PDA

View Full Version : probleem firepod



Mark_M
7 augustus 2007, 12:54
Ik heb sinds een tijdje een firepod maar ik heb een probleem
Op de eerste 2 kanalen kan ik zonder problemen opnemen
maar die zijn bedoeld om instrumenten rechtstreeks in te pluggen

maar kanaal 3-8 kan ik niet opnemen, maar toch kan ik horen dat het geluid door komt maar ik kan het niet opnemen
Ik gebruik Cubase LE en neem op met een Shure SM57

Wie kan mij helpen?

Das Schaap
7 augustus 2007, 13:07
Staan de juiste kanalen geselecteerd ? M.a.w. is de mogelijkheid tot die kanalen onder vst connections aangegeven en heb je bij het betreffende kanaal dus het juiste kanaal gekozen.

Verder kan Cubase ook weleens moeilijk doen met meerdere mogelijkheden qua kanalen. Ik kon bijv. niet kanaal 1 en 2 als default behouden (mixer) en op kanaal 3 en 4 (POD XT Pro) dan nog opnemen. Ik heb gewoon 2 verschillende presets gemaakt onder vst connections (F4 btw is de shortcut) voor beide mogelijkheden. En dan werkt alles prima en hoeft niet alles door de mixer.

Mark_M
7 augustus 2007, 13:58
Het is al opgelost
het bleek dat cubase alleen de kanalen 1 en 2 automatisch aanzette
de andere moet je handmatig aandoen

in iedergeval bedankt

Roman
8 augustus 2007, 07:59
En, hoe bevalt die FP je verder?
(ik vinnut mooi spul) Dat ding heet tegenwoordig "FP10" en om dat te vieren heeft Presonus de "oude" modellen fix in de aanbieding. $399

http://www.presonus.com/images/fp10-front.jpg

michiel "blade RH4 c"
22 december 2007, 18:38
he een oud toic maar nu wel weer met een nieuwe vraag .... :???:

ik heb ook een podxt-pro en ook een presonus firepod en beide werken ze fantastisch maar 1 ding kom ik nog niet lekker uit.


hoe sluit ik de podxt-pro nou stereo aan op de firepod?? dit moet natuurlijk erg simpel kunnen maar ik heb eigenlijk alles wel geprobeerd en krijg het niet voor mekaar.

het hele re-amping wat de pod ook kan heb ik helemaal uitgepluids en dat lukt me nu ook goed maar de podxt-pro stereo aansluiten lukt niet.......wat zie ik over het hoofd?????

Azrael
22 december 2007, 18:42
En, hoe bevalt die FP je verder?
(ik vinnut mooi spul) Dat ding heet tegenwoordig "FP10" en om dat te vieren heeft Presonus de "oude" modellen fix in de aanbieding. $399

http://www.presonus.com/images/fp10-front.jpg

LOL, ik heb de Firepod en qua firmware is het nu een FP10. Er is namelijk behalve de naam geen enkel verschil. Mensen zijn dus gek als ze de FP10 kopen i.p.v de Firepod als er een prijsverschil is ;)

Azrael
22 december 2007, 18:44
het hele re-amping wat de pod ook kan heb ik helemaal uitgepluids en dat lukt me nu ook goed maar de podxt-pro stereo aansluiten lukt niet.......wat zie ik over het hoofd?????

De Firepod ingangen zijn MONO ingangen. Je moet dus in je software kanaal 1 naar 100% links zetten en kanaal 2 100% rechts. Uiteraard ervan uit gaand dat kanaal 1 LEFT is en de ander RIGHT. Heeft je POD XT geen stereo uitgangen maar een gecombineerde stereo-uitgang met 1 dikke plug, dan moet je een splitter kopen.

pol
22 december 2007, 20:33
ik wil ook een firepod, nog even wachten tot die dingen okkasie te vinden zijn.

michiel "blade RH4 c"
22 december 2007, 22:03
AZRAEL: het probleem zit hem in de stereo effecten van de podxt-pro.

vroeger koppelde ik de 2 mono uitgangen van de podxt-pro naar de stereo-ingang van mijn geluidskaart maar dat nu dus niet meer.

als ik nu een patch van "THE EDGE" inlaad met dus een stereodelay erop en ik zou de beide mono uitgangen van de podxt-pro naar 2 mono ingangen van de FIREPOD sturen (en dus in cubase 2 apparte sporen aan maak) dan hoor ik niet de stereodelay in de beide hoeken terugkomen (over de koptelefoon in de podxt hoor je het dan wel dus podxt patch is goed).

