PDA

View Full Version : Een middagje klooien in de oefenruimte :)



yhcmarc
5 augustus 2007, 14:05
Nou even een middagje in de oefenruimte gezeten met een nieuw idee/geraamte voor een nummer voor de doomband, opgenomen. Ik wilde mijn soundcraft tafel even uitproberen alsmede de 2 t.bone mics die ik onlangs heb aangeschaft.

Volgende gitaar setup gebruikt:
Gitaar: Gibson The SG

Op beide kanten:
Partij 1:
- Marshall jcm800 -> 4x12 -> SM57 + T.Bone RB100 en een 2x15 met SM57 en een T.bone SC450

Partij 2:
- Ampeg V4 met dezelfde cab / mic setup

Extra melodielijntjes
- Ampeg V4 met V4 4x12 met alle 4 de mics, alleen die cab ga ik voor gitaar iig niet meer gebruiken met opnemen, veel te dun qua sound


Bas: Clean opgenomen, bas direct in de geluidskaart -> Ampeg SVX plugin, overdriven SVT classic en nog een keer door guitarrig met een RAT -> TS9 -> Ampeg SVT -> 8x10 + 2 1x15 kasten, voor een megasmerige bassound.

Alles via een gemodificeerde Soundcraft series one tafel in de pc met een audiotrak maya1010 kaart en nuendo. Drums = drumkit from hell superior

sample: http://moshtradamus.is-a-geek.net:8080/~marc/sample/recsample.mp3

fototje ;)
http://www.ymondhc.com/marc/guitars/recordingset.jpg


De amps stonden zo hard, dat de computer in dezelde ruimte, aan de andere kant (5 bij 6 ong.) het niet trok, toen ik de pc verhuisde naar de hal en op een andere stroomgroep was er niets meer aan de hand, erg maf.

nielsduursma
5 augustus 2007, 14:27
Klinkt lekker open! Beetje a la queens of the stoneage!

Alleen hoor ik 'm echt overal clippen :???: Was dat bij jou niet zo?

stevie_vp
5 augustus 2007, 14:32
volgens mij mogen de gitaren wel wat naar achter in de mix...
klinkt erg druk op t moment..
verder geen fase problemen gehad?
Verder mooie textuur in de git. sound......

misschien een tip: zet de gitaren ff wat verder van de muur want zo heb je veel bas reflectie die je allemaal moet wegdraaien. en dat gaat rommelen met t dubben e.d.
succes!

yhcmarc
5 augustus 2007, 14:51
Klinkt lekker open! Beetje a la queens of the stoneage!

Alleen hoor ik 'm echt overal clippen :???: Was dat bij jou niet zo?

Er staat idd iets behoorlijk te kraken, ik heb het vermoeden dat het de bas is, maar ik heb het nog niet echt helemaal uitgezocht.

@stevie: Ja, fase problemen, uiteraard, met het plaatsen bleek de SC450 in een omgekeerde fase te zitten, en een beetje later dan de andere mics, fase omgedraaid en iets dichterbij gezet. Uiteindelijk in het mixen liepen de wave sinussen van de 4 tracks per partij ook niet helemaal synchroon en bleek de 2e sm57 uit fase, dus fase gedraaid, en de sinus helemaal recht getrokken door er 1 als uitgangs punt te nemen en de andere een beetje naar voren of achteren te schuiven zodat dat de pieken en dalen synchroon liepen.

Eigenlijk ben ik te kort bezig geweest, ik ben nog niet helemaal tevreden met de gitaarsound en wil eigenlijk nog wat meer gaan experimenteren met de microfoon afstanden, zoals bv. Albini doet met microfoons zo een 10 tot 12 inch van de speaker af .. de volgende keer neem ik ook 2 platen van 1 bij 1 mee met geluidsisolatie spul erop (je kent het wel, van dat slaapmat achtige spul ;) .. om de reflectie van de muur tegenover de cabs zo veel mogelijk te beperken aangezien bv. die T.bone RB100 360 graden rondom opneemt en zo nog verder fase verschillen te minimaliseren.

Al met al, een interessant en leerzaam middagje :)

Han S
5 augustus 2007, 16:50
Het is dat je zegt dat er drums in zit en ik hoor ook ergens ver weg wel iets van drums als ik erg mijn best doe.

