PDA

View Full Version : Provocatieve stelling!



Liefhebber
4 augustus 2007, 01:58
Ik denk dat gitaristen die een voorkeur hebben voor een Fender Stratocaster(het liefst een American Standard) beter zijn dan gitaristen die een voorkeur hebben voor een Gibson LP(het liefst een "oude standard"!
En wel om de volgende reden: achter zo'n Strat kun je je nooit verbergen!
Oftewel: elk foutje wordt onverbiddelijk afgestraft als je hem clean versterkt bespeelt!
Om misverstanden te voorkomen: ik bespeel ze allebei al vele jaren met een grote voorkeur voor de Fenders(en dat om nog veel meer redenen)!

dr.distortion
4 augustus 2007, 02:13
tuurlijk joh, wat jij wilt :stop:

DaveItUp
4 augustus 2007, 02:15
Hahaha gast te diep in t glaasje gekeken?

heinz3110
4 augustus 2007, 02:18
Ik klink op allebei net zo vals hoor.

En hoe zit het als je op een BC Rich speelt? Of een Rickenbacker ? Daar al eens grondig onderzoek naar gedaan?:p

Liefhebber
4 augustus 2007, 02:23
Kijk, nou gaat het al lekker lopen! Ik neem er nog een spaatje rood, eh blauw op!

drap
4 augustus 2007, 03:01
Gaat eh... ja... nergens over he...

Liefhebber
4 augustus 2007, 03:19
Gaat eh... ja... nergens over he...
Flauw hoor om al zo snel de pret te bederven!

Paul Heetebrij
4 augustus 2007, 07:50
Ik heb oa een LP en een Squier Tele. De Strat vind ik wat te zoetjes, maar dat is mijn smaak. Een cleane Tele is ook goudeerlijk.

Bij iedere gitaar vallen mij andere dingen op in mijn spel.

Als ik gitaarspelen vergelijk met duursporttraining dan is er de volgende overeenkomst:

In het begin valt er zo veel te winnen dat veel methodes voldoen.
Na een bepaalde mate van training dien je veel af te wisselen om nog winst te behalen.

1959SLP
4 augustus 2007, 09:16
Poep met lange ij?? euhh doc, schrijf mij ook eens wat van die pilletjes voor.

Les Paul R8
4 augustus 2007, 09:26
Dream on....

grayfink
4 augustus 2007, 09:45
Ik ben een strontgitarist met een lichte voorkeur voor Fender. Dus...

bass blom
4 augustus 2007, 09:48
nu snap ik waarom ik mijn peavey vandenberg wegdeed, ik kon me er niet achter verbergen :D

DeiDRagonas
4 augustus 2007, 10:25
Daarom hou ik ook zo van een wat bredere hals...


(wat een komkommertijdtopic!)

tjeabele
4 augustus 2007, 11:39
Ritchie Blackmore stapte ooit over op Fender "because they are harder to play" en "it's much easier to flow over the strings on a Gibson"!

_MéTàLïCâ_
4 augustus 2007, 11:40
...dus fender is een klotemerk?...

FC Spoiler
4 augustus 2007, 11:44
Je kunt je wel degelijk achter een fender verbergen:

http://www.guitarattack.com/images/double.jpg

:D

rinaldo
4 augustus 2007, 11:56
feit is wel, dat je door de radius van een fender hals die dus kleiner is dan een gibson bv, je akkooorden bij de nut makkelijker pakt dan op een gibson, maar soleren op een fender hals dus weer iets moeilijker is vanwege die kleinere radius

je hebt meer kans dat de snaren aan gaan lopen op een fender, dus ja het is maar wat je gewend bent denk ik.

ik ken gitaristen die absoluut niet op een gibson achtige hals willen spelen, maar op een fender geweldig klinken, en andersom ook, maar ik denk dat het een kwestie van gewenning is.

iemand die een gibson achtige hals gewend is zal een fender hals waarschijlijk klote vinden. maar of je je daar achter kan verstoppen? tante sidonia mischien wel :p

nielsduursma
4 augustus 2007, 11:58
Je kunt je wel degelijk achter een fender verbergen:

http://www.guitarattack.com/images/double.jpg

:D

Kan je beter een hollowbody kopen, kan je je tenminste IN verstoppen! (moet je wel zo'n jazzer hebben, niet zo'n dunnetje als een ES 335 ofzo:D)

