PDA

View Full Version : EMG Ibanez Jack



RedBuell
5 augustus 2007, 21:46
Ben bezig mijn Ibanez RG 770 te voorzien van EMG elementen.
Ik sluit ze aan met een LP style togle switch met 1 volume en 1 tone pot.

NU heb ik een lange jack in mijn Ibanez en die jack die bij het EMG setje zit past dus niet omdat hij te kort is. IK heb hier gelezen dat er bepaalde lange jacks zijn van ibanez die wel gebruikt kunnen worden met EMG, ik kan het alleen niet meer vinden.

Ik heb dus een lange jack met 3 aansluitingen, 2 langere waarvan 1 iets langer dan de andere die gebruikt zijn met de normale pups en 1 korte die niet gebruikt is.

Als ik deze jack kan gebruiken, hoe moet ik dan de draadjes aansluiten.

Ik heb 3 draden:
1 witte die naar de volume pot moet
1 voeding van de batterij
1 zwarte die naar de tone pot gaat.

Maakt het wat uit op welke pool ik de draden aansluit of moet ik uitvissen welke draad op welke pool moet?

Orpheo
5 augustus 2007, 21:58
ja, een van de pootjes is aarde. moet je effe doormeten welke 2 pootjes contact maken als je een stekker erin hebt zitten. effe multimetertje, klaar.

snellere methode: 2 pootjes 'lijken' op elkaar, en op de andere, 3e poot, die niet lijkt op de andere 2, dat word aarde.

RedBuell
5 augustus 2007, 23:07
Net ff zitten speuren op de EMG site, de korte is de pool waar de batterij op komt. Dan heb ik nog een pool voor de tone pot en een pool voor de volume pot. Ik heb maar gegokt dat het niet uitmaakt. Er staat namelijk niks op de EMG stite over op het schema staat wel R(daar zit de batterij op) , S die naar de tone pot gaat, T die gaat naar de volume pot.

http://www.emginc.com/downloads/wiringdiagrams/Humbuckers_active.pdf
diagram 3

Nog een vraagje: aan mijn tremelo zit ook een draad (zonder isolatiemateriaal) is denk ik dus een aarde, heb hem aan de volume pot (kast) gesoldeerd omdat daar nog een aarde aan zit.

Onderstaand komt van de EMG site:


The jack I have in my guitar has a much longer shaft than the one supplied with the EMG pickup. Can I use the one in the guitar?
That depends on what kind of jack you have in your guitar. Active pickups require a stereo jack to turn the battery off when the guitar is unplugged. A stereo jack has 3 solder lugs. Many of the Ibanez guitars come stock with a stereo long shafted jack. There is one lug not used with passive pickups and that is where you will connect the battery black wire. If your jack has only 2 solder lugs it is mono and you will need to replace it. We recommend a Switchcraft p/n 152B. You should be able to find it at any decent electronics parts house. If not, you can order it from us.


Ik heb dus diegene gevonden die op de batterij aangesloten wordt, heb er nu nog 2 over.

iwamoto
5 augustus 2007, 23:47
even iets tussendoor, gooi je serieus een les paul switsh in een RG? zo ja, opknopen die hap!
of is dat alleen als aan uit shakel, zo ja, dan is het niet erg :)

RedBuell
5 augustus 2007, 23:53
Yep, gewoon een toggle switch, heb niks meer aan een 5 standen schakelaar, gitaar had eerst H-S-H nu H-H.

pgm10th
6 augustus 2007, 09:36
Voor een EMG zet, kan je ook gewoon voor die 5-way switch een 3 switch in je pickguard zetten.
Ik heb voor Meul laatst in zijn RG een Zakk wylde set moeten zetten, en die was ook voorzie met een 5-way switch, en daar hebben we een Dimarzio 3-way switch in gezet, werkt prima.
Voor al omdat we dan die pickguard verder niet hoeven aan te passen, want deze zijn de zelfde maat, en zijn dus zo over te zetten.

Ik heb geen idee welke EMG's je er in gaat zetten, en of deze active zijn, maar dan zit je ook nog met een 9volt blok die je moet verstoppen.

