PDA

View Full Version : Octatonische ladder



DeiDRagonas
6 augustus 2007, 11:46
Als ik kijk op de site van "look no hands" dan zie ik twee octatonische ladders.. De ene heet H-W en de andere W-H. Wat is het verschil tussen deze twee? Of eigenlijk waar dat H-W enzo voor staat?

Het verschil zie ik namelijk wel.. de ene heeft als intervallen 1,b2,b3,3,b5,5,6,b7 (H-W) en de andere 1,2,b3,4,b5,b6,6,7 (W-H).

Hoe komen ze aan deze verschillen en waar staat H-W voor??

Thanx, grt Roy!

Voidhead
6 augustus 2007, 11:55
H-W staat voor Half-Whole, dat wil zeggen dat die ladder begint met een halve stap, dan een hele, dan weer een halve.. etc...

W-H is dus net andersom, begint met een hele stap.

DeiDRagonas
6 augustus 2007, 12:00
THANX!

Dan weet ik voldoende!

Grt en fijne dag! Roy!

Tristan
6 augustus 2007, 13:18
Het is eigenlijk dezelfde ladder, alleen dan begonnen op een andere toon...
Over het algemeen wordt de half/whole het meest gebruikt omdat deze een dominant septiemakkoord uitlijnt...

gorgasm
7 augustus 2007, 12:39
Over het algemeen wordt de half/whole het meest gebruikt omdat deze een dominant septiemakkoord uitlijnt...is er soms ook een reden waarom?

Je kan die ook over een *m7 akkoord gebruiken?

Tristan
7 augustus 2007, 12:45
Ja, daar heb je in zekere zin wel gelijk in, maar majeur is dominant aan mineur, dus als je een octotonische ladder over een mi7 akkoord speelt zie je het als het ware ook als een dominant akkoord...
Een soort inversie van de Blues waarin de bluenote niet (alleen) melodisch gespeeld wordt maar (ook) in het gespeelde akkoord zit...

Paul Heetebrij
7 augustus 2007, 13:05
Voor de toepassing: ga de Mahavishnu Orchestra luisteren! Wel de eerste platen nemen:-The Inner Mounting Flamen; -Birds of Fire

-=JEROEN=-
7 augustus 2007, 16:29
welke van deze?

http://www.youtube.com/results?search_query=Mahavishnu+Orchestra&search=Search

Paul Heetebrij
7 augustus 2007, 21:09
Meeting Of The Spirits (http://www.youtube.com/watch?v=oEVXS13An1g)

In dit nummer komt het gebruik van de octatonische ladder het meest prominent naar voren.

Dance Of The Maya, iemand die alleen de gitaar naspeelt (http://www.youtube.com/watch?v=WUA5i36Vtp4)

Dance of the Maya - Live, geluidskwaliteit soms slecht (http://www.youtube.com/watch?v=FUgLLwAi820)

Tristan
8 augustus 2007, 01:29
Sorry, maar in dat meeting of the spirits zit alleen een hele lange onzinsolo van John McLaughlin waarin de harmonie duidelijk Phrygisch is en hij er een paar onzinnoten op speelt, kan best dat die uit de Octotoniek geleend zijn, maar het klinkt echt helemaal nergens naar naar mijn idee...
Dat andere nummer vind ik wel onwijs vet zeg, ik durf niet te zeggen of die harmonie 100% Octotonisch is, dat geloof ik eerlijk gezegd niet, maar het zit er wel in zo te horen, wow, vet nummer...
Die gast die 'm na speelt zit er trouwens wel een aantal keer naast als ik de live versie zo hoor, twee akkoorden van hem kloppen zowiezo niet, die klinken ook niet, dat merk je meteen...

Paul Heetebrij
8 augustus 2007, 08:48
In een hele oude Music Maker stond ooit een artikel over octatonische ladders en het gebruik bij de Mahavishnu Orchestra. Het tweede nummer is het beste voorbeeld. Dat je zo'n ladder gebruikt wil niet zeggen dat je er nooit een andere noot tussen kan doen. Er zijn wel meet voorbeelden te vinden op jazzrock-platen uit die tijd. Sommige solo's op platen van Stanley Clark bijvoorbeeld. Het schijnt uit India te komen.

