PDA

View Full Version : typisch spaanse muziek



ventje
5 augustus 2007, 16:38
ey, k heb sinds kort een klassieke gitaar gekocht.
Na een tijd alleen elektrisch te hebben gespeeld, ben ik ook interesse gaan tonen voor acoustich, k heb in de tussentijd een paar nummertjes leren spelen zoals dust in the wind en meta sequoia, maar het lijkt me leuk om is een paar vette spaanse nummers te leren spelen, je weet wel, ala once apon a time in mexico.

weet iemand misschien een paar nummertjes?

het hoeft niet persee super simpel te zijn, alvast bedankt.

cycojazz
8 augustus 2007, 23:44
ey, k heb sinds kort een klassieke gitaar gekocht.
Na een tijd alleen elektrisch te hebben gespeeld, ben ik ook interesse gaan tonen voor acoustich, k heb in de tussentijd een paar nummertjes leren spelen zoals dust in the wind en meta sequoia, maar het lijkt me leuk om is een paar vette spaanse nummers te leren spelen, je weet wel, ala once apon a time in mexico.

weet iemand misschien een paar nummertjes?

het hoeft niet persee super simpel te zijn, alvast bedankt.

Simpel:
http://www.classtab.org/zanroman.txt
Lastiger:
http://www.classtab.org/iaasturz.txt

succes

Pais
9 augustus 2007, 00:52
weet iemand misschien een paar nummertjes?

het hoeft niet persee super simpel te zijn, alvast bedankt.

Ik verdiep me in Flamenco, zuid-spaanse muziek. Het vereist een hele andere techniek dan andere muziekstijlen en is heel uitdagend om op te studeren. Het is niet zozeer 'nummers' die je leert, maar sub-genres waarin je leert spelen, ieder met zn eigen ritmestructuur, harmonie en sfeer.
Ik ken wel een paar informatieve sites en boeken over flamenco, maar een goede docent is wel handig en volgens velen onmisbaar. Als je geintresseerd bent, hoor ik het wel.

appyhaan
9 augustus 2007, 13:09
Simpel:
http://www.classtab.org/zanroman.txt
Lastiger:
http://www.classtab.org/iaasturz.txt

succes

Dit zijn niet speciaal Spaanse liedjes hoor. Gewoon klassiek als je het mij vraagt. En de tab van Asturias klopt niet. Pais heeft het over sub-genres en daar heeft ie inderdaad wel gelijk aan. Overigens kun je voor het genre Spaans en klassiek beter notenschrift gebruiken. Ook wat betreft de benaming simpeler en lastiger... Kun je beter niet doen, elk liedje heeft vaak wel een bepaalde moeilijkheid ook al is dat soms niet technisch gezien. Asturias is in vergelijking met die andere echt wel veel lastiger. Maar je kunt beter geen bordjes bij nummers plaatsen wat betreft lastig of niet. Gewoon les nemen zou ik zeggen.

cycojazz
9 augustus 2007, 15:09
Dit zijn niet speciaal Spaanse liedjes hoor. Gewoon klassiek als je het mij vraagt. En de tab van Asturias klopt niet. Pais heeft het over sub-genres en daar heeft ie inderdaad wel gelijk aan. Overigens kun je voor het genre Spaans en klassiek beter notenschrift gebruiken. Ook wat betreft de benaming simpeler en lastiger... Kun je beter niet doen, elk liedje heeft vaak wel een bepaalde moeilijkheid ook al is dat soms niet technisch gezien. Asturias is in vergelijking met die andere echt wel veel lastiger. Maar je kunt beter geen bordjes bij nummers plaatsen wat betreft lastig of niet. Gewoon les nemen zou ik zeggen.


Met een degelijke semantische onderbouwing bestaan er waarschijnlijk geen enkele Spaanse liedjes. Maar lees zijn post nog eens en geef jij er dan eens concreet antwoord op daar niet iedereen die gewoon thuis een paar liedjes van iets wil spelen behoefte heeft aan les of de beheersing van het notenschrift.

Pais
9 augustus 2007, 15:15
Bij flamenco wordt notenschrift sowieso weinig gebruikt. De meeste grote flamencogitaristen kunnen geen noot lezen.

appyhaan
9 augustus 2007, 18:56
De meeste grote flamencogitaristen kunnen geen noot lezen.

Dat wil niet zeggen dat er geen notenschrift wordt gebruikt.

appyhaan
9 augustus 2007, 18:59
Met een degelijke semantische onderbouwing bestaan er waarschijnlijk geen enkele Spaanse liedjes. Maar lees zijn post nog eens en geef jij er dan eens concreet antwoord op daar niet iedereen die gewoon thuis een paar liedjes van iets wil spelen behoefte heeft aan les of de beheersing van het notenschrift.

'k Zal eens rondsnuffelen. Maar ik kom waarschijnlijk toch alleen op nummers waarbij sowieso het notenschrift wordt gebruikt.

http://eythorsson.com/en/ hier vind je enorm veel materiaal, waar vast wel iets "Spaans" bij zit.

Overigens kan ik je woord "semantische onderbouwing" niet echt plaatsen. 'k Geloof dat "semantisch" hier niet bij past.

Pais
9 augustus 2007, 20:31
Dat wil niet zeggen dat er geen notenschrift wordt gebruikt.
Dan is de vraag waar de lijn ligt tussen flamenco - geen flamenco. Velen puristen zullen vinden dat genoteerde flamenco niets meer te maken heeft met de muziek zoals flamenco bedoeld is.

Veel stukken laten zich ook niet vangen in notenschrift. Zonder het stuk orgineel te hebben gehoord, kun je er weinig mee. Daarom kun je als beginnende flamenco'er je jezelf de moeite besparen notenschrift aan te leren. De meeste flamencoboeken zijn toch zowel in tab als in muzieknotatie geschreven, met bij behorend audio.

Ik geloof zeker dat notenschrift beheersing een verrijking is voor de meeste muzikanten, maar om flamenco te leren is het echt niet nodig.