PDA

View Full Version : Nieuwe amp; JCM800!



Chroxy
3 augustus 2007, 23:54
Zo! Het werd weer eens tijd voor een nieuwe versterker.. Het bekende verhaaltje; sinds ergens 2004 speel ik op Marshall; van een Valvestate 8080 naar een JCM800 4210 (2kanaals) gegaan.. de 800 weggedaan wegens kutgeluid (slecht model had ik), ik wilde meer distortion, meer veelzijdigheid, lichtere amp, betere clean, beter reverb etc.. In de plaats kwam in mei 2005 de DSL401 van BartL.

Deze Amp bespeel ik nog steeds; ik heb wel wat dingen verandert; V30 speaker, beamblocker, andere buizen, warmer gebiast (goed gebiast dus..).. andere speakerkabel etc.. Het ding klinkt super!

Langzaamaan begint het toch te kriebelen; hoe fijn de DSL401 ook was; ik wist precies wat beter kon! Nu ruil/koop ik veel (nee, geen verlies hier!) en zo kwamen hier flink wat amps; Mesa Boogie .50 Caliber+, Hughes & Kettner Trilogy, Peavey Valveking 212, Marshall JCM 900.. al deze amps waren het totaal niet voor mij (naast flink testen bij muziekzaken).. dus ja; ik bleef spelen op mijn Marshall (die ik in de loop van de tijd upgrade). Nu kwam in december de Rivera Chubster 40 erbij.. Oei! Die kwam enorm dichtbij mijn geluid.. Dus weer; testen/testen/testen/andere buizen/speakers/etc.. en nee; maar net bleef mijn DSL401 hem voor, hoewel de clean/crunch beter is, is het echte leadkanaal duidelijk niet beter dan mijn DSL (smaak natuurlijk).

Nu wilde ik eigenlijk graag een JCM800 1kanaals proberen.. EN ja hoor; er stond 1 op marktplaats. Een vrij nieuwe: 4010 (30 november 1989) van de 1e eigenaar. Meteen opgehaald. Neergezet (kast op mn 2x12 (die ik niet gebruikte)).. oei.. geluid viel tegen; dun, schel en deed me veel denken aan mn oude JCM800 2kanaals die ik hierom wegdeed.. Nouja; ik wil een top van de combo gaan maken. Ik haalde dus de behuizing eruit en zette de speaker op de grond (v30 pleurde ik erin om hem beter te vergelijken met mn DSL).. en oei.. Instant geluid wat ik zocht; het geluid waarbij ik aan platen aan JCM800's moest denken! Heeerlijk!

Mis ik de reverb? Totaal niet? Crunch haalt het qua gain nie bij mn mainlead/crunch op mn DSL.. maar ondanks hij het niet haalt blaast hij zo hard dat het niet uitmaakt; het klinkt super.. Toen even op mn DSL gespeelt; damn zeg; schel kutding opeens, totaal geen ballen.. geen punch.

Dus!? ik ag natuurlijk nog veel testen; alles kan beter, maar dat 1e kanaal klinkt ZO goed.. nu op zoek naar een kleine booster (hoewel de Sd-1 niet verkeerd klinkt).. en waarschijnlijk gaan de DSL401 en Rivera er nu dan ECHT een keer uit en komt er een Vox Ac15/30 voor in de plaats..

meer plaatjes morgen !:)

skabouter
4 augustus 2007, 16:10
mooi man :) dat verhaal klintk goed, dus je hebt HET gevonden? en jahoor, WEER een jcm800 die de klus klaard :) hulde aan deze amps!

nu snap ken ik alleen het 4010 model niet...nooit van gehoord, ben benieuwd naar je pics!

en het maakte dus nogal een wereld van verschil? de speakers los van de top en op de grond, ipv combo setting? grappig om te weten :)

Helter Skelter
4 augustus 2007, 16:13
mooi man :) dat verhaal klintk goed, dus je hebt HET gevonden? en jahoor, WEER een jcm800 die de klus klaard :) hulde aan deze amps!

nu snap ken ik alleen het 4010 model niet...nooit van gehoord, ben benieuwd naar je pics!

en het maakte dus nogal een wereld van verschil? de speakers los van de top en op de grond, ipv combo setting? grappig om te weten :)

de 4010 is de 1X12 comboversie van de JCM-800 2204-head

zjanke
4 augustus 2007, 20:45
Ik heb er ook een voor mijn scheurwerk en inmiddels mijn 4140 te koop staan omdat ik een kleinere cleane amp wil. Vanmiddag deed er iemand een goede suggestie: Nog een 4010 kopen en stereo gaan spelen, je hebt tenslotte ook een TS9 met brownmod. O, die twijfel.....