Zelf toepassen is lastiger. In een jamsessie kun je deze grappen alleen uithalen als er werkelijk niemand een hard accoord aan het rammen is, anders klinkt het vreselijk dissonant (of vals)

Tristan
8 augustus 2007, 10:17
Het tweede nummer is inderdaad een beter voorbeeld, maar daar wordt de Octotonische ladder niet echt melodisch gebruikt, het zijn meer achter elkaar gezette harmonieen met een bepaalde voiceleading...
Het eerste nummer klinkt voor mij gewoon als een fout, als onzin, het is niet eens echt outside naar mijn idee want John McLaughlin speelt in principe gewoon verkeerde Octotonische licks over een Phrygische vamp en lost ook niet op...

Het valt trouwens wel mee hoor, je kan best outside spelen met Octotonisch, zelfs als iemand een akkoord speelt, maar dan moet je het wel goed oplossen, ook werkt het vaak beter om niet de hele ladder af te gaan maar bepaalde figuren te spelen en/of alleen een selectie noten uit de ladder te gebruiken...

-=JEROEN=-
8 augustus 2007, 16:07
ik vind die solo van mclaughlin wel ok hoor

en paco ook zo te zien :noob:


edit: hij begint wat stug misschien, geluidskwaliteit is ook niet geweldig

EuroCinema
9 augustus 2007, 11:25
H/w kun je makkelijk gebruiken over 7#9 akoorden (het Hendrix-akkoord voor de rockers) en oplossen is niet zo'n probleem omdat de 1, 3, 5 en 7 allemaal in de ladder zitten.

Verder is het vrij normaal om h/w in een blues te gebruiken vlak voor de overgang van de I naar de IV. Dat kun je op twee manieren begrijpen:
- op dat punt zit in een swingblues vaak een dimakkoord. (octotonische ladder = dimladder)
- in een jazzy blues zou je een ii-V voor de IV plakken. Dus als je blues in F staat speel je daar Cm7 F7alt Bb7. De octotonische ladder past over de F7 gealtereerd.

Tip: string skipping met de octotonische ladder geeft hele leuke outside sounds, beetje Scofield-achtig.

Overigens vond ik McLaughlin een stuk leuker spelen bij Miles Davis en Tony Williams, toen hij technisch eigenlijk nog minder knap speelde.

Tristan
9 augustus 2007, 12:25
Klopt, maar ik had het meer over het outside gebruik van de Octotonische ladder, dus over bijvoorbeeld een mi7 of maj7 akkoord, dat kan heel goed werken, maar dan moet je 'm dus wel oplossen, niet zoals John McLaughlin dat op het filmpje doet...

Paul Heetebrij
9 augustus 2007, 12:30
Blijft een beetje de vraag:
-wanneer speel je een andere toonladder
-wanneer is het slechts een tussen- of verbindingsnoot

Net als: een stuk dat strikt octatonisch is, klinkt dat wel?

gorgasm
9 augustus 2007, 12:38
Blijft een beetje de vraag:
-wanneer speel je een andere toonladder
-wanneer is het slechts een tussen- of verbindingsnoot

Net als: een stuk dat strikt octatonisch is, klinkt dat wel?
idd en dan komen we volgens mij weer op hetzelfde onderwerp=>harmonieleer.

-=JEROEN=-
9 augustus 2007, 16:34
hoe octatonisch zijn deze?

http://www.theshower.nl/~zeronine/gitaar/octatonic/play.html

het zijn loops (herhaald afspelen), laat ze een paar keer spelen voordat ze vlekkeloos 'loopen'

EuroCinema
9 augustus 2007, 16:53
Klopt, maar ik had het meer over het outside gebruik van de Octotonische ladder, dus over bijvoorbeeld een mi7 of maj7 akkoord, dat kan heel goed werken, maar dan moet je 'm dus wel oplossen, niet zoals John McLaughlin dat op het filmpje doet...

Ooow ja. Nou ja, om over een min 7 outside te spelen denk ik altijd alsof die min 7 de ii is en dan speel ik over een (denkbeeldige) Valt, dus G half-heel over Dm en dan geldty ongeveer hetzelfde. Outside over Maj7 doe ik eigenlijk nooit, ik vind lydisch al avonturlijk genoeg :noob:

Tristan
9 augustus 2007, 20:19
Blijft een beetje de vraag:
-wanneer speel je een andere toonladder
-wanneer is het slechts een tussen- of verbindingsnoot

Net als: een stuk dat strikt octatonisch is, klinkt dat wel?

