PDA

View Full Version : preamp tubes



provisus
5 augustus 2007, 13:06
Ik heb een paar oude preamp tubes (ecc83) gekregen van m'n werk (en een hele boel andere zooi zoals ech ebc ecl eh ey, 6550 6v6 dr2020, enz).
Het gaat om de philips Mini watt ecc83 de telefunken smooth plate ecc83 en een pope ecc 83 Nu heb ik ze getest op m'n hook, en de gene die het meest uit springt is de telefunken die is echt prachtig! Heeft een hele mooie oversturing. Alleen toen ik mijn versterker op stand by deed kwam er echt een gigantisch harde klap en het leek wel of iets brak, (voorde rest niets stuk gegaan)
Is dit buisje nu stuk? of moet het buisje even inspelen? (inwerking stellen, volgens mij heeft ie al heel lang niks gedaan)

Geronimo
5 augustus 2007, 13:15
Ik hoop het niet want de Telefunkens zijn geld waard!
Ik heb ze voor 300 dollar aangeboden gezien (ongebuikt dan wel he, NOS dus). Maar dan nog, gebruikt zijn ze ook erg gewild.

De rest is ook oke maar de Telefunken is bijna een soort Heilige Graal geworden, een hype, maar ze schijnen dan ook het beste te klinken van allemaal.

BTW, heeft ie zo'n soort diamantje onder in het glas op de voet tussen de aansluitpennen? Dat duidt erop dat ook daadwerkelijk in Duitsland is gemaakt en dus zijn dat de meest gewilde.

Ik zou niet weten of je 'm nu gesloopt hebt, lijkt me niet want met de standby haal je volgens mij niet de hoogspannig van de preamp, al kan dat in een Hook natuurlijk ook anders zijn. Misschien zette iets in de buis zich door de temperatuur, idd omdat ie al zo lang niks ligt te doen.
Probeer het gewoon nog een keer.

provisus
5 augustus 2007, 13:23
ja klopt hij heeft een diamantje tussen de voetjes, maar door die harde knal ben ik bang dat deze stuk is of heb gemaakt :( want hij is totaal niet microfonisch en heeft geen enkele ruis. En het geluid verklaard de hype want hij klinkt ook ontzettend goed! in clean crunch en high gain

Ik heb ook nog ecc808 en ecc88 van telefunken nieuw in plastic maar deze kun je niet zomaar in prikken? omdat de out op een andere plek zit?
Zou het mogelijk zijn om dezer te ruilen tegen ecc83? of is dat onrealistisch?

provisus
5 augustus 2007, 13:45
Ik heb de versterker waar aan gezet, tijdje gespeeld en weer uit gezet en gelukkig was het weer normaal!. In iedergeval bedankt!

Geronimo
5 augustus 2007, 13:48
Ecc88's kunnen het doen voor audio maar volgens mij zijn ze niet zo goed als de ecc83. Ik weet het niet precies je zou het even uit moeten zoeken. En je kan ze volgens mij niet zomaar omwisselen.
Geld zijn ze wel waard, je zou er wel een paar tientjes voor kunnen krijgen.

Jammer dat er geen ecc83 in plastisc zat! Dat had een leuk cadeautje geweest.

Maar niet microfonisch en geen ruis? Bedoel je dat ie nog in de amp zit of dat ie dat daarvoor al niet deed? Probeer nog even of ie het echt niet meer doet. Is ie gebarsten? Slaat het 'metaalachtige' spul aan de binnenkant van het glas wit uit? Rammelt er iets?

Zo niet dan hoeft ie niet kapot te zijn. Als je het niet in je Hook durft stop 'm dan ergens anders in als je dat hebt.

Geronimo
5 augustus 2007, 13:49
Ik heb de versterker waar aan gezet, tijdje gespeeld en weer uit gezet en gelukkig was het weer normaal!. In iedergeval bedankt!

Zie je wel, veel plezier met je smoothplate!