PDA

View Full Version : Eric Johnson Stratocaster met vierkante frets..



KeesA
6 augustus 2007, 13:46
Eric Johnson Stratocaster met vierkante frets, advies gevraagd.

Ik wist het toen ik hem kocht, aan de frets moet een keer wat gebeuren, ze zijn bijna vierkant en vrij hoog, het geluid van de gitaar is perfect.

Nu heb ik wat lopen zoeken en zou graag de vorm wat ronder maken zoals deze frets, de 6150 van Dunlop:

http://209.85.135.104/search?q=cache:L0IjL60nXF8J:edenhaus.com/frets.htm+dunlop+frets&hl=nl&ct=clnk&cd=2&client=safari

guitarnijboer
6 augustus 2007, 16:56
Zijn de frets vierkant vanwege slijtage of zijn het een ander soort frets die van zichzelf al vierkanter zijn?

Ik heb ooit eens versleten frets gehad waar zelfs hier en daar een soort bramen aan de zijkant zaten. Erg scherp! en omdat de bovenkant plat was klopte van de intonatie van de gitaar geen hout meer. Mijn idee was toen om met een plat sleutelvijltje de zijkanten van de frets rond te vijlen, maar net niet tot helemaal bovenaan zodat de hoogte het zelfde blijft. Daarna met staalwol polijsten etc. etc. Ik weet niet of dit 'the way to go' is maar het werkte vrij goed en ik speel er alweer een jaar op. Beter is misschien een goede fretvijl en nog beter is het ding naar Vox Humana brengen om de frets opnieuw te laten vlakken, crownen, polijsten.

G.G.
7 augustus 2007, 01:08
Zijn de frets vierkant vanwege slijtage of zijn het een ander soort frets die van zichzelf al vierkanter zijn?

Ik heb ooit eens versleten frets gehad waar zelfs hier en daar een soort bramen aan de zijkant zaten. Erg scherp! en omdat de bovenkant plat was klopte van de intonatie van de gitaar geen hout meer. Mijn idee was toen om met een plat sleutelvijltje de zijkanten van de frets rond te vijlen, maar net niet tot helemaal bovenaan zodat de hoogte het zelfde blijft. Daarna met staalwol polijsten etc. etc. Ik weet niet of dit 'the way to go' is maar het werkte vrij goed en ik speel er alweer een jaar op. Beter is misschien een goede fretvijl en nog beter is het ding naar Vox Humana brengen om de frets opnieuw te laten vlakken, crownen, polijsten.

Ik doe het ook met sleutelvijltjes. kan prima, wel risico op beschadigingen, maar als je geoefend en voorzichtig bent geen probleem.

1 Snaren eraf, even laten rusten.

Elementen met schilderstape afplakken, daaroverheen dubbelzijdig tape. Bij het vijlen gaan de metaaldeeltje richting de elementen, blijven aan het dubbelzijdig tape plakken en zijn dus gemakkelijk te verwijderen. Voorkomt kortsluiting in je pickups.

2 Halspen stellen totdat de hals recht is, weer even laten rusten.

3 met een merkstift op iedere fret een dikke streep zetten.

4 Lange ijzervijl (+ 40cm) zonder handvat over de frets halen om te levelen

5 rechte lat/strook dik glas etc beplakken met zeer fijn schuurpapier over de
frets halen (afwerking van het levelen) Er mag in ht midden van de frets nergens meer merkstift zichtbaar zijn.

6 Toets afplakken, en iedere fret markeren met merkstift.

7 Met sleutelvijltje frets rondmaken (merkstift streepje moet in het midden als een dun lijntje zichtbaar blijven.

8 polijsten met 0000 staalwol.

Ratdawg
7 augustus 2007, 01:28
Zijn de frets vierkant vanwege slijtage of zijn het een ander soort frets die van zichzelf al vierkanter zijn?
Op m'n Gibson zijn er ook van die trapezium-achtige frets. Bij een fender is dat al wat ongebruikelijker.

no 1 hops
7 augustus 2007, 09:10
Ik doe het ook met sleutelvijltjes. kan prima, wel risico op beschadigingen, maar als je geoefend en voorzichtig bent geen probleem.

1 Snaren eraf, even laten rusten.

Elementen met schilderstape afplakken, daaroverheen dubbelzijdig tape. Bij het vijlen gaan de metaaldeeltje richting de elementen, blijven aan het dubbelzijdig tape plakken en zijn dus gemakkelijk te verwijderen. Voorkomt kortsluiting in je pickups.

2 Halspen stellen totdat de hals recht is, weer even laten rusten.

3 met een merkstift op iedere fret een dikke streep zetten.

4 Lange ijzervijl (+ 40cm) zonder handvat over de frets halen om te levelen

5 rechte lat/strook dik glas etc beplakken met zeer fijn schuurpapier over de
frets halen (afwerking van het levelen) Er mag in ht midden van de frets nergens meer merkstift zichtbaar zijn.

