PDA

View Full Version : Drum overheads opnemen, mic vraagje?



yhcmarc
5 augustus 2007, 17:55
Aangezien ik een beetje aan het rondkijken ben voor microfoons, vroeg ik me af wat lekkerder zou zijn voor de overheads. Condensators zowiezo, maar wat zou het verschil zijn tussen een groot membraan condensator versus een kleine?

Any tips, thnx. owja, het budget is niet oneindig, dus ik zit te denken aan een setje T.bones, ik heb onlangs een SC450 en een RB100 gekocht en vind ze zeker niet verkeerd klinken.

thnx

Han S
5 augustus 2007, 18:13
Een setje Samson CO2's koop ik voor 100 euro, zijn klein membraan condensatortjes en krijgen op de pro forums goede kritieken. Ik heb er vier, weinig mis mee.

yhcmarc
5 augustus 2007, 18:18
ok, klinkt interessant, zijn er nog pro's en con's voor kleine versus grote membraan condensators? Ik wil dus echt puur overheads, dus een highpass op laten we zeggen 600K ..

thnx

bert k
5 augustus 2007, 18:31
Highpass doe je achteraf, op je mengtafel. Het kan zowel met groot als klein, maakt eigenlijk niet zoveel uit. Ik heb ook wel overhead gedaan met Behringer B2pro, ook een fijne mic. Enige nadeel is dat de drummer meer hoofdpijn heeft als je stand door zijn hoeven zakt...:)

yhcmarc
5 augustus 2007, 18:35
ja ok, een highpass zou ik pas met het mixen doen idd. Ik vroeg me gewoon af wat de voor en nadelen van een grootmembraan of kleinmembraan zou zijn in zo een situatie. Als dat nihil is zou ik denk ik eerder voor nog een SC450 grootmembraan gaan omdat die me persoonlijk ook iets geschikter lijkt voor bv. gitaar dan een klein membraan mic, of zit ik er dan helemaal naast?

Han S
5 augustus 2007, 18:38
ok, klinkt interessant, zijn er nog pro's en con's voor kleine versus grote membraan condensators? Ik wil dus echt puur overheads, dus een highpass op laten we zeggen 600K ..

thnx

Men denkt wel eens dat overheads zijn voor de cymbals, maar dat is dus niet zo. Met overheads bepaal je voor een groot deel je totaal drumgeluid, zelfs de kick hoor je door de overheads, dus ook je toms en snare geluid wordt voor een groot deel door de OH's bepaald.

Of je LDC's of SDC's gebruikt maakt niet zo gek veel uit, de kleintjes zijn lichter dus zakken niet snel naar beneden en de SDC's (small diapragm condensers) hebben een rechtere karakteristiek, minder kleuring, een wat betere oar (off axis response), maar LDC's zijn stiller, alsof je daar op zit te wachten met een harde drummer. :D

Geen high pass op je OH's, doe dat maar met de mix en dan nog op iets van 100hz of zo.

yhcmarc
5 augustus 2007, 18:44
Men denkt wel eens dat overheads zijn voor de cymbals, maar dat is dus niet zo. Met overheads bepaal je voor een groot deel je totaal drumgeluid, zelfs de kick hoor je door de overheads, dus ook je toms en snare geluid wordt voor een groot deel door de OH's bepaald.

Of je LDC's of SDC's gebruikt maakt niet zo gek veel uit, de kleintjes zijn lichter dus zakken niet snel naar beneden en de SDC's (small diapragm condensers) hebben een rechtere karakteristiek, minder kleuring, een wat betere oar (off axis response), maar LDC's zijn stiller, alsof je daar op zit te wachten met een harde drummer. :D

Geen high pass op je OH's, doe dat maar met de mix en dan nog op iets van 100hz of zo.

ok thnx, en met 600K bedoelde ik natuurlijk 600Hz ;)

bert k
5 augustus 2007, 19:07
Nee, dat snapte ik :)
Vergis je niet, een goeie kleinmembraan heeft net zoveel basweergave als een grootmembraan. Alles dus, in de ideale situatie. Bij het mixen ga je filteren, en idd het laag weghalen als je alleen de cymbals wilt overhouden.

yhcmarc
5 augustus 2007, 22:00
ik heb trouwens een hier aan gekoppelde vraag. Ik heb een oude soundcraft series one tafel, het enige dat ik over de microfoon inputs en preamp heb kunnen vinden is dat ze geoptimaliseerd zijn voor microfoons met een 200Ohm output. Echter, mijn RB100 ribbon mic heeft een output van 600Ohm, en na wat zoeken blijkt een preamp input van 3000 tot 3600 Ohm beste te zijn. Heeft iemand een idee om dit voor elkaar te krijgen, zou bv. een DI een oplossing zijn, of een andere mic preamp?

Ik zie nu dat de line input op mijn behringer tafeltje een 10KOhm input impendance heeft, zou dat een mogelijke optie zijn?

Solidkick
6 augustus 2007, 10:00
Condensators zowiezo,

Hoeft niet.
Ik gebruik een setje dynamische senheiser MD211 als overhead.
De (eveneens dynamische) 441 is ook aan te bevelen.

Imo is de keus voor de overheads de belangrijkste die je maakt bij het opnemen van de kit. Als die sound "klopt" kun je met de rest van de mics de details gaan accentueren.

Han S
6 augustus 2007, 10:51
Ja, maar de MD441 kost dus €750 en dan nog heb ik liever een condensator op OH. De Beyer M201 doet het ook helemaal niet verkeerd als OH, maar is ook niet echt goedkoop.

En als je nou het 'best of both worlds' wilt hebben moet je ribbons als de Beyer M160 als OH gebruiken, heb je een mooi zijdezacht hoog en heel weinig overspraak van andere rommel. Maar die zijn ook niet goedkoop, wel goedkoper dan de 441.

Solidkick
7 augustus 2007, 09:53
Ja, maar de MD441 kost dus €750 en dan nog heb ik liever een condensator op OH.

Mee eens.
Ik bedoel aan te geven dat je met een (kwaliteits) dynamische mic ook
zeer fraaie resultaten kunt behalen op OH.
Met een budget van 1500 zou mijn keus ook niet 2 MD441's zijn.

Anyway, opnames maken van amps en kit is idd erg leuk werk!
Ik was vrij vlot klaar met het gepruts met drumsamples en POD sounds.
Leuk om mee te beginnen maar het blijft een soort van muzikaal punniken.

yhcmarc
7 augustus 2007, 10:58
Absoluut ja, ik heb er altijd al grote interesse in gehad en nu heb ik eindelijk een beetje de kans, alsmede de instelling, om er mee aan de gang te gaan op een hobbieniveau. Dus een beetje demo's opnemen van mijn eigen en bevriendde bands. Moet nog een hoop leren en aanschaffen, maar ik vind het wel erg gaaf om te doen iig.

armageddon
7 augustus 2007, 11:10
Men denkt wel eens dat overheads zijn voor de cymbals, maar dat is dus niet zo. Met overheads bepaal je voor een groot deel je totaal drumgeluid, zelfs de kick hoor je door de overheads, dus ook je toms en snare geluid wordt voor een groot deel door de OH's bepaald.

Of je LDC's of SDC's gebruikt maakt niet zo gek veel uit, de kleintjes zijn lichter dus zakken niet snel naar beneden en de SDC's (small diapragm condensers) hebben een rechtere karakteristiek, minder kleuring, een wat betere oar (off axis response), maar LDC's zijn stiller, alsof je daar op zit te wachten met een harde drummer. :D

Geen high pass op je OH's, doe dat maar met de mix en dan nog op iets van 100hz of zo.

Ik zit dus met Drum Kit From Hell Superior altijd te spelen met het mixen van drums en ben laatst ook uitgegaan van de overheads, maar wat gebruik jij dan voor de cymbals?

Han S
7 augustus 2007, 11:40
Ik zit dus met Drum Kit From Hell Superior altijd te spelen met het mixen van drums en ben laatst ook uitgegaan van de overheads, maar wat gebruik jij dan voor de cymbals?

Ik heb een spot mic op de hi hat en een op het ride cymbal en een ORTF paartje als OH voor het totaalgeluid inclusief de crashes en je hebt al genoeg moeite om die crash cymbals goed in de mix te krijgen, zeker als iemand er op gaat rammen als ritme, wat helemaal in schijnt te zijn.

Als ik een echt goede band binnen heb en er is geld en tijd genoeg, de band zegt bijvoorbeeld een geluid te willen als Tool, dan gaan we heel serieus aan de gang met het drumgeluid. De kans bestaat dat je dan twee mics hebt op de kick plus een luidspreker als microfoon, twee of drie mics op de snare waarvan één op de shell van de snare, twee mics op elke tom, twee overheads, twee spotmics op de cymbals en hi hat en een stereopaar in de ruimte.

Luister bijvoorbeeld eens naar het drumgeluid op de vroege Tool platen en de latere, dat is toch een significant verschil.

Een goed drumgeluid opnemen begint met een goede drummer en een goede kit. En dan komt het aan op de skill en oren van de technicus, er zijn dus drie factoren die goed kloppend moeten zijn en denk niet dat een echt goed drumgeluid opnemen simpel is, integendeel, het is vet moeilijk.

