PDA

View Full Version : Misschien wordt ik maar beter een goeie bassist dan een mind



Phyrexian
19 januari 2003, 12:00
Hoi,
even een constatie... :smile:

Ik speel ondertussen twee jaar gitaar. Ik vind het allemaal super leuk, maar sommige dingen kosten me veel moeite om te doen. Ik krijg redelijk snel kramp in m'n vingers en heb moeite om zuiver te spelen (ik ben dus allesbehalve goed). :smile:

Sinds mei 2002 heb'k me een bass aangeschaft. Het is een prachtige Warwick. Momenteel begint het me op te vallen dat het bassen me blijkbaar beter ligt; groove komt veel natuurlijker naar boven als 'k bass speel tov gitaar. Ik speel cleaner (zal wel te maken hebben dat de snaren op 'n bass verder uit elkaar liggen zeker) en het gaat gewoon vlotter. Ik heb makkelijker om zelf riffs uit te vinden die meteen goed klinken en swingen enz.
Op vlak van geluid heb'k het zelfde. Mijn bass vind'k altijd goed klinken (zelfs op een slechte amp) terwijl m'n gitaargeluid me veel minder doet. Als'k bas speel, voel'k dat als het ware in m'n buik meevibreren :grin: Het voelt gewoon juist. Op gitaar dus geen buikgevoel, hoewel ik ooit eens iemand een ouwe Fender Telecaster hoorde bespelen en dat voelde ik wel meteen in m'n buik, maar toen ik die Telecaster zelf bespeelde had ik absoluut geen lekker gevoel in m'n buik... :sad:

Ik ontdekte ook dat wanneer ik cds beluister ik meer een kick krijg van een goedklinkende bass te horen dan een gitaar. Verder loop ik meer te geilen op goede bass-gear dan op gitaarmateriaal (een rectifier doet me bijvoorbeeld niks!). Dit klinkt misschien onnozel, maar wanneer ik tegenwoordig nr een concert ga, heb'k eerder gezien op welk materiaal de bassist speelt dan de gitarist(en).
Enfin, toen ik in het voorjaar bass speelde in m'n vorige groep, beleefde ik er ook meer plezier aan dan ik nu gitaar speel in m'n nieuwe groep.
Het gitaarspelen kost me verschrikkelijk veel meer energie en moet ik me quasi constant concentreren bij wijze van spreken terwijl bij het bassen ik meer op m'n gemak ben en gewoon kan mee swingen. Op m'n gitaar ben ik ook meer bezig met juist te spelen dan me te amuseren.

Overigens volg ik nu gitaarles (na twee jaar zelfstudie). Het is leuk en ik maak wel vorderingen, maar ergens heb'k een beetje een wrang gevoel.

Anywayz, ben ik nu gewoon een luie gitarist, die beseft dat hij véél energie moet steken om goed te leren spelen op gitaar, en daarom de (gemakkelijkere) weg naar bass kiest (omdat me dat minder moeite kost?)? Of ligt een bass me gewoon beter...?

Mensen die iets gelijkaardigs hebben meegemaakt... laat maar iets weten... ik ben ten volste geïnteresseerd!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Phyrexian op 2003-01-19 12:04 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Phyrexian op 2003-01-19 12:05 ]</font>

bassopotmus
19 januari 2003, 12:17
Bedankt....voor je levensverhaal.
Het dude, welkom in de bassisten wereld zou ik zeggen. Stick to da 4 strings and be happy!!

Wat heb je voor een Warwick? Een vriend van me speelde al jaren gitaar en hij wilde wel eens damen jammen dus ik klloide altijd wat op zijn reserve gitaar, maar dat lag me niet al die kleine shit vinger zettingen.
Tot ik eens bij me oom een bas oppakte, damn das lekkerder de groove de "volheid" van het geluid!!!!

Een jaar later had ik dan maar de keus gemaakt om me volledig op de bas te richten en daar "goed" in te worden.

bathmutz
19 januari 2003, 12:36
Ja, gaaf, wees welkom inderdaad. :grin:
als ik gitaar speel i.p.v. bas (waar ik een aardig eindje in zuig, trouwens) vind ik het allemaal zo'n gepiel omdat alles zo kort opelkaar zit, snaren, frets enz. daar zal jij of u in jou geval ook wel last van hebben. als je bas speelt heb je gewoon iets meer in je handen! :wink:
en als je met een drummer speelt is het leuker als bassist dan als gitarist dacht ik zo.
heb je nu dan geen bandje waar je je een beetje goed op je plaats voelt dan?
ja, welke warwick heb je? full time baan zeker? hehehe :smile: ik ben nog een (arme) student namelijk.

de groeten en succes, keep ya groove on!

