PDA

View Full Version : Welke speaker voor mijn Marshall Combo?



Jan Buurman
5 augustus 2007, 11:22
Ik heb de zoekfunctie wel geprobeerd maar ik kwam er niet echt uit, vandaar dit topic.
Ik heb een Marshall 4210 waarmee ik erg tevreden ben. Ik denk echter dat er nog winst te behalen valt met een andere speaker. Ik weet dat er mensen zijn die hiermee bezig zijn geweest en ik hoor graag hun ervaringen. Ik speel met Gibsons, voorzien van Seymour Duncan SH-4 JB's. Ik speel meestal "classic rock", grunge achtige muziek.
Ik mis (gek genoeg) wat sprankelend hoog en het laag mag ook wel wat duidelijker.
Graag jullie ervaringen....

the sure thing
5 augustus 2007, 11:57
... gezien je speelstijl is de Celestion V30 denk ik een goede speaker voor je...

Dude
5 augustus 2007, 11:59
Wat zit er nu in ? Die celestion G12-65 speaker doet het ook ERG goed in 800's lees ik overal. Is alleen een beetje prijzig.

Lexvandoef
6 augustus 2007, 00:05
Wat zit er nu in ? Die celestion G12-65 speaker doet het ook ERG goed in 800's lees ik overal. Is alleen een beetje prijzig.

Die G12-65's doen het idd erg goed in JCM/JMP combo's. Die 2 in mijn combo klinken nog steeds zeer lekker. :blast:

DeiDRagonas
6 augustus 2007, 00:44
Een ouwe 4210? Hoeveel watt is die? Zou ik denk ik gewoon n oude G12M-70 in gooien. Da's mn fav speaker voor die oude Marshalls, vooral voor grunge beter dan de H serie.. Maar qua wattage weet ik niet helemaal of t klopt btw hoor..

grt Roy.

toneblo
6 augustus 2007, 06:37
Mocht je de kans hebben, century's er in man!




Rock now, roll later!

Chroxy
6 augustus 2007, 11:45
5 mensen; 4 niet-onderbouwden meningen..

Ik heb zelf ook een aantal jaar geleden een 4210 gehad; 2 kanaals 50 watt combo; met 1 speaker. Ik had er een Celestion Lead-80 is (of hoe heten die dingen precies)? welke had jij er zelf in? Ik heb hem uiteindelijk weggedaan; ik had er 1tje uit 81; de slechte serie en klonk nergens naar.

Zelf speel ik ook 'classic rock'; denk aan Guns n Roses qua sound.. met een Epi LP ook met SH4's erin. Vlak voor dat ik hem wegdeed heb ik de lead80 vervangen voor een g12-65. Zelf vond ik dat er toen wat 'openheid' uit mijn sound verdween. Helaas is dit al 2/3 jaar geleden en meer kan ik me niet echt herinneren.

Na de 4210 heb ik een DSL401 gekocht (weliswaar een modernere combo; maar hier kreeg ik het geluid wat ik zocht wel mee). Hier zit standaard een Goldback speaker in (prut!). En hier heb ik ook de G12-65 watter in gehad. Ook dit vind ik geen succes; de 65 maakte alles doffer en was minder agressief dan mijn goldback (dit vond ik zelf wel fijn). Na veel swappen uiteindelijk toch voro de goldback gekozen. Daarna kwam een G12-75 watter erin (standaard Marshall speakercabinet zo ongeveer). Dit was een nog minder succes; ik draai flink wat midden erin en mijn hele sound was nu weg en alles was aan de ene kant dun en aan de andere kant te bassig. Weer bleef de goldback erin, nu totdat ik de V30 probeerde en dat was mijn speaker! Lekker agressief; veel midden; harder (iets met dikkere magneet begreep ik? in ieder geval duideiljk hoorbaar); veel opener; minder fizzy geluid etc..

Nu heb ik sinds kort een oude JCM800 (1 kanaal; 4010). En ook hier heb ik die V30 van mn DSL ingeduwd. En weer; heerlijk! Hetzelfde geluid wat ik uit mijn DSL kreeg hiermee; alleen dan met de echte JCM800 saus eroverheen; meer ballen/punch..! Ook hier de 75 watter nog eens geprobeerd; en dat maakt van mijn JCM800 een schelle; ongedefinieerde bak..

ik hoop dat je dr wat aan hebt.. het blijft natuurlijk smaak, de ene houdt van een V30; de andere niet.. Op dit moment is de V30 mijn speaker; maar zou eigenlijk graag nog eens eeN Greenbackcabinet willen uitproberen en nog eens een G12-65watter -> smaken veranderen toch in de loop van de tijd.