Tsja, dat is toch vrij simpel lijkt me zo...
Een tussen of verbindingsnoot is het als je er zo een of twee van speelt, als je drie of meer noten speelt in een (bijvoorbeeld sequensmatige) figuur mag je wel van het gebruik van een toonladder spreken lijkt me...
Geen idee of een stuk dat strikt Octotonisch is wel klinkt, ik denk het niet, ik zou in ieder geval niet zo'n stuk kunnen schrijven als je ervan uitgaat dat het echt alleen Octotonisch moet/mag zijn...

Tristan
9 augustus 2007, 20:25
Ooow ja. Nou ja, om over een min 7 outside te spelen denk ik altijd alsof die min 7 de ii is en dan speel ik over een (denkbeeldige) Valt, dus G half-heel over Dm en dan geldty ongeveer hetzelfde. Outside over Maj7 doe ik eigenlijk nooit, ik vind lydisch al avonturlijk genoeg :noob:

Ik doe juist precies het omgekeerde, ik speel D half/whole over Dmi7...
Over majeur outside spelen is misschien nog wel het allerleukst, er zijn toch nog behoorlijk wat klanken die goed werken...

EuroCinema
10 augustus 2007, 10:32
Geen idee of een stuk dat strikt Octotonisch is wel klinkt, ik denk het niet, ik zou in ieder geval niet zo'n stuk kunnen schrijven als je ervan uitgaat dat het echt alleen Octotonisch moet/mag zijn...

Volgens mij komt Caravan van Ellington wel een stukje in die richting, in elk geval de A-sectie, toch?

http://www.youtube.com/watch?v=Cbjpqwl-nzU

Heb je ergens een soundclipje hebt staan waarin je op die manier outside speelt tegen een maj7 akkoord?

Paul Heetebrij
10 augustus 2007, 10:52
Volgens mij is dit een standaard zigeunerladder: kleine sext, grote septiem.

Het stuk begint in de V en zo zou je het ook als ocatatonisch kunnen intepreteren:
kleine secunde, grote terts,grote sext komen in ocatatonisch voor.

Voor de liefhebber: Caravan van Les Paul (http://www.youtube.com/watch?v=iwXXlbPhVrs)

erwin_ve
10 augustus 2007, 10:56
Volgens mij komt Caravan van Ellington wel een stukje in die richting, in elk geval de A-sectie, toch?


Het A-tje op Caravan is harmonisch mineur vanuit de compositie bekeken, natuurlijk kun je wel octotonisch toepassen.

Een stuk wat typisch octotonisch geschreven is: "Protocol" van John Scofield. Staat op de "Still Warm" cd.

Tristan
10 augustus 2007, 11:57
Volgens mij komt Caravan van Ellington wel een stukje in die richting, in elk geval de A-sectie, toch?

http://www.youtube.com/watch?v=Cbjpqwl-nzU

Heb je ergens een soundclipje hebt staan waarin je op die manier outside speelt tegen een maj7 akkoord?

Ik bedoelde een stuk dat echt strikt Octotonisch is, dus niet waarvan een sectie Octotonisch is, volgens mij is het gewoon niet mogelijk een van begin tot eind boeiend stuk in alleen de Octotonische ladder te componeren, mij zou het in ieder geval niet lukken denk ik... :D

Een soundclipje heb ik niet echt, maar feitelijk is het voornamelijk experimenteren met de "verkeerde" melodisch mineur ladders zeg maar, Scott Henderson heeft er ook een goede video over "Jazz Fusion Improvisation", daar legt hij ook het een en ander uit...

EuroCinema
10 augustus 2007, 12:20
Zeg maar zoals D melodisch mineur over G7 kan, kan het ook over Cmaj7?

Tristan
10 augustus 2007, 12:34
Pfoeh, geen idee eigenlijk, wat ik zo uit het blote hoofd weet te zeggen is dat ik de Lydisch #5 ladder wel mooi vind klinken tegen een maj7 akkoord...
Voor de rest zijn er maar twaalf melodisch mineur ladders, dus is het gewoon een kwestie van proberen welke je lekker vindt klinken, ik dacht dat ik er een stuk of 4 had die ik goed vond werken...

Ik bedoel dus bijvoorbeeld:
c - d - e - f# - g# - a - b over Cmaj7 (A melodisch mineur dus)

Ik weet wel dat de vanuit de V benadering voor mij in ieder geval niet helemaal werkte, heb veel dingen uitgezocht vandaaruit maar vond het meeste maar matig klinken, alhoewel er wel een aantal overeenkomsten zijn...