Deze hebben we uit eindelijk in de Jack hole verstopt, daar voor moest ik wel eerst de jack polen inkorte, van die Ibanez jack....maar ook dit ging prima.

Als het goed is heb ik nog wel foto's van het hele gebeuren.
En die wil ik wel ff kijken of ik ze je kan mailen. (posten)
Ook op deze RG was het een H-S-H en die is dus gegaan naar een H-H.
En hebben we een Dummy (single coil cover only) in de Single coil positie in de pickguard gedaan.

Anyway,
Misschien zijn het ideeën voor je.
Ik hoor het wel,

Kijk ff op mijn site www.ghostonastring.nl voor meer ideeën en zo voor het custom om gooien van je gitaar.
:)
Laterzzz

RedBuell
6 augustus 2007, 10:00
Voor een EMG zet, kan je ook gewoon voor die 5-way switch een 3 switch in je pickguard zetten.
Ik heb voor Meul laatst in zijn RG een Zakk wylde set moeten zetten, en die was ook voorzie met een 5-way switch, en daar hebben we een Dimarzio 3-way switch in gezet, werkt prima.
Voor al omdat we dan die pickguard verder niet hoeven aan te passen, want deze zijn de zelfde maat, en zijn dus zo over te zetten.

Ik heb geen idee welke EMG's je er in gaat zetten, en of deze active zijn, maar dan zit je ook nog met een 9volt blok die je moet verstoppen.

Deze hebben we uit eindelijk in de Jack hole verstopt, daar voor moest ik wel eerst de jack polen inkorte, van die Ibanez jack....maar ook dit ging prima.

Als het goed is heb ik nog wel foto's van het hele gebeuren.
En die wil ik wel ff kijken of ik ze je kan mailen. (posten)
Ook op deze RG was het een H-S-H en die is dus gegaan naar een H-H.
En hebben we een Dummy (single coil cover only) in de Single coil positie in de pickguard gedaan.

Anyway,
Misschien zijn het ideeën voor je.
Ik hoor het wel,

Kijk ff op mijn site www.ghostonastring.nl voor meer ideeën en zo voor het custom om gooien van je gitaar.
:)
Laterzzz


Ik heb het gat van de single opgevuld, is nu alleen nog te zien als je onder een een bepaalde hoek kijkt met veel licht. De gitaar is voor zien van een soort van special paint, er gaat een 85/60 setje in, de sleuf van de 5 standen schakelaar heb ik ook dicht gemaakt voor een toggle.

DE batterij wil ik in het gat van de jack plaatsen en als dat niet lukt plaats ik hem bij de rest van de electronica waar nog wel een plaatsje over is, alleen even opletten dat ik de batterij goed isoleer.

De grote vraag is eigenlijk dus of het uitmaakt aan welke pool ik de witte en de zwarte draad soldeer, de draad van de batterij heb ik al gesoldeerd op de juiste pool. En er gaat een soort van aarde draad (niet geisoleerd) van het bevestigingpunt van de floyd veren naar het electronica gedeelte, moet ik die gewoon op de rest van de aarde solderen?

pgm10th
6 augustus 2007, 10:37
Ik heb het gat van de single opgevuld, is nu alleen nog te zien als je onder een een bepaalde hoek kijkt met veel licht. De gitaar is voor zien van een soort van special paint, er gaat een 85/60 setje in, de sleuf van de 5 standen schakelaar heb ik ook dicht gemaakt voor een toggle.

DE batterij wil ik in het gat van de jack plaatsen en als dat niet lukt plaats ik hem bij de rest van de electronica waar nog wel een plaatsje over is, alleen even opletten dat ik de batterij goed isoleer.

De grote vraag is eigenlijk dus of het uitmaakt aan welke pool ik de witte en de zwarte draad soldeer, de draad van de batterij heb ik al gesoldeerd op de juiste pool. En er gaat een soort van aarde draad (niet geisoleerd) van het bevestigingpunt van de floyd veren naar het electronica gedeelte, moet ik die gewoon op de rest van de aarde solderen?

