deze gitaar (de JS) vond ik het al soms moeilijk niet de andere snaren te raken als ik een akkoord probeerde te spelen ben bang dat dat voor een leek als mij onwijs moeilijk gaat worden op de stalen LAG 100 hmmhm misschien nog wat gerusstellende woorden? haha Oeh ik ga hem straks kopen (17:00) heb er zin in :D

Ohw folk muziek vind ik trouwens ook leuk, te doen met een stalen?

M Kactus
9 augustus 2007, 09:53
Maar ik maak me toch een btjuh zorgen om de hals, Ik heb nu de Juan Salvador een 50% nylon 50% staal gesnaarde gitaar liggen en deze lijkt kwa hals meer op de nylon LAG 100 (breeder) en met deze gitaar (de JS) vond ik het al soms moeilijk niet de andere snaren te raken als ik een akkoord probeerde te spelen ben bang dat dat voor een leek als mij onwijs moeilijk gaat worden op de stalen LAG 100 hmmhm misschien nog wat gerusstellende woorden? haha Oeh ik ga hem straks kopen (17:00) heb er zin in :D

Ohw folk muziek vind ik trouwens ook leuk, te doen met een stalen?

Eerst en vooral: Die Juan Salvador is niet half nylon en half staal. Dat is altijd zo bij nylonsnarige gitaren: De drie bassnaren zijn omwikkeld met metaal, maar er zit een nylon kern in. Het is dus een 100% nylon :)
En dan de geruststellende woorden: Je zal op allebei de gitaren moeten oefenen. En veel :). En na een tijdje speel je dan vlotjes aparte noten zonder andere snaren aan te raken. Een smallere hals heeft ook weer voordelen: Je bent sneller van de ene toets op de andere en een barré-akkoord (met je vinger dwars over de hele breedte van de hals) is makkelijker.
Iedereen heeft zere vingers in het begin (zie het topic daarover), en iedereen heeft moeite met de noten zuiver te spelen. Als dat je geruststelt ;).

Owja: Folk gaat uitstekend met staalsnarige. Beter dan met nylon.

Pleiades
9 augustus 2007, 10:10
haha wauw dat deed me goed ;) thx hehe

Makor1966
9 augustus 2007, 11:03
Als je een brede hals gewend bent wordt het ook moeilijker om de overstap naar een smalle hals te maken. Dit voor als je in de toekomst nog eens elektrisch overweegt.
Ik ben zelf begonnen op een staalsnarige akoestische van een C-merk, en het doet inderdaad pijn aan je vingertoppen in het begin. (had 'm niet laten afstellen) Vandaar dat ik na een jaar de overstap naar elektrisch heb gemaakt. Ondertussen aan de elektro-akoestische (yamaha apx6a, m'n favo gitaar) en een tijdje terug een elektro-akoestische yamaha fpx300 aangeschaft lijkt qua model en halsbreedte op de nylonsnarige LAG maar is een staalsnarige. De APX is m'n favoriet omdat ie het zo goed doet bij de band. Geen last van rondzingen enzo.

Pleiades
9 augustus 2007, 11:09
Wat houd dat "afstellen" precies in? en hoe duur is dat gemiddeld? Is LAG een C merk? en uhm ik overweeg niet elektrisch ooit te gaan spelen.. kan natuurlijk altijd veranderen, maar momenteel spreekt elektrisch me totaal niet aan om zelf te spelen (wel om te luisteren) :)

M Kactus
9 augustus 2007, 11:34
Wat houd dat "afstellen" precies in? en hoe duur is dat gemiddeld? Is LAG een C merk? en uhm ik overweeg niet elektrisch ooit te gaan spelen.. kan natuurlijk altijd veranderen, maar momenteel spreekt elektrisch me totaal niet aan om zelf te spelen (wel om te luisteren) :)

Nee, LAG is geen C-merk. Is natuurlijk een beetje persoonlijk om dat zo te stellen, maar de kwaliteit ervan ligt toch hoger dan een gemiddeld C-merk.
Afstellen is onder andere kijken of de intonatie van de snaren klopt, dikkere/dunnere snaren erop leggen, stemmen, en vooral de actie (hoogte van de snaren) afstellen. Hoeveel het kost weet ik niet, maar als je hem nieuw koopt in de winkel, kan je wel vragen of ze de intonatie nakijken en of ze de actie kunnen veranderen (als je dat nodig vindt). Hoort wel een beetje bij de service, vind ik.

Pleiades
9 augustus 2007, 11:45
De "Actie" ? help :P je praat in jargon voor mij hehe :D Wat is dat?
Maar uhm A en B merken zijn dus 400-2000 eurotjes?
Dat kan altijd nog als ik het echt nog leuk vind over een jaar of 2 jaar

M Kactus
9 augustus 2007, 11:55
De "Actie" ? help :P je praat in jargon voor mij hehe :D Wat is dat?
Maar uhm A en B merken zijn dus 400-2000 eurotjes?
Dat kan altijd nog als ik het echt nog leuk vind over een jaar of 2 jaar

De actie is zoals ik al zei de hoogte van de snaren. Of eigenlijk de afstand van de snaren tot de hals. Als die hoog is, moet je snaren dus verder induwen voor ze de hals raken, wat zwaarder speelt. Als die te laag is, lopen je snaren aan en ratelen ze tegen de frets. Da's ook niet prettig.
En die A/B/C-merken is maar een lukrake onderverdeling, hoor. Niks officieels, gewoon gevoelsmatig. A's zijn de Martins en Taylors, B's zijn de Blueridges en Ibanezzen en C's zijn de Staggs en Blokker-gitaartjes, volgens mij...