Chris Winsemius
4 augustus 2007, 21:02
Ik heb er ook een voor mijn scheurwerk en inmiddels mijn 4140 te koop staan omdat ik een kleinere cleane amp wil. Vanmiddag deed er iemand een goede suggestie: Nog een 4010 kopen en stereo gaan spelen, je hebt tenslotte ook een TS9 met brownmod. O, die twijfel.....

Uitkijken hoor, 2 x 4010 is 8020 dus wordt het 'n Valvestate :D LOL

't Lijkt mij iig 'n tof plan, twee van die combo's.

Mijn '83 4010 met G12-65 vond ik behoorlijk ok maar daar gaan andere trafo's en 'n boel tweaks in.

Jimwoud
4 augustus 2007, 22:20
Ik heb die 4010 ook al een tijdje op het oog. Wat heb je ervoor betaald als ik vragen mag.

Chroxy
6 augustus 2007, 12:52
Inderdaad; het 4010 model is de combovariatn van de 2204; 50 watt, 1 kanaals; 6 knoppen! :)

Zoals ik in mijn verhaal zei heb ik op dit moment HET gevonden.. :D Normaal duurt dit maar even, maar nu na een dikke week ben ik nog steeds megatevreden. Waarschijnlijk gaat nu alles eruit en komt er een AC-15 bij voor de clean sounds die ik samen met de JCM800 schakel via midi.

Met de LP klinkt hij heerlijk en met mijn Jazzmaster haalde hij het net niet wat ik nodig had qua gain. Boostertje (SD-1) ervoor en go! Heerlijk! Lekker agressief en o zo warm / open vergeleken met mijn DSL401 (hoewel die toch wel zn mannetje staat, hij is immers vele malen veelzijdiger!)

Het verschil waar ik het over had was de combo op een meter hoogte zetten en de versterker los halen en de speakers op de grond zetten; logisch; dit verschil is dr altijd; maar oei; hier breekte en maakte het de amp.

Chris; wat ga je er precies aan tweaken etc? Die van mij is nog origineel; maar als ik dr (met behoud van toon) nog betere dingen uit kan halen; altijd prima!

Jim; Ik heb deze gekocht voor 390 euro; ik moet wel erbij zeggen dat de speaker defect was; maar ik heb dr hier nog zoveel liggen..

Mocht ik nu echt beslissen dat ik hem hou; ja; hij klinkt het beste wat ik ooit heb gehad; maar die veelzijdigheid etc! Dan bouw ik hem in een top; de combo is precies hetzelfde als de top; alleen omgedraaide faceplate. Ik wil hem dan in zo'n JMP top bouwen; lekker klassiek :)

Vraagje (chris?) Mijn JCM800 bromt nogal flink.. nu heb ik even lopen testen; op mn DSL401 heb ik nauwelijks brom (preamp zo goed als dicht/master vol open), maar wanneer ik dit omdraai (preamp open, master dicht) heb ik ook een vrij dikke brom.. is dit de aard van het beestje of is echt wat mis? (brom is dr ook wanneer pot van de gitaar is dichtgedraaid; kabels zijn het niet; buisjes ook niet :))

Chroxy
6 augustus 2007, 12:54
Foto's

zoals altijd met het TE brakke fototoestel van pa:

http://i188.photobucket.com/albums/z163/Chroxy/jcm800.jpg

http://i188.photobucket.com/albums/z163/Chroxy/jcm8002.jpg

skabouter
6 augustus 2007, 13:01
ahh juist! vet man :) een 2204 is supervet, en dit is dus gewoon tzelfde, behalve dat de amp eigenlijk in combo hoort? nog verschillen met de echte 2204 top? 400 euro is goeie prijs man,supervet! dan maakt t idd niet uit dat er geen speaker bijzat (werkend)

skabouter
6 augustus 2007, 13:02
ow enne. hoe schakel je die AC15 en die 4010 dan via midi ?

Lexvandoef
6 augustus 2007, 13:10
Ik neem aan een A/B box? Vette setup man, binnenkort heb je bijna precies dezelfde als ik :rockon:

Chroxy
6 augustus 2007, 13:13
ik heb al jaren een klein rackje; boss gx-700 met een SD-1 in zn loop en een TC electronic M-one (reperatie bij D-H nu) die ik samen met mijn DSL401 gebruikte.