BathmutZ

basswasp
19 januari 2003, 12:39
Mooi verhaal :smile:

't lijkt erop dat je gewoon voor basgitaar geboren bent :smile:

Ruud
19 januari 2003, 13:17
Het samenwerken met de hele band: groot pluspunt.. en vooral leuke ritmische dingen doen met de drummer..
welkom in de wereld van de lange plank met de dikke snaren

AntY
19 januari 2003, 13:23
ik had paar weken geleden een les paul standard in me handen van een vriend

best leuk hoor, maar toen ik ff beetje ging pielen merkte ik dat ik fretten nog wel ging, maar dat plucken ik pcies t zelfde deed als op een bas en dat wil niet zo dicht op mekaar :razz:
gaf natuurlijk gelijk de schuld aan de gitaar, dat spreekt voor zich, kutding!! ( :smile: )

Phyrexian
19 januari 2003, 13:31
Op 2003-01-19 12:36, schreef bathmutz:
Ja, gaaf, wees welkom inderdaad. :grin:
als ik gitaar speel i.p.v. bas (waar ik een aardig eindje in zuig, trouwens) vind ik het allemaal zo'n gepiel omdat alles zo kort opelkaar zit, snaren, frets enz. daar zal jij of u in jou geval ook wel last van hebben. als je bas speelt heb je gewoon iets meer in je handen! :wink:
en als je met een drummer speelt is het leuker als bassist dan als gitarist dacht ik zo.
heb je nu dan geen bandje waar je je een beetje goed op je plaats voelt dan?
ja, welke warwick heb je? full time baan zeker? hehehe :smile: ik ben nog een (arme) student namelijk.

de groeten en succes, keep ya groove on!

BathmutZ


yup ik heb sinds september een fulltime job... (in juni afgestudeerd) het is dan idd makkelijker om gear te kopen, maar ik wil ook niet alles aan materiaal opsoeperen hoor :grin:

Ik heb een Warwick Corvette Standard (4string). Prachtige Bubinga body. tweedehands gekocht. mint condition.

kheb dat ook met gitaarspelen: 'dat gepiel!!!!!!'
alles idd dicht op elkaar. supervaak da'k snaren meepluk die niet moeten meeklinken en zo... :s echt lastig

tgeeft me gewoon ook een beter gevoel om lekker vette basslines te spelen... ik hou van laag. in m'n gitaar wil'k ook altijd te veel laag steken waardoor ik onhoorbaar ben als een bassist er bij is.

M'n band is super hoor. we spelen heavy stonerrock, met enkele covers van kyuss er bij. er is nog plaats voor een bassist. probleem is da'k geen serieuze amp heb. enkel een petieterige Peavey Microbass... maar misschien kan ik die doorversterken via de zanginstallatie... of help ik dan die grote speakers er van kapot????

skabouter
19 januari 2003, 13:55
welkom in bassworld !

maar ik zou af en toe ook wat gitaar blijven klooien, joh, is altijd leuk om erbij te kunnen.

en je moet niet denken dat bas spelen zoveel makkelijker is. de basics zijn misschien vrijmakkelijk, maar hoog niveau is moeilijk te halen. bij gitaar is het meer andersom volgens mij. de beginselen zijn wat moeilijker, maar als je die hebt, dan kan je al snel uitbreiden naar hele wrede dingen !

AntY
19 januari 2003, 13:56
besteed € 600 aan nieuwe gear

lang leve werk!!!

verkoop je guitar amp :smile: je moet wel prioriteiten stellen natuurlijk

maar je gitaar niet. amps zijn vervangbaar gitaren niet :smile: , voor bassen geldt dit dubbel natuurlijk

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: AntY op 2003-01-19 13:57 ]</font>

bassopotmus
19 januari 2003, 16:02
M'n band is super hoor. we spelen heavy stonerrock, met enkele covers van kyuss er bij. er is nog plaats voor een bassist.

Aah kyuss vriendin heeft me aan die band geholpen....goede bass komt goed uit de mix.
Hey pic van je bass???
Zijn wij bassisten trouwnes niet een stuk vriendelijker dan die egotrippende gitaristen??? &lt;IMG SRC="/phpBB/images/smiles/icon_smile.gif"> ROLL

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: bassopotmus op 2003-01-19 16:03 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: bassopotmus op 2003-01-19 16:03 ]</font>

Fluffy
19 januari 2003, 16:11
Op 2003-01-19 16:02, schreef bassopotmus:
Zijn wij bassisten trouwnes niet een stuk vriendelijker dan die egotrippende gitaristen???



uhm.... nee

basswasp
19 januari 2003, 16:42
Ja fijn, weer een mooie discussie...

bassopotmus
19 januari 2003, 16:51
nou dat was geen vraag maar meer een stelling van mij :wink:

basswasp
19 januari 2003, 17:02
Ohja...