EuroCinema
10 augustus 2007, 13:08
Okee, dat ziet er op papier inderdaad mooi uit, #4 en #5.Vanavond proberen!

erwin_ve
10 augustus 2007, 15:04
Ik heb hem ff online gezet als voorbeeld: Protocol (http://members.chello.nl/e.verdurmen/goodies/Protocol.mp3)

Toonsoort G octotonisch; Thema is vnl. W-H, solo's gemixed W-H en H-W(W=whole step, H= Half step).

Tristan
12 augustus 2007, 22:39
Is Protocol echt strikt Octotonisch?
Volgens mij maakt Scofield ook gretig gebruik van de vier mineur pentatonische ladders die gedeeltelijk maar niet volledig (11 i.p.v. #11) in de Octotonische ladder zitten...
Mooi stuk, Still Warm is nog steeds een van mijn favoriete Scofield albums...
Bedoel je dat Scofield zowel G Whole/Half Octotonisch als G Half/Whole Octotonisch in dit stuk gebruikt?

Tristan
13 augustus 2007, 02:28
Meeting Of The Spirits (http://www.youtube.com/watch?v=oEVXS13An1g)

In dit nummer komt het gebruik van de octatonische ladder het meest prominent naar voren.

Dance Of The Maya, iemand die alleen de gitaar naspeelt (http://www.youtube.com/watch?v=WUA5i36Vtp4)

Dance of the Maya - Live, geluidskwaliteit soms slecht (http://www.youtube.com/watch?v=FUgLLwAi820)

Ik heb de live versie van het stuk Dance of The Maya uitgezocht, maar daarvan uitgaande klopt wat die gast op het eerste filmpje speelt van geen kant...

akkoorden:
e - g# - d = E7
g# - g - d = E7(b10)/G# (dominantfunctie)
a - g - c# = A7
f# - f - c = D7(b10)/F#
g - f - b = G7
f - d - a = Dmi/F
e - g# - d = E7
g# - g - d = E7(b10)/G#
a - g - c# = A7
e# - e - b = C#7(b10)/E# = G7(13)/F
g - f - b = G7
g# - g - d = E7(b10)/G#
a - g - c# = A7
c# - c - g = A7(b10)/C#
d - c - f# = D7
b - bb - f = G7(b10)/B
c- bb - e = C7
bb - g - d = Gmi/Bb
e - g# - d = E7
g# - g - d = E7(b10)/G#
a - g - c# = A7
f# - f - c = D7(b10)/F#
g - f - b = G7
g# - g - d = E7(b10)/G#
a - g - c# = A7
a# - a - e = F#7(b10)/A#
b - a - d# = B7
b# - b - f# = G#7(b10)/B#
c# - b - e# = C#7
d - db - ab = Bb7(b10)/D

De voicings die gebruikt worden zijn deze:
1 - 3 - b7
1 - b7 - 3
3 - b10 - b7
b3 - 1 - 5

Feitelijk gezien is het stuk dus meer een aaneenschakeling van dominanten (dominant in V op dominant in I) dan een stuk in een bepaalde Octotonische ladder, ik vond het al veel te tonaal klinken...
Geniaal stuk, wel stom dat ze na dat geweldige thema naar dat Blues geneuzel gaan (nog slecht/lelijk gespeeld ook naar mijn idee)...
Ze komen er ook niet meer uit, vinden geen weg terug naar het thema, een beetje amateuristisch, daar had compositorisch nog wel meer in kunnen zitten denk ik...

EuroCinema
13 augustus 2007, 10:14
Volgens mij maakt Scofield ook gretig gebruik van de vier mineur pentatonische ladders die gedeeltelijk maar niet volledig (11 i.p.v. #11) in de Octotonische ladder zitten...


Leg eens uit????

Tristan
13 augustus 2007, 11:42
Oh, simpel... :D

bijvoorbeeld
G Octotonisch: g - ab - bb - b - c# - d - e - f
G mineur pentatonisch: g - bb - (c) - d - f
Bb mineur pentatonisch: bb - db - (eb) - f - ab
C# mineur pentatonisch: c# - e - (f#) - g# - b
E mineur pentatonisch: e - g - (a) - b - d

Zie je?
De enige toon die niet overeenkomt is de 11 of 4, dat is eigenlijk een #11 of #4 in de Octotonische ladder...
Je kan natuurlijk ook de Blues scales van G, Bb, C# en E gebruiken als je G Octotonisch speelt, daar zit zowel de 11 of 4 als de #11 of #4 in...