Pleiades
9 augustus 2007, 12:01
OKey m8! Harstikke bedankt nogmaals die actie had ik idd zelf ook wel kunnen bedenken hmhm achja ben net op me werk he dan ben ik nog niet zo helder :D Nou, naar de shop zo maar! morgen hele dag heerlijk vrij dus dan is het oefenen geblazen :)

Nohead
9 augustus 2007, 14:35
Gewoon lekker voor de staalsnarige gaan. Voor mij een veel betere sound wat past bij pop muziek. Ik zou niet te veel zorgen maken over alles. Iedereen is zo begonnen, en ook iedereen heeft pijn vooral in 't begin. Vingers plaatsen voor akkoorden is ook binnen no time peanuts voor je, voordat je het weet verplaats je je vingers(akkoord) zonder er na te kijken.

Belangrijkste tip die ik je kan geven om snel goed te worden:

VEEL OEFENEN :rockon:

M Kactus
9 augustus 2007, 20:56
OKey m8! Harstikke bedankt nogmaals die actie had ik idd zelf ook wel kunnen bedenken hmhm achja ben net op me werk he dan ben ik nog niet zo helder :D Nou, naar de shop zo maar! morgen hele dag heerlijk vrij dus dan is het oefenen geblazen :)

Zo, dan kom ik het oefenen maar even onderbreken :p. Heb je 'm gekocht ? Hoe bevalt ie, en kunnen we foto's krijgen aub ?

axmaster1
10 augustus 2007, 11:48
Hoi Tim,
Beginnen met gitaar spelen is absoluut een goede keuze. Daar krijg je geen spijt van!

Naast alle goede adviezen van de anderen (met name het laten afstellen van de gitaar) kan ik je alleen vertellen dat ik in dezelfde positie zat als jij toen ik acht jaar geleden begon met spelen.

Vanaf het moment dat ik begon heb ik zes gitaren gekocht, waarvan ik er vijf weer heb verkocht. Bij iedere gitaar die ik kocht dacht ik dat ik de -voor mij- perfecte gitaar had gekocht. Mijn mijn speelstijl heeft zich ontwikkeld, en ook mijn voorkeur t.a.v. de breedte van de hals, de omvang van de body, het bedrag dat ik aan een gitaar wilde uitgeven etc. Steeds weer aanleiding om een andere gitaar te kopen. En ik sluit niet uit dat ik over x-jaar weer een nieuwe gitaar 'nodig heb'.

Bottom-line: koop de gitaar die nu het beste bij je past voor zover je dat kunt vaststellen, en realiseer je dat je die gitaar altijd weer kunt verkopen om een nieuwe te kopen. Voor mij heeft het kopen van een gitaar bovendien altijd een 'sprong in het diepe'-element in zich gehad. Je weet pas of een gitaar écht bij je past als je er een tijdje in je eigen omgeving op hebt gespeeld.

Nog een tip: gitaarbouwer en verkoper Johan Rebergen uit Utrecht verkoopt gitaren met een koop/huur optie: je koopt een gitaar, en als je er vanaf wilt breng je hem terug en krijg je je geld terug, met aftrek van een redelijke huursom. Hij heeft altijd wel een paar gitaren in jou prijsklassen. Wellicht dat andere gitaarwinkels deze mogelijkheid ook bieden.

Ik hoop dat dit helpt.

Peter

Pleiades
10 augustus 2007, 19:09
Hoi iedereen! Ikwilde de gitaar eigenlijk gisteren kopen, maar de eigenaar was eerder dicht gegaan :S.. Nu Vrijdag heb ik hem dan eindelijk! ik ben toch voor de LAG 100D gegaan (stalen snaren) Ik zal kijken of ik fotos kan maken heb helaas geen digitale camera :) Tot nu toe bevalt hij erg goed, het geluid is helder en hijs ziet er gelikt uit :D (mat inplaats van glans vind ik ook super chill) Vrienden van me die al btjuh gitaar spelen vinden hem ook super relaxt voor de prijs die ik heb betaald (230 euro) Ik hoop dat ik de motivatie houd om mezelf te verbeteren, momenteel zit dat in ieder geval wel goed, met zon toffe gitaar :D

Heel erg bedankt voor al jullie tips, zonder jullie was het kiezen voor mij een stuk moeilijker geweest!

Als iemand nog een tip heeft over hoe je het beste kan beginnen is dat natuurlijk altijd welkom, ik wil leren :D

met waarderende groet,
Tim