PDA

View Full Version : vervanger van G12M-25 greenback



the sure thing
4 augustus 2007, 11:36
Hallo,

Er zijn al veel topics hierover geweest, maar ik kom er toch niet uit. Ik ben verliefd op de klank van de celestion greenback (de M versie). Ik HOU van het teveel en het modderig midden! Het is echt MIJN speaker. Maar.... Ik heb meerdere 100W buizen versterkertops en ik ga niet met een 4x12 sjouwen. Ik wil een 2x12 (van o.a. Bogner) en dan komt uiteraard het dilemma: 2 greenbacks zijn tot 50W belastbaar en ze vinden 100W in hun giechel natuurlijk niet leuk. Wat is nou de beste vervanger van de greenback? Is dat de G12T-75, G12M-70, of toch de V30? Of moet ik toch naar een ander merk dan Celestion kijken? Ik wil graag het dikke MIDDEN in de klank houden. Het hoog mag best een beetje verwateren....

bass blom
4 augustus 2007, 11:45
echt veel weet ik er niet van maar ik had tot voor kort G1265's en G12M70's
en nu V30's en dat is thuiskomen :p

Dude
4 augustus 2007, 13:21
Sja de greenback is ook helemaal mijn speaker, niks zo lekker en makkelijk qua geluid als mn 4x12 greenback kastje. Nooit kutten met instellingen, nooit schel lelijk of fel geluid en alles dat ik daar naast in mn 2x12 kastjes heb gestoken heeft me tot nu toe niet kunnen raken. G12H-30s niet, Vintage 30s tot nu toe ook nog niet echt, wellicht is het wennen, maar het is een stuk feller, donkerder en agressiever dan die greenbacks. En ja... ook mijn dilema is/was dat de greenback niet in een 2x12 kastje met een 100 watt amp kan. Had eminence niet greenback afgeleide speakers met een hoger vermogen ?

Ach.... t blijft prutsen.

Negative K3 fan
4 augustus 2007, 13:40
tja, ik begrijp helemaal wat je bedoelt, want ook bij mij zijn greenbacks MIJN speaker, v30s vind ik crap, andere celestions kan ik mee leven, maar niets is zo lekker als een mooie schreeuwende greenback.

alleen ik heb geen 100 watt amps, maar wel een 4x12 haha.

wat je kunt doen is je 100 watt top 'ombouwen' naar 50 watt door 2 buizen te trekken en rekening te houden met impedantie. Er zijn inderdaad greenback namaak speakers van bijvoorbeeld Eminence en Weber en ondanks dat ik ze zelf nog niet heb gehoord, kan ik me slecht voorstellen dat die net zoveel voor mij doen als echte greenbacks.

Dude
4 augustus 2007, 14:10
maar wel een 4x12 haha.



jij hebt verdomme de mooiste greenback kast die er is man... ik zie net een fotootje in een ander topic. Effe offtopic, heb je hem wel eens naast een 1960AX kast gehad ? en zo ja.. wat waren de verschillen ?

Negative K3 fan
4 augustus 2007, 14:16
ik heb ze een hele poost geleden bij musik produktiv wel vergeleken,maar dat waren beide nieuwe productie kasten en ik heb natuurlijk vintage :p

maar de 1960tv vond ik die dag de beste cab van allemaal (en dat was een nieuwe :D )

imlikeajungle
4 augustus 2007, 14:23
Ouwe GBs kunnen volgens sommigen hier een stuk meer slikken dan 25W/stuk hoor, ik geloof dat Chris er één en ander over had geschreven ergens in Vintage?

the sure thing
4 augustus 2007, 16:19
Als ik zou MOETEN kiezen, komt dan de V30 of de G12T-75 dichter in de buurt van het middige karakter van de G12M ?

Negative K3 fan
4 augustus 2007, 16:45
ik hou van greenbacks, maar je moet bij mij absoluutn niet aankomen met v30s. Niet dat ik zeg dat die speakers slecht zijn, want dat zijn ze gewoon niet, ik kan er zelf alleen helemaal niks mee. Dus ze klinken wel degelijk anders dan greenbacks, héél anders. Lijkt me ook geen goed idee voor de topicstarter.

Toaster
4 augustus 2007, 17:10
Ik heb zelf ook een 2x12 met G12 M Creambacks...

Heb wel eerst al mijn buizentops op 50 watt laten draaien. Trekken dus.

Of je moet inderdaad een vervanger zoeken.

Ik geloof dat Celestion Golds ook wel erg lekker klinken. Zelf nog NOOIT gehoord maar probeer deze eens te checken.

Groeten Niels

ewout
4 augustus 2007, 17:24
Zijn die nieuwe G12-65 heritage speakers dan misschien een optie? Dat zijn volgens mij greenbacks die een hoger vermogen aankunnen. Ik heb ze nooit bespeeld, maar ik zit er zelf ook naar te kijken.

Hier zijn trouwens alle celestions erg goedkoop, ook na shipping, zeker het bekijken waard:
http://www.watfordvalves.com/products.asp?id=4&man=50

the sure thing
4 augustus 2007, 20:16
... heeft er iemand ervaring met de V60 speaker van Celestion (dus niet de V30?)

Lexvandoef
6 augustus 2007, 00:04
Nieuwe Heritage G12-65's of originele oude zijn goeie speakers als je op zoek bent naar een wat hihg powered Greenback. Ik heb er zelf 2 in mijn JMP combo zitten (originele oude) en die klinken zeer lekker.

DeiDRagonas
6 augustus 2007, 00:51
G12-65 kan ik geen uitspraak over doen. V30 is zooo niet mijn speaker, daar moet je echt van houden denk ik. Mijn fav (zoals ik ook al poste in n ander topic net) is de G12M-70 voor oude Marshalls. Heel direct en n lekker midden... Veel beter dan de H serie imo.

the sure thing
6 augustus 2007, 21:55
Wie onder wetenschappelijke test-opstelling het verschil tussen de G12T-75 en de G12M-70 kan horen, krijgt van mij een kratje bier!

Wat hebben mensen tegen de V30? ZOwel Fender, Marshall, Bogner enz gebruiken deze speaker wel errug vaak. Is ie toch te agressief of zo?

Lexvandoef
6 augustus 2007, 22:51
Wie onder wetenschappelijke test-opstelling het verschil tussen de G12T-75 en de G12M-70 kan horen, krijgt van mij een kratje bier!

Wat hebben mensen tegen de V30? ZOwel Fender, Marshall, Bogner enz gebruiken deze speaker wel errug vaak. Is ie toch te agressief of zo?

Verschillende speakers hebben nu eenmaal verschillende karakters, en dat hoor je. Nu heb ik nooit een G12M-70 gehoord, maar ik kan me wel voorstellen dat je een verschil hoort tussen de 2 speakers.

Wat die V30's betreft, het is gewoon smaak, de ene vind het het einde, de andere helemaal niets. Ik zelf vind ze inderdaad te fel, te aggressief, zeker icm met mijn JMP.

AART
7 augustus 2007, 00:07
Eminence GB12 misschien?

Volgens velen greenback achtige speaker maar dan met 50 W belastbaarheid.

Nellyrocks
8 augustus 2007, 09:54
Die zijn alleen schreeuwend duur

Rutger
8 augustus 2007, 09:57
Wat denk je van de Celestion Classic Lead 80 (G12-80)? Mooie en krachtige speakers, genoeg mids

pol
8 augustus 2007, 13:03
Ik zou gewoon je 100 watt tops gebruiken met een 2 x 12 greenback kastje, die speakers kunnen wel wat verdragen, je zet je amps waarschijnlijk toch nooit vol open, en anders laat je die amps toch op 2 eindbuizen ipv 4 werken ?

Die speakers hebben waarschijnlijk toch nog een zone waarin je ze eerst hoort vervormen voordat ze stukgaan, dit hoor je wel.

hansies
8 augustus 2007, 13:49
tja, ik begrijp helemaal wat je bedoelt, want ook bij mij zijn greenbacks MIJN speaker, v30s vind ik crap, andere celestions kan ik mee leven, maar niets is zo lekker als een mooie schreeuwende greenback.

alleen ik heb geen 100 watt amps, maar wel een 4x12 haha.

wat je kunt doen is je 100 watt top 'ombouwen' naar 50 watt door 2 buizen te trekken en rekening te houden met impedantie. Er zijn inderdaad greenback namaak speakers van bijvoorbeeld Eminence en Weber en ondanks dat ik ze zelf nog niet heb gehoord, kan ik me slecht voorstellen dat die net zoveel voor mij doen als echte greenbacks.

V30's crap ??????????????? ik heb er in verschillende cab's en geen enkele klinkt CRAP....................hoe komt dit ?.
greetz

hansies
8 augustus 2007, 13:53
Verschillende speakers hebben nu eenmaal verschillende karakters, en dat hoor je. Nu heb ik nooit een G12M-70 gehoord, maar ik kan me wel voorstellen dat je een verschil hoort tussen de 2 speakers.

Wat die V30's betreft, het is gewoon smaak, de ene vind het het einde, de andere helemaal niets. Ik zelf vind ze inderdaad te fel, te aggressief, zeker icm met mijn JMP.

Hangt er ook vanaf in welke cabs je ze plaatst, soort hout, afmetingen, constructie en plaatsing.......maar dat wist je zeker al.Ik heb veel cabs met V30's en geen enkele klinkt agressief.
raar hé.
GREETZ

AART
8 augustus 2007, 13:53
Die zijn alleen schreeuwend duur

Die Eminence? Die zijn 61 euro bij thomann, helft van de greenback hoor....

pol
8 augustus 2007, 13:56
Hangt er ook vanaf in welke cabs je ze plaatst, soort hout, afmetingen, constructie en plaatsing.......maar dat wist je zeker al.Ik heb veel cabs met V30's en geen enkele klinkt agressief.
raar hé.
GREETZ

Ze zijn wel vrij agressief,
maar toch lang niet zo erg als de gt-75's in de gewone 1960A cabs. Ik vind het zelf ook prima speakers, maar alles hangt af van de combinatie natuurlijk.