Nocki
4 augustus 2007, 12:25
Tis inderdaad harder werken op een strat dan op een lp. Is hard werken je doel dan moet je inderdaad een strat nemen. Zelf kan ik niet op strats spelen, binnen een half uur pijn in de vingers en die dingen reageren helemaal niet zo op mijn spel als ik wil. Het geluid daarin tegen is weer wel heel lekker en vind ik leuk klinken. De stelling zou dus kunnen zijn dat door de single coil elementen die wat anders/meer hoog hebben de articulatie beter zou zijn je je fouten beter zou kunnen horen op een strat.

Mijn LP heeft de schakeling waarop ik mn HB's tot SC's kan schakelen en ook dan speel ik op de zelfde manier. zonde opeens heel anders te klinken. het gaat gewoon over het type gitaar. Zelf ben ik inderdaad een luie gitarist en wil niet te hard werken. ik kan alles kwijt wat ik kwijt wil in mn lp.

Gaat het over de body van de gitaar waar je je als gitarist achter kan verschuilen moeten we maar eens gaan praten met Django ofzo. of andere gitaristen in de stijlen zoals jazz en rocknroll :) allemaal grote gitaren :)

groetjes

Braindead
4 augustus 2007, 13:19
[reactie op Nocki]Het gaat dan dus alleen om een strat met single coils, of breder; stratachtige met single coils.
Het is natuurlijk maar wat je onder hard werken verstaat. Ik vind een Gibson vaak stroef en wat zwaar spelen, terwijl een strat doorgaans licht bespeelbaar is. Vanuit dat opzicht is het dus andersom, maar er zit wel wat in deze stelling IMO, afhankelijk van de invalshoek.


nu snap ik waarom ik mijn peavey vandenberg wegdeed, ik kon me er niet achter verbergen.

Lucky me :-)


[QUOTE=Nocki]Tis inderdaad harder werken op een strat dan op een lp. Is hard werken je doel dan moet je inderdaad een strat nemen. Zelf kan ik niet op strats spelen, binnen een half uur pijn in de vingers en die dingen reageren helemaal niet zo op mijn spel als ik wil. Het geluid daarin tegen is weer wel heel lekker en vind ik leuk klinken. De stelling zou dus kunnen zijn dat door de single coil elementen die wat anders/meer hoog hebben de articulatie beter zou zijn je je fouten beter zou kunnen horen op een strat.

Mijn LP heeft de schakeling waarop ik mn HB's tot SC's kan schakelen en ook dan speel ik op de zelfde manier. zonde opeens heel anders te klinken. het gaat gewoon over het type gitaar. Zelf ben ik inderdaad een luie gitarist en wil niet te hard werken. ik kan alles kwijt wat ik kwijt wil in mn lp.

Gaat het over de body van de gitaar waar je je als gitarist achter kan verschuilen moeten we maar eens gaan praten met Django ofzo. of andere gitaristen in de stijlen zoals jazz en rocknroll :) allemaal grote gitaren :)

groetjes

Anders Destium
4 augustus 2007, 13:25
Ik vind gitaristen die strats en LPs vergelijken slechter dan andere gitaristen.

schizo910
4 augustus 2007, 13:35
Ik hou sowieso niet van gitaristen...

Negative K3 fan
4 augustus 2007, 13:46
Ik vind gitaristen die strats en LPs vergelijken slechter dan andere gitaristen.

haha, met die stelling ben ik het wel eens

rinaldo
4 augustus 2007, 13:47
Ik vind gitaristen die strats en LPs vergelijken slechter dan andere gitaristen.

ik vind gitaristen, die vinden dat gitaristen die strats en LPs vergelijken slechter zijn dan andere gitaristen,rare gitaristen :p

Nocki
4 augustus 2007, 13:51
Met je reactie geef je weer dat jij het lekkerste speelt en het lichtste op een strat. en ik op een lp.

hiermee klopt de stelling dat als je op een lp speelt en je dan een strat beetpakt dat het niet goed klinkt. maar ook andersom. daaarom moet je gewoon spelen op wat je het beste past... het is een kwestie van voorkeur.

Jayjay
4 augustus 2007, 14:37
Het is niet te geloven dat deze discussie na 30 jaar nog steeds bestaat!!

rinaldo
4 augustus 2007, 14:40
helemaal mee eens nocki, je moet op die gitaar spelen die jij het lekkerst vind spelen. en zoals ik al zei een fender heeft een andere radius dan een gibbie, dus dat zou kunnen verklaren dat je daarom iets harder zou moeten werken op een fender, maar dat je daarom een betere gitarist zou zijn vind ik persoonlijk ook klinkklare onzin.

je zou ook kunnen zeggen dat als je een betere gitarist op een fender zou zijn, en je stapt over op een gibson, dan zou je nog veel beter moeten zijn, een gibson heeft een grotere radius dus zou je sneller en precieser kunnen spelen,
toch?

dan zouden de ibanez spelers de beste moeten zijn, een fender achtige look, met een nog grotere radius dan een gibson 16'' meende ik dus super snel :punk:

maw. dit topic gaat helemaal nergens over. ;)

Nocki
4 augustus 2007, 14:43
dan zouden de ibanez spelers de beste moeten zijn, een fender achtige look, met een nog grotere radius dan een gibson 16'' meende ik dus super snel :punk:

maw. dit topic gaat helemaal nergens over. ;)

Inderdaad in theorie zouden de ibanez spelers dan de beste moeten zijn. helaas blijft het bij theorie want in de praktijk blijkt wel anders... :)

wat een geouwehoer he :)

B_2_the_a
4 augustus 2007, 14:52
Ik heb weer het tegenovergestelde van nocki..

op een strat zwiep ik lekker heen en weer, rolt er soepel uit..
op een lp ben ik altijd aan het beuken (ligt ook aan de actie die ik ervoor kies)...

Daarom zou ik kiezen voor een lp ;)

Nocki
4 augustus 2007, 14:59
Kan je niet beter op msn komen dan hier een beetje rondhangen? ik verveel me!

B_2_the_a
4 augustus 2007, 15:13
Kan je niet beter op msn komen dan hier een beetje rondhangen? ik verveel me!


mag niet
zit op 't werk :S

Nocki
4 augustus 2007, 15:17
hihi 56789

appyhaan
4 augustus 2007, 15:24
Grote onzin stelling... ga i.p.v. hierover na te denken gewoon gitaar spelen zeg.

Kim Wilson
4 augustus 2007, 15:25
Provocatief... :confused:

Het was zeker te laat om op het woord "provocerend" te komen. :D

rjong999
4 augustus 2007, 15:31
Is dat geen mooi anglicisme dan, 'provocatief' ? Ik ben er wel voor, dat gradueel afschaffen van de Nederlandse taal.

Gitaristen die stellingen over andere gitaristen poneren liegen altijd.

Gitaro
4 augustus 2007, 16:00
Mwah, provocatief is gewoon Nederlands hoor. Provocerend is wellicht wat beter, gezien de context

JvD.
4 augustus 2007, 19:04
Per definitie is de ibanez speler de beste, en natuurlijk ook de knapste. Iceman spelers schijnen de allerbeste gitaristen te zijn. En mooiere vriendinnen te krijgen dankzij hun gevoel voor vormgeving!

rjong999
4 augustus 2007, 19:09
Mwah, niemand beweert dat 'provocatief' geen nederlands woord is. Of het echt een anglicisme is weet ik niet, ik ben niet helemaal zeker van het 'taal-eigen' van het woord. Maar what the heck...ik vinnut warm, wat dacht u daar van ? Hebben Icemannen het minder snel warm ? De meeste vrouwen houden niet zo van kou, dacht ik.

JvD.
4 augustus 2007, 19:12
Mwah, niemand beweert dat 'provocatief' geen nederlands woord is. Of het echt een anglicisme is weet ik niet, ik ben niet helemaal zeker van het 'taal-eigen' van het woord. Maar what the heck...ik vinnut warm, wat dacht u daar van ? Hebben Icemannen het minder snel warm ? De meeste vrouwen houden niet zo van kou, dacht ik.


