PDA

View Full Version : Gitaar af laten stellen



Oasis
7 augustus 2007, 22:01
Ik speel nu een paar weken elektrische gitaar en het gaat al beter. Maar nu mag ik mijn gitaar laten afstellen, alles wat er mis aan is zegmaar.

Nu merk ik wel dat er veel speling zit op de snaren. Als ik bijvoorbeeld een G akkoord speel dan sla ik met mijn plectrum de snaren aan dichtbij de plek waar de hals begint. Maar speel ik individuele snaren dan doe ik dat waar de snaren beginnen. Als ik dat op de eerste plek doe dan klinkt dat niet mooi omdat de snaren teveel speling hebben.

Doen jullie dat ook zo, waar moet je eigenlijk de snaren aanslaan en zit er verschil in?

Vraagje2:

Omdat mijn 'dikke' snoer van de gitaar naar de versterker kapot is heb ik het volgende verzonnen:

http://www.dsmiller.com/Images/PC-234S.jpg in de gitaar, een 'dun' snoertje tussen die plug en dezelfde plug die in de versterker zit.

Aangezien het werkt heb ik geen zin een nieuw snoer te kopen, maar kan dit wat ik nu doe?

Alvast bedankt voor de reacties. :hippie:

InternEd
7 augustus 2007, 22:07
Wat bedoel je met 'speling'?

Lexvandoef
7 augustus 2007, 22:09
Dat van je snoer dat kan wel ja, maar waarom zou je? Dat is alleen maar extra moeite (nu heb je dus 4 pluggen ipv 2) en je geluid gaat er zeker door achteruit. Het scheelt wel geld ja.

Wat je 1ste vraag betreft kan ik je niet echt helpen, gezien ik je niet helemaal snap. Wat bedoel je met 'de snaren hebben te veel speling' en hoe klint dat? Vals of gewoon niet mooi?

allochthomas
7 augustus 2007, 22:11
over vraag 2:

ik heb die methode wel eens gebruikt als nood oplossing, maar mooi klonk het niet, blijf gewoon bij de kabels die er voor gemaakt zijn.

Oasis
7 augustus 2007, 22:27
Betreft de eerste vraag:

je kan de snaren zeg maar veel bewegen.

Dus waar sla je een snaar aan als je er 1'tje wil raken. Als ik dat doe waar de snaren beginnen klinkt het goed, maar als ik dat wat meer naar links doe klinkt het niet meer omdat het teveel beweegt.

Markmoos
7 augustus 2007, 22:30
Ja, dat is normaal, je moet als je dat niet wilt iets meer richting de brug aanslaan, iets meer naar rechts dus. Gitaristen als Stevie Ray Vaughan deden het wel eens expres, om zo een andere sound te krijgen, maar dan moet je wel zachtjes aanslaan.

Oasis
9 augustus 2007, 14:36
Dankje voor de hulp.

Het probleem is opgelost. De hals was wat losser komen te zitten en de snaren losser.

Spitfire
9 augustus 2007, 15:21
Het probleem is opgelost. De hals was wat losser komen te zitten en de snaren losser.

Hier valt toch geen touw aan vast te knopen.... :nervous: