PDA

View Full Version : Gitaar Problemen



Shadowzzz
5 augustus 2007, 00:22
Hallo iedereen,
Ik heb 3 dagen geleden op advies van enkele forum-leden en andere mensen een Dean Vendetta 1 en een Roland Cube 30X gekocht. De eerste dag ging alles prima... Ik heb de tabs van Seven Nation Army op gezocht en ging het intro spelen. Maar de volgende dag kwamen de problemen...

1. Ik had de gitaar gestemd door middel van de ingebouwde tuner. Na een paar keer het intro van Seven Nation Army gespeeld te hebben wou ik ook even de chorus spelen met de akkoorden. Dus ik doe gewoon even om te testen die tuner weer aan. Wat blijkt na 5 minuten spelen is de gitaar alweer ontstemt (volgens die tuner.) Nou weet ik niet of dat een probleem is ( ik merkte er zelf niet echt veel van.)

2. Ik stem dus de gitaar weer. Maar volgens de tuner moest ik een snaar egt heel slap laten staan, om die snaar goed gestemd te krijgen. Dat was de vorige keer niet zo! dus alles klinkt heel anders enzo... En daarna stem ik nog 2 andere snaren; de B en de G. Volgens de tuner staan ze na een tijdje goed gestemt. Dus ik sla ze aan met m'n plectrum en ze klinken allebei PRECIES het zelfde. Ik denk dat de tuner in mijn Roland Cube 30X niet helemaal goed werkt, om eerlijk te zijn... But wait, there's more :dontgeti:

3. Als ik een snaar fret dan hoef ik die snaar helemaal niet aan te slaan om het geluid van de des betreffende fret te maken. Dus ik druk bijvoorbeeld de 7e fret op de A snaar in, zonder de snaar vervolgens aan te slaan, en ik hoord luid en duidelijk de 7e fret van de A snaar. Ik neem aan dat dit niet helemaal goed is. ik heb het getest op alle frets, op alle snaren, ze doen dit allemaal...

4. En dan het laatste probleem; als ik een snaar fret, en vervolgens mijn vingers van de snaar haal maakt de snaar een geluid als of ie wordt aan geslagen. Ook als ik het heel rustig doe, doet ie dat.

Ik hoop bij deze wat hulp van jullie te krijgen...
Ik weet niet of deze 'problemen' normaal zijn.
Zo nee, wat adviseren jullie mij te doen ? Belletje naar feedback ? Afstel beurt ?

Alvast bedankt !

p.s. Als ik de snaren vervang, is mijn garantie dan weg ? :???: :P

Chroxy
5 augustus 2007, 00:35
wees gerust; als je je snaren vervangt is je garantie niet weg.. ! :)

Wat je beschrijft zie ik niet allemaal helemaal voor me:
- snaren induwen op bepaalde frets zorgt inderdaad voor het geluid van die fret/snaar, ook wanneer je niet aanslaat en dit betekend nie dat er iets mis is met je gitaar.

Snel ontstemmen van je gitaar kan oa komen door oude/verrotte snaren (te zien aan roest op de snaren, dan zou ik ze ook echt even vervangen). Je tremelo zal het niet zijn, want die heb je niet op je gitaar. Zelf denk ik eerder dat je gewoon niet precies weet wat je doet. Die tuners van de Roland zijn niet de beste; maar zeker mee te werken. Je hebt meerdere E's bijv. wanneer hij strak staan en wanneer hij losser staat.. wanneer je die allemaal door elkaar gooit klinkt het nergens naar.. Wat je het beste kan doen is stemmen (dat de snaren dus goed strak staan) volgens de Roland en dat nachecken door de 5e fret in te duwen en die te vergelijken met volgende snaar open (beiden aanslaan dus)..

allochthomas
5 augustus 2007, 11:16
misschien is het handig om een apart stem apparaatje aan te schaffen?en als je je stem apparaatje niet gelooft kan je gewoon wat standaart accoorden aanslaan, ongeacht dat je nog net speelt kan kan je meestal wel heel goed horen of hij ontstemt is omdat hij dan gewoon vals klinkt.

Shadowzzz
5 augustus 2007, 12:44
Oke ! Bedankt voor de reacties!
Ik denk dat dat met de tuner meer aan mijn on wetenheid lag :( ik zal wel naar mijn lokale muziek winkel gaan om daar wat snaren te kopen.

Maar ik kan me gewoon niet voorstellen dat als je een fret zachtjes indrukt dat ie dan het geluid van die fret heel hard voor hoort te brengen. Dan kan je gewoon liedjes spelen zonder snaren aan te slaan :O

Maaaaaaaaaaaaaaaaaar, dan zit ik al tijd nog met probleem vier.
Als ik mijn vingers van een snaar A haal om naar snaar B te gaan, zeg maar, klinkt het als of snaar A nog een keer wordt aangeslagen. Dit kan natuurlijk aan mij liggen, op de een of andere manier...

In ieder geval bedankt voor de reacties tot nu toe ! :D

Nevaratoiel
5 augustus 2007, 12:59
Je kunt ook handmatig stemmen. Eigenlijk hoeft dan alleen de lage E-snaar goed te staan. Dan pak je de E-snaar op de 5e fret en dan moet hij hetzelfde klinken als de A-snaar. Is dat niet zo dan moet je dus de A-snaar bij spannen tot hij wel hetzelfde klinkt. Dan pak je de A-snaar op de 5e fret en die moet hetzelfde klinken als de D-snaar. Dit doe je ook met de rest van de snaren, maar alleen bij het stemmen van de B-snaar moet je de 4e fret indrukken.

Je moet wel goed luisteren om dit goed te kunnen, maar je kunt het ook als controle middel gebruiken.

Ik weet zo niet of je een nieuwe of een tweedehandse gitaar (en versterker) hebt gekocht, maar bij een tweede handse zou ik zeker wel even een nieuw setje kopen, hoe dan ook. Als je een nieuwe hebt gekocht, dan zou ik wel even terug naar de winkel gaan, want dan lijkt me er toch iets niet helemaal goed, als ik het zo hoor.

EDIT:

Als ik mijn vingers van een snaar A haal om naar snaar B te gaan, zeg maar, klinkt het als of snaar A nog een keer wordt aangeslagen. Dit kan natuurlijk aan mij liggen, op de een of andere manier...
Probeer het eens met een ander setje. Als je het dan nog hebt, óf dan doe je iets niet goed, óf er is toch iets niet goed met de gitaar.

InternEd
5 augustus 2007, 13:12
Heb je die versterker wellicht heel hard en op flinke distortion staan? Die bijgeluiden zou je niet moeten hebben als je clean speelt.

Shadowzzz
5 augustus 2007, 13:55
@ InternEd:Ik heb probleem 3 en 4 allebei als ik hem heel zacht of normaal zet, en met zowel distortion als clean :(

@Nevara: Ik heb de versterker en de gitaar nieuw gekocht bij Feedback.
Ik ga even morgen langs de winkel om een nieuw setje snaren te kopen en dan zal ik even kijken of ik de problemen nog steeds heb. Ik hoop van niet !
Bedankt voor de stem-tips ! :D

Maar is het echt normaal dat als je een snaar op een fret drukt die snaar gewoon het geluid van die fret maakt. En dat dan ook even hard als wanneer ik de snaar zou aan slaan :O Sorry voor het door zeuren... Ben gewoon verbaasd

Edit: Ik heb er nieuwe snaren op laten zetten ( Nee ik kan het nog niet zelf ) van D'Addario. Het klinkt wel wat beter dan de andere snaren, en ik hoor de noot minder hard als ik 'm fret. Maar ik heb nog steeds probleem 4 :( .