Lexvandoef
6 augustus 2007, 12:10
Ik zal dan ook ff een wat uitgebreidere/onderbouwdere mening geven.

Ik heb nu in mijn JMP 2103 combo 2 Celestion G12-65's zitten. Voorheen zaten er Cerwin Vega speakers in, ik weet nog steeds niet wat voor speakers het zijn, maar in elk geval geen gitaar speakers.

Deze heb ik vervangen voor de celestion G12-65's die er nu in zitten. Hiervoor heb ik mijn versterker ook getest op een kast met V30's. Zelf vond ik ze helemaal niets, er zat veel te veel fizz in het hoog, het midden was niet mooi, veels te schreeuwerig en ik vond er te weinig laag in zitten.

Toen met de G12-65's, het fizzy hoog was verdwenen en ervoor in de plaats kwam een lekker warm hoog. Het midden is nu wat meer aanwezig maar minder schreeuwerig, en ik hoor meer laag. Het algehele karakter is gewoon veel warmer dan een V30, en dat past voor mijn gevoel en gehoor perfect bij een JCM/JMP.

bass blom
6 augustus 2007, 12:24
het is ongeveer dezelfde discussie als welke elementen in mijn gitaar.
je eigen smaak en vooral je gehoor, als dan niet beschadigd spelen mee.
proberen is het beste, kost ff wat moeite maar zo vind je wat je wilt.
ik heb aan mijn TSL60 een cheap ass harley benton met 4 V30's en dat is het voor mij!

Mitch
6 augustus 2007, 12:33
Ja, het blijft een kwestie van smaak, maar posts met inhoud zijn altijd zéér welkom !
Anyway, die roep om M70's....zaten die niet standaard in die combo's ? Jammer dat topic starter niet vermeld wat er nu inzit, wellicht zijn de originele speakers ooit vervangen. Als trouwens zowel hoog niet sprankelt als ook het laag niet voldoende is zou ik bijna denken dat voor- of eindbuizen niet helemaal fris meer zijn, maar goed. Of de bright cap is er eens uitgeknipt ?
Ik noem maar een paar opties, het zou zo maar kunnen dat de oplossing in een andere hoek te vinden is.

Lexvandoef
6 augustus 2007, 13:13
Origineel zaten er in Marshall combo's uit de 70's en 80's vaak G12-65's. Daarna zijn de geloof ik overgestapt op de G12t-75's.

Chroxy
6 augustus 2007, 13:16
het blijft idd een kwestie van smaak; maar je kan toch overeenskomsten zien tussen bv Lex en mezelf; wat ik dof vind; vind hij warm, hij schreeuwerig; ik wat agressiever.. -> smaak natuurlijk maar zo kan je wel een globaal beeld van een speaker krijgen.

Origineel zijn idd oa de G12-65 en g12-75.. alhoewel mijn JCM800 (88'er) een Celestion M70 heeft en mijn oude 4210 (81'er) een Celeseion Lead-80 watter (beiden origineel!)

Mitch
6 augustus 2007, 13:17
Ik bedoel maar. Even wachten op meer info van de topic starter :)

bass blom
6 augustus 2007, 13:24
en zo vond ik de 65's die lex nu heeft totaal niet klinken op mijn amp.
neuzig.. schel.. te weinig mid.
de 70's die ik ook weggedaan heb klonken iets beter.
wat strakker maar ook neuzig.
maar dan wel op de vaak verfoeide TSL :D

Jan Buurman
6 augustus 2007, 13:59
Ben vergeten wat er nu in zit. Moet even naar de oefenruimte.
Wat betreft smaak.... is inderdaad heel persoonlijk. Daarom vroeg ik ook om ieders ervaring(en). Om iedere keer zelf het wiel uit te vinden is ook niet handig. Met al die ervaringen hoop ik wat gerichter aan de slag te kunnen.
Het is By The Way een eind '88-er geloof ik....

Jan Buurman
6 augustus 2007, 14:04
Als trouwens zowel hoog niet sprankelt als ook het laag niet voldoende is zou ik bijna denken dat voor- of eindbuizen niet helemaal fris meer zijn, maar goed. Of de bright cap is er eens uitgeknipt ?

