PDA

View Full Version : nieuwe snaren stemmen dringend hulp



thekid
7 augustus 2007, 20:01
hey ik heb nieuwe snaren gelegd (ernie ball super power slinky)
volgens de uitleg hierboven ijn een topic.

maar nu het stemmen kan ik deze gewoon aandraaien of moet ik iets speciaal doen.

vorige keer zijn alle snaren geknapt bij het stemmen na vernieuwen daarom dat
ik het effe vraag

alvast dank

Wickerman
7 augustus 2007, 21:58
Stilletjes aan stemmen, en op je kastje in 't oog houden dat je niet voorbij je stemming gaat. Je snaren zullen ook enige tijd nodig hebben om te rekken, niet ongeduldig worden.

Als ze allemaal knapten zou 'k toch eens naar de kam en/of brug loeren.

thekid
7 augustus 2007, 22:38
ja is al gelukt alleen de dikke e snaar ontstemd nog wat maar zal wel in orde komen zeker

Luca P
7 augustus 2007, 22:39
Je kan ze niet zomaar door het gat halen en aandraaien. Als de windingen over elkaar gaan liggen kunnen ze breken.

Je moet ze goed eromheen winden.
Ik heb nu geen zin om een link voor je te zoeken, maar er zal zo wel een goede link naar "hoe en waarom" worden geplaatst.
Welterusten.

Luca P
7 augustus 2007, 22:41
Nou vooruit:
http://www.fretnotguitarrepair.com/stringing.htm

Ik doe het overigens anders, maar dat is een ander verhaal.
Dit werkt prima.

Rw
9 augustus 2007, 00:09
Bij een acoustische gitaar stem ik de gitaar beetje bij beetje totdat hij op de goede hoogte zit. dan pak ik vrij agressief boven het klankgat de snaar beet en trek hem een paar keer stevig omhoog. Ik heb geleerd dat je zo sneller met nieuwe snaren kunt stemmen omdat je ze wat helpt bij het rekken. Na het rekken zul je ze weer opnieuw moeten stemmen. herhaal het dan nog een keer...

Yapser
9 augustus 2007, 00:14
Meh, weet je trouwens zeker dat je deze dikte snaren op je gitaar wil/hebt gehad (ivm. je vraag)?

Anyway, naar 'binnen' (je body) draaien is strakker (sharp) en naar buiten draaien slapper (flat).

thekid
9 augustus 2007, 13:24
sry had het topic niet meer in het oog gehouden maar het is gelukt en danku voor al die links maar als je goed gelezen had wist je dat ik de manier gebruikt heb die hier op gitaarnet beschreven staat.