Voor de rest vind ik het wel lekker, aleen clipt het bijna voortdurend en dat is nergens voor nodig, ik heb dat al eerder uitgebreid uitgelegd, ook aan Bloodline op sounds, zoekuh dus.

Als je digitaal opneemt: nooit in het rood gaan, onder geen voorwaarde. De convertors zijn niet meer in staat om er een muzieksignaal van te maken en alles wat je overhoudt is gekraak. Neem het desnoods zacht op met pieken op -6, zeker als je met 24 bits werkt is dat helemaal geen bezwaar. Als je de mix klaar hebt kun je hem zo hard maken als je nodig vindt en ook nog zonder clippen.

Leuk werk hé?

Frankiefrank2
5 augustus 2007, 16:53
kan ook zijn dat je de eindmix te hard heb gezet.. dat heb ikook wel eens gehad, en dan hoor je ook kraakjes erin.

yhcmarc
5 augustus 2007, 17:19
ik ben even gaan zoeken, de bas was te hard gereamped, dat is opgelost, ik kwam er achter dat in een van de gitaar mics ook een behoorlijke kraak zit, in het lange langzame stuk voor het einde.

Ik heb nu een nieuwe mix gemaakt, ervoor gezorgd dat alle indiduele tracks en bussen onder de -12Db zitten. Daarna op de master bus 2 clippers, een hard clipper om de echte harde pieken er af te knippen, en daarna een soft clipper om de minimale pieken wat af te zwakken. Het blijft daardoor redelijk dynamisch. Daarna gezorgd dat de master bus op maximaal -6DB uitkomt en daarna een L3 Ultramaximizer erover tot -0,2 DB.

Er zitten nu nog wel wat kraakjes in, maar een stuk minder en ik denk dat het nu ook iets makkelijker wegluistert.

http://moshtradamus.is-a-geek.net:8080/~marc/sample/recsamplev2.mp3

Solidkick
6 augustus 2007, 10:02
Smaakt zoals ie kraakt (goed dus...) :D

guhlenn
6 augustus 2007, 11:44
lekker, vond mix 1 het gitaargeluid stuk beter, meer articulatie. afgezien van de clipping natuurlijk. en idd. hou je niet van drums ofzo?

interessander
6 augustus 2007, 11:45
Het kraken leidt wel af maar wat ik verder hoor bevalt me ook wel, jullie hadden trouwens ook een geweldige sound op trashfest!

yhcmarc
6 augustus 2007, 12:42
thnx allen, in mix versie 2 had ik de SM57's een beetje terug gedraaid ten behoeve van de ribbon en condensator mics, maar dat is inmiddels al weer teruggezet, ik miste toch wel die aggressievere bite van de 57. Ik ben nog niet helemaal tevreden met de gitaarsound en had gewoon wat meer tijd moeten besteden aan het positioneren van de mics alsmede het afstellen van de sound op de tops. Het is me nu iets te droog nog, zou iets vetter en smeriger mogen. Ik heb nog een hoop te oefenen en te leren ;)

Dat gekraak is er nu ook meer uit, maar het blijft moeilijk om dat goed te horen over mijn alesis active M1 active MKII speakers. In de loop van de dag zal ik kijken of ik een versie 3 kan uppen ;)

bass blom
6 augustus 2007, 12:48
ja de plaatsing van de microfoon is bijna belangrijker dan model/kwaliteit.
ik nam pas wat op en heb heel secuur 2 mics voor 2 van mn 4 speakers gezet en toen ik de opname in cubase afspeelde en 1 van de kanalen uit fase zette was het geluid bijna helemaal weg :D

deze: http://nl.youtube.com/watch?v=NhNg5828Qpk

yhcmarc
6 augustus 2007, 12:50
Daar heb ik ook wel even mee zitten klooien idd, toen alles redelijk in fase was heb ik uiteindelijk in nuendo alle wave golven nog gelijk getrokken door bepaalde tracks een klein beetje naar voren of achteren te schuiven.

yhcmarc
8 augustus 2007, 14:29
Hoewel ik het gitaargeluid nog verre van optimaal vind, denk ik dat alles nu iets meer in balans is, al blijf ik moeite hebben met de snare om die echt lekker te krijgen.

http://moshtradamus.is-a-geek.net:8080/~marc/sample/recsamplev3.mp3

Nog een hoop te oefenen ;) , binnenkort maar weer een dagje in de oefenruimte doorbrengen.

bass blom
8 augustus 2007, 15:47
kraakt nog steeds aan alle kanten :???:

yhcmarc
8 augustus 2007, 15:59
hmmm, dan heb ik of poep in mijn oren of een systeem die dit volume aankan. Zelfs op de koptelefoon hoor ik niet meer dan 2 digitale clips en het gekraak dat simpelweg in een van de originele gitaartracks zit in het langzame deel op het einde. Bij die drumrolls lijkt er ook een kraak te zitten, maar dat is eigenlijk de overspraak op de snare bottom welke een beetje ratelt ..