Daar zat ik ook een beetje aan te denken. Want die JCM800 zouden juist veel hoog moeten hebben. Als je buizen niet meer helemaal goed zijn, kan het dan zo zijn dat het ene moment het sprankelend er wel is en op een ander moment niet meer?

Jan Buurman
16 augustus 2007, 10:36
Er zit nu een G12M 70 in..........
Wat betreft de V30's, die zijn toch 30 Watt? Ik heb een combo met één speaker dus dan gaat het niet lukken met één V30.......... toch?

bass blom
16 augustus 2007, 10:39
V30 is 60 watt

Eko
16 augustus 2007, 10:52
Niet lelijk bedoeld maar, iemand die denkt dat hij na het wisselen een speaker kan beoordelen mist het een en ander. Een speaker heeft tijd nodig om losser te worden. In het begin is hij te stijf om goed warm te klinken. Bij mijn amp duurde het bijna een half jaar ( incl optreden en repeteren) voordat het werkelijke karakter van de speaker tevoorschijn kwam.

bass blom
16 augustus 2007, 11:11
ik kan je verzekeren, het verschil tussen een ingespeelde G12M70 en een nieuwe V30 hoor je binnen het uitsterven van 1 accoord.

Jan Buurman
22 oktober 2007, 17:51
Na een periode van verder informeren en nadenken heb ik het volgende idee:
In mijn combo doe ik een Classic Lead en in mijn 4x12 (waar nu 4 G12M-70's zitten) twee V30's + 2 G12M-70's.
Ik vind namelijk het geluid van die V30's erg mooi maar ik heb begrepen dat ze het niet zo goed doen in een "open back".

Zo wil ik mijn geluid wat agressiever en opener krijgen.

bass blom
23 oktober 2007, 01:38
Na een periode van verder informeren en nadenken heb ik het volgende idee:
In mijn combo doe ik een Classic Lead en in mijn 4x12 (waar nu 4 G12M-70's zitten) twee V30's + 2 G12M-70's.
Ik vind namelijk het geluid van die V30's erg mooi maar ik heb begrepen dat ze het niet zo goed doen in een "open back".

Zo wil ik mijn geluid wat agressiever en opener krijgen.

open back, extreem dan, mijn 412 met achterkant los voor foto's is inderdaad een dramatisch verschil.
mijn V30's werden heel schel.

wel als je op de planken gaat met die kast krijg je de keuze voor welke speaker moet de mike?
of er gewoon 2 voor eisen :D

Jim Haagmans
23 oktober 2007, 01:46
ik zeg ook V30's

Jan Buurman
26 oktober 2007, 17:40
Is de optie om twee G12M-70's te laten zitten en er twee V30's bij te doen een goede?
Doe ik dan één G12M-70 en één V30 in serie (en dan de twee series paralel) of twee V30's in serie en twee G12M-70's in serie en dat samen paralel?

bass blom
27 oktober 2007, 00:40
Is de optie om twee G12M-70's te laten zitten en er twee V30's bij te doen een goede?
Doe ik dan één G12M-70 en één V30 in serie (en dan de twee series paralel) of twee V30's in serie en twee G12M-70's in serie en dat samen paralel?

dat laatste is puur technisch het beste omdat het vermogen mooi gelijk verdeeld wordt.
maar of het iets doet in geluid.. ik vermoed van niet.
maarja, er zijn mensen die zeggen dat zelfs je stemschroeven invloed op het geluid hebben :D

Jan Buurman
28 oktober 2007, 10:01
Zijn er nog tips over hoe ze te plaatsen?
Het is een buikkast.
2 V30's boven en 2 G12M-70's beneden of anders om
of kruislings?

bass blom
28 oktober 2007, 10:09
zou ik ze kruislings doen.
alhoewel, ik als V30 fan zeg dan weer, de V30's hoor je het meest, dus die boven :D

Han S
28 oktober 2007, 12:32
Wat ook heel veel invloed heeft en met name op het laag is de kast waarin ze zitten. Zo heb ik vier 4*12 cabinets met Celestions, van Greenback via V30 naar G65's. Twee van die kasten zijn Stage Accompany, van 31 laags berken multiplex en die kasten klinken waanzinnig goed, veel beter dan de originele Marshall buikkasten. Het maakt niet uit welke speaker er in zit, het klinkt altijd beter dan spaanplaat of MDF.