PDA

View Full Version : Piezo's en Archtops



Rutger
7 augustus 2007, 14:02
Hey,

ik denk erover een jazzgitaartje te kopen, voor jazzy begeleidingen en fingerpicking. Vooral vanwege het laatste lijkt het me interessant om er een piezo-element (oid) in te bouwen.

ik kom alleen nergens een dergelijke gitaar tegen en ik heb dus geen idee of dat:

1. uberhaupt te realiseren is, aangezien de meeste archtops een floating bridge hebben;

2. goed klinkt. ik ben vooral het akoestische geluid van flattops gewend, dus ik heb geen idee hoe een met piezo-element versterkte archtop zou klinken...

dus.... heeft iemand enig idee?

bass blom
7 augustus 2007, 14:05
als je er 1 koopt met tunamatic brug kan je die van ghost of anderen er op zetten. alleen wat met de bedrading dan?

ik heb een stratje met piezo zadels en dat is hemels.
je krijgt er ineens een jazz en zelf soms afhankelijk van aanslag een spaanse gitaar bij :D

Rutger
7 augustus 2007, 14:29
Da's een idee, gewoon een andere brug met piezo-zadels :)
Ik wil alleen geen midi-shit, maar gewoon een goed akoestisch signaal. Iemand enig idee welke ik moet hebben?

De bedrading zal dan door een klein boorgaatje in het bovenblad moeten, zo gaat dat normaal gesproken ook.

Het liefst soldeer ik het zaakje dan zo, dat je het signaal van de piezo mixt met het signaal van de overige pickup's. Dus eigenlijk slechts een extra volumepot waarmee ik het signaal van de piezo inregel, net zoals voor de overige pickups geldt, maar dan ongeacht de stand van de pickup-switch van de 'magneten'-pickups. Snappie? :)

guitartub
7 augustus 2007, 14:36
Yamaha AEX1500 heeft zoiets (een kombinatie van een "gewoon" element en een Piezo) De klank van die gitaar is te beluisteren op (solo) opnamen van Chuck Loeb, die deze gitaar bespeelt.

Rutger
7 augustus 2007, 15:02
Thanx, ziet er goed uit :)

Bijkomend aspect is dat ik er graag een Bigsby op zou willen hebben. Ik vraag me af of dat goed combineert met een dergelijke brug?

bass blom
7 augustus 2007, 15:03
is volgens mij geen probleem als het graphtec zadels zijn.

maar.. vergis je niet.. dat geintje in mijn strat kostte 188 bij mekaar.. met pre ampje enzo.

Rutger
7 augustus 2007, 15:09
Ja, k had ook niet verwacht dat t gratis zou zijn :p

Maar de vraag is dus, of er een zwevende brug met piezo-element én graphtec zadels bestaat.... of dat ik dat zou moeten laten maken bij een gitaarbouwer.

bass blom
7 augustus 2007, 15:28
ik zie genoeg tunamatics op zo'n houten plankje staan op hollowbodies.

lukraak uit google images zoek: jazz guitar

http://www.phillipsguitars.com/images/n160_index_400.gif

Rutger
8 augustus 2007, 14:29
Ooh, die Ghost's hebben graphtec zadels :chicken:

Dacht ik ns iets unieks te bedenken, is t allang op de markt..

bass blom
8 augustus 2007, 14:31
ik zag iemand anders net een LR baggs brug plakken (plaatje)
interned geloof ik?

InternEd
8 augustus 2007, 14:35
ik zag iemand anders net een LR baggs brug plakken (plaatje)
interned geloof ik?
Klopt. Hier. (http://www.gitaarnet.nl/forum/showpost.php?p=1353268&postcount=80)

Besteld bij Stewmac. En die hebben allerlei types in de catalogus staan. Ook voor archtops.

Rutger
8 augustus 2007, 14:59
Super, bedankt voor de info!

Laat je me weten hoe ie bevalt?

Mattia
8 augustus 2007, 15:31
Er kan altijd een Fishman op (archtop brug met ingebouwde piezo), of een transucer onder de brug (tussen brug en bovenblad), of een soundboard transducer. Bijvoorbeeld Pick-Up-The-World oid.

Alles is mogelijk.

Rutger
15 augustus 2007, 14:53
Ja, ik ben intussen wat verder met de internet search en zie dat er talloze mogelijkheden zijn. k Ben blij dat ik wat te kiezen heb :)

Nu even het volgende. Ik zou bij wijze van experiment een piezo in de brug van m'n assemble Tele willen bouwen. Deze tele heeft een bijzonder goede resonantie van zichzelf en klinkt met een piezo wellicht ook erg goed.

Nu heb ik op deze Tele een Bigsby met Jazzmaster brug. Kun je die Jazzmaster brug ongestraft vervangen door een tune-o-matic met piezo en graphtec zadels? Dus zonder in de problemen te komen met je actie/intonatie?

Wellicht zal ik de boorgaten in de body moeten vergroten voor de busjes van de tune-o-matic, maar daar struikel ik niet over

bass blom
15 augustus 2007, 15:12
alleen als je nu een heel grote uitslag hebt intonatie gezien..
tuneamatic heeft iets minder groot bereik als ik me goed de jazzmaster brug voor ogen zie.
hoogte zal geen probleem zijn als je toch boren gaat enzo.