Beetje uitgebreid antwoord en om het nog uitgebreider te maken: ik gebruik voor toms al 20 jaar MD421's, voor de snare drie M201's voor de kick een D12 en een MD421 of MD441 (plus de luidspreker van 1957), voor cymbals SDC's als de AKG 451 of Neumann KM184 ( maar ook wel Samson CO2) en voor ruimtemicrofoons een paar buizen LDC's of Beyer M260 ribbons en die richt ik dan op de wand tegenover het slagwerk welke een meter of acht verderop staat.

guhlenn
7 augustus 2007, 12:54
Hai Han, vraagje; neem aan dat je de toms boven en onder miced. Die onder mic, wat doe je daar mee? Merk dat de boven mic meestal al genoeg laag heeft en ook de 'tik' zodat ook drukke tomfills duidelijk te plaatsen blijven. maw; hoe doet u dat?

Tristan
7 augustus 2007, 13:11
Weet je wat ik te gek vindt klinken als je drums opneemt?
Gewoon twee klein membraan condensator overheads in ORTF opstelling voor de cymbals en dan hoog boven de snare en bij de floortom twee groot membraan microfoons, dan krijgt je drumgeluid echt veel meer diepte en ruimte...

Han S
7 augustus 2007, 13:30
Hai Han, vraagje; neem aan dat je de toms boven en onder miced. Die onder mic, wat doe je daar mee? Merk dat de boven mic meestal al genoeg laag heeft en ook de 'tik' zodat ook drukke tomfills duidelijk te plaatsen blijven. maw; hoe doet u dat?

Het kan gebeuren dat ik ze helemaal niet of nauwelijks gebruik, maar het gaat om dat extra beetje 'zing' van het resonantievel. Het grootste probleem bij drums is de fasefouten en foutjes die voor een groot deel het geluid kunnen verneuken, maar je ontkomt er niet aan en zult er het beste van moeten maken.

Ooit schreef ene Peter Vos in Music Maker een artikel over het opnemen van drums en die halve zool raadde gewoon aan om eerst maar de kick en snare op te nemen, dan de hi hat en cymbals en als laatste de tomfills. Nou dat moet je eens aan een goede en bekende drummer vertellen, de kans is groot dat hij een uur naar adem hapt.

guhlenn
7 augustus 2007, 15:05
het gerucht (?) gaat dat dave growl de cymbals en trommels apart opnam. leek me wel een goed idee, geluidstechnisch gezien. MAar lijkt me een ramp om in te spelen.

Han S
7 augustus 2007, 15:23
Ik heb wel eens een metal drummer gehad die besloot om achteraf nog een aantal hengsten op een china cymbal op te nemen, allemaal te laat dus.

Dus besloot ik om dan maar een sample via midi te pakken en hij moest het per sé zelf doen (een Belg) , maar ik kon ze wel mooi allemaal naar de goede plek schuiven.

Volgens mij is ook de allerbeste drummer niet in staat om met de juiste feel alles apart op te nemen. Bovendien zal hij tijdens een tomfill niet op andere elementen slaan, dus er valt wel wat eer te behalen aan een expander op de toms of ze handmatig een deebeetje of zes in te tomen als ze niet worden aangeroerd. Maar dan heb je wel automatisering nodig.

madman
7 augustus 2007, 17:27
het gerucht (?) gaat dat dave grohl de cymbals en trommels apart opnam. leek me wel een goed idee, geluidstechnisch gezien. MAar lijkt me een ramp om in te spelen.

zo ver ik weet alleen bij something in the way, dat ze maat voor maat in moesten spelen, omdat eerst de zang en gitaar was opgenomen zonder clicktrack...
het maximale aantal takes waarvan ik weet dat nirvana heeft gedaan voor nevermind is 5, voor drain you
en dat ook alleen maar omdat butch vig ze eerst een take "in" liet spelen, waarvan ze niet wisten dat het opgenomen werd, vervolgens 2 "echte" takes, en daarna maakte hij ze wijs dat er een kanaal kapot was, anders hadden ze 'm nooit meer overnieuw ingespeeld...

op in utero btw hebben ze geloof ik de drums gemicd door in alle resonantievellen een gat te maken en daar een mic door te steken...

Solidkick
8 augustus 2007, 09:42
Dus een beetje demo's opnemen van mijn eigen en bevriendde bands. Moet nog een hoop leren en aanschaffen, ...

Same here.
Je blijft leren (en kopen :D )
Na 3 jaar heb ik nu een redelijke set mics, een oude Tascam tafel en 24 sporen deck.
Dit heb ik vorige week opgenomen en ff ruw in balans gezet: Gitaar en kit (http://www.lowbottomizer.com/LBM_sample.mp3)
Is voor onze aanstaande demo.

guhlenn
8 augustus 2007, 10:01
zo ver ik weet alleen bij something in the way,...

Dave grohl heeft meer gedaan dan nirvana. Het gerucht betreft het QOTSA album, songs for the deaf (?).