6 Toets afplakken, en iedere fret markeren met merkstift.

7 Met sleutelvijltje frets rondmaken (merkstift streepje moet in het midden als een dun lijntje zichtbaar blijven.

8 polijsten met 0000 staalwol.
bij 4 gebruik ik dan meestal eenwetsteen van een redelijk groot formaat, die houd je ook wat makkelijker vast omdat die dikker is dan een ijzervijl.

7 er zijn nu goedkoop diamant sleutelvijltjes te koop die vijlen in beide richtingen, en electronica winkel zal ze wel hebben evt een zaagvijl (is driehoek vijl) is ook redelijk geschikt.

en ik wil er een 8 aan toevoegen, haal de topkam weg en bescherm de tuners

G.G.
7 augustus 2007, 10:44
en ik wil er een 8 aan toevoegen, haal de topkam weg en bescherm de tuners

Helemaal vergeten te beschrijven. met een topkam lukt het nieteens, want die ram je met een vijl er gewoon vanaf. Tuners inderdaad ff beschermen of verwijderen bij een strat/tele achtige constructie (rechte kop).

Frankiefrank2
7 augustus 2007, 12:15
Zijn de frets vierkant vanwege slijtage of zijn het een ander soort frets die van zichzelf al vierkanter zijn?

Ik heb ooit eens versleten frets gehad waar zelfs hier en daar een soort bramen aan de zijkant zaten. Erg scherp! en omdat de bovenkant plat was klopte van de intonatie van de gitaar geen hout meer. Mijn idee was toen om met een plat sleutelvijltje de zijkanten van de frets rond te vijlen, maar net niet tot helemaal bovenaan zodat de hoogte het zelfde blijft. Daarna met staalwol polijsten etc. etc. Ik weet niet of dit 'the way to go' is maar het werkte vrij goed en ik speel er alweer een jaar op. Beter is misschien een goede fretvijl en nog beter is het ding naar Vox Humana brengen om de frets opnieuw te laten vlakken, crownen, polijsten.

Ik heb wel eens gehoord dat ze in de fabriek gewoon een lange lat met schuurpapier over de frets heen halen om zo alles te levelen. De hogere fretjes worden daardoor vierkant, iemand liet het me zien in een winkel, zelfs bij gibsons van 2000 euro was het soms echt super erg aanwezig.

ernieman
7 augustus 2007, 13:07
Nou dan mag je al blij zijn dat ze dus een gedeelte gedaan hebben: het "levelen".
Ik had hier laatst iemand met een Schlecter (redelijk leuke gitaar koste 800 euro oid) en daar hadden ze dus niks gedaan. Sommige frets staken echt een halve mm (dat is veel) boven de rest uit.

no 1 hops
7 augustus 2007, 13:46
Nou dan mag je al blij zijn dat ze dus een gedeelte gedaan hebben: het "levelen".
Ik had hier laatst iemand met een Schlecter (redelijk leuke gitaar koste 800 euro oid) en daar hadden ze dus niks gedaan. Sommige frets staken echt een halve mm (dat is veel) boven de rest uit.
ik denk ook dat levelen en crownen een van de meest tijd intensieve en dus dure werkzaamheden is op een gitaar.
ik heb dat met een van de eerste olp lukes gehad, die afwerking was gewoon niet wat je mag verwachten voor zo'n gitaar in die prijsklasse (400 euro)
een cort die daar ook hing en zo'n 100 euro goedkoper was daarintegen prachtig afgewerkt.

fred dons
7 augustus 2007, 17:21
dit is trouwens de eerste keer dat ik van een Fender met platte frets hoor, van Gibson is het bekend maar Fender heeft altijd netjes zijn frets in de fabriek gecrowned. Was tie echt nieuw toen je hem kocht om heeft de winkel er nog iets mee gedaan ?

KeesA
7 augustus 2007, 18:49
Helemaal nieuw. Ik denk dat ik zo'n diamant crown vijl ga kopen.

G.G.
8 augustus 2007, 00:17
dit is trouwens de eerste keer dat ik van een Fender met platte frets hoor, van Gibson is het bekend maar Fender heeft altijd netjes zijn frets in de fabriek gecrowned. Was tie echt nieuw toen je hem kocht om heeft de winkel er nog iets mee gedaan ?

Precies, en ik krijg een beetje een eng idee:
Normaal zijn bij fenders de toets 100% strak, dus na het fretten zijn de frets ook perfect. Kan het zijn dat de hals enigszins getordeerd is geweest en dat ze het verdoezeld hebben met een leveljobje?

no 1 hops
8 augustus 2007, 08:38
Precies, en ik krijg een beetje een eng idee:
Normaal zijn bij fenders de toets 100% strak, dus na het fretten zijn de frets ook perfect. Kan het zijn dat de hals enigszins getordeerd is geweest en dat ze het verdoezeld hebben met een leveljobje?dan lijkt mij het beste eerst niks eraan te doen en de europese importeur een mail met fotoos te sturen of dit normaal is.
zo niet dan kan je terug naar de winkel en vervanging eisen van de hals.
je accepteert toch ook geen auto met half versleten banden?
want een goede level job gaat ten koste van fret hoogte en ben je eerder toe aan een refret op langere termijn

BamBuFan1
8 augustus 2007, 17:03
7 er zijn nu goedkoop diamant sleutelvijltjes te koop die vijlen in beide richtingen, en electronica winkel zal ze wel hebben evt een zaagvijl (is driehoek vijl) is ook redelijk geschikt.