AntY
19 januari 2003, 18:11
Op 2003-01-19 16:02, schreef bassopotmus:
Zijn wij bassisten trouwnes niet een stuk vriendelijker dan die egotrippende gitaristen???



nee dat niet, wel 10x zo arrogant :razz:

Ic3gl0vE
19 januari 2003, 18:22
Phyrexian: de bassist uit mijn band heeft ook een microbass en als je die via de koptelefoonaansluiting naar een mengpaneel stuurt waar weer monitorboxen op aangesloten zitten klinkt dat wel oké... gaat niets kapot

alhambra
20 januari 2003, 09:13
Kijk een mooie tip en dat van een gitarist.
Trouwens kep sinds kort ook een bas erbij en ik moet zeggen dat dat echt niet verkeerd is. Ook ik heb tot nu toe de ervaring dat bassen mij beter afgaat dan gitaar. Misschien ben ik gewoon een erg slechte gitarist of misschien is bas toch makkelijker, voorlopig denk ik dat het toch het laatste is feit is wel dat je met een bas al veel eerder met een goede basis veel verder kan komen.

Phyrexian
20 januari 2003, 10:00
Op 2003-01-19 18:22, schreef Ic3gl0vE:
Phyrexian: de bassist uit mijn band heeft ook een microbass en als je die via de koptelefoonaansluiting naar een mengpaneel stuurt waar weer monitorboxen op aangesloten zitten klinkt dat wel oké... gaat niets kapot


ah super,
zou het dan ook gaan met een zanginstallitie???
die installatie bestaat uit een poweramp (200 watt) en een preamp (waaraan grote monitoren hangen). we hebben al een minidisc op die zangamp kunnen aansluiten om songs af te spelen en dat gaf geen probleem...
ik zal het eens proberen met die microbass... want voorlopig wil ik nog niet m'n goeie gitaaramp verkopen om me meteen op een goeie bass amp te gooien... beetje afwachten weet je wel.

bassopotmus
20 januari 2003, 15:40
denk dat het ook te maken heeft dat je op een bas sneller weg komt dat je iet zo op de voorgrond speelt en moet showen als op een gitaar( niets negatiefs gitaristen, showen is cool)

Phyrexian
20 januari 2003, 16:18
yups...

en als je op gitaar fouten speelt tijdens lead-melodieën hoor je die sneller... :grin:

Laus
20 januari 2003, 16:20
als je een 4*12 gitaarkast heb en een transistor amp dan is het echt niet erg om daar een paar keer je bas op te zetten.

je heb wle weinig laag. Maar meer dan die microbass iig.

Phyrexian
20 januari 2003, 16:46
Op 2003-01-20 16:20, schreef Laus:
als je een 4*12 gitaarkast heb en een transistor amp dan is het echt niet erg om daar een paar keer je bas op te zetten.

je heb wle weinig laag. Maar meer dan die microbass iig.


Hm... Ik heb een Marshall 1960a 4x12, maar ben je absoluut zeker dat ik m'n speakers echt niet kapot maak door de lage frequenties???
Op Talkbass.com (superb bass-forum) zijn ze toch altijd héél terughouden om gitaarspeakers te gebruiken met een bass...
Een transistor amp... hm dus preamp van de microbass gebruiken met die poweramp van zang nr die gitaarcab??? lijkt me quasi onmogelijk (ik zou niet weten hoe ik die microbass moet aansluiten vermits die maar uitsluitend een headphones jack en een extra jack heeft om een speaker aan te sluiten)...

alhambra
21 januari 2003, 08:29
Ik zou het toch echt niet doen, als je hem ff lekker open draait kan ik je niet garanderen dat alles heel blijft.
Een basspeaker is toch wel ff wat anders dan een gitaar speaker (ja ja ik heb hier op het forum zo langzamerhand wat bij geleert) probleem is dat bij bass je speakers een veel grotere uitslag willen maken dus verder naar voren en naar achteren gaan en dat wil met gitaarspeakers dus niet.

Phyrexian
21 januari 2003, 09:39
Thanks for the replies,

ik ga het toch niet riskeren om m'n 4x12 voor gitaar om zeep te helpen, laat staan die zangspeakers...

Ik zal wel gewoon op die PEAVEY TNT 115 spelen die er staat (niet van mij... dus geen garantie dat die er altijd staat).
Ik wilde gewoon even checken of het mogelijk was om met m'n eigen gear te spelen...