@Han; ik gate de toms volledig. Wat is een expander?

Han S
8 augustus 2007, 11:04
Dave grohl heeft meer gedaan dan nirvana. Het gerucht betreft het QOTSA album, songs for the deaf (?).

@Han; ik gate de toms volledig. Wat is een expander?

Ik vind dat je met het inkomen van de gate meestal hoort dat hij er in komt, met een analoge gate verandert het geluid altijd en niet ten voordele en het inkomen van een gate gaat vaak gepaard met een klikje.

Veel gates kunnen ook worden gebruikt als expander en dat is het omgekeerde van een compressor ahw, je stelt hem dan zodanig af dat het geluid zo'n 6 dB vermindert. Als hij dan de grens bereikt doet hij gewoon niks en is je tomgeluid als zonder iets, maar beneden de grens maakt hij de overspraak dan 6 dB zachter.

En als het helemaal mooi is kun je zo'n gate ook omkeren zodat hij niet open gaat boven een bepaalde grens, maar juist dicht. Ik zet hem dan wel op het kanaal wat ik voor talkback gebruik en dan voer ik de SMPTE in de key ingang.
Als de tape dan stopt gaat de TB microfoon automatisch open en zodra de tape loopt gooit dat SMPTE spoor de TB mic en het kanaal onmiddelijk dicht.

De oude Behringer Intelligate kan dat en dat is ook het enige dat ie goed kan.

madman
8 augustus 2007, 17:49
Dave grohl heeft meer gedaan dan nirvana. Het gerucht betreft het QOTSA album, songs for the deaf (?).


hij zou mij in eerste instantie niet het soort muzikant lijken om het op zo'n manier aan te pakken, zeker veel meer het type om met de hele band tegelijk iets in te spelen
maar aan de andere kant zou het wel die überstrakke sound op die cd verklaren...

guhlenn
8 augustus 2007, 20:42
hahaha, je kent Dave?

LOL geintje.

@HAn; ah op die manier. Digitaal geven gates geen kliks, althans, als de slope niet kaarsrecht is. tis wel een omslachtig karwei trouwens.

Han S
8 augustus 2007, 20:57
Digitaal kun je toch alles tussen je tomhits zachter maken? Je bent ff bezig, maar het kan de oplossing zijn. Ik werk bij voorkeur met tape en als ik een goede drummer in de tent heb hoef ik niks te doen, laat gewoon alles meedoen zonder enige vorm van gating of expanding.

Goede drummers zijn schaars en hun gewicht in goud waard.

Roman
9 augustus 2007, 07:54
Ik ben ook niet zo'n GATE fan, behalve live misschien als er niets anders voor handen is. Zoals Han schreef hebben veel gates een expander functie (lees: je kunt het level bepalen tot hoe ver deze moet zakken in db's)

Liefst gebruik ik géén gates en/of expander op de drumkit (behalve op de mic onder de snare drum). Een kit moet leven, ademen. Als je vóór een kitje staat en er wordt op gespeeld hoor je ook de gehele kit. Dus incl zoemen van toms etc. DAT maakt je drumkit geluid.
Wel zorgen dat de kit goed is gestemd. En daar ligt het nogal eens aan, meer dan eens zelfs. Gelukkig ben ik zelf ook drummert en erg neurotisch dus je ziet mij al snel aan de stembouten draaien haha.

Een gate op toms is eigenlijk best lelijk ;) :seriousf:

Roman
9 augustus 2007, 08:12
...Ik werk bij voorkeur met tape en als ik een goede drummer in de tent heb hoef ik niks te doen, laat gewoon alles meedoen zonder enige vorm van gating of expanding.
oh ben jij zo een ;)
Ik haat tape op de kit, alleen als ik erg moeite heb die ene resonantie er uit te halen. Dan leg ik nog veel liever dempringen op de toms (wat ik sws wel fijn vind.. lekker kort houden die handel)

guhlenn
9 augustus 2007, 09:53
volgens mij bedoelt ie opanme tape... Anyway, gates op toms zijn niet lelijk. onnatuurlijk wel. Maar goed, tis een prog metal ding. Die drumkit klinkt sowieso niet natuurlijk. Ik moet bekennen dat ik ook niet zo hou van het geluid van de meeste drumstellen. een goede drummer die ook nnog z'n drumstel kan stemmen is idd erg fijn. Dan is opnemen een stuk makkelijker. meestal word ik vreemd aangekeken als ik iets zeg over de klank... (scheve ogen ofwel opmerkingen in de trant van 'da's mijn sound' heheh).

Han S
9 augustus 2007, 10:07
oh ben jij zo een ;)
Ik haat tape op de kit, alleen als ik erg moeite heb die ene resonantie er uit te halen. Dan leg ik nog veel liever dempringen op de toms (wat ik sws wel fijn vind.. lekker kort houden die handel)

Als ik duct tape op een drumstel tegenkom gaat het er meteen af, geen discussie over mogelijk.

