PDA

View Full Version : afstand snaar tot pick up...?



joke
4 augustus 2007, 14:40
even een vraagje ;

welke afstand hanteren jullie medegitaristen van stelschroefje/pooltje tot de snaar?

zodat je clean niet gaat vervormen of een beetje sisselt mety een randje en je scheur genoeg scheurt. dit gebeurt slechts als de snaren de pooltjes haast raken en je al een aardige string pul begint te krijgen ...

ben benieuwt hoe jullie afstand is , ik speel op een blade met virtual vintage pups.


afstand gemeten liefst in milimeters...

Negative K3 fan
4 augustus 2007, 14:52
ik vind het altijd moeilijk om te bepalen hoe het nou moet, maar ik heb over het algemeen mijn pickups een redelijk eind van de snaren af, maar dat is ook niet heel erg bewust ofzo.

JER00N
4 augustus 2007, 18:46
Volgens http://www.donhofstee.nl/?Zelf_afstellen 2 mm voor de dikke E en 1,5 mm voor de dunne/hoge E. Maarja iedereen gebruikt natuurlijk weer wat anders. En het verschilt natuurlijk ook per element. Single coils moeten verder van de snaren af staan omdat die sterkere magneten hebben (en dus meer stringpull).

thekid
4 augustus 2007, 20:38
bij men les paul kan ik de pick up zelf ook afstellen dus naar onder en naar boven.

wat gebeurd er als ik dit eventueel naar onder of boven draai

Gitaro
4 augustus 2007, 22:05
Dan veroorzaak je een nucleaire holocaust

of als je de site gelezen had, "hoe dichter de PU's bij de snaren staan des te scherper is het geluid, en des te lager des te warmer. Te laag betekend een slechte output. :p

Spitfire
4 augustus 2007, 23:40
En te hoog het welbekende string-pull fenomeen

Toen ik mijn elementen afstelde draaide ik ze naar boven/beneden tot ik het mooi vond klinken en dat de hoge en lage snaren qua volume in balans zijn. En daarna ervoor zorgen dat de elementen ongeveer aan elkaar gelijk zijn qua volume.

Rinze
4 augustus 2007, 23:43
Kijk anders even op mijn site, daar vind je algemene richtlijnen, (http://www.rinzesgitaarweb.nl/afstellen.html) van daaruit kun je wat experimenteren.

davidof
5 augustus 2007, 14:47
bij men epi g400 zet ik die humbucker bij brugpositie lekker hoog :$ geeft veel vetter geluid :D