ook heb ik de beide mono uitgangen van de podxt-pro appart naar de FIREPOD gestuurd en in cubase een stereospoor aan gemaakt waar deze in terecht komen.........maar ook hier geen goed resultaat. :???:

iemand die mijn kan helpen????

harrie-beton
22 december 2007, 22:38
de podxt heeft USB en kan uitstekend direct opnemen buiten de firepod om. Dat werkt prima en geeft de beste kwaliteit.

www.line6.com voor de nieuwe drivers (asio)

Rewind
23 december 2007, 00:20
Mijn firepod (vorig jaar 1 december aangeschaft) staat nu weer bij de fabriek...
Hele rare periekelen wanneer ik met de hoofdtelefoon afluisterde, volume werkte niet goed, en de mix werkte ook niet meer.

@ azrael, had je de firmware geupdate, of is het echt gewoon te zelfde??

Azrael
23 december 2007, 00:40
Mijn firepod (vorig jaar 1 december aangeschaft) staat nu weer bij de fabriek...
Hele rare periekelen wanneer ik met de hoofdtelefoon afluisterde, volume werkte niet goed, en de mix werkte ook niet meer.

@ azrael, had je de firmware geupdate, of is het echt gewoon te zelfde??

Firmware geupdate. Maar behalve dat daardoor de naam verandert is het 100% hetzelfde. Er staat een Firepod naar FP10 firmware update op de Presonus site. Compleet nutteloos uiteraard omdat je onder windows ook de FP10 drivers moet gaan gebruiken i.p.v de Firepod drivers. Puur omdat het naampje anders is ;)

michiel "blade RH4 c"
23 december 2007, 11:19
HARRIE-BETON: USB is erg leuk en zou ik ook wel willen maar hoe doe je dat dan met je drivers in cubase??]

ik kan er maar 1 selecteren en dat is natuurlijk de presonus firepod? of de podxt-pro maar niet allebei tegelijk?

heb jij hier de oplossing voor?

Roman
23 december 2007, 17:14
ws. heb je de input op de 2 tracks dan het zelfde, je neemt infeite 2x het linker (or rechter) kanaal op.

OF, en dat mot je in je VST routing checking (press F4), je hebt 2 input bussen assigned naar de zelfde input op de FP .

harrie-beton
23 december 2007, 17:42
At blade rc4,

In cubase moet dat kunnen. Ik heb hier 5 geluidskaarten (2 met usb) en die werken allemaal tegelijk als ik dat zou willen.

Roman
23 december 2007, 20:12
met ASIO4ALL zou dat theoretisch kunnen jah ;) :blast:

michiel "blade RH4 c"
23 december 2007, 23:17
ik werk natuurlijk niet met asio4all.....maar met de asio voor de presonus......maar ik zal eens zoeken of ik dat ook kan. dat zou wel relaxt zijn harrie-beton.

ik zal me er morgen nog even flink in verdiepen.......(dat re-amping heeft me ook een dag gekost maar uiteindelijk had ik hem door hahahaha)

Roman
24 december 2007, 10:39
asio4all is een wrapper die alle gevonden ASIO drivers onder zijn hoede neemt waardoor je meerdere (verschillende!) devices kunt aansturen. :)

harrie-beton
24 december 2007, 12:07
Er zijn voor de podxt (en x3) gewone ASIO drivers te krijgen. Een ASIO for all is juist als je een audiokaart hebt waar geen asio drivers voor zijn. De podxt gedraagt zich met de drivers van line6 gewoon als een usb geluidskaart.

Azrael
24 december 2007, 13:18
asio4all is een wrapper die alle gevonden ASIO drivers onder zijn hoede neemt waardoor je meerdere (verschillende!) devices kunt aansturen. :)

Incorrect. Asio4all gebruikt geen ASIO. Asio4all gebruik WDM drivers en wrapped ze.

Roman
24 december 2007, 13:33
oh, dat zou idd ook wel eens kunnen. Ik gebruik het zelf niet, heb het wel eens bekeken en werkt wel goed iig.

michiel "blade RH4 c"
26 december 2007, 22:41
he jongens dan schiet ik er toch nog niks mee op???

wdm drivers hebben altijd een langere latency als asio drivers!!
en ik heb in cubase sx3 ff zitten prutsen maar kan maar 1 driver kiezen?

als ik de podxt kies dan gebrukikt hij niet meer mijn firepod ......hoe krijg ik ze dan allebij tegelijk op asiodrivers aan het werk??

en hoe selecteer je de usb ingang in cubase??

