PDA

View Full Version : Peavey kraakt/knispert tijdens opwarmen



EricSw
5 augustus 2007, 17:14
Hoi,

Mijn peavey vt series classic kraakt en knispert na aanzetten.
Na ongeveer een minuut is hij stil.
De versterker werkt verder goed al heb ik hier niet de mogelijkheid om op hoog volume te testen.

Ik heb ergens gelezen dat als voorversterker buizen slecht worden deze dit kunnen veroorzaken.
Maar mijn versterker heeft geen voorversterkerbuizen, alleen de eindversterker zijn buizen.

Iemand een idee wat dit is?
Of hoef ik mij geen zorgen te maken?

guitaraddict
8 augustus 2007, 12:53
Haal de eindbuizen er eens uit en maak de buisvoeten schoon evt met een wattenstaafje (wat alcohol 96 %) en de pinnen op de buizen ook .
Dit zou kunnen helpen. Misschien maken de buizen geen optimaal conatc in het begin en na opwarmen wel .
Het is maar een optie , helpt wel eens.

Alf

nielsduursma
8 augustus 2007, 13:19
Hoi,

Mijn peavey vt series classic kraakt en knispert na aanzetten.
Na ongeveer een minuut is hij stil.
De versterker werkt verder goed al heb ik hier niet de mogelijkheid om op hoog volume te testen.

Ik heb ergens gelezen dat als voorversterker buizen slecht worden deze dit kunnen veroorzaken.
Maar mijn versterker heeft geen voorversterkerbuizen, alleen de eindversterker zijn buizen.

Iemand een idee wat dit is?
Of hoef ik mij geen zorgen te maken?

Hey, ik heb dezelfde versterker volgens mij als jou.
Mijne heeft soms 't probleem dat hij het geluid krakend afkapt zegmaar, beetje vaag uit te leggen. Hij doet 't ook af en toe maar eens in buien, beetje vreemd.

Verder zou ik niet weten wat er mis kan zijn met die van jou.

matto
8 augustus 2007, 13:53
Buisvoet klemmetjes zijn misschien wat slap geworden, die kun je voorzichtig aanspannen met een schroevendraaiertje of zo.

Lees voor dat je hier aan begint eerst even het item over veiligheid in buizenverstekers als je hier geen ervaring mee hebt.

EricSw
8 augustus 2007, 14:58
Buizen eruit getrokken en bekeken, zien er goed uit.
Ze zijn een paar jaar terug vervangen, de pennetjes van de buizen zijn nog brandschoon.
De busjes waar die pennetjes ingaan zijn wat moeilijker te bekijken en schoon te maken.(te klein voor een wattenstaafje)
De buizen gaan er niet erg makkelijk in of uit dus ik denk dat ze wel goed contact maken.

Hij kraakt nog steeds na het aanzetten.

Ik maak me er maar niet druk over, na opwarmen doet hij het verder lekker.

De versterker heb ik enkele jaren terug gekregen van een collega nadat hij 15 jaar in een garagebox had gestaan. Hij zat onder een dikke laag stof maar na schoonmaken kwam er een prima bakkie onder vandaan.
http://i199.photobucket.com/albums/aa253/Fxstd/50620021.jpg
Alleen de buizen moesten worden vervangen en de potmeters kraakten nogal.
Dat is met wat contactspray helemaal opgelost. (tijdens de krakende opwarmperiode met de potmeters rommelen heeft geen invloed dus daar komt het niet vandaan)

Mocht hij er onverwachts mee stoppen heb ik een goede reden om weer s lekker te GASsen.

Piekhaar
8 augustus 2007, 16:16
Ik heb die versterker ook gehad. Kan me niet herinneren of ik dit probleem toen ook had.


Dat is met wat contactspray helemaal opgelost.
Er is mijn ooit eens verteld (door de persoon die deze versterker van mij overnam) dat je NOOIT contactspray moet gebruiken voor je potmeters in je versterker.

EricSw
8 augustus 2007, 16:18
Wat is dan een methode?
Vervangen?

Piekhaar
8 augustus 2007, 17:10
Met een beetje perslucht voorzichtig het vuil eruit blazen, als dit niet helpt inderdaad vervangen.

Contactspray is slecht voor de potmeter en voor je geluid heb ik al van meerdere kanten gehoord.

matto
9 augustus 2007, 08:51
Contactspray is slecht voor de potmeter en voor je geluid heb ik al van meerdere kanten gehoord.

Dat is nieuw voor mij.
Voor potmeters kun je gewoon goede contactspray gebruiken niet het spul uit de auto shop want dat vreet je plastic onderelen op als je pech hebt.
Vraag bij een electronica winkel om tunerspray of vertel aan de verkoper wat je er mee wilt behandelen.
Klein beetje in het gaatje tegenover de aansluitingen spuiten of een klein beetje vanaf de aansluitingen in de potmeter spuiten een paar keer helemaal heen en terug draaien .... klaar!!!
Spuit er vooral niet te veel in want dat trekt alleen maar weer troep aan.
sucses!

zeppo
29 augustus 2007, 10:02
Ik begreep van een kennis dat contactspray heel licht vettig is, en dat het dus uiteindelijke meer stof aantrekt.
Hij adviseerde speciale spray die je gebruikt voor de reiniging van de afspeelkoppen van bv videorecorders. Die spray laat niets na.