Laus
21 januari 2003, 11:03
ik zei alleen dat het kon.

maar een marshall 4*12 kun je behoorlijk zwaar belasten met een basgitaar. die verneuk je echt niet zomaar.

alhambra
21 januari 2003, 11:09
Ja leuk en dan denkt een ander oooo het kan pleurt de hele zaak open speakers naar de klote en dan zeg jij "maar het KAN wel" :grin: .

Phyrexian
21 januari 2003, 13:28
hehehehe lol :grin:

tof dat het kan, logischerwijs vroeg ik naar het kunnen zonder het vernietigende... :wink:

bassopotmus
21 januari 2003, 17:17
En heel evrstandig om dat niet te doen, waarom verkoop je je gitaar gear niet voor bass (half)stackje?

Phyrexian
21 januari 2003, 18:50
Op 2003-01-21 17:17, schreef bassopotmus:
Waarom verkoop je je gitaar gear niet voor bass (half)stackje?


... ik zou idd een hoopje geld kunnen winnen met men Marshall JCM900 + Marshall 1960a 4x12 te verkopen...

Alleen... misschien wil'k wel terug gitaarspelen in een groep in de toekomst... twijfels twijfels twijfels...

Ik vind beide leuk, maar bass gaat me beter af... ik zie mezelf nooit een leadgitarist worden, maar een goeie rythm... waarom niet hé?

Die cab houd ik zeker bij, die head verkoop ik misschien...
Tech 21 heeft die prachtige PSA-1 preamp die zowel voor gitaar als bas te gebruiken valt. Misschien dat ik die ooit koop en dan kan die JCM900 de deur uit (zo'n Marshall geluid valt toch te simuleren met die Tech21).
Dan zou'k een compacte rack hebben in ieder geval. Dan zou 'k enkel nog een poweramp nodig hebben; een PA-amp is dan wel een oplossing want die kan dan zowel dienen als poweramp voor gitaar en bascab!

anyway, zoals je ziet leidt ik ook aan serieuze GAS.... :grin:
kben echt dagelijks aan het dromen van nieuwe gear. hahaha

bassopotmus
21 januari 2003, 20:04
dromen mag. Is goed voor je.
Ik ben vrij voorzien, voorlopig alleen intresse in een jazz en een effect.

basswasp
21 januari 2003, 21:44
Moeha... ik moet alles nog (bas + amp), 'k ben nu alleen in effecten even voorzien :grin:

Ruud
21 januari 2003, 22:25
ben alleen qua AMP tevreden en voorzien, ben nog steeds op zoek naar het ideale effect...
wat voor FX heb je allemaal dan Baswaps?

Phyrexian
22 januari 2003, 09:28
Qua FX hou'k bij een bass wel héél erg van overdrive/distortion...

zo'n vette, smerige grindy tone doet me helemaal kicken... niks vetter voor mij (zelfs geen gitaar... :wink: )

Wie heeft er hier die nieuwste cd van Audioslave... dat basgeluid bijvoorbeeld... zo'n vet overdrive geluid! hemels!

andere effecten voor bass lijken me meestal overbodig. Een chorus vind ik soms mooi, en een Boss GEB-7 wil ik ooit wel...

bassopotmus
22 januari 2003, 15:33
Jah man zo'n voortstuwend bass geluid lekker grooven met overdrive das lekker en een chorus ook. Beetje experimenteel grooven like kyuss

basswasp
22 januari 2003, 15:49
Op 2003-01-21 22:25, schreef Ruud:
ben alleen qua AMP tevreden en voorzien, ben nog steeds op zoek naar het ideale effect...
wat voor FX heb je allemaal dan Baswaps?


Een Ibanez bass overdrive en een Boss Dynamic Wah...
De wah klinkt niet perfect, maar voor 't geld zitten er genoeg verschillende wah-geluiden in :smile:

Niet veel effecten, maar meer heb ik er ook niet nodig :smile:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: basswasp op 2003-01-22 15:50 ]</font>

Ruud
22 januari 2003, 20:14
Audioslave, jaa die heb ik, gave strakke riffs, echt RATM

dan moek ook maar snel een normale distortion halen, das eerug goed geluid..

heb verder een Muff, Een limiter (eerg aan te raden, geeft je geluid een goeie bijsmaak)
en een chorus,(jaa, ik als chorus hater) maar die werkt af en toe niet half kapotte troep aansmeren aan anderen doe ik niet,..

Ronald
23 januari 2003, 14:40
tja ik ben eik gitaar gaan spelen en geen basgitaar omdat ik daar de kans voor had , ik kon een gitaar lenen van mn buurjongen , en ja een bas heb ik niet dus ik weet helemaal niet of ik daar beter in ben en of dat leuker is

maar ja ik ken niemand met een bas :s dus ik kan beter bij mn gitaar blijven denk ik :smile: