PDA

View Full Version : Angels & Demons [Mp3]



Bloodline
6 augustus 2007, 12:32
Na ongeveer 1,5 jaar heb ik eindelijk weer een Gitaarnummertje gemaakt.
Zoals gewoonlijk kan ik het neoclassicalisme <- ( is dat een woord ) niet loslaten.

Dit keer heb ik wel een soort progressief stuk erin, in een 13/4 maat.

Natuurlijk is commentaar en tips en hints welkom

Hopelijk vinden jullie het wat, hier de link:

(rechter muis klik om op te slaan )

http://www.mendelb.com/AD.mp3

Gegroet,

Mendel bij de Leij

Jimwoud
6 augustus 2007, 13:23
klinkt vet alleen hoor ik erg veel hihat en geen snare

Bloodline
6 augustus 2007, 15:11
Weetje het zeker ?

De snair staat redelijk luid in mijn mening.

Ik zal alles ff rechecken

Chris Roos
6 augustus 2007, 15:25
Mendel dit is geod zeker voor dit genre vind ik het recht in de roos. Ik verbaas me soms met wat voor sprongen jij vooruit gaat en dat je ook echt voet bij stuk houd. Dit is echt jouw ding. Ik hoor dit zo op de achtergrond bij sesamstraat hahaha nee hoor geintje een toppertje. ook die 7/6/8e ( 13/4e ) erg vet gedaan

Regards :soul:

Tias
6 augustus 2007, 20:13
eej, klinkt vet, moet em nog afluisteren maar
Er is inderdaag weinig snair

spanky_franky
6 augustus 2007, 20:40
Heel goed gedaan, indrukwekkende techniek. Ik vind je geluid nogal 'dun', maar dat hoort ook wel bij de muziekstijl. Wat me verder opvalt zijn je bends, ik zou daar nog eens goed voor gaan zitten, ze klinken her en der wat vals..

Die riff vanaf driekwart is echt heel vet!!

Bloodline
6 augustus 2007, 21:19
Heel goed gedaan, indrukwekkende techniek. Ik vind je geluid nogal 'dun', maar dat hoort ook wel bij de muziekstijl. Wat me verder opvalt zijn je bends, ik zou daar nog eens goed voor gaan zitten, ze klinken her en der wat vals..

Die riff vanaf driekwart is echt heel vet!!

Hey gast dankje wel voor je tips !!

Ik zal zeker aan me bends gaan werken !!

Vampire
6 augustus 2007, 21:38
Vet gedaan Bloodline, hulde!

Gitaro
6 augustus 2007, 22:05
Hey man, ik vind het eerlijk gezegd een beetje meer van hetzelfde... nou weet ik dat er tussen onze smaken aardig wat verschil zit, maargoed ik ga iig verwoorden wat ik er van vind, misschien heb je er wat aan. Dat het allemaal weer prima in elkaar steekt moge duidelijk zijn :P.

ten eerste de drums, wat me meteen opviel is dat die bijzonder veel hoog produceren en idd, het is een beetje een cymbal/hihat orgasme. In de stukken waar je alleen de snare hoort vind ik hem wat tekort schieten in het gebied "vlezig"...

En ander kritiekpunt vind ik de drumpatroontjes, het begint meteen met de doublebass op 11, er mag naar mijn mening wel wat meer ruimte voor dynamiek zijn. Waar ik bang voor ben is dat als je straks een solo-album maakt, het allemaal continu doorratelt, wat ik toch een beetje zonde vind van de wat langzamere thema's. De fills zijn goed geplaatst en to the point.

Ook vind ik dat je wat creatiever mag zijn met het cymbal werk (niet echt op gelet in je andere nummers btw, dus misschien is dit overbodig), wat ik nu na 1 keer luisteren vooral hoor is veel open hh of crash ride/china, en allemaal in 4e/8e noten, terwijl je met een drummachine juist heel leuk met vreemde ritmes kan spelen. En dan met de ride edge, china edge, china bell, noem het maar op. Met de kick even op een laag pitje kan je ook toffe dingen doen met closed en open hh... dat past er naar mijn mening wel in, als je het toch een neoclassical of lichtelijk progressief tintje wil meegeven.

De leadgitaar vind ik bij vlagen wel interessant (sound is trouwens lekker), maar ik vind de thema's nogal standaard, ik heb het idee dat dit echt niet het onderste uit de kan is. En het geharmoniseer in tertsen word ik na verloop van tijd eigenlijk ook wel zat. Als je het echt in de barokstijl zoekt zou je kunnen proberen contrapunt (counterpoint in engels, zoek op wikipedia/google) in je composities te verwerken. Ook kan je de 2e gitaar iets heel anders laten spelen - maar dat het nog wel een harmonie is. Bijvoorbeeld van terts naar kwint... nou ja, het is moeilijk uit te leggen zo, een paar goeie voorbeelden van wat ik bedoel vind je in Opeth - The night and the silent water, en Opeth - Advent. Check de guitar pro tabs eens, zitten trouwens ook erg toffe drums in

Een pluspunt vind ik trouwens de solo tijdens het langzamere gedeelte (m.u.v. de tertsen :P), leuke adempauzes en staccato.

Bloodline
6 augustus 2007, 22:27
Hey man, ik vind het eerlijk gezegd een beetje meer van hetzelfde... nou weet ik dat er tussen onze smaken aardig wat verschil zit, maargoed ik ga iig verwoorden wat ik er van vind, misschien heb je er wat aan. Dat het allemaal weer prima in elkaar steekt moge duidelijk zijn :P.

ten eerste de drums, wat me meteen opviel is dat die bijzonder veel hoog produceren en idd, het is een beetje een cymbal/hihat orgasme. In de stukken waar je alleen de snare hoort vind ik hem wat tekort schieten in het gebied "vlezig"...

En ander kritiekpunt vind ik de drumpatroontjes, het begint meteen met de doublebass op 11, er mag naar mijn mening wel wat meer ruimte voor dynamiek zijn. Waar ik bang voor ben is dat als je straks een solo-album maakt, het allemaal continu doorratelt, wat ik toch een beetje zonde vind van de wat langzamere thema's. De fills zijn goed geplaatst en to the point.

Ook vind ik dat je wat creatiever mag zijn met het cymbal werk (niet echt op gelet in je andere nummers btw, dus misschien is dit overbodig), wat ik nu na 1 keer luisteren vooral hoor is veel open hh of crash ride/china, en allemaal in 4e/8e noten, terwijl je met een drummachine juist heel leuk met vreemde ritmes kan spelen. En dan met de ride edge, china edge, china bell, noem het maar op. Met de kick even op een laag pitje kan je ook toffe dingen doen met closed en open hh... dat past er naar mijn mening wel in, als je het toch een neoclassical of lichtelijk progressief tintje wil meegeven.

De leadgitaar vind ik bij vlagen wel interessant (sound is trouwens lekker), maar ik vind de thema's nogal standaard, ik heb het idee dat dit echt niet het onderste uit de kan is. En het geharmoniseer in tertsen word ik na verloop van tijd eigenlijk ook wel zat. Als je het echt in de barokstijl zoekt zou je kunnen proberen contrapunt (counterpoint in engels, zoek op wikipedia/google) in je composities te verwerken. Ook kan je de 2e gitaar iets heel anders laten spelen - maar dat het nog wel een harmonie is. Bijvoorbeeld van terts naar kwint... nou ja, het is moeilijk uit te leggen zo, een paar goeie voorbeelden van wat ik bedoel vind je in Opeth - The night and the silent water, en Opeth - Advent. Check de guitar pro tabs eens, zitten trouwens ook erg toffe drums in

Een pluspunt vind ik trouwens de solo tijdens het langzamere gedeelte (m.u.v. de tertsen :P), leuke adempauzes en staccato.

Met je post ben ik het 100% eens.
Ik geef toe ik ben soms nogal al eens lui met programmeren.
Ik heb in paar stukken wel wat leuke dingen gedaan ( luister naar de bel ride aan het einde na het 13/4 stuk )

Ik zal eens ff gauw snel naar Opeth luisteren. Heb ik me nooit in verdiept.
Ik was al bang dat iemand iets zou posten over de saaiheid van de harmonietje. Ik vindt het zelf eigenlijk ook een btje zaai, mischien kan ik beter een fuguetje erin plaatsen ? ik weet niet.

Ik zit op dit moment ook me theory bij te werken ( Petrucci's Rock Discipline, Session with Frank gambale dvd etc. )

Dankje wel voor je post gitaro !

Gitaro
6 augustus 2007, 23:08
Ok dan! Tja, wat je zou kunnen doen ipv die harmonieën... mijn 'creativiteit' met harmonisch mineur komt vooral van de bekende bach, vivaldi, paganini stukken, en wat mij vaak opvalt is dat het heel methodisch is zeg maar. Veel sequences binnen (en buiten!) de toonladders, erg recht toe recht aan met arpeggio's, en goed de akkoorden volgen. Wat je nu hebt is wat zweveriger, maar of dat echt een minpunt is valt over te discussiëren. Da's gewoon de kracht van de elektrische gitaar, lekker benden, veel expressie, en nog meer toffe shit die je nooit zal kunnen met een piano of viool.

Qua Opeth moet je het album Morningrise vooral checken, daar staan harmonisch gezien de meest interessante dingen op. Ook het bas en drumwerk mag er wezen :D. Na Morningrise, wat bot gezegd vooral terts-georiënteerd is, komen My Arms Your Hearse en de rest, en dat is eigenlijk allemaal dissonante mid-tempo death metal met progressieve rock-stukjes er tussendoor. (ook heel goed hoor, alleen niet erg relevant, haha)

Wat je ook kan doen is gewoon botte chromatiek door je melodie gooien, bouwt de spanning lekker op. En als je dan de akkoorden daar ook op gaat aanpassen kom je gegarandeerd met iets origineels. Klein voorbeeldje, de C# klinkt in E harmonisch mineur bijvoorbeeld heel lekker, die noot komt alleen voor in de dorische mode van E, en in wat majeurladders. Dit is een riffje van me, 8e noten op pak hem beet 180 bpm

D|-----9-10-9-7----7------------------
A|---7----------10---9-10-7-9-6--6----
E|-0-----------------------------9--7--

wat je daar dus hebt is de 6 op A, oftewel de noot die van mineur harmonisch mineur maakt, en daarna 9 op E, de C#. Klinkt in mijn oren bijzonder goed en er zal vast een verklaring voor zijn maar zo sterk is mijn theorie niet :D.

Gitaro
7 augustus 2007, 02:35
Oh ja, deze wou ik ook nog posten, japanse speedmetal met klassieke invloeden, er zitten een paar heel erg goeie ideeën in verwerkt;

Deel 2: http://youtube.com/watch?v=OOlIxt8w7Go

0:00 t/m 3:00 van dat filmpje is het meest interessante van het lied. De andere delen zijn rechts te vinden mocht je die willen zien

(ook allemaal tertsen trouwens :D)

Bloodline
7 augustus 2007, 11:17
Ok dan! Tja, wat je zou kunnen doen ipv die harmonieën... mijn 'creativiteit' met harmonisch mineur komt vooral van de bekende bach, vivaldi, paganini stukken, en wat mij vaak opvalt is dat het heel methodisch is zeg maar. Veel sequences binnen (en buiten!) de toonladders, erg recht toe recht aan met arpeggio's, en goed de akkoorden volgen. Wat je nu hebt is wat zweveriger, maar of dat echt een minpunt is valt over te discussiëren. Da's gewoon de kracht van de elektrische gitaar, lekker benden, veel expressie, en nog meer toffe shit die je nooit zal kunnen met een piano of viool.

Qua Opeth moet je het album Morningrise vooral checken, daar staan harmonisch gezien de meest interessante dingen op. Ook het bas en drumwerk mag er wezen :D. Na Morningrise, wat bot gezegd vooral terts-georiënteerd is, komen My Arms Your Hearse en de rest, en dat is eigenlijk allemaal dissonante mid-tempo death metal met progressieve rock-stukjes er tussendoor. (ook heel goed hoor, alleen niet erg relevant, haha)

Wat je ook kan doen is gewoon botte chromatiek door je melodie gooien, bouwt de spanning lekker op. En als je dan de akkoorden daar ook op gaat aanpassen kom je gegarandeerd met iets origineels. Klein voorbeeldje, de C# klinkt in E harmonisch mineur bijvoorbeeld heel lekker, die noot komt alleen voor in de dorische mode van E, en in wat majeurladders. Dit is een riffje van me, 8e noten op pak hem beet 180 bpm

D|-----9-10-9-7----7------------------
A|---7----------10---9-10-7-9-6--6----
E|-0-----------------------------9--7--

wat je daar dus hebt is de 6 op A, oftewel de noot die van mineur harmonisch mineur maakt, en daarna 9 op E, de C#. Klinkt in mijn oren bijzonder goed en er zal vast een verklaring voor zijn maar zo sterk is mijn theorie niet :D.
Gast dankje wel !! dat vooral met de 9de fret op de e snaar ( Cis ) zulke manouvres hahah doet bach ook in toccata in fugue in dm ( bwv 565 )

volgen mij hier een btje ?:


E E E E E E E E E H. E
E||--6--5--3-----------------|---------------------||
B||-----------6--5--3--2--0--|--2------------------||
G||--------------------------|-----2------------L--||
D||--------------------------|---------------------||
A||--------------------------|---------------------||
E||--------------------------|---------------------||


ik check nu die japanse band ff.

Bloodline
7 augustus 2007, 11:35
Wrede shit !! echt superb !! snel ff een cdtje halen.
Maar die gitarist laat niet veel emotie zien of wel ?

Gitaro
7 augustus 2007, 13:35
Gast dankje wel !! dat vooral met de 9de fret op de e snaar ( Cis ) zulke manouvres hahah doet bach ook in toccata in fugue in dm ( bwv 565 )

volgen mij hier een btje ?:


E E E E E E E E E H. E
E||--6--5--3-----------------|---------------------||
B||-----------6--5--3--2--0--|--2------------------||
G||--------------------------|-----2------------L--||
D||--------------------------|---------------------||
A||--------------------------|---------------------||
E||--------------------------|---------------------||


Yeah, das wat ik bedoel :D. Heel erg vet, toccata & fugue staat er inderdaad vol van, waanzinnige compositie. Als je die dingen een beetje doorhebt en in je arpeggios en sequences verwerkt komen er soms zeer vette dingen uit. Ik weet zelf niet wat de theorie eracher is, maar zoals ik het zelf zie is dat harmonisch mineur echt te 'hard' klinkt als je steeds de ladder volgt. De 7 wordt nogal spaarzaam gebruikt, en dan vooral als leidtoon naar de grondtoon. Yngwie slaat daarbij bijvoorbeeld vaak de plank mis, imo.

Die japanse band heeft naast Art of Life helaas weinig neoclassical gedaan, de pianist die alle liedjes schreef was wel klassiek getraind en dat is goed terug te horen in de akkoordprogressies (met name de bas), maar over het algemeen is het jammer genoeg meer speedrock en powerballads (cheesy jaren 80/90 :(). Ze hebben wel killer solo's en riffs, beetje in deze hoek: http://youtube.com/watch?v=CUsAmb15njo

Beste albums zijn Blue Blood en Art of Life (live). Vanishing Vision is ook leuk. Na Blue Blood zijn ze de progressievere kant opgegaan met electronica en dat soort shit, dat boeit mij niet zo.