Daar heb je een punt, maar in het echte rock 'n roll bestaan van een icemanspeler(beste gitarist ooit) is het behouden van een relatie geen prioriteit!

isa1984
4 augustus 2007, 19:41
Ik speel in een funk/soul band. Hiervoor is mijn main-gitaar een strat, toch heb ik er (zoals veel gitaristen die deze stijl spelen) ook een gibson es-335 bij. Gewoon puur om de sound van die p90s die er in hangen. Voordeel aan de gibson is dat hij mijn beginnende pens verbergt (bij mij hangen gitaren altijd heel hoog, dan kan ik er beter bij :)! Ik speel ook nog in een gipsy-jazz project. Die gitaren zijn helemaal ideaal groot. Vooral als je een hele dikke gizeuner bent kun jeje er lekker achter verbergen.

Kim Wilson
4 augustus 2007, 19:44
Maar om op de openingsvraag terug te komen: ik denk dat het ook grotendeels aan je amp ligt. Mijn amp klinkt geweldig, maar laat ook elk foutje horen. Ik weet niet of dat bij een Strat erger is dan bij een Les Paul.

Kaboemba
4 augustus 2007, 20:05
Ik denk dat zowel een fender als een gibson speler redelijk dom zijn, je moet wel een flinke domme lul zijn om in die marketing shit te trappen.

Aan de andere kant zijn godin spelers nogal arogante klootzakken.

Toevoeging:
Ik denk dat iemand die een "liefhebber" is maar zowel fenders als ginsons speelt helemaal geen liefhebber is maar merken geil.

rjong999
4 augustus 2007, 21:06
Hey, dat ben ik dan zeker, merkengeil! Goed om te weten, wel...

Kim Wilson
4 augustus 2007, 21:07
Ik ben denk ik niet echt merkengeil. Ik heb alleen wel een Fender amp met bijbehorende Fender cab, een Fender Strat, een Fender strap en een Fender standaard. En een Ibanez gitaar. En drie Boss pedaaltjes.

Nocki
4 augustus 2007, 21:19
Ik ben denk ik ook merkgeil... Ik heb 2 gibson lop's een gibson explorer en ik wil nog een gibson esxxx... tja... En mesa geil ben ik ook al jaren :)

wat nu he..

Liefhebber
4 augustus 2007, 21:19
Ik denk dat zowel een fender als een gibson speler redelijk dom zijn, je moet wel een flinke domme lul zijn om in die marketing shit te trappen.

Aan de andere kant zijn godin spelers nogal arogante klootzakken.

Toevoeging:
Ik denk dat iemand die een "liefhebber" is maar zowel fenders als ginsons speelt helemaal geen liefhebber is maar merken geil.
Ik zal vertellen hoe gek je echt kunt zijn.
Wij(mijn vriendin en ik) hebben thuis drie katten, twee katers en een poes allemaal van het zelfde ras! De katers heten Strato en Fender(vonden we gewoon mooie namen). De poes noemen we "Meske" omdat ze een heel ingewikkelde officiele naam heeft. Maar jij brengt ons op een lumineus idee: we noemen haar gewoon: Godin!

Realeigo
4 augustus 2007, 21:54
Is dit niet een beetje squiers met epiphones vergelijken? :D

Tupelo
4 augustus 2007, 21:59
De lui die echt kunnen spelen zitten sowieso in 'Akoustische gitaren' en niet hier. :stop:

rinaldo
4 augustus 2007, 22:30
de lui die echt kunnen spelen, staan op dit moment te spelen, en hebben geen tijd voor deze onzin :strat:

renier
5 augustus 2007, 14:34
man, pak je gitaar toch in plaats van dit soort onzin uit te kramen. wie weet leer je dan ooit nog wel eens echt spelen. Stel je voor, straks moet je een gibson gaan kopen omdat je niet goed genoeg bent voor een Fender!


ontzettende loser.

renier
5 augustus 2007, 14:36
Ik denk dat zowel een fender als een gibson speler redelijk dom zijn, je moet wel een flinke domme lul zijn om in die marketing shit te trappen.

Aan de andere kant zijn godin spelers nogal arogante klootzakken.

Toevoeging:
Ik denk dat iemand die een "liefhebber" is maar zowel fenders als ginsons speelt helemaal geen liefhebber is maar merken geil.

ach ach, look what the cat dragged in...

over een jaartje heb je weer een gibson staan en beweer je weer precies het tegenovergestelde. zout toch op man.

bert k
5 augustus 2007, 15:56
Ok, de onzin heeft lang genoeg geduurd. Slotje.


Bert K, mod