PDA

View Full Version : Op zoek naar mijn eerste western gitaar



Melt
6 augustus 2007, 18:35
Hallo allemaal,

Al een tijdje knaagt het idee aan mij om een western gitaar te kopen. Ik zit een half jaar op les en tot nu toe heb ik alleen maar op mijn Spaanse gitaar gespeeld. Ik wil nu iets nieuws in mijn handen hebben, een nieuwe sound ontdekken en op deze manier kijken of het wat voor mij is. Naar mijn idee lijkt het me heel erg gaaf om zo'n gitaar te hebben, alleen mijn probleem is dat ik niet weet waar ik moet beginnen. Ik kom hier de laatste tijd vaak op het forum om te lezen wat jullie van bepaalde gitaren vinden. Er zijn zoveel merken en ik weet dat smaken verschillen en daarom weet ik ook dat ik zelf eerst een aantal gitaren het beste kan testen. Maar aangezien ik nooit op zo'n gitaar heb gespeeld en nog niet heel erg deskundig ben wat betreft gitaren, vraag ik me af waar ik op moet letten.

Ik wil een keer naar Casa Benelly om sommige gitaren te testen en er is vast wel iemand die me daarbij kan helpen. Maar hebben jullie nog ideeen of opmerkingen over waar ik op zal moeten letten? Ik wil namelijk ook niet het idee hebben dat ik over een paar maanden weer een nieuwe gitaar wil, aangezien ik niet zoveel geld heb. Ik ben geneigd om veel te impulsief te zijn door de eerste de beste gitaar die mij wat lijkt te kopen. Dat had ik ook bij mijn eerste en enige Spaanse gitaar. De eerste die ik zag, kocht ik. Achteraf ben ik er wel blij mee, maar toch wil ik iets anders en dit keer niet impulsief zijn. Ik wil er tot ongeveer 500 euro voor neerleggen.

Groetjes,

Blend
6 augustus 2007, 18:38
Mod, wordt es wakker?

Melt
6 augustus 2007, 19:11
Mod, wordt es wakker?


Je bedoelt dat er zo'n zelfde soort onderwerp al is geopend? Iemand die ook op zoek is naar een Western en rond de 100 euro ervoor wil uitgeven. Die had ik vorige keer ook gelezen en lees ik nu weer. Anders snuffel ik nog weleens meer rond naar dit onderwerp, maar suggesties blijven welkom.

Groetjes,

Blend
6 augustus 2007, 20:10
Kijk eens bij de revieuw topic's, daar staat vast wel wat goed's bij!

Wat ook belangrijk is: wat wil je er mee gaan spelen? Voornamelijk wat akkoorden en gepingel, of fingerpicking?
Ik heb zelf een Seagull S6, gekocht voor 500 euro (ook goedkoper te vinden, de mijne had een ingebouwd element) en daar is de toets wat breder van, wat ik zelf erg fijn vind om te spelen. Verder zou ik kijken naar merken als Simon & Patrick, London City, Crafter, Blueridge, etc.

Makor1966
6 augustus 2007, 20:34
Stap een redelijk gesorteerde gitaarzaak binnen en probeer verschillende modellen en merken. Hopelijk kom je wat minder snel in de verleiding om de eerste de beste gitaar die je leuk vind te kopen als je ervoor zorgt dat je geen toegang hebt tot je financien.
Welke modellen voor welke stijl geschikt zijn kun je hier op het forum wel vinden.
Vergelijk ook online veel modellen, de specificaties in verhouding tot de prijs en de reviews van de modellen die je wat lijken.
Voor €500 kun je al een hele aardige nieuwe gitaar kopen, 2e hands heb je vaak hetzelfde model al voor 2/3 van de prijs.
Leg het ook voor aan je gitaarleraar, misschien heeft hij tips of wil ie wel met je meegaan om een en ander te proberen.

Melt
6 augustus 2007, 20:52
Ik vind fingerpicking leuk om te doen, maar ook akkoorden, dus waarschijnlijk zal ik het combineren op mijn western.

Mijn gitaardocent zei dat een Yahama apx 550 een best wel aardige gitaar is. Is iemand hiermee bekend? Als ik hem kan vinden, zal ik hem ook uitproberen.

