PDA

View Full Version : Openbaring



a darker shade of grey
5 augustus 2007, 16:29
Afgelopen zaterdag (gisteren) ben ik in de bloedhitte op mijn fietsje gestapt met bloedhete gitaar(tas) op mijn rug naar mijn vaste muziekzaak in Roermond. Uurtje fietsen, 30 graden. Ik kwam aan in een doorweekt t-shirt. Doel: Powerball testen!
Ik kwam daar, hadden ze hem helaas net verkocht, ze hadden wel nog de Invader 100 staan (die ik waarschijnlijk eerder al heb verward met de Powerball toen ik hem zag staan). Dus ik alsnog het testhok in...
Dat ding is huuuge! Ik heb natuurlijk wel eens amp-heads gezien bij optredens en in filmpjes enzo, maar nog nooit heb ik zo dicht bij eentje gestaan. Die dingen zijn gigantisch! En toen drong het tot me door: what the fuck moet ik met zo'n enorm ding! Ik heb nu waarschijnlijk besloten om óf een combo te kopen (hoewel die vaak ook lomp kunnen zijn) óf een racksysteem.
Ik geef geen review van de invader, omdat ik zelf niet opgelet heb toen ik hem speelde en niet erg bewust heb getest odat ik niet verliefd wilde worden op een versterker die ik van zn lang zal ze leven niet kan betalen.

Maar wat denken jullie? Rack of combo?

Voor rack zat ik te denken aan Engl e530+engl e840...is dat wat?


owja edit: zoals jullie al wel kunnen afleiden aan genoemde invader en powerball wil ik erg lekkere highgain hebben, maar toch veelzijdigheid behouden.

B_2_the_a
5 augustus 2007, 16:30
combo is praktischer
rack kan uitgebreider ;)

SimonS
5 augustus 2007, 16:39
Voor rack zat ik te denken aan Engl e530+engl e840...is dat wat?

daar kan Ibanez Rulez wel wat over zeggen. Zelf vond ik de 530 behoorlijk compressed. Clean was wel prima, vooral highgain clean (randje) klonk erg prima. De high gain kanalen vond ik niet bijzonder, te compressed, hoge "fizz" in de oversturing. Echt zo'n moderne sound dus. Met JJ buizen was het beter te pruimen, meer body zeg maar.

ben79
5 augustus 2007, 17:17
voor rock gaat de 530 wel maar je moet em echt niet vergelijken met een powerball hoor, zeker niet met de gain die een powerbal heeft.
Ik heb em samen met de 2x60 watt eindtrap van ENgl gehad (930,60 of zoiets heette ie dacht ik..)

a darker shade of grey
5 augustus 2007, 18:30
Das jammer, dan moet ik misschien toch wat anders aanschaffen...

Ibanez RuleZ
5 augustus 2007, 19:15
laat k die combi nou hebben.

hetgene wat simon te melden had klopte als een bus. als je veelzijdigheid wil, laat die engl e530 dan links liggen. voor clean is tie prima, dat gepushte clean klinkt ook gewoon wel goed. het drive kanaal is gewoon ruk voor iets anders dan botte rock en metal en dan eigenlijk alleen maar voor de ritmestukken. dan is hij ook wel zeer geschikt. die hoge fizzle dr in is ronduit beroerd voor solos, maar voor ritmepartijen is dat op de een of andere manier wel weer lekker.

die poweramp is wel goed, het is jammer dat ik maar een 1 keer 12 kastje heb staan, maar dat ding heeft een behoorlijk pak laag en is behoorlijk strak. daarnaast erg aardige functies als schakelbare mastervolumers en per kanaal 2 schakelbare prescence regelingen.

Harrald

Outrage
5 augustus 2007, 19:44
"nadeel" van een rack is toch vaak dat, eenmaal je begonnen bent, je moeilijk kunt stoppen? Dus voordeel in de portefeuille wordt het niet met een rack, veronderstel ik. ;)

En als je in de metalrichting gaat, is de ADA dan niet geschikt als pre-amp? Dat is wel geen buizen, maar dat klinkt toch goed, dacht ik?

rjong999
5 augustus 2007, 20:00
Wat outrage zegt klopt natuurlijk als een bus, ik heb hier al een waar museum aan preamps staan en dan komt er weer iemand met een TriAxis voorbij, voor weinig.
Voor het fysieke hoef je ook echt geen rack te nemen, tenzij je het echt bij een 3HE rekje houdt - wellicht dat een boedhistische monnik dat zou kunnen, na jaren training...

Kaboemba
5 augustus 2007, 20:13
De ADA is toch (deels) wel buizen, ik weet het wel zeker.


