PDA

View Full Version : Actieve toonregeling



Paul Heetebrij
4 augustus 2007, 09:33
In een oude Super City had ik al een actieve toonregeling gemaakt in plaats van de oude opzet a la Marshall. Persoonlijk vind ik de orginele toonregeling matigjes.
In de oude opzet had ik nog geen goed alternatief voor de Mid-knop.

Ik heb het nu opnieuw gedaan.
Ik ben nu nog wat met waardes aan het experimenteren, maar dit is de tussenstand.
http://blogger.xs4all.nl//images/blogger_xs4all_nl/pheetebr/28262/o_actief.gif

Omdat er nu echt wat te regelen valt, heb ik van de presence knop een mastervolume kunnen maken.

Nog even geen foto's van de binnenkant, dat is een grote grafbende. Als alles uitgewerkt is hoop ik het nog eens netjes te gaan bedraden.

guitaraddict
4 augustus 2007, 10:59
Hoi Paul ,

Heb je daar de bass regeling (low mid) gebruikt uit een Baxandall ?

Je moet deze site eens bekijken van Stephen Connor .
Die heeft een actieve toonregeling in zijn "toaster amp "gebouwd.
Hij gebruikt hem echter niet veel zegt hij.

toaster amp (http://www.scopeboy.com/toaster.html)

Negative K3 fan
4 augustus 2007, 14:00
ik denk dat het experimenteren met tone stacks zich best kan lonen. maar ik heb het idee dat je het vooral moet doen vanwege de sound en niet vanwege de features als je begrijpt wat ik bedoel.

Een (passieve) tone stack verandert alleen al door zijn aanwezigheid de klank van een versterker, ook de onderdelen binnen een tone stack doen dat, denk bijvoorbeeld maar eens aan de slope weerstand in de conventionele marshall tone stack. Door andere circuits daarvoor te gebruiken, kun je de voicing van een amp veranderen.

dit is tenminste hoe ik over tone stacks denk :)

SimonS
4 augustus 2007, 16:02
wat NK3F zegt kan ik wel onderschrijven, wanneer je met tonestackcalculator (Duncan Amps) ziet wat een tonestack doet met het signaal, wow. Heerlijk, zo non-hifi :cheerup:

Negative K3 fan
4 augustus 2007, 17:02
simon, heb je al wel eens geexperimenteerd met de slope weerstand? maakt ook veel verschil in je 'overall sound'

SimonS
4 augustus 2007, 17:37
nee, lijkt me een mooie om in de in aanbouw zijnde preamp te testen! nog niet eens aan gedacht.

Paul Heetebrij
4 augustus 2007, 18:22
Het is inderdaad een afgeleide van de actieve Baxandall-toonregeling.
De standaard-tonestack is ook een afgeleide van de passieve Baxandall.

Bedankt voor de link naar de Toaster-website. Ook goed om meerdere oplossingen te zien van het probleem. Zodra maandag de onderdelenzaak open is ga ik wat onderdeeltjes inslaan om de juiste waarden empirisch vast te leggen.

Het klopt dat de Tone-stack de versterker een kleur geeft, maar grofweg heb ik de volgende (misschien wel theoretische) problemen met de standaard toonregeling:
Het hoog en soms het laag kan alleen maar versterkt en niet gedempt.
Het mid is soms in feite niets anders dan het ongefilterde signaal.
Al met al wil ik het gitaar-Nirwana: gewoon een amp waarmee ik alles kan.

Even praktisch gesproken heb ik met een voorganger van dit circuit, zonder goede middenvariant, naar volle tevredenheid gewerkt met diverse instrumenten.

Negative K3 fan
4 augustus 2007, 18:45
nee, lijkt me een mooie om in de in aanbouw zijnde preamp te testen! nog niet eens aan gedacht.

ik heb het al eens gepost, maar nog een keertje:
hogere waarde scoopt je sound een beetje, meer hoog en minder volheid. Met een te hoge waarde krijg je een heel dun klinkende amp
lagere waarde vult je sound, meer mid en midlaag, maar ook modder. Te hoge waarde en je definitie is weg en er blijft modder over

wat je bij marshalls ziet is dat ze 2 verschillende tone stacks gebruikten, of een 56k slope weerstand met een 250 pF treble cap, of een 33k slope weerstand met 500 pF treble cap.

guitarnijboer
4 augustus 2007, 18:51
Het klopt dat de Tone-stack de versterker een kleur geeft, maar grofweg heb ik de volgende (misschien wel theoretische) problemen met de standaard toonregeling:
Het hoog en soms het laag kan alleen maar versterkt en niet gedempt.
Het mid is soms in feite niets anders dan het ongefilterde signaal.



Volgens mij is het net andersom en kun je met de standaard pasieve toneregeling alleen verzwakken en niet versterken.


Al met al wil ik het gitaar-Nirwana: gewoon een amp waarmee ik alles kan.

Wat te denken van een actieve tone regeling na de preamp die een gewone tone stack bevat. Je houdt dan het karakter van de versterker maar kun ook de klank aanpassen indien gewenst. Wordt op die manier veel toegepast....

Paul Heetebrij
4 augustus 2007, 19:41
Volgens mij is het net andersom en kun je met de standaard pasieve toneregeling alleen verzwakken en niet versterken.

Ik bedoelde dit ook relatief tov de andere frequenties.

Update: 22:11. De Super City even vergeleken met mijn Vox AC-15. De Super City scheurt nu voor geen meter en dat moet wel kunnen. Ik ben om en ga weer terug naar Passief. Ik blijf wel bij het Baxandall-idee hangen.

SimonS
4 augustus 2007, 23:50
Wat te denken van een actieve tone regeling na de preamp die een gewone tone stack bevat. Je houdt dan het karakter van de versterker maar kun ook de klank aanpassen indien gewenst. Wordt op die manier veel toegepast....
Mesa Boogie met zn grafische equalizer.

guitaraddict
5 augustus 2007, 10:39
Paul ,

Het lijkt me inderdaad heel interessant om de actieve toonregeling achter de vervormende ampstages te hangen. Voor de faseomkeerbuis ( Pi ,ik ben de amerikaanse termen gewend ) .
Dit lijkt me een experiment waard.
Ik weet niet in wat voor versterker je bezig bent. Ik ken het schema niet van de supercity.

Groeten , Alf

Paul Heetebrij
5 augustus 2007, 14:22
Het Super City schema = +/- London City = +/- Power City = +/- Oude Marshall.

Er staan dus 3 ECC83's en 4 EL34's tot je beschikking.
Die dienen voor twee kanalen (normal / bright).
Verder heeft ie een standaard bass/mid/treble toonregeling,een presence-knop en geen mastervolume.

Ik ben voorlopig even op een passieve baxandall overgestapt met de -3dB-punten van een Fender-toonregeling en wil nu eerst wat met de voortrap experimenteren tot ik hem lekkerder vind scheuren.

De laatste actieve toonregeling viel tot nu toe wat tegen. De uiteindelijke waardes zullen wat aangepast moeten worden.

Een voordeel van de actieve baxandall is dat de schakeling volkomen symetrisch is. Bij een passieve Baxandall zul je voor een mid-knop wat moeten smokkelen met het principe.
Verder offer je de versterking van de tweede buis voor een klein beetje versterking van hoog,mid of laag en kun je uit de eerste buis ook niet al te veel versterking halen omdat die voldoende buffer voor de schakeling moet hebben. Daarnaast liep ik ook tegen oscillatieproblemen aan. Dit met name met de mid-potmeter.