Roman
27 december 2007, 10:08
Probeer nou eens die ASIO4ALL...

PC kan niet met 2 ASIO drivers, iets wat een MAC wel weer kan (lees WINDOWS kan het niet). Een wrapper, zoals ASIO4ALL lost een dergelijk iets op, het zij met WDM drivers. Overigens kun je enorm goede resultaten met asio4all halen. Gewoon proberen, werkt het niet dan is't jammer.

Waarom wil je eigenlijk 2 devices gebruiken? om 10 sporen op te nemen? Heeft die podx geen SPDIF? sluit die dan weer op je FP aan, immers de FP heeft feitelijk 10 sporen (8 analoog, 2 digitaal (spdif))

michiel "blade RH4 c"
27 december 2007, 12:04
roman ik zal het eesn proberen je hebt gelijk ik ben wat huiverig op het gebruik van andere drivers dan asio... ;)

mijn uit eindelijke doel (zoals ergens in het begin van dit topic te lezen is) was om de pod stereo binnen te laten komen in mijn firepod.....gezien dat nog niet lukt dachten we om het via usb in cunbase binnen te laten komen.

alles ging om het feit dat ik nu geen stereo effecten mee opgenomen krijg als ik het via de firepod doe....

zo zijn we even weer ontopic van mijn probleem hahahaha

Roman
27 december 2007, 13:09
Okay, net gekeken. De podxpro heeft een SPDIF output welke je op de FP10 kunt aansluiten (immers die heeft een SPDIF ingang)

http://line6.com/podxtpro/images/aesio.jpg
plaatje: de spdif uitgang op de podx.

http://www.presonus.com/images/fp10_bk-hires.jpg
plaatje: de spdif ingang op de pod


Selecteer in Cubase de SPDIF ingang en volgens mij ben je dan al klaar. Hiermee heb je je podx via je FP aangesloten en heb je, dankzij de FP, alle 10 ingangen benut van dat mooie apparaat :)

Azrael
27 december 2007, 13:12
Tja, maar het is vaker uitgelegd. Gewoon een kwestie van de kalalen goed toewijzen in Cubase. Input 1 links gepanned en kanaal 2 input als voorbeeld is een heel basic iets om te doen in Cubase. Ik raad je aan om eens de manual te gaan lezen.

michiel "blade RH4 c"
27 december 2007, 23:41
azrael: ik denk dat ik wel aardig weet hoe cubase werkt ....www.mhmusic.nl (track: "is this the life you want") die muziek opnemen/mixen kan niet zonder enige kennis al zeg ik het zelf hahaha

die spdif aansluiting van de podxt-pro gebruik ik nu al voor het re-ampen en hij kan alleen maar een clean signaal uitsturen dus geen gemoddeleerd signaal (hij zit er echt op voor het re-ampen of een externe iets mee aantesluiten.


maar azrael ik zal nog eens dat pannen van de kanalen proberen misschien heb ik iets te snel gedaan en daardoor iets over het hoofd gezien.

michiel "blade RH4 c"
28 december 2007, 18:15
OK ik ben eruit .........!! :p

natuurlijk had azrael gelijk alleen bij mij deed hij het niet goed omdat ik via de koptelefoon aan het afluisteren was (om dat stereoeffect goed te kunnen horen) en de "mixer" knop op de firepod helemaal naar links stond. dan hoor je dus niet de stereo mix...... :strat:

dat naar links en rechts pannen was wel de goeie oplossing maar ik was weer eens een beetje dom....


het werkt nu prima!! (mits je in cubase directmonitoring aan zet!!!! anders hoor je nog steeds geen stereo als je speelt) dus zonder cubase hoor je het nog steeds niet stereo.

dus : stereo podxt, re-ampen (om later nog geluiden in de mix te kunnen veranderen), 2 mics erin, akkoustische gitaar erin, basgitaart erin, en nog 2 pre-amps overhouden hahahha (drums,synths gaan via midi)

thanks voor het meedenken....

