PDA

View Full Version : plaatsen van pickups



mercius
7 augustus 2007, 11:56
heb duncans gekocht want ben mijn, ja ik weet het, squier aan het opknappen maar ik ben niet zeker van hoe ik ze moet bedraden. Ze hebben 3 draden en mijn vorige elementen hadden er maar 2 daarmee dat ik wat in de war ben. Zou me iemand simpel kunnen uitleggen hoe ik dit best doe?

dr.distortion
7 augustus 2007, 11:57
Kijk even op de site van Seymour Duncan, staan prima aansluitschema's.

G.G.
7 augustus 2007, 12:02
http://www.seymourduncan.com/support/how_to_install_a_pu.shtml

mercius
7 augustus 2007, 12:40
ja dat heb ik dan ook voor deze post gedaan maar het is nogal vakterm engels en ik kan niet echt opmaken welke kleur van draad waar naartoe moet, mede omdat deze elementen die ze als voorbeeld gebruiken ook maar 2 draden hebben

Reb
7 augustus 2007, 12:53
Wat voor gitaar is het precies? Een Strat of een Tele? Wat voor pickups? Welke setup wil je? ;)

mercius
7 augustus 2007, 13:18
wel het is een squier strat model heb een humbucker jeff beck sh4 heeft 4 draden zwart groen wit en rood als ik me niet vergis (heb nog niet goed gekeken ben nog aan body werk bezig) en een single coil voor een tele sstr 3t chr heeft rood wit en zwarte bedrading de gitaar heeft in het controle paneel volume knop schakelaar en 2 tone knoppen mijn vorige pickups hadden elk 2 draden een voor volume en 1 voor schakelaar tone knoppen zijn onderling verbonden en gaan naar schakelaar als setting kan ik het niet echt in vaktermen zeggen maar ze moeten elk apart en samen kunnen werken indien mogelijk srry maar ben nogal een beginneling

Reb
7 augustus 2007, 13:49
Met een tele pickup ertussen wordt het volgens mij al heel wat lastiger. Bekijk deze 2 schema's maar eens:

http://www.seymourduncan.com/support/schematics/1h_2s_1v_2t_5w.html (strat met humbucker in brugpositie)

http://www.seymourduncan.com/support/schematics/3_stks4_1v_1t_5w_3splits.html (strat met splitbare pickups)

Dark_Tranquillity
7 augustus 2007, 15:07
Je kunt ze er ook gewoon inlijmen en het ding aan de muur hangen, en gelijk een nieuwe gitaar kopen. geen gezeur met bedrading, ik kan het weten want EMG's aansluiten met slechts 2x volume en 1x tone vond ik al een pain in the ass.

omni
7 augustus 2007, 16:56
Nee joh appeltje-eitje:
http://www.seymourduncan.com/support/schematics/tele_bridge_hb.html
rood en wit aan elkaar maken, groen = aarde. Toch? ;)

Ace 1.15.19
7 augustus 2007, 18:06
http://www.seymourduncan.com/support/schematics/1h_2s_1v_2t_5w.html (strat met humbucker in brugpositie)

In het schema staan 3 single coils afgebeeld maar ik neem aan dat deze inderdaad voor 1 HB en 2 SC is (staat er ook boven). Deze heb ik nodig voor mijn eigen zelfbouw project. Bedankt.

Maar hierover had ik nog wat vraagjes:

1)
Bij het element in de brugpositie gaat er een groene en grijze draad naar de volumepot, en een rode en grijze gaan naar een zwart 'dingetje'. Wat is dit?

2)
Verder staan er in het schema potmeters van 250K (deze schijnen vaak in Strats te zitten). Mij is aangeraden om bij een S-S-H opstelling potmeters te gebruiken van 500K. Wat nu? :p

3)
Ik zou graag mijn master volume knop helemaal aan de buitenkant willen ipv aan de binnenkant. Is dit mogelijk?

4)
Moet je tussen 2 tonepots een condensator gebruiken? En zo ja, van welke waarde?