Slijp/schuur dan wel één van de drie scherpe kanten van die driehoeksvijl af, anders schuur je nogal makkelijk door de tape en in je fretboard.

no 1 hops
8 augustus 2007, 17:48
Slijp/schuur dan wel één van de drie scherpe kanten van die driehoeksvijl af, anders schuur je nogal makkelijk door de tape en in je fretboard.geld eigenlijk ook voor elke officiele crownvijl.
daar rond ik eerst even de scherpe hoeken af zodat die niet zo gauw in het fretboard kerven.
doe ik meestal met een wetsteen.
voordeel van een zaagvijl is dat die langer is en je daardoor makkelijker met twee handen de vijl kunt sturen.
goed licht is iedergeval een must

guitarnijboer
8 augustus 2007, 18:00
Precies, en ik krijg een beetje een eng idee:
Normaal zijn bij fenders de toets 100% strak, dus na het fretten zijn de frets ook perfect. Kan het zijn dat de hals enigszins getordeerd is geweest en dat ze het verdoezeld hebben met een leveljobje?

Kan het niet gewoon zo zijn dat de Eric Johnson signature andere frets heeft?
Ik dacht dat die hals (radius of zo) ook iets anders was dan bij andere Fenders. Iets met easy acces to the higher frets dacht ik... compound radius wellicht? Of zwets ik nu gewoon maar wat?

G.G.
8 augustus 2007, 18:05
Kan het niet gewoon zo zijn dat de Eric Johnson signature andere frets heeft?
Ik dacht dat die hals (radius of zo) ook iets anders was dan bij andere Fenders. Iets met easy acces to the higher frets dacht ik... compound radius wellicht? Of zwets ik nu gewoon maar wat?

Nee het klopt wel een beetje wat je zegt. Volgens mij is de EJ neck een beetje gelijk aan de vorm van de JB neck (iets dikker dan standaard dus) en is ie van kwartiers esdoorn (weet niet of alle jaren van de EJ kwartiers zijn, maar die ik in mijn handen gehad heb was wel kwartiers).

Maar platte frets kan nooit de bedoeling zijn. Zou me niet kunnen voorstellen wat daar het nut van zou zijn.

guitarnijboer
8 augustus 2007, 18:11
Nee het klopt wel een beetje wat je zegt. Volgens mij is de EJ neck een beetje gelijk aan de vorm van de JB neck (iets dikker dan standaard dus) en is ie van kwartiers esdoorn (weet niet of alle jaren van de EJ kwartiers zijn, maar die ik in mijn handen gehad heb was wel kwartiers).

Maar platte frets kan nooit de bedoeling zijn. Zou me niet kunnen voorstellen wat daar het nut van zou zijn.

Nee volledig plat moeten frets natuurlijk niet zijn, maar we hebben het hier toch ook over een 2e hands gitaar met fretware.... Maar ik bedoel: stel nou dat Eric graag speelt met gibsonachtig fretdraad, die zijn van zichzelf al veel platter (trapeziumvorm)...

fred dons
8 augustus 2007, 22:43
ja maar dit was een nieuwe EJ en geen 2e hands, de EJ heeft wel speciale frets (medium jumbo's) en een platte radius (12 ", geen compound radius) maar ze adverteren nu juist dat ze zo mooi gepolijst zijn op dit model en dan verwacht je niet dat dat een nieuwe fender met gevlakte frets zo uit de fabriek zou komen (fender vlakt normaal al heel weinig omdat ze het fretten goed onder de knie hebben en mocht het wel nodig zijn dan recrownen ze de frets als nog, Gibson krijgt zijn toetsen reeds gefret aangeleverd en dan moet je altijd vlakken na het installeren van de toets, tegenwoordig laat Gibson zijn duurdere modellen Plekken maar hiervoor waren de meeste gibbies dus met platte brede frets waar de intonatie hierdoor soms ook afweek)

G.G.
9 augustus 2007, 08:58
fender vlakt normaal al heel weinig omdat ze het fretten goed onder de knie hebben en mocht het wel nodig zijn dan recrownen ze de frets als nog,

Precies, een fender hoort eruit te zien als een zelfbouw (niet van grof-grof fabriekwerk, maar een met liefde gevlakte hals, met alle frets strak op het hout zodat levelen niet nodig is).

TS: Is jouw EJ strat nieuw, of tweedehands en wat kan de winkel of vorige eigenaar erover vertellen?

Als ie helemaal strak is, die hals en netjes gevlakt, dan zou je alleen nog moet crownen (is te doen met een beetje geduld)