Riste
7 augustus 2007, 08:34
De Yamaha LL6 zou ook een heel goede keuze kunnen zijn voor je budget.

guitartub
7 augustus 2007, 09:39
Ik vind fingerpicking leuk om te doen, maar ook akkoorden, dus waarschijnlijk zal ik het combineren op mijn western.

Mijn gitaardocent zei dat een Yahama apx 550 een best wel aardige gitaar is. Is iemand hiermee bekend? Als ik hem kan vinden, zal ik hem ook uitproberen.

Heb afgelopen weekend een APX uitgeprobeerd en kan de uitspraak van je docent beamen. Het model wat ik getest heb was de APX 500, die heeft een iets kleinere body (geen jumbo model dus), maar er zat een verrassend volle klank in. Heb m niet versterkt uitgeprobeerd maar ik denk dat dat wel goed zit.
Het ding kost €299,- bij Feedback R.

Pais
7 augustus 2007, 15:49
Als je een half jaar speelervaring hebt en een goed bekend staande winkel als Benelly opzoekt, gaat het je vast lukken om een gitaar uit te zoeken die je goed past. Is tweedehands niet een optie? Er is genoeg informatie op het net beschikbaar om de staat van een gitaar te beoordelen. Zo kun je misschien aan een heel luxe studiegitaartje komen.

Wausser
7 augustus 2007, 16:26
Heb afgelopen weekend een APX uitgeprobeerd en kan de uitspraak van je docent beamen. Het model wat ik getest heb was de APX 500, die heeft een iets kleinere body (geen jumbo model dus), maar er zat een verrassend volle klank in. Heb m niet versterkt uitgeprobeerd maar ik denk dat dat wel goed zit.
Het ding kost €299,- bij Feedback R.


Iinderdaad mooie gitaar, heb hem zelf, en ik vond de bespeelbaarheid veel beter dan de Ibanez ew en andere vergelijkbare westerns in die prijsklasse...

max2
7 augustus 2007, 17:54
Hey

Kijk eens naar een sigma klink erg goed en doet niet onder aan de goedkoopste martin in vind ze zelf beter klink en als kijkt op i-net zijn ze er in veel verschillende prijse.

gr max

Melt
8 augustus 2007, 00:17
Als je een half jaar speelervaring hebt en een goed bekend staande winkel als Benelly opzoekt, gaat het je vast lukken om een gitaar uit te zoeken die je goed past. Is tweedehands niet een optie? Er is genoeg informatie op het net beschikbaar om de staat van een gitaar te beoordelen. Zo kun je misschien aan een heel luxe studiegitaartje komen.

Ik heb zeker ook aan een tweedehands gedacht. Soms kijk ik op marktplaats, dan staat er wel een plaatje bij maar dan vraag ik me af of het nog wel goed klinkt en of het wel betrouwbaar is. Daarom lijkt mij een goede zaak toch beter, zoals Benelly. Bovendien zijn daar inderdaad vast mensen die me aardig op weg kunnen helpen. Als ik tijd heb, ga ik morgenochtend even kijken zonder portemonne. Ik kan het geld nog niet uitgeven, andere dingen moeten even voor. Maar ik ga kijken naar de yahama's, seagull's, over de cort's heb ik ook wel goede verhalen gelezen en de Taylor's schijnen een aparte sound te hebben waar je van moet houden. Bovendien kunnen die dingen best wel prijzig zijn. De Ibanez valt ook binnen mijn prijscategorie, maar ik heb er nog niet veel over gelezen. Wie weet dat ik die ook nog uitprobeer.

Groetjes,

Melt
8 augustus 2007, 23:31
Ik heb vandaag een paar gitaren geprobeerd bij Casa Benelly. Ik kwam erachter dat de Crafter niet bij me past. Het geluid vind ik niet mooi en hij speelt, zover ik op zo'n gitaar kan spelen, naar mijn idee niet lekker. De avalon speelde wel oké, de tanglewood zefls nog iets beter, maar die konden niet versterkt worden terwijl ik dat denk ik wel wil.