De EMG site zegt, dat je de aard draad bij een actieve set, NIET naar de brug vast moet maken naar je Floyd, en deze weg laten, of los in je body laten liggen, En dat werkt prima.
De bedrading is simple, je kan ze maar op 1 manier aan sluiten, anders GEEN GELUID.
in tegen stelling to passief, dan wil het nog wel eens zijn dat ze op meerder manieren op je jack aan gesloten kunnen worden.
Maar bij een Actieve set (was bij mij zo) deed hij het maar op 1 manier.
Je - draad van je 9volt blok, moet je zeg maar zien al je aarde draad voor je 9volt blok.
verder wijst het zich van zelf.
Ik zal als ik thuis kom ff voor een foto kijken voor je.

RedBuell
6 augustus 2007, 10:46
De EMG site zegt, dat je de aard draad bij een actieve set, NIET naar de brug vast moet maken naar je Floyd, en deze weg laten, of los in je body laten liggen, En dat werkt prima.
De bedrading is simple, je kan ze maar op 1 manier aan sluiten, anders GEEN GELUID.
in tegen stelling to passief, dan wil het nog wel eens zijn dat ze op meerder manieren op je jack aan gesloten kunnen worden.
Maar bij een Actieve set (was bij mij zo) deed hij het maar op 1 manier.
Je - draad van je 9volt blok, moet je zeg maar zien al je aarde draad voor je 9volt blok.
verder wijst het zich van zelf.
Ik zal als ik thuis kom ff voor een foto kijken voor je.

Top, ik zal die aarde van de floyd loshalen, het was laat gisteravond en ik kon er niks meer over vinden op de EMG site. Ik ben de gitaar aan het afbouwen en bijna klaar daarmee. Snaren erop en afstellen doe ik niet zelf dat laat ik doen.

IK heb nog een vraagje mischien dat jij dat wel weet, ik heb humbucker ringen maar die lopen zegmaar schuin af, is dat goed voor een RG body of moet ik rechte hebben, winkeliers zeggen allemaal dat die schuine goed zijn maar mijn gevoel zegt dat het hele lage, platte, rechte pickupringen moeten zijn. ( oja de slagplaat is ook verleden tijd)

pgm10th
6 augustus 2007, 11:14
Top, ik zal die aarde van de floyd loshalen, het was laat gisteravond en ik kon er niks meer over vinden op de EMG site. Ik ben de gitaar aan het afbouwen en bijna klaar daarmee. Snaren erop en afstellen doe ik niet zelf dat laat ik doen.

IK heb nog een vraagje mischien dat jij dat wel weet, ik heb humbucker ringen maar die lopen zegmaar schuin af, is dat goed voor een RG body of moet ik rechte hebben, winkeliers zeggen allemaal dat die schuine goed zijn maar mijn gevoel zegt dat het hele lage, platte, rechte pickupringen moeten zijn. ( oja de slagplaat is ook verleden tijd)

Na mijn idee is dat wel belangrijk.
Je heb hier te maken me Actieve pickups, en die liggen nog al anders.
Toen wij dei set er in dezen, moest ik ook de bestaande slag plaat aanpassen.
in de 1e instantie, had ik het niet helemaal goed gedaan, en zaten de pickups veel te strak in de slagplaat, waar doe ze een beetje "gekanteld" waren.
En de sound was totaal k**ten.
Ik ben bang dat je tegen het zelfde aan zal lopen, omdat ze in die ringen ook min of meer gekanteld op je body komen te zitten.

Op de japanse EMG site kom je al snel meer te weten over dit soor dingen.
Maar ja het probleem is (het is Japans), maar daar stond laatste een stukje over een EMG set in een Les Paul met de zelfde ringen al die jij wil gaan gebruiken.
En daar stond iets over dat die gast ze uit is gaan vlakken, om toch zijn geluid te behouden.

M.a.w.........ik denk zelf dat het niet een geheel goed plan is.
Maar het is altijd een kwestie van proberen denk ik

Zo was onze set, kwa sound beter zolang we de Tone pot er tussen uit halden.
En dat hebben we ook zo gelaten.
Maar dat was puur smaak.
dus het zou best kunnen dat je het verschil bij jou niet horen zal.
maar voor wat ik op het net vind.......zeggen ze dat je beter voor vlakke ringen kan gaan, in een pickguard schroeven, of ze vast in je body schroeven.