EuroCinema
13 augustus 2007, 11:57
Okee, ik wist dat je zulke licks steeds een kleine terts kon opschuiven, maar dat dit erachter zat wist ik niet. Min7 arpeggio's klopen zelfs helemaal, grappig zeg.

erwin_ve
13 augustus 2007, 12:55
Is Protocol echt strikt Octotonisch?
Volgens mij maakt Scofield ook gretig gebruik van de vier mineur pentatonische ladders die gedeeltelijk maar niet volledig (11 i.p.v. #11) in de Octotonische ladder zitten...
Mooi stuk, Still Warm is nog steeds een van mijn favoriete Scofield albums...
Bedoel je dat Scofield zowel G Whole/Half Octotonisch als G Half/Whole Octotonisch in dit stuk gebruikt?

Protocol is echt strict octotonisch; waarschijnlijk daarom ook de titel.
Hij maakt idd gebruik van WH en HW. Dat kan ook omdat de baslijn telkens in kleine tertsen is onderverdeeld(het principe van een verminderd akkoord). En past daardoor op beide ladders.
Heb er ooit eens een transcriptie van gemaakt; dit is wat mij bijgebleven is plus een schat aan octotonische ideeën/licks.

EuroCinema
13 augustus 2007, 13:01
h/w en w/h vanaf dezelfde beginnoot?

Tristan
13 augustus 2007, 13:06
Okee, ik wist dat je zulke licks steeds een kleine terts kon opschuiven, maar dat dit erachter zat wist ik niet. Min7 arpeggio's klopen zelfs helemaal, grappig zeg.

Het is ook niet echt wat erachter zit, simpel gesproken is de Octotonische ladder gewoon een symmetrische ladder die zichzelf binnen een aantal stappen herhaalt, vandaar dat je extreem gesproken eigenlijk alles wat je doet een kleine terts kan opschuiven om een Octonisch achtige klank te bewerkstelligen...
Dus het is meer de constructie van de ladder die ervoor zorgt dat je alles kan opschuiven...
Grappig is wel de connectie met de Blues, de Blues scales zitten er bijna volledig in, evenals volledige dominantakkoorden etc. etc.

Tristan
13 augustus 2007, 13:15
h/w en w/h vanaf dezelfde beginnoot?

Volgens mij bedoelt Erwin dat inderdaad, maar eerlijk gezegd vind ik dan ook niet dat het een louter Octotonisch stuk is, Scofield maakt dan dus gebruik van zowel G Octotonisch h/w als A Octotonisch h/w, bij elkaar geeft dat:
g - ab - a - bb - b - c - c# - d - eb - e - f - f#

Dus eigenlijk hebben we dan een chromatische ladder te pakken...

Daarnaast meen ik toch duidelijk Blues scales en/of Mineur pentatonische scales, met name in de solo, te horen...
Dus tsja, of dit echt strikt Octotonisch is, ik weet het niet, het is in ieder geval nog steeds geen stuk dat strikt vanuit 1 Octotonische ladder gecomponeerd is, waarin maar 1 Octotonische ladder gebruikt is, volgens mij is het ook niet mogelijk daarmee een interessant en klinkend stuk te schrijven...

erwin_ve
13 augustus 2007, 13:19
Het is ook niet echt wat erachter zit, simpel gesproken is de Octotonische ladder gewoon een symmetrische ladder die zichzelf binnen een aantal stappen herhaalt, vandaar dat je extreem gesproken eigenlijk alles wat je doet een kleine terts kan opschuiven om een Octonisch achtige klank te bewerkstelligen...
Dus het is meer de constructie van de ladder die ervoor zorgt dat je alles kan opschuiven...
Grappig is wel de connectie met de Blues, de Blues scales zitten er bijna volledig in, evenals volledige dominantakkoorden etc. etc.

En juist omdat Sco zo'n grote connectie heeft met blues, komt hij op die 4 penta ladders die je beschreef.

erwin_ve
13 augustus 2007, 13:34
Volgens mij bedoelt Erwin dat inderdaad, maar eerlijk gezegd vind ik dan ook niet dat het een louter Octotonisch stuk is, Scofield maakt dan dus gebruik van zowel G Octotonisch h/w als A Octotonisch h/w, bij elkaar geeft dat:
g - ab - a - bb - b - c - c# - d - eb - e - f - f#

Dus eigenlijk hebben we dan een chromatische ladder te pakken...