Kim Wilson
9 augustus 2007, 10:13
Als ik duct tape op een drumstel tegenkom gaat het er meteen af, geen discussie over mogelijk.
Hoe krijg jij die irritante "zing" dan uit je kit? Met name de floortom is een bitch.

guhlenn
9 augustus 2007, 10:19
Fatsoenlijk stemmen dus... :)

Han S
9 augustus 2007, 10:20
Klopt, helemaal goed.

Kim Wilson
9 augustus 2007, 10:23
Nou, wat ik ook doe, hoe ik ook stem, het verschil in sustain tussen de 12" kleine tom en de 16" floortom is echt huge. Of ze klinken niet hetzelfde. En ik hou altijd een galmpje in de toms die voor hinderlijke overspraak zorgt. Is dat met stemmen allemaal op te lossen, zonder dempringen o.i.d.?

Han S
9 augustus 2007, 10:37
Daar noem je meteen de twee moeilijkste op, 12 en 16 inch. Een 12 is moeilijk goed te krijgen, vaak klinkt het nog dozerig en een 16 wil altijd door blijven galmen, het zou verboden moeten worden, misschien Geert Wilders eens bellen? :D

Maar een goed vel en zeker een goed resonantievel wil wel eens helpen.
Hoe stem jij trouwens Hans? Wat is je truc, of draai je net zo lang tot het wel goed lijkt? Zo doen de meeste drummer het namelijk en als het dan niet lukt is daar de moongel of de plakband.

Ik gebruik wel eens een dempringetje die er los bovenop ligt.

Kim Wilson
9 augustus 2007, 10:46
Het is wel wat offtopic, is dat erg?

Ja, de mooiste configuratie is een 10-12-14, en dan de 12 er tussenuit halen. Ik vind zelf de 4-delige opstelling het mooist.

Ik stem idd zo dat ik denk dat het een beetje klinkt. Ik heb geprobeerd om boven strakker te zetten, onder strakker en om ze gelijk te stemmen, en alles was niet echt bevredigend. En daarbij komt ook nog dat een losse tom heel anders klinkt dan een versterkte tom, met alleen een mic op het bovenvel. Dus het geluid op de zolderkamer is echt geen referentie voor een mooi versterkt geluid.

Ik moet er echt binnenkort even wat aan laten doen. Ik heb nu zelfs ducktape en bierviltjes op boven- en ondervel geplakt om een enigszins aanvaardbaar geluid te krijgen. Maar dat is natuurlijk niet de oplossing, dat besef ik zelf ook. Maar ja, je moet wat, als je een uur voor een optreden nog even je spul moet finetunen omdat alles meeresoneert. :D Ik denk dat ik mijn hele setje eens meeneem naar een drumzaak in Zwolle, en daar een compleet nieuwe set vellen op mijn toms en snare laat zetten. Dan vraag ik ter plekke hoe ze daar stemmen, en dan zou ik het de volgende keer zelf moeten kunnen. Hoop ik...

Han S
9 augustus 2007, 11:00
Die vellen kun je er prima zelf op zetten, pinstripes zijn het sterkst maar klinken anders dan ambassadors bijvoorbeeld. En altijd resonantievellen aan de onderkant, ik zie wel eens slagvellen onder maar dat gaat nooit goed klinken.

Als je de vellen er af haalt neem dan de losse shell in je hand en tik er met je vinger tegen, die shell heeft een eigen resonantie en zoek de toon daarvan op met een keyboard of op je goed gestemde gitaar en noteer die toon.

Zet je nieuwe vellen er op, mooi gelijkmatig en draai de stemschroeven een beetje strak aan, het vel gaat namelijk nog rekken en zal de volgende dag lager klinken. je kunt ook de volgende dag verder gaan als je geen haast hebt, maar ik ga rustig met de palm van de hand zwaar op die trommel leunen zodat het vel zich zet en rekt, soms kraakt het.

Dan zet je de vinger van de ene hand losjes tegen het midden van het ondervel en tikt met je stok of stemsleutel langs de rand van het bovenvel naast de stemschroeven. Je hoort nu alleen boventonen. Het is het mooist als je bij de toon van de shell zit die je had genoteerd. Zorg dat die toon bij elke schroef hetzelfde klinkt.

Doe hetzelfde met je ondervel, maar dit is minder kritisch. Zet het resonantievel iets hoger of lager voor een oplopend of aflopend decay.

Is dat wat?

Dit is enigszins off topic, maar het ging toch over drums en ik vind dat elke studio technicus drums moet kunnen stemmen.

Kim Wilson
9 augustus 2007, 11:05
Elke drummer zou het ook moeten kunnen, maar ja... :chicken:

Oke, dat is dus de truc. De natuurlijke toon van de ketel. De rest wist ik al. :)


Thnx Han! Ik ga dit eens proberen. Wel met een set nieuwe vellen, deze zijn inmiddels ruim 3 jaar oud. :D

bass blom
9 augustus 2007, 11:22
With the DrumDial, it’s a simple matter to tune all the lugs to precisely the same tension. The result, in my experience, is a well-tuned drum. Without all that incessant tapping.

http://debris.com/journal/1340

iemand daar ervaring mee?

Roman
9 augustus 2007, 11:39
Ondervellen zijn vaak enkellaags en dun. Dit zorgt voor een mooie heldere resonantie.

Als je teveel resonantie hebt kun je het beste meerlaagse slag vellen gebruiken, een pinstripe bijvoorbeeld. Door die meerdere lagen (2 bij een pinstr) wordt het vel zelf als het ware gedempt door het extra vel. Klinkt minder helder, wel warmer.
Verder hebben veel mensen de neiging om toms te hoog te stemmen, het vel komt dermate strak te staan waardoor de eigen resonatie ook hoger en beter hoorbaar wordt. Ik stem zelf altijd de pauk eerst. Die zo laag mogelijk, daar zul je weinig resonantie meer van krijgen.. "bwoooomp" moet'ie doen :) Dan de toms op volgorde van grootheid.
Overigens prefereer ik het om EERST het resonantie vel te plaatsen en te stemmen. Maar goed, ieder zijn/haar voorkeur.

Wat Han zegt over de resonantie zoeken van de ketel en hierop het vel aanpassen kan ook gevaarlijk zijn omdat je juist die frequenties dan gaat versterken wat resulteert in nog meer bijgeluiden. Ik stem ze ook wel eens een half octaaf hoger of lager om een soort "tegenfase" te creeren... leuk om mee te experimenteren. Elke set klinkt weer anders.

Maar plak er aub geen plakband etc op. (hoewel ik dat nog wel eens doe als ik het ondervel er op zet, dan aan de binnenkant een klein stukje tape op de kelel en vel, in de hoek. Als ik die resonantie er dan al niet lekker uit krijg)

Die dempringen zijn eigenlijk net als meerlaagse vellen; het is een extra laag maar deze ligt los en dempt veel meer. Ik vind ze vaak wel fijn :)

Bij een snaredrum gaat het bij mij anders; hoger=beter. haha, maar da's ook een kwestie van smaak. opschroeven dat kreng!

Kim Wilson
9 augustus 2007, 11:46
Dan heb jij exact verschillende voorkeuren als ik. :)

Toen we onze cd hebben opgenomen, kwam ik erachter dat mijn floortom veel te laag gestemd was, en mijn snare veel te hoog. Nu ben ik dus aan het proberen om alles een beetje beter in balans te krijgen. De snare klinkt nu goed, maar de rest moet ik echt wel wat aan doen.

Ik heb nu Pinstripes boven en Ambassadors (dat zijn toch de heldere enkellaags?) onder. Dat zóu ideaal moeten zijn. En toch krijg ik het er niet uit...

robzilla
9 augustus 2007, 12:00
Die t.bone SC450, is dat niks als overhead? Koop er eentje bij en je hebt een leuk setje.. Ik zit zelf ook aan een setje te denken aangezien ik weinig budget heb voor mics, ik heb dan een setje voor overheads en kan 'em dan ook voor gitaar en bv. zang gebruiken. Is dat een goed idee?

yhcmarc
9 augustus 2007, 12:08
Die t.bone SC450, is dat niks als overhead? Koop er eentje bij en je hebt een leuk setje.. Ik zit zelf ook aan een setje te denken aangezien ik weinig budget heb voor mics, ik heb dan een setje voor overheads en kan 'em dan ook voor gitaar en bv. zang gebruiken. Is dat een goed idee?

Daar zat ik dus ook aan te denken, vandaar ook de vraag van kleinmembraan versus grootmembraan.

Han S
9 augustus 2007, 12:44
http://debris.com/journal/1340

iemand daar ervaring mee?

Ja, theoretisch geneuzel. Ik heb een Premier Genista (berken) drumstel en dat kan ik goed stemmen op gehoor. Op een gegeven moment komt er een band binnen die een bandcontest heeft gewonnen en als prijs twee dagen mocht opnemen.

De drummer had zo'n apparaatje mee en begon het perfect gestemde slagwerk uit elkaar te halen en ging elke trommel met dat ding te lijf. Een uur of twee later staat alles weer in elkaar en wat denk je? Het klonk helemaal, maar dan ook totaal nergens meer naar.