Maar is het dan continue door of zijn er bepaalde punten die je kan aangeven?


Mijn laptop speakers vinden het niet leuk trouwens, die hebben er erg veel moeite mee ;).

bass blom
8 augustus 2007, 16:23
ik luister via M-audio delta 1010lt op alesis monitor one mk2's
zal m ff downen.
nouja downen.. 6 tot 10 kb/sec doet ie..

yhcmarc
8 augustus 2007, 16:32
hmm, ik gebruik dezelfde monitors met een maya1010 kaart, als referentie gebruik ik mijn technics SU-X120 Class A versterker met 2 technics CS speakers.

Ja, het staat thuis op mijn adsl lijntje, ik kan het wel even op een snellere server uploaden als je dat makkelijker vind ;)

Solidkick
8 augustus 2007, 16:33
Hoewel ik het gitaargeluid nog verre van optimaal vind,

Bescheidenheid siert de mens :D

Ik vind de gitaren wel lekker log klinken.
Mooi muurtje :rockon:
Drums is totaal begraven.
Da's dan wel weer jammer....

yhcmarc
8 augustus 2007, 16:34
Bescheidenheid siert de mens :D

Ik vind de gitaren wel lekker log klinken.
Mooi muurtje :rockon:
Drums is totaal begraven.
Da's dan wel weer jammer....

Het is ook wel de bedoeling dat het log en smerig klinkt, maar toch mis ik nog iets in de sound, het is allemaal ff te droog en mat.


Ik merk wel dat op een bescheiden volume de balans best ok is, maar als ik het volume verder open draai dat de gitaren idd erg gaan overheersen en vooral de snare helemaal verdwijnt.

bass blom
8 augustus 2007, 16:39
hmm, ik gebruik dezelfde monitors met een maya1010 kaart, als referentie gebruik ik mijn technics SU-X120 Class A versterker met 2 technics CS speakers.

Ja, het staat thuis op mijn adsl lijntje, ik kan het wel even op een snellere server uploaden als je dat makkelijker vind ;)

hijs binnen :D

bass blom
8 augustus 2007, 16:46
nou het gekraakt zit voornamelijk in het begin..
wellicht in je opnames? er klipt niets maar het geheel speelt zich af tussen -2 en 0dB.. (de groene bitmetertjes van wavelab staan strak de hele tijd)
en de drums.. tja, ik vind het klinken alsof ik naast de gitaarversterker sta en ff verderop zit de drummer in een cabine :D

yhcmarc
8 augustus 2007, 17:14
Ok, thnx. Ik ben weer even aan het klooien geweest. Ik gebruik bussen (vooral voor het gemak) aangezien ik per gitaarpartij 4 tracks heb meelopen. Ik heb nu de bussen op 0 gezet en de individuele tracks zo in volume verlaagd dat ze gezamenlijk op max. -12DB op een bus binnenkomen. De 4 gitaarbussen gaan door naar 1 centrale gitaarbus, wederom hetzelfde gedaan, de centrale bus op 0 en de 4 gitaarbussen zo verlaagd dat ze op max. -12DB binnenkwamen op de centrale bus. Voor drums dezelfde methode toegepast en nu lijkt alles ook opeens veel helderder en duidelijker te klinken. Ik heb het vermoeden dat er idd bussen aan het clippen waren, toen ik de eerste gitaarbus naar 0 schoof (in solo stand) ging het idd gigantisch over zijn nek.

Zal ff kijken of ik zo een nieuwe export kan maken en die ff op een snellere server online kan zetten ;) Over alles tussen de -2 en 0 DB, op de masterbus staat een L2 maximizer met een -0.2DB ceiling en een tot max. -3DB brick wall limiter erop.

de mp3 (http://www.ymondhc.com/marc/recsamplev4.mp3)

Han S
8 augustus 2007, 19:49
Ik ben nou wel eens benieuwd hoe het klinkt zonder al die overmatige compressie, het heeft nog een enkel clipje op de meter maar het klinkt alsof het ergens diep van binnen gigantisch staat te clippen. Er zit ook geen halve deciBell dynamiek in.

Ook de balans is er nog niet, het klinkt alsof je met je hoofd tussen twee gitaarspeakers staat met de drummer in de ruimte er naast.

Als je de kans hebt om het eens zonder processing, dus al die plugs er af, ik ben benieuwd hoe het naakte geluid is. En breng er dan ook balans in, denk als een luisteraar en niet als muzikant, gebruik CD's met vergelijkbare muziek als referentie.

robzilla
8 augustus 2007, 20:00
Hoe bevallen die t.bone mics nou? Ik zit eraan te denken om er wat te bestellen.. Ik zoek nog een goedkoop paartje overheads en misschien die condensator mic..

bass blom
8 augustus 2007, 20:03
langzaam gaan de sluiers over de drums opzij :D

ja wat han tipt, pak een paar tracks van cd's die je goed kent en mik die op je tijdlijn.
dan kan je makkelijk switchen tussen dat en jouw spul.

het blijft kraken in het begin.
en dan bedoel ik niet die versterker kraak, ;) maar ff later als t echt begint.

yhcmarc
8 augustus 2007, 23:16
thnx voor alle kritieken en tips. Qua referentie heb ik een paar bands waarbij ook een muur van gitaar voorop staat ;) Zoals bijvoorbeeld:

http://www.myspace.com/crowbar - Planets collide
http://www.myspace.com/amenra
http://www.myspace.com/electricwizarddorsetdoom - eko eko azarak

Het is een beetje inherent aan het genre denk ik. Er is niet echt heel veel gecompressed trouwens, alleen de drums en de bas. Ik ben er nog steeds mee aan het stoeien en om een of andere reden lijk ik op mijn alesis en technics speakers echt gitaar te missen, pak ik mijn sennheiser koptelefoon, of de poineer versterker met Yamo speakers, dan is er een overvloed aan gitaren. Blijft een beetje gokken naar de gulden middenweg denk ik.

@robzilla: Ik heb ze nog maar 1 keer gebruikt, met dit testprojectje, op zich bevallen ze goed, maar de kraak in een deel van een van de gitaartracks is toevallig wel een t.bone. Maar verder ziet het er allemaal erg netjes en stevig uit. Ik kan er dus momenteel nog niet echt iets heel erg zinnigs over zeggen omdat ik ten eerste ook niet echt goed vergelijkmateriaal heb en anderszins omdat ik er nog maar 1 dingetje mee heb gedaan.

Han S
8 augustus 2007, 23:19
Bij mij zijn de gitaren overheersend, ik hou best van een gitaarmuur maar drummers en bassisten zijn ook mensen.

yhcmarc
8 augustus 2007, 23:22
Bij mij zijn de gitaren overheersend, ik hou best van een gitaarmuur maar drummers en bassisten zijn ook mensen.

In dit geval was de drummer de heer V. st. Plugin ;)

madman
8 augustus 2007, 23:24
Bij mij zijn de gitaren overheersend, ik hou best van een gitaarmuur maar drummers en bassisten zijn ook mensen.
lol...

maar idd, de bas en drums verzuipen een beetje in die muur, en hoewel die muur IMO een hele geile sound heeft zou ik als ik jou was de volgende versie eens puur op een koptelefoon afmixen...

stevie_vp
8 augustus 2007, 23:33
heb er nog is naar geluisterd op betere referentie maar er moet nog veeel aan gedaan worden...
Die kraakjes zijn idd veel in t begin... misschien is t masteren niet helemaal lekker gegaan? sommige digitale limiters willen nog wel is zeiken als je te strak limit...
Verder bergijp ik waar je heen wilt met je middy vieze gitaargeluid maar t rommelt echt nog te veel. Misschien kan je beter is beginnen met alleen de 57 en dat dan zo goed mogelijk laten klinken. less is more soms :)
drums moeten het nummer meer vooruit drijven en hebben dus een schijtlading aan dynamiek en helderheid nodig.
succes!