Het gaat niet om de ladder maar de klanken die je met de akkoorden van de ladders kunt krijgen.
Je kunt bijv. een akkoord als uitgangspunt nemen: Gm/maj7(+5/b5) (of Bbm/maj7 of Dbm/maj7, Em/maj7)); die omspeel je dan met A oct.(G oct WH)
Even later neem op hetzelfde punt in het schema een G7b10(of E7b10, Bb7b10) al uitgangspunt dan gebruik je G oct.(Goct HW) Juist omdat je geen echte duidelijke akkoorden hebt in het stuk geeft de baslijn je de vrijheid om vanuit een klank gebruik te maken van verschillende octotonische ladders.

EuroCinema
13 augustus 2007, 15:06
Hee da's grappig. Da's precies hoe ik octotonisch benader, alleen begrijp ik het vanuit functionele harmonie.

- Benader je G als een Valt, dan past daarover G h/w.

- Benader je G als een ii, dan is de V die erbij hoort C(alt). Daarover kan C h/w. En dat is hetzelfde als A h/w.

erwin_ve
13 augustus 2007, 16:41
Hee da's grappig. Da's precies hoe ik octotonisch benader, alleen begrijp ik het vanuit functionele harmonie.

- Benader je G als een Valt, dan past daarover G h/w.

- Benader je G als een ii, dan is de V die erbij hoort C(alt). Daarover kan C h/w. En dat is hetzelfde als A h/w.
Precies; je wist het al, nu heb je in "protocol" niks waar je naar oplost, je maakt gebruik van een denkbeeldig akkoord.
Dit soort denkbeeldige akkoorden werken ook goed als je "outside" speelt.
Bijv op een Gm7 vamp. Op elke sterkemaat(1 en 3) soleer je over het Gm7 akkoord.
Op elke zwakke maat (2 en 4) kun je over een denkbeeldige D13b9 soleren.(D octotonisch h/w). Iemand als Scott Henderson maakt hier veel gebruik van.

EuroCinema
14 augustus 2007, 10:26
Oh ja, een mineur kun je dus benaderen als een ii in een ii-V-I en als een i in een ii V i.

Tristan
14 augustus 2007, 12:31
EuroCinema:
Haha, jij benadert het echt heel sterk vanuit de harmonieleer he?
Bedoel je dat je in het eerste geval Dorisch speelt en in het tweede geval Aeolisch?
Ach ja, dat kan je gewoon mixen hoor, evenals de b7 en de 7...

Voor de rest weet ik het niet, ik zou het zelf niet zo sterk vanuit de harmonieleer benaderen, de kerktoonladders worden daarin nog steeds het meest gebruikt en hoewel ik wel geexperimenteerd heb met het spelen van de "foute" kerktoonladder/majeurladder over mineur en majeur akkoorden vond ik het resultaat niet echt geweldig...
Ik vind ze minder geschikt als outside scale...

Tristan
14 augustus 2007, 12:34
En juist omdat Sco zo'n grote connectie heeft met blues, komt hij op die 4 penta ladders die je beschreef.

Okee, maar daarmee omzeilt hij dus wat volgens mij het grootste probleem is aan het contrueren van een nummer dat volledig op de Octotoniek gebaseerd is, het is namelijk heel erg moelijk een goede melodie te maken met alleen deze ladder...
Harmonisch hoeft er geen probleem te zijn, maar ik denk dat je al gauw buiten de Octotonische ladder gaat grijpen om het stuk interessanter te maken en beter te laten klinken...

gorgasm
14 augustus 2007, 12:53
de laatste paginas hier zijn weer top jongens!
houden zo!

BTw is het dom om een ladder te maken met alleen de Rootnotes?

EuroCinema
14 augustus 2007, 13:12
Hmm, ik benader het vooral zo: volgens mij is mooi outside spelen vaak bebop-dingen gebruiken maar in een andere context. Dus dingen die je over een progressie zou spelen, gebruik je over een vamp. Eigenlijk ben ik van nature lui, dus ik kijk altijd hoe ik iets nieuws kan leren door dingen die ik al kan anders toe te passen. ;)



EuroCinema:
Haha, jij benadert het echt heel sterk vanuit de harmonieleer he?
Bedoel je dat je in het eerste geval Dorisch speelt en in het tweede geval Aeolisch?
Ach ja, dat kan je gewoon mixen hoor, evenals de b7 en de 7...