Als er nog eens iemand met zo'n ding binnenkomt ga ik buitengewoon gevaarlijk kijken.

bass blom
9 augustus 2007, 12:46
http://www.internut.nl/phpBB2/images/smiles/gsbrnint.gif

Solidkick
10 augustus 2007, 10:00
Veel gates kunnen ook worden gebruikt als expander en dat is het omgekeerde van een compressor ahw, je stelt hem dan zodanig af dat het geluid zo'n 6 dB vermindert. Als hij dan de grens bereikt doet hij gewoon niks en is je tomgeluid als zonder iets, maar beneden de grens maakt hij de overspraak dan 6 dB zachter.


Ik heb gisteren eens wat zitten prutsen met expander instellingen (In Cool Edit).
Na wat experimenteren (met theorethische ondersteuning van John. M. Woram mbt parameter instellingen :D ) lukte het om de sound van de kit een stuk strakker te krijgen.
Klonk erg geslaagd in een uptempo nummer met strak riffwerk.
Dank voor de tip.

El Capitain
11 augustus 2007, 02:39
Goede, nieuwe vellen helpen ook echt goed.
Ik ben op een gegeven moment overgestapt naar Evans G1 (enkellaags, doorzichtig) voor mijn toms en ik merkte meteen dat ik de sound er uit kreeg die ik zocht en ik kreeg die sound ook veel sneller uit mijn kit.

En laatst een goddelijke snare gekocht. Eindelijk eentje van hout, waardoor ik hem ook minder hoog opschroef dan ik vroeger bij mijn stalen snare deed. Blij blij.

Dat 'zetten' van je vellen moet je overigens wel rekening mee houden. Ik had ergens zo'n drumbible gevonden op internet. Staan wel handige tips.

El Capitain
11 augustus 2007, 02:39
Ah, voila. Hier is ie:
http://home.earthlink.net/~prof.sound/

imlikeajungle
16 augustus 2007, 19:22
Daar zat ik dus ook aan te denken, vandaar ook de vraag van kleinmembraan versus grootmembraan.

Tip: de RB500 Ribbons van T-Bone, ik gebruik ze als OH :cheerup:

yhcmarc
17 augustus 2007, 16:27
Tip: de RB500 Ribbons van T-Bone, ik gebruik ze als OH :cheerup:

Ik vind die T.Bone RM700 ook wel interessant trouwens, en die is nog iets goedkoper dan de RB500 ook.

Ik heb er trouwens een T.Bone SC450 en een Sennheiser E602II bijgekocht van de week.

bass blom
17 augustus 2007, 16:39
Ik vind die T.Bone RM700 ook wel interessant trouwens

whoo:

max. SPL: 165dB

das veel of niet?

yhcmarc
17 augustus 2007, 16:52
whoo:

max. SPL: 165dB

das veel of niet?

Ik denk dat je het met een marshall 100 watter niet gaat halen ;)

bert k
17 augustus 2007, 17:08
Die kan je in de uitlaat van een opstijgende Spaceshuttle hangen...

Han S
17 augustus 2007, 17:15
165 db is het geluid van een verkeersvliegtuig op 15 meter en ik denk niet dat veel microfoons daar vrolijker van worden en zeker ribbons vinden dat dermate vervelend dat velen zullen overlijden.

robzilla
20 augustus 2007, 01:02
Tip: de RB500 Ribbons van T-Bone, ik gebruik ze als OH :cheerup:

Heb je daar een sample van? Ben benieuwd hoe een Ribbon mic het als overheads doet..

Thnx :)

imlikeajungle
20 augustus 2007, 09:53
Komen eraan!

imlikeajungle
20 augustus 2007, 11:47
Hier zo! (http://users.pandora.be/again/pics/OHs.mp3)

Twee Thomann RB500 Ribbons in AB.
Preamps: DAV BG1
Wel wat spil van de gitaren & bas, maar het is een repetitieopname.
Niks anders, geen processing of EQ. Let ook op: de drums staan niet ideaal (de hihat en de rechtse cymbalen staan onder een schuin dak, de linkerkant heeft dat niet) dus dit is zéker geen ideale opstelling, dat merk je ook bij het tweede deel van de clip.

bass blom
20 augustus 2007, 12:01
leuk om te horen, ookal zegt het niet zoveel natuurlijk, dan had je de track ook met een set andere mics op moeten nemen om te kunnen vergelijken.

imlikeajungle
20 augustus 2007, 12:10
Je hoort toch een héél duidelijk verschil met goedkopere condensators... Er stond daarvoor een NT2 op, best een dure mic in vergelijking maar dit is 20.000 keer meer mijn smaak.

