PDA

View Full Version : Kleine akoestische jazz gitaar



JacoV
5 augustus 2007, 18:16
Hallo,

'k Ben al een lange tijd op zoek naar een simpel klein akoestisch jazz gitaartje. Als ik het me goed herinner was het een Eko.
Het is zeker geen wonder-gitaar, maar met dat kleine kastje en smalle hals speelde dat lekker weg..
Tijdens m'n jonge jaren was'tie in gewoon in Den Haag in de winkels.

Kan iemand me helpen hiermee ?

Jaco

harrie-beton
5 augustus 2007, 18:24
Je herinnering is misschien vervormd. Eko is een b-merk en misschien nog wel slechter dan b.
Op dit forum is een gebruiker WietSe (meneer WietSe) en die heeft een grote collectie Eko gitaren.

http://www.wietsesguitars.nl/pagina16.html

Tegenwoordig is de Artcore lijn van Ibanez vrij goed in goedkope jazz gitaren.

groet h b

wietse
5 augustus 2007, 18:41
Je herinnering is misschien vervormd. Eko is een b-merk en misschien nog wel slechter dan b.
Op dit forum is een gebruiker Wietze (meneer Wietze) en die heeft een grote collectie Eko gitaren.

http://www.wietsesguitars.nl/pagina16.html

Tegenwoordig is de Artcore lijn van Ibanez vrij goed in goedkope jazz gitaren.

groet h b
het is wietse geen wietze.
EKO maakte van alles, vooral bekend van hun glitter gitaren en destijds was het 1 van de grootste gitaarfabrikanten ter wereld, dus wat noem je een B merk?
juist omdat toen de amerikaanse merken op de markt kwamen in europa en men wil nu eenmaal op de gitaren spelen die je idool ook heeft, daardoor zijn ze op een bepaald moment verdwenen en kregen ze de naam b merk netzoals veel andere europese merken die nu erg gewaardeerd en gezocht worden, die werden allemaal op een bepaald moment beschouwd als zijnde b merken.
trouwens er is niks mis met b merken, ibanez is ook zo begonnen, wat, dat was nog minder dan b in het begin.

en zo'n grote EKO collectie heb ik niet maar 4 stuks.
EKO heeft, vind ik, altijd erg prettige halzen dat vind ik altijd een groot pluspunt van hun.
de topic starter bedoelt waarschijnlijk de EKO 100 of 200 hun instap jazzers, kijk maar eens op http://www.fetishguitars.com.
heb er wel eens een paar gehad voor de handel en heb zelf nog een EKO 200 in m'n collectie, zal aan je denken als ik er weer eens één vind.

Flipkoos
5 augustus 2007, 20:28
Ik heb me laten vertellen dat ze in Canada bijvoorbeeld grof geld betalen voor EKO's en dat ze daar erg gewild zijn. Vooral de twaalfsnarige 'tanks'. B-merk of niet is dus ook nog plaatsgebonden...

Saf
5 augustus 2007, 22:25
ik heb ook nog eens zo'n 12 snarige ranger eko tank gehad en die hebben we ook live gebruikt. Wat betreft klank zijn er betere maar waar vind je een akoestische 12 string waarmee je bij wijze van spreke hele hordes opdringerige fans van je af kunt slaan en vervolgens gewoon op door kunt spelen. Wat een sterke constructie.

Liefhebber
5 augustus 2007, 23:20
Ik heb me laten vertellen dat ze in Canada bijvoorbeeld grof geld betalen voor EKO's en dat ze daar erg gewild zijn. Vooral de twaalfsnarige 'tanks'. B-merk of niet is dus ook nog plaatsgebonden...
Is ook mijn waarneming Flipkoos. Ik kom jaarlijks in Canada met name in Vancouver en ga altijd wel een paar gitaarwinkels en gitaarbouwers langs. Die EKO's kennen ze allemaal!

harrie-beton
5 augustus 2007, 23:40
Ah, de Eko was blijkbaar beter dan ik dacht, ik heb een Egmond gehad en een Eko vooral vanwege de prijs en beide gitaren waren erg slecht. Dat van die Eko zal wel toeval geweest zijn, misschien kromme hals. Ik meen me wel te herinneren dat de hals vrij makkelijk boog. Van die Eko geen foto (kort in mijn bezit). De Egmond Typhoon staat wel ergens op de gevoelige plaat vastgelegd maar dat had niet gehoeven..

Die Eko's zijn gebouwd tot 1970 las ik?

Liefhebber
6 augustus 2007, 00:32
Ah, de Eko was blijkbaar beter dan ik dacht, ik heb een Egmond gehad en een Eko vooral vanwege de prijs en beide gitaren waren erg slecht. Dat van die Eko zal wel toeval geweest zijn, misschien kromme hals. Ik meen me wel te herinneren dat de hals vrij makkelijk boog. Van die Eko geen foto (kort in mijn bezit). De Egmond Typhoon staat wel ergens op de gevoelige plaat vastgelegd maar dat had niet gehoeven..

Die Eko's zijn gebouwd tot 1970 las ik?
Harrie,

Die EKO's klinken akoestisch waardeloos! Het gaat om de twaalfsnaren. Daar zet je een klankgat element in en dan wordt het een heel ander verhaal!
Het zijn enorme planken! Het gekke is dat ze dan klinken als een Rickenbacker electrische twaalfsnaar. Dat is het geheim!

guitartub
10 augustus 2007, 09:20
Gretsch 3967.
Deze heeft een body ter grootte van een klassieke gitaar. Is dus met recht
"klein". (En toch een volwassen geluid, zowel akoestisch als elektrisch.)

JacoV
14 augustus 2007, 16:10
Hee, zeer bedankt voor de reacties.
Zo aan de fotoos te zien was het een Eko 100. Nu nog proberen er één te vinden ergens....