De gitaren die eruit sprongen was onder andere een gitaar waar ik nooit van had gehoord, Faith FEV Venus. Hij speelde licht en heel goed. Alleen hij is wel duurder dan ik eigenlijk wil uitgeven. Aan de andere kant wil ik best even doorsparen om uiteindelijk een goede gitaar te kopen waar ik jarenlang plezier mee heb. Daarnaast krijg ik een koffer bij die gitaar. Hij kost 619 euro.

Nog een gitaar die ik heel goed vond spelen is de Yamaha APX 500. Guitartub had hem al opgenoemd, alleen ik zie nu de prijs van Feedback R. Maar 299 euro? Bij Benelly is die 200 euro duurder. Wat een prijsverschil dan. Als dat ding zo goedkoop kan zijn, dan zou ik hem al binnen een paar dagen kunnen kopen, want dat geld heb ik nog wel. Maar ik wil niet al te impulsief zijn, dus ik ga misschien nog rondkijken en even op internet zoeken.

Groetjes,

guitartub
9 augustus 2007, 12:01
Nog een gitaar die ik heel goed vond spelen is de Yamaha APX 500. Guitartub had hem al opgenoemd, alleen ik zie nu de prijs van Feedback R. Maar 299 euro? Bij Benelly is die 200 euro duurder. Wat een prijsverschil dan. Als dat ding zo goedkoop kan zijn, dan zou ik hem al binnen een paar dagen kunnen kopen, want dat geld heb ik nog wel. Maar ik wil niet al te impulsief zijn, dus ik ga misschien nog rondkijken en even op internet zoeken.
Groetjes,

€200,- duurder zou niet kunnen (mogen). Weet je wel zeker dat het de 500 was? De APX serie is er in een reeks van verschillende prijsstellingen. De site van Feedback geeft een prijs door van €377.- waarna zij hem korten naar €299. Ook op een ad van Guitarcentre Wierden (hier op gitaarnet) had ik hem zien staan voor €299,-. Overigens was ik met een maat gisteren bij Feedback en zag ik hem niet meer hangen. Afgelopen zondag nog twee dus die zijn snel verkocht. Wil je hem voor dit geld zou ik er even een belletje aan wagen, maar er zijn genoeg goede mogelijkheden in deze prijsklasse.
Wat Benelli aangaat,..VAAG.., overigens heb ik meer vreemde dingetjes gehoord over hun, beetje jammer van hun reputatie die idd gewoon goed is.

Suc6, we horen wel wat je uiteindelijke keuze wordt.
Bert.

Melt
9 augustus 2007, 12:34
Ik vind het ook vaag, maar ik weet toch bijna zeker dat ik deze in mjn handen heb gehad:

http://www.yamaha-europe.com/picture_archiv/products/10_Musical_instruments/guitars_basses_amps/apx_electric_guitars/apx_guitars/apx500_medium_jpg.jpg

Zoals je zei heeft hij een iets kleinere body en dat vind ik onder andere juist het fijne ervan. Ik heb op de site van Feedback gekeken. Daar wordt hij als een blanke gitaar aangegeven voor inderdaad 299,- euro. Ik ga dalijk nog even bij Rockpalace kijken en anders ga ik wel een dagje naar Rotterdam om daar wat gitaren uit te proberen en misschien de Yamaha mee te nemen. Overigens verbaast het me niet dat hij veel wordt gekocht. Het is een mooie gitaar voor die prijs.

Groetjes,

guitartub
10 augustus 2007, 08:11
Ik vind het ook vaag, maar ik weet toch bijna zeker dat ik deze in mjn handen heb gehad:

http://www.yamaha-europe.com/picture_archiv/products/10_Musical_instruments/guitars_basses_amps/apx_electric_guitars/apx_guitars/apx500_medium_jpg.jpg

Groetjes,

Kan overigens ook de APX 700 zijn, die ziet er exact zo uit maar is idd €200,- duurder (€499,-) Ik kan er op het oog geen verschillen aan ontdekken maar die staan op de site van Yamaha vast wel beschreven.

Nogmaals veel plezier met je zoektocht.

Heb zelf al even gekeken op de Yamaha site, de 700 heeft een solid top van spruce (ik meen sparren) de 500 heeft ook spruce maar niet solid. Verschil in sound zou hoorbaar moeten zijn.