Maar idd een rack is ook al snel groot lomp en zwaar.
Zeker met een buizen preamp en een buizen eindtrap wordt het al snel zwaar.

caliban
5 augustus 2007, 21:39
Ik dacht dat hij zelf helemaal buizen was, in tegenstelling tot triaxis

DeiDRagonas
6 augustus 2007, 00:55
Als je dan toch de keus gaat maken... RACKSYSTEEM als je flinke shredder bent... Kun je lekker vogelen met verschillende compressoren enzo. Ben je meer van de Old-school en speel je veel sessies enzo.. Mooi handzame combo van zo'n 30 a 50 watt. Koch ofzo.. Engl mss..

Ibanez RuleZ
6 augustus 2007, 01:25
Voor het fysieke hoef je ook echt geen rack te nemen, tenzij je het echt bij een 3HE rekje houdt - wellicht dat een boedhistische monnik dat zou kunnen, na jaren training...

ik ben geen boedhist en kan het ook... voordeel van student zijn ;).

Harrald

peter_heijnen
6 augustus 2007, 09:38
Combo(tje) met fx loop + klein rack + extension cab + klein pedalboard = best of both worlds.

a darker shade of grey
6 augustus 2007, 10:13
ik ben geen boedhist en kan het ook... voordeel van student zijn ;).

Harrald

Nee ik ook! Ik heb maar zo'n 1500-2000 euro te besteden hoop ik, dat is voor versterker begrippen erg weinig geld als je echt iets vets wilt, maar voor mij een astronomisch bedrag van wereldklasse! Ik moet ook gaan studeren dus ik krijg daarmee ook nog allerlei kosten...

En aangezien ik 18 jaar ben en alle échte banen nog moeten komen na mijn studie hoef ik echt geen super professionele opstelling te hebben, dat komt wel. Ik wil gewoon beter geluid dan mijn Line 6 Spider...en dat is al snel zo.

@Peter Heijnen: jij zeg combo+klein rack = best of both worlds....is ook zo, maar wat hangt er dan in dat rack? alleen effecten?


Ik begin zelf trouwes steeds geïnteresseerder te raken in het Randall MTS gebeuren. Dan koop ik dat rack geval met twee modules (4 kan ik echt niet betalen :P) en dan een Rocktron Velocity erbij met een 212 cabje. En dat langzaam in de loop van mn verdere leven steeds verbeteren en uitbreiden.

Rutger
6 augustus 2007, 10:27
Als het je echt om het compacte gaat, moet je natuurlijk voor een goeie combo gaan. Misschien nog een goeie rack-preamp erbij, kan geen kwaad.

Ik zit er zelf ook aan te denken, al is mijn Fender-head maar klein, met die lompe cab erbij is het toch elke keer weer een hoop gesjouw vanuit mijn flatje.

peter_heijnen
6 augustus 2007, 10:42
@Peter Heijnen: jij zeg combo+klein rack = best of both worlds....is ook zo, maar wat hangt er dan in dat rack? alleen effecten?
Om mee te beginnen....

Maar die effecten wil je natuurlijk ook kunnen schakelen, via midi?....

In dat geval neem ik aan dat je ook een midipedaal begroot. Daarbij is het ook praktisch als je de kanalen van je amp gelijk mee kunt laten schakelen, maar daarvoor heb je dan weer een switcher nodig.....

Oh, de Gmajor heeft switchers aan boord, die je er dan niet apart bij hoeft te kopen. Maar zo'n g-major suckt toch wat tone?....

Maar van tonesuck heb je helemaal geen last van als je zo'n g-major in een paralelle loop loop hangt....

Maar dan moet die amp toch een paralelle loop hebben?...

enz, enz....

Wat ik bedoel te zegen: je kunt echt alle kanten op als je begint met een goede combo, de uitbreidingen volgen dan vanzelf, zoals idd een exta preamp bijv in het rack.

Maarrrr..., dan heb je weer een looper erbij nodig........ :)

Outrage
6 augustus 2007, 10:58
Nee ik ook! Ik heb maar zo'n 1500-2000 euro te besteden hoop ik, dat is voor versterker begrippen erg weinig geld als je echt iets vets wilt, maar voor mij een astronomisch bedrag van wereldklasse!


Niet gaan overdrijven, hoor. Dat is een pàk geld. Zelfs voor "versterker begrippen".

guhlenn
6 augustus 2007, 11:35
Ze hebben in die zaak toch ook die savage combo staan? Die klonk te gek. nog binnen je budget ook als ik me niet vergis.

AART
6 augustus 2007, 13:43
boogie 1x12 combo?

Mark IV? Daar moet het toch wel mee lukken? Tweedehands toch wel te vinden voor 1500 euro.

SimonS
6 augustus 2007, 18:49
voor zo'n budget (wat nou relatief weinig geld???:) ) zou ik een flinke set combo's gaan testen, kun je hier niet de sounds/mogelijkheden vinden die je wilt, dan zou je naar rack pre/poweramp kunnen kijken. Combinatie van combo/fx+switching rack is btw wel een erg goede tip, heb dat zelf ook gehad (mesa boogie combo+gmajor+midipedaal), werkte érg goed!