Groetjes,
Thijs.


Edit:
Mijn pickups: 2x Duncan Designed SC101M, 1x Schecter Alnico V High Output (humbucker)

omni
7 augustus 2007, 18:32
1. dat dingetje is een zwart stukje isolatietape omdat je die twee niet gebruikt.

2. Dat is een keuze, 250k zijn wat minder schel dan 500k dat klinkt beter bij sc's maar misschien weer wat dof voor een HB.

3. je mag zelf kiezen waar je je knoppen zet!

4. De condensator zorgt ervoor dat de pot een toneknop wordt.
Dus dat moet alleen als je ook een toneknop wil.

Squier4ever
7 augustus 2007, 18:58
In het schema staan 3 single coils afgebeeld maar ik neem aan dat deze inderdaad voor 1 HB en 2 SC is (staat er ook boven). Deze heb ik nodig voor mijn eigen zelfbouw project. Bedankt.

Maar hierover had ik nog wat vraagjes:

1)
Bij het element in de brugpositie gaat er een groene en grijze draad naar de volumepot, en een rode en grijze gaan naar een zwart 'dingetje'. Wat is dit?

2)
Verder staan er in het schema potmeters van 250K (deze schijnen vaak in Strats te zitten). Mij is aangeraden om bij een S-S-H opstelling potmeters te gebruiken van 500K. Wat nu? :p

3)
Ik zou graag mijn master volume knop helemaal aan de buitenkant willen ipv aan de binnenkant. Is dit mogelijk?

4)
Moet je tussen 2 tonepots een condensator gebruiken? En zo ja, van welke waarde?

Groetjes,
Thijs.


Edit:
Mijn pickups: 2x Duncan Designed SC101M, 1x Schecter Alnico V High Output (humbucker)

1. je moet de witte en rode draad aan elkaar solderen en daarna met krimpkous of een stukje tape isoleren, mits je je humbucker niet als singlecoil wilt kunnen schakelen.

2. het enige verschil tussen deze pots is de hoeveelheid hoog dat wordt doorgelaten, maar het kan allebei

3. natuurlijk is het niet van belang welke potmeter waar gepositioneerd is, zolang je maar volgens het schema soldeert en de draden lang genoeg maakt

4. de condensator zit op de tonepot zelf gesoldeerd, aan een oog en op de aarde als ik me niet vergis. deze is doorgelust naar de andere potmeter.

Ace 1.15.19
7 augustus 2007, 19:17
Is het verstandig om voor de SC's een potmeter van 250K. te gebruiken en voor de HB één van 500K.?

De humbucker is bedoeld om er géén single coil van te kunnen maken. Verder wil ik één tone knop voor de 2 SC's, en één voor de HB (en uiteraard één master volume). Moet ik hiervoor dan een aangepast schema hebben?

Welke waarde condersator moet ik dan hebben voor die 2 tone pots?

Squier4ever
7 augustus 2007, 19:53
Is het verstandig om voor de SC's een potmeter van 250K. te gebruiken en voor de HB één van 500K.?

De humbucker is bedoeld om er géén single coil van te kunnen maken. Verder wil ik één tone knop voor de 2 SC's, en één voor de HB (en uiteraard één master volume). Moet ik hiervoor dan een aangepast schema hebben?

Welke waarde condersator moet ik dan hebben voor die 2 tone pots?

als je twee volume pots wilt zou het denk wel kunnen maar denk niet dat het fijn werkt.

mercius
8 augustus 2007, 10:49
Reb bedankt man ik denk dat ik er nu wel een zicht op heb weet niet of het zal lukken maar binnen enkele dagen is men body klaar en ik zal succes of verdere problemen weten te melden

sebass
8 augustus 2007, 10:55
Vergeet niet dat als je de bovenkant van de potmeters als aarde gebruikt deze potmeters wel direct of indirect (via andere potmeters, volgens mij meest gebruikelijk) met de aarde van de jack moet verbinden.