PDA

View Full Version : Hoe belangrijk is de nek?



Gitaro
7 augustus 2007, 14:38
Ik zat weer eens te gassen op de Warmoth site, en toen vroeg ik me wat af. Kan je zo'n dure nek nou op een Stagg zetten (niet dat ik een Stagg heb, natuurlijk!) en er een heerlijk spelende gitaar van maken? Ervan uitgaande dat de brug niet van ellende uit elkaar valt, dus. Zijn er bijvoorbeeld nog factoren buiten de nek die zaken als fretbuzz en algemene bespeelbaarheid beïnvloeden?

Ik kan zelf niks bedenken eigenlijk. Dat het hout je klank beïnvloedt moge duidelijk zijn, maar daar gaat het nu niet om. Gewicht en vorm van de body zijn ook belangrijk maar dat heeft weinig te maken met de snaren zelf...

Orpheo
7 augustus 2007, 14:46
je kan van een ruk spelende stagg een goed spelende maken, door de gitaar zelf af te stellen. een warmothhals KAN helpen. maar een warmoth hals zal je gitaar beter doen laten klinken, maar of t echt n supergitaar gaat worden? ik weet 't niet.

Teddy
7 augustus 2007, 14:46
Balans is ook zeer belangrijk en de groove van de gitaar.

Kim Wilson
7 augustus 2007, 14:47
Wat is de groove van een gitaar?

Gitaro
7 augustus 2007, 14:56
je kan van een ruk spelende stagg een goed spelende maken, door de gitaar zelf af te stellen. een warmothhals KAN helpen. maar een warmoth hals zal je gitaar beter doen laten klinken, maar of t echt n supergitaar gaat worden? ik weet 't niet.

Nou, laat ik het zo zeggen, het lijkt mij dat je met zo'n warmoth hals bijvoorbeeld perfect gezette frets mag verwachten, terwijl er bij een staggnek wellicht een paar uitsteken. En dat kan de boel al behoorlijk verpesten

edit: De hoogte van de nut is ook zoiets

Teddy
7 augustus 2007, 14:58
Wat is de groove van een gitaar?

Zeg maar de vibe die een gitaar uitstraalt, waardoor je hem toch vaker oppakt dan die ene andere gitaar die mischien wel beter speelt.

Quadrifoglio
7 augustus 2007, 15:40
Een perfecte warmoth neck in een knetterscheve Stagg lijkt mij anders ook geen oplossing

Gitaro
7 augustus 2007, 16:12
Hmm, die krengen worden toch met een machine gemaakt? Ik denk dat je ervan uit kan gaan dat de body recht genoeg is en de nekpocket ook prima is. Of zie ik dat verkeerd?

ben vanhoof
7 augustus 2007, 16:16
Neckpocket kan je zelf wat bijschuren indien nodig.
Als de hals die er standaard op zit brak is, kan een goede hals er een goede gitaar van maken. Dat de gitaar dan met betere elementen minder goed klinkt dan een goeie gitaar body met dezelfde elementen, heeft alles te maken met de houtsoord etc natuurlijk.