PDA

View Full Version : Lineair/Logoritmische potmeters



Ace 1.15.19
7 augustus 2007, 01:07
Welke potmeters zijn het beste te gebruiken voor mijn Stratocaster zelfbouw project?

Ik weet namelijk niet het verschil tussen lineaire en logoritmische potmeters.

Groetjes,
Thijs.

Lexvandoef
7 augustus 2007, 01:38
logaritmische pots worden voor het volume gebruikt (heeft met het menselijk gehoor te maken) en lineaire pots voor de tone pots.

Valoosj
7 augustus 2007, 01:47
in mijn G&L is het allemaal logaritmisch hoor, ook de 2 tone pots

Ace 1.15.19
7 augustus 2007, 01:48
Moeten de twee lineaire dan met elkaar verbonden zijn of kunnen die er gewoon allebei los in? Voor strat model dan.

Lexvandoef
7 augustus 2007, 01:49
in mijn G&L is het allemaal logaritmisch hoor, ook de 2 tone pots

Heb je dan niet een vreemd verloop op de tone pots? In mijn tele en les paul zitten er lineaire pots op de plaats van de tone, net als bij mijn RS Guitarworks replacement set.

Valoosj
7 augustus 2007, 01:52
Heb je dan niet een vreemd verloop op de tone pots? In mijn tele en les paul zitten er lineaire pots op de plaats van de tone, net als bij mijn RS Guitarworks replacement set.

morgen eens op letten, maar het gaat van vrij bassig (met de neck SD Jazz klinkt het bijna als een basgitaar) naar rete schel.

maar mijn ander gitaarje is een Stagg, dus niet echt vergelijkend materiaal van kwaliteit :satisfie:

Ace 1.15.19
7 augustus 2007, 01:53
die laatste vraag is het enigste wat ik nog moet weten voor mijn zelfbouw project.

FruscianteFan
7 augustus 2007, 02:38
De tonepots hoeven alleen verbonden te zijn met het signaal waarvan ze tone afkappen, zoals je zult zien op schema's/diagrammen. In Strats zijn de tonepots met elkaar verbonden omdat ze de condensator delen.

Op het gebied van gitaarelektronica vind ik www.guitarnuts.com een erg handige site. Met een beetje doorklikken kom je ook op een handig forum.