bass blom
20 augustus 2007, 12:20
maar zoals je zegt, schuin dak etc.. heeft allemaal invloed.
jij kent de ruimte en hebt die NT2 opnames gehoord.
wij niet :D
als je het nou eens ooit een keer weer doet, zet dan 4 overheads neer zodat we kunnen vergelijken.
het klinkt zeker niet verkeerd, was wat zacht denk ik, heb het alleen gehoord, niet bekeken..

imlikeajungle
20 augustus 2007, 12:24
Ik neem elke week 6u repetitie op, maar ik ga niet speciaal zitten clips maken :sneaky:

Jullie moeten het hier maar mee doen! :dontgeti: :dontgeti:

bass blom
20 augustus 2007, 12:31
we zullen het ermee moeten doen :confused:

guhlenn
21 augustus 2007, 10:47
? 123456789

imlikeajungle
21 augustus 2007, 11:28
Grapje jongens, djeez...

Solidkick
22 augustus 2007, 21:04
Grapje jongens, djeez...

En, werd er gelachen? :D

imlikeajungle
23 augustus 2007, 12:28
Ja, de hele nacht bulderden we samen in het donker ... Arme ik!

Highway49
24 augustus 2007, 10:03
Men denkt wel eens dat overheads zijn voor de cymbals, maar dat is dus niet zo. Met overheads bepaal je voor een groot deel je totaal drumgeluid, zelfs de kick hoor je door de overheads, dus ook je toms en snare geluid wordt voor een groot deel door de OH's bepaald.


Ik ben eens in een winkel gaan vragene hoe ik het beste simpel drums op kon nemen (zo'n complete drumset) maar we wilden alleen maar ruwe demo's. Je hebt tegenwoordig van die complete sets van € 150,-. Maar hij zei dat je dan beter 2 goede overheads kon gebruiken en 1 kick-mic dan een minder goede kwaliteit complete set, is dit waar?

En waarom bestaan sommige sets uit: 3x tom/snare, 1x kick, 2x overhead. Je hebt toch eigenlijk altijd 4x tom/snare nodig? Die mist dan vaak net....

bass blom
24 augustus 2007, 10:14
tja, als er muzikanten niet ver van die drumkit staan dan is 1 kick en 2 overheads wat mager, krijg je veel overspraak op die overheads.
dat zal je zowiezo hebben, maar je moet ze vet in de mix zetten als je je toms wilt horen.

samson CU2 zijn ok overheads, condensator, 100 euro/setje.
dan een goedkope kit, kick + 4 nemen.

maarja wat wil je, oefenen in je nieuwe hok of demo's maken?

en/en, dan begint het gedonder :D

Han S
24 augustus 2007, 10:21
Ik maak met één microfoon nog wel een goed drumgeluid, kwestie van goed klinkende ruimte en microfoon 'in the sweet spot'. (en vooral een goed klinkend drumstel/drummer)

Roman
24 augustus 2007, 10:34
(en vooral een goed klinkend drumstel/drummer)
Mag ik dat nog eens benadrukken :)

sjorssjungel
24 augustus 2007, 11:34
Inderdaad, kwestie van juist plaatsen. Zoals Han hier al vaker opmerkte, is het geluid van de overheads bepalend, en naargelang de plaatsing kom je al een héél eind met de OHs alleen.

Highway49
24 augustus 2007, 16:42
Ik ga inderdaad ook geen demo's opnemen. Maar we zouden in zeer beperkte kwaliteit onze repetities op kunnen nemen. Nu gebeurd het vaak dat ideeën verloren gaan, dan heb je ze vastgelegd

bass blom
24 augustus 2007, 16:49
dan zet je gewoon 1 setje stereo op strategische plek, klaar.

imlikeajungle
24 augustus 2007, 21:08
Of nog goedkoper: één omni... Of zelfs gewoon een 57, plaatsing is het enige dat dan telt!

Han S
24 augustus 2007, 21:12
Of zo'n Boss doosje zoals Bert heeft, met een ingebouwd microfoontje, is helemaal goed voor dat doel.

Frankiefrank2
25 augustus 2007, 14:27
Je hebt ook van ediroll een ding. Een wav recorder, die heeft geen last van compressie op hoge volume's. Ik heb hem in me handen gehad, tis net zo groot als een sKeer apparaat, en weegt echt geen moer, het voelt heel cheap. Maar tis iets van 250 euro dacht ik.

yhcmarc
28 augustus 2007, 15:57
Gisteren trouwens een bevriende band wezen helpen met opnemen, en de gitarist van die band had een coole techniek om de overheads te doen. 2 grootmembraan condensators op hoogte van de snare, op links en rechts van de snare/kick axis gericht op de snare. 1 Ribbon in het midden boven de kit op +- een halve tot 1 meter afstand. We hebben mijn 2 T.bones (SC450) gebruikt om de 2 toms te close micen en het klonk echt lekker, super organisch en natuurlijk, binnenkort ook deze methode maar eens proberen.