Voor de rest weet ik het niet, ik zou het zelf niet zo sterk vanuit de harmonieleer benaderen, de kerktoonladders worden daarin nog steeds het meest gebruikt en hoewel ik wel geexperimenteerd heb met het spelen van de "foute" kerktoonladder/majeurladder over mineur en majeur akkoorden vond ik het resultaat niet echt geweldig...
Ik vind ze minder geschikt als outside scale...

Tristan
14 augustus 2007, 13:36
EuroCinema:
Haha, echt grappig, je doet precies het omgekeerde van wat ik doe, ik kan ook geen Bebop/Standards spelen, niet echt tenminste, daarnaast heb ik een gruwelijke hekel aan II-V-I progressies, misschien dat ik het outsidespelen daarom ook niet zo benader... :D


gorgasm:
Ik weet niet zeker of ik de vraag goed begrijp, maar bedoel je het spelen van de rootnotes bij de Octotonische ladder?
Vanuit G: g - bb - db - e

Dit is gewoon een Gdim7 arpeggio, dus niet echt een ladder ofzo...

Alle noten die in een ladder voorkomen kunnen trouwens de rootnote zijn, bij sommige ladders verschuiven de verhoudingen dan wel, vandaar dat er andere namen aan gegeven worden, maar de notenverzameling blijft hetzelfde...
Bijvoorbeeld C Ionisch: c - d - e - f - g - a - b = A Aeolisch: a - b - c - d - e - f - g

Zie je?
Het is dezelfde verzameling noten, alleen anders gerangschikt...

De grap van de Octotonische ladder is dat hij symmetrisch is, vandaar dat de rangschikking/verhouding terugkeert...
g - ab = bb - b = c# - d = e - f
1/2 - 1 - 1/2 - 1 - 1/2 - 1 - 1/2

Paul Heetebrij
14 augustus 2007, 13:38
Ik heb de live versie van het stuk Dance of The Maya uitgezocht, maar daarvan uitgaande klopt wat die gast op het eerste filmpje speelt van geen kant...


Dank je!
Heb dit altijd al eens willen uitzoeken.
Als je het eenmaal hebt is het eenvoudig. Inderdaad niet octatonisch.
Maar wel een mooie zijsprong, dacht ik zo.

Ik ga misschien mijn platen nog eens nazoeken op betere voorbeelden.

Tristan
14 augustus 2007, 13:52
Haha, dat heb ik met veel plezier gedaan, ik vond het een geweldig stuk, vandaar dat ik het ook ging uitzoeken...
Ik zoek eigenlijk bijna nooit iets uit, dus dat zegt wel wat, maar ik was ook wel benieuwd wat er Octotonisch aan was en hoe iemand dan zo'n geweldig klinkend Octotonisch stuk kon schrijven...
Octotoniek zit er volgens mij wel in hoor, zeker in de melodie enzo en dat 3 - b10 - b7 akkoord kan je natuurlijk ook als een Octotonische dominant zien, alleen is het niet een strikt Octotonisch stuk en zeker niet uit maar 1 Octotonische ladder...
Gaaf stuk man, bedankt dat je het mij hebt leren kennen... :D

erwin_ve
14 augustus 2007, 18:54
Okee, maar daarmee omzeilt hij dus wat volgens mij het grootste probleem is aan het contrueren van een nummer dat volledig op de Octotoniek gebaseerd is, het is namelijk heel erg moelijk een goede melodie te maken met alleen deze ladder...
Harmonisch hoeft er geen probleem te zijn, maar ik denk dat je al gauw buiten de Octotonische ladder gaat grijpen om het stuk interessanter te maken en beter te laten klinken...
Inderdaad dat is ook erg moeilijk, het doorslaggevende interessante van octotonisch geinspireerde nummers vind ik waarschijnlijk ook meer in ritmiek dan melodie...

Tristan
14 augustus 2007, 19:23
Ik denk dat ik wel begrijp wat je bedoelt...
De hektiek van de Octotoniek gecombineerd met de drijvende ritmes die er vaak achter zitten geven een vreemd gevoel, een beetje carousel achtig misschien...
Overigens wordt het ook vaak gebruikt in filmmuziek, maar ja daar heb je als voordeel dat je niet echt een melodie nodig hebt... :D