Han S
8 augustus 2007, 23:52
Ik ben bang dat het in de opname al is gaan clippen en dan kun je later wel het nivo terugregelen, maar dan blijven je kraakjes. Je moet dan de gitaartracks hard limiten, dat kan je geluid wat minder maken, maar de kraakjes zijn weg.

Je leert daar van dat je niet zo hard moet opnemen, analoog is dat nog geen groot probleem, het gaat wat meer vervormen, maar digitaal is een rode lamp echt gevaar.

Deze muziek is moeilijk om goed te krijgen, luister eens naar de harde stukken van Tool op Lateralus en Aenima, andere muziek maar hardstikke goed gedaan.

Ik wil nog steeds een CD opnemen die zo klinkt en ik zoek een band die dat kan.

X-Rated
9 augustus 2007, 01:33
Ik ben bang dat het in de opname al is gaan clippen en dan kun je later wel het nivo terugregelen, maar dan blijven je kraakjes. Je moet dan de gitaartracks hard limiten, dat kan je geluid wat minder maken, maar de kraakjes zijn weg.

Je leert daar van dat je niet zo hard moet opnemen, analoog is dat nog geen groot probleem, het gaat wat meer vervormen, maar digitaal is een rode lamp echt gevaar.

Deze muziek is moeilijk om goed te krijgen, luister eens naar de harde stukken van Tool op Lateralus en Aenima, andere muziek maar hardstikke goed gedaan.

Ik wil nog steeds een CD opnemen die zo klinkt en ik zoek een band die dat kan.

Wahkostdah? :D

yhcmarc
9 augustus 2007, 09:19
Je leert daar van dat je niet zo hard moet opnemen, analoog is dat nog geen groot probleem, het gaat wat meer vervormen, maar digitaal is een rode lamp echt gevaar.

Deze muziek is moeilijk om goed te krijgen, luister eens naar de harde stukken van Tool op Lateralus en Aenima, andere muziek maar hardstikke goed gedaan.

Ik wil nog steeds een CD opnemen die zo klinkt en ik zoek een band die dat kan.

Lateralus is echt mijn favoriete Tool plaat, fantastisch stukje muziek en productie. Ik heb met het opnemen gezorgt dat alle tracks op de input rond de -6Db zat, zou -12 (of nog lager) dan meer aan te raden zijn?

Han S
9 augustus 2007, 10:14
Wahkostdah? :D

Ik vermoed dat Tool de opname van Lateralus en Aenima niet in een paar dagen hebben gedaan. Wil je deze kwaliteit halen dan moet je er ook de tijd aan besteden die het nodig heeft en tijd is geld.

Op de eerste plaats moet de band in staat zijn om uberhaupt een goed geluid neer te zetten en je weet net zo goed als ik dat een groot deel van het geluid ook in je vingers zit. Ook met het best klinkende slagwerk zullen er drummers zijn die er een slecht geluid uit halen.

Hoeveel zo'n opname kost hangt dus af van hoe lang je nodig hebt om tot zo'n resultaat te komen en dat ligt voor het grootste deel aan de band zelf. Def Leppard zat acht maanden in Wisseloord, maar verkochten er wel geloof ik 18 miljoen.

Voor de prijzen van de studio kun je beter een PM sturen want als ik dat hier ga lopen vermelden wordt het wel heel erg verdacht. :D

Han S
9 augustus 2007, 10:19
Lateralus is echt mijn favoriete Tool plaat, fantastisch stukje muziek en productie. Ik heb met het opnemen gezorgt dat alle tracks op de input rond de -6Db zat, zou -12 (of nog lager) dan meer aan te raden zijn?

Ik kan van hieruit niet bepalen waar het probleem zit, maar stel je voor dat ik op de 24 sporen analoge machine zo hard opneem dat het flink vervormt en ik ga het masteren op -3 dB, dan nog zal het vervormd klinken.

Clipping kan ook plaatsvinden in de microfoon, voorversterker en alles wat er in de opnameketen hangt. Ik las een post van een jongen die een mooie buizenmicrofoon heeft welke bij 115 dB vervormt. Daar is dus wat mis mee want een beetje condensator schrikt niet van 130 dB.

Als jij alles netjes zonder rode knipperlichten opneemt en het toch kraakt, moet het ergens anders in de (digitale) electronica over de nek gaan.