Maar die gitarist laat niet veel emotie zien of wel ?

hahah, ja, het is een beetje "Kiss on steroids", zij zijn toen begonnen met die weirde pruiken, pakken, imago's enzo. Als je het publiek hoort juichen hoor je dat het allemaal puberende meisjes zijn, zo populair waren ze (en met name die gitarist). Nu doen alle moderne japanse bands ze na, maar da's allemaal kutmuziek

Plantje
7 augustus 2007, 17:26
Yo! Klinkt wel goed vind ik!

Waarmee heb je het opgenomen eigenlijk? Gewoon in een studio met echte drums of is dit midi spul?

Bloodline
7 augustus 2007, 18:52
@ Gitaro:

Ik las dat dit nummer art of life een sk van meer dan 20 minten is.
Hebben ze ook een studio versie van dat album zonder al dat japanse geschreeuw van het publiek :D !!

@ plantje":

Gitaren PODXT.
DAW: Nuendo 3
drums Drumkit From Hell Superior.
Waves plugins. :)

wesp
7 augustus 2007, 19:15
HEY IDOOL!
Zieke shit weer jongen! Didnt suprise me though.
Doet me wat meer aan je oudere nummers denken dan je afgelopen paar snoeiharde tracks. Lekker om ff te horen :). Gaat gelijk me mp3 op xD

10 DEC The Black Dahlia Murder + Job For A Cowboy + Vomitory + Misery Index We b there ya \m/

Big up!
Wesleigh

Gitaro
7 augustus 2007, 19:37
@ Gitaro:

Ik las dat dit nummer art of life een sk van meer dan 20 minten is.
Hebben ze ook een studio versie van dat album zonder al dat japanse geschreeuw van het publiek :D !!

Hebben ze zeker, het is ~30 minuten lang met een piano solo van 8 minuten. De cd heet gewoon "Art of Life" (http://en.wikipedia.org/wiki/ART_OF_LIFE), maar qua energie enzo is de live opname ook heel erg goed

Bloodline
7 augustus 2007, 20:08
jezus waar kan ik een album vinden man ?

Dat nummers is verre van goed, het is geniaal, gewoon het raakt me echt :D !!!

Dat album heeft dus maar 1 nummer ofzow ? ik chec kde wikipedia wel ff.

Bloodline
7 augustus 2007, 20:10
Gitaro je hebt PM

Plantje
8 augustus 2007, 08:18
Bloodline,

Hoe je dit opgenomen hebt...is dat ook wat je beschreven hebt in je topic:
"Volledig Recording Video Tutorial [Mendel]"?

Dan kijk ik daar even voordat ik allerlei lastige vragen ga stellen ;)

X-Rated
8 augustus 2007, 08:50
Hehehe Mendel aan de japanse elfjes metal (A) :D

Bloodline
8 augustus 2007, 09:49
Bloodline,

Hoe je dit opgenomen hebt...is dat ook wat je beschreven hebt in je topic:
"Volledig Recording Video Tutorial [Mendel]"?

Dan kijk ik daar even voordat ik allerlei lastige vragen ga stellen ;)

Jup hoofdzakelijk wel, maar in mijn video's laat ik zien dat ik 2x opneem en dan allebei kopieer. ik neem eigenlijk alles 4x op, was gewoon te lui om opniuw ee nvideo te make.

Hiddie
11 augustus 2007, 20:55
Soms vind ik die double base een beetje saai worden je kan er ook andere dingen mee proberen.

Je kan misschien ook eens proberen de 2e gitaar wat anders te laten spelen tijdens een solo.

Die solo's zijn soms een beetje teveel van hetzelfde.

Maar ik vind het over het algemeen wel een goed nummer. Had zo bijna op mijn MP3 speler gekunt! je hebt talent.