PDA

View Full Version : Frets lakvrij maken



robgebbink
5 augustus 2007, 22:22
op mn Telehals (allparts) heeft men ook de frets meegelakt, hoe krijg ik dat er het gemakkelijkst af? Wie heeft er de gouden tip?

patricia
5 augustus 2007, 22:27
een malletje maken zodat je de toets niet raakt en daarna met fijn scotchbrite de boel er voorzichtig afschuren.

Orpheo
5 augustus 2007, 22:28
met n klein scherp mesje langs de fretten snijden, en dan met een HEEL fijn schuurpapiertje over de frets gaan. of alleen dat insnijden, dan breekt de lak te zijner tijd wel met 't spelen.

prs
5 augustus 2007, 22:36
Of gewoon een paar uur flink op spelen en veel benden, dan is het er ook vanaf :)

fred dons
6 augustus 2007, 08:14
de officiele manier is; je toets afplakken met schilderstape, daarna met staalwol je frets polijsten
de wat minder ingewikkelde manier is zoals PRS beschrijf, maar dan dat je bewust met je snaar heen en weer over de fret beweegt om de lak weg te krijgen

no 1 hops
6 augustus 2007, 08:38
zoals fred zegt, staalwol, als je het krijgen kunt 4 x 0 en absoluut geen schuurpapier.
dan is de fret als boter en de ronding mooi afgeplat en kan je opnieuw crownen.

Rinze
6 augustus 2007, 09:27
zoals fred zegt, staalwol, als je het krijgen kunt 4 x 0 en absoluut geen schuurpapier.
dan is de fret als boter en de ronding mooi afgeplat en kan je opnieuw crownen.

Ehh, crownen doe je toch voor het schuren/polijsten? Andersom lijkt me niet handig... Van polijsten zal de ronding niet snel platter worden, lijkt mij.

fred dons
6 augustus 2007, 09:55
hij bedoelt dat wanneer je het met schuurpapier doet dat je daarna opnieuw mag gaan crownen

robgebbink
6 augustus 2007, 13:04
bedankt voor de tips, ik heb het met hele fijne staalwol gedaan en met een scherp mesje langs de frets gesneden en het ging er prima af. De frets zijn nu mooi glad en zilverkleurig. Ze waren helemaal mee gespoten met de lak

fred dons
6 augustus 2007, 13:05
dat doet warmoth trouwens ook (over de frets lakken) beetje vervelend maar tis redelijk gemakkelijk weg te halen

Orpheo
6 augustus 2007, 13:33
maar de lak breekt vanzelf wel, als je 't langs de frets hebt ingesneden, en gaat spelen :)

DeiDRagonas
6 augustus 2007, 21:30
Domme vraag misschien hoor...
Kun je dat lak niet gewoon laten zitten? Of speelt dat lastig ofzo?

greetz Roy.

Orpheo
6 augustus 2007, 22:04
je kan t heus wel laten zitten. t speelt alleen 'raar'.

fred dons
7 augustus 2007, 07:39
plus omdat die lak onregelmatig is moet je je aktie onnodig verhogen om je snaren niet op de lak te laten aanlopen