Rewind
5 april 2008, 00:28
Even een bumpje, misschien had ik het 1000 x beter ergens anders kunnen vinden etc. Maar de search gaf ook gewoon te veel resultaten.
Mijn firepod heeft thuis altijd erg goed gewerkt, is toen naar de fabriek geweest, nieuwe gekregen, die heb ik dus net geinstalleerd, maar ik heb opeens een latency die ik voorheen nooit had. Nu heb ik al wel dingen gelezen over hoe je je latency in kan korten, maar dat geeft verbetering tussen 25 en 8 ms ofzo, ik heb nu last van bijna een seconde.
Ik heb de firmware en drivers al geupdate, dit hielp niet.
Het is bij de afluistering van zowel audio als midi in cubase.
Hmm, bedenk me nu opeens dat ik hier geen last van heb wanneer ik gewoon muziek luister. Zal dit dan toch aan cubase liggen? Ik ga zelf nog even kijken, maar mocht iemand in de tussentijd een antwoord weten, laat het me alsjeblieft weten. (moet morgen opnemen)
Vast bedankt!

harrie-beton
5 april 2008, 08:44
weet geen antwoord maar om cubase uit de sluiten moet je bijvoorbeeld Audition installeren om te testen hoe de performance is.

bert k
5 april 2008, 11:50
Heb je in Cubase niet de verkeerde driver geselecteerd?

Rewind
5 april 2008, 12:35
oeps.
in de device setup stond inderdaad de verkeerde asio-driver geselecteerd.

Dank!

Roman
5 april 2008, 13:45
'kwilde dat net zeggen ;)

Overigens zul je met luisteren weinig latency horen; latency is nl de vertraging tussen in- en uitvoer van audiostroom. Dus met je gitaar iets in pingelen realtime afluiteren. De, eventuele, vertraging tussen het aanslaan en het daadwerkelijk door je spijkers horen is de latency.

Bij puur afluisteren zul je daar dus nooit last van hebben. Wel bestaat er zoiets als plug-in delay. Ook een soort latency... maar goed. Semantics, eh.

Rewind
5 april 2008, 14:04
Nee het was inderdaad bij afluisteren geen probleem, en tijdens inspelen van gitaar en zang kon ik gewoon direct de inputs afluisteren, maar bij midi inspelen was het wel vervelen, en het hoorde gewoon niet :)
Ben blij dat het nu werkt. Nu wordt m'n 'muziekkamer' ook echt een muziekkamer :D

Roman
5 april 2008, 14:06
ja, MIDI is idd vervelend 8-)

Rewind
5 april 2008, 14:17
welke drivers/firmware gebruikte jij nou om de firepod te updaten naar fp10?
ik heb nu de
Windows XP (32-bit & 64-bit) and Windows Vista (32-bit & 64-bit) Installer for FirePod V2.26 inc. firmwareupdate geinstalleerd.
Had Windows XP (32-bit & 64-bit) and Windows Vista (32-bit & 64-bit) Installer for FP10 V2.46 Installs firmware updater for FirePod to enable daisy-chaining with FP10 beter geweest?

Ik heb geen fp10 die ik er aan link. Heb wel nog een tweede firepod, maar die staat momenteel toch niet aangesloten, en ga ik waarschijnlijk ook niet meer gebruiken.

Roman
5 april 2008, 15:10
welke drivers/firmware gebruikte jij nou om de firepod te updaten naar fp10?
ik heb nu de
Windows XP (32-bit & 64-bit) and Windows Vista (32-bit & 64-bit) Installer for FirePod V2.26 inc. firmwareupdate geinstalleerd.
Had Windows XP (32-bit & 64-bit) and Windows Vista (32-bit & 64-bit) Installer for FP10 V2.46 Installs firmware updater for FirePod to enable daisy-chaining with FP10 beter geweest?
De laatste versie van internet plukken, zie www.presonus.com. Heb je de Firepod al geupgrade naar een FP10? Ik zou dat zeker doen, dan heb je meteen de mogelijkheid om het apparaat als stand-alone pre-amp te kunnen gebruiken. Indien ja, dan heb je die laatste versie niet nodig omdat die voor Firepod <=> FP10 is. Met de upgrade heb je van je Firepod al een FP10 gemaakt.


Ik heb geen fp10 die ik er aan link. Heb wel nog een tweede firepod, maar die staat momenteel toch niet aangesloten, en ga ik waarschijnlijk ook niet meer gebruiken.Als je'm kwijt wilt heb ik wel belangstelling.

Rewind
6 april 2008, 16:45
Heb je de Firepod al geupgrade naar een FP10?
Dat was mijn vraag dus ;) doe ik dat puur door een van die twee (ik heb de eerste dus reeds gedaan) updates te installeren?

Ik wacht nog heel even, even kijken wwat ik nou precies wil met m'n zooi en dan gaat ie de verkoop in. Hou je in gedachten.