PDA

View Full Version : Stratocaster tummy cut



guvnor
6 augustus 2007, 13:33
Ik heb 2 Strats. Geen daarvan een echte Fender.
De ene is een Fernandes Revival Strat en de andere is een zelf samengestelde FrankenStrat. Beide gitaren spelen heerlijk en klinken zééér goed.

Mij valt nu iets op aan de vorm van de bodies. De tummy cut van mijn zelfbouw gitaar is breder en dieper dan die van de Fernandes. De bodies zijn reissues van 2 verschillende jaren. De Fernandes is een '57 reissue en de zelfbouw moet een '61 voorstellen.

Wie kan mij meer vertellen over de maat van de tummy cut. Is die in de loop der jaren veranderd en hoe controleer ik of de vorm van mijn gitaren historisch gezien correct is?

grtz, Patrick

G.G.
6 augustus 2007, 13:39
Ik heb 2 Strats. Geen daarvan een echte Fender.
De ene is een Fernandes Revival Strat en de andere is een zelf samengestelde FrankenStrat. Beide gitaren spelen heerlijk en klinken zééér goed.

Mij valt nu iets op aan de vorm van de bodies. De tummy cut van mijn zelfbouw gitaar is breder en dieper dan die van de Fernandes. De bodies zijn reissues van 2 verschillende jaren. De Fernandes is een '57 reissue en de zelfbouw moet een '61 voorstellen.

Wie kan mij meer vertellen over de maat van de tummy cut. Is die in de loop der jaren veranderd en hoe controleer ik of de vorm van mijn gitaren historisch gezien correct is?

grtz, Patrick

bellycut en armrest zijn over de jaren inderdaad erg veranderd. Alles id hoofdzakelijk kleiner geworden.

Kijk eens op www.thefenderforum.com daar moet je genoeg kunnen vinden.

peterjasper
6 augustus 2007, 23:08
Kijk of je aan het boek "The Fender Stratocaster" van A.R. Duchossoir kan komen. De body contour van stratocasters is flink verandert door de jaren. Helaas is het een te lang verhaal om over te tikken. ;)

guvnor
7 augustus 2007, 09:26
Ik weet nog niet of ik er speciaal dit boek voor ga aanschaffen, maar fijn om te weten dat de vorm inderdaad kan verschillen.

Het fenderforum heeft ook nog niet erg veel opgeleverd. De zgn experts spreken elkaar wel eens tegen en wie heeft er dan gelijk?

In ieder geval bedankt voor jullie reacties !

G.G.
7 augustus 2007, 11:40
Ik heb het boek ook, en voor de zelfbouwer is het ideaal.