Ik wilde toch al een swticher/looper kopen om meer pedaaltjes in mn rack te hangen en dan jaag ik 1 uitgang richting AC-15 (met eigen speaker) en de andere uitgang richting Marshall (met cabinet eronder; waarschijnlijk zelfbouw Bogner style met V30's) (alles onder voorbehoud natuurlijk! ;) )

Voor zover ik weet (nooit over een top gespeeld) is dit precies dezelfde als de 2204; de sticker met controle zit zelfs zo dat ik hem op deze manier (zie foto) kan lezen; anders staat hij op de kop. De knoppen zitten nu ook precies hetzelfde als de top en de inputs zitten nu ook zo boven de knoppen zoals de top.

kijk maar
http://www.shibuyagakki.com/studio/studioimage/428kizai/jcm800.JPG

Bij mij gaat hij er dus alleen wat maf uitzien; alles staat op de kop (zie foto van mij hierboven)

Jimwoud
6 augustus 2007, 13:18
Kun je geen andere faceplate laten maken? Moet je wel wat demonteren maar dat ziet er wel vet uit.

moet je even zoeken op 'faceplate'

succes, vette versterker hoor

Chris Winsemius
6 augustus 2007, 13:33
Ik dacht dat ik +/- 400 had betaald. Ik kreeg 'm binnen via inruil op 'n plexi + van mij. Dit is 'n "project-versterker" en de originele trafo's zijn naar 'n mede GNnetter gegaan.


Chris; wat ga je er precies aan tweaken etc? Die van mij is nog origineel; maar als ik dr (met behoud van toon) nog betere dingen uit kan halen; altijd prima!

Tone verandert altijd maar dan ten goede (als ik dat mag zeggen :) ).
't Wordt 'n beetje m'n ultimate JCM800-mod-demo-amp, vetter, strakker, wat meer gain, dikker laag, etc.


Vraagje (chris?) Mijn JCM800 bromt nogal flink.. nu heb ik even lopen testen; op mn DSL401 heb ik nauwelijks brom (preamp zo goed als dicht/master vol open), maar wanneer ik dit omdraai (preamp open, master dicht) heb ik ook een vrij dikke brom.. is dit de aard van het beestje of is echt wat mis? (brom is dr ook wanneer pot van de gitaar is dichtgedraaid; kabels zijn het niet; buisjes ook niet :))

Misschien de inputs, aarding en/of elko's. Hoe gloeien de eindbuizen? Beetje moeilijk te zeggen vanachter 'n monitor...

Chroxy
13 augustus 2007, 15:34
om even hierop terug te komen!

Chris; ik begrijp dat het natuurlijk erg moeilijk te zeggen is vanachter een pc; alleen ik wilde even navragen voordat ik hem dalijk de reperatie in gooi! :)

Ik speel op een niet geaard stopcontact met een Les paul (humbuckers) rechtstreeks de JCM800 in. De voorversterkerbuisjes zijn nog prima (en heb er verschillende ingehad) ruisen wordt neit minder. De eindbuizen gloeien gewono 'normaal'. Ik heb ze zelf nog nagecheckt en gebiast (dit door aarde tussen buisvoetje/chassis te vervangen door een weerstand)

Zelfs met de volumeknop van mn gitaar dicht ruist hij nog behoorlijk (op behoorlijk volume met preamp open). Bij de low-gain ingang hoor ik helemaal niks.

Is dit dus gewono JCM800, aard van het beestje, of zou dr iets mis kunnen zijn?

Die trafo's zijn die trouwens naar degene gegaan die in het Zelfbouwforum een JCM800 maakt? :)

Realeigo
13 augustus 2007, 18:53
Ja

+10 tekens

Chris Winsemius
13 augustus 2007, 19:01
Verandert de hoeveelheid ruis als je de pre-amp-volume-regelaar verder opendraait?

'n Beetje ruis is (helaas) normaal bij de hi-input maar soms (afhankelijk v/h produktie-jaar) is er wat mogelijk om 'm wat stiller te krijgen.

Chroxy
13 augustus 2007, 22:16
Ja! Kort en krachtig van Realeigo! :D

Chris; Inderdaad; wanneer het volume van de preamp vrij laag staat heb ik veel minder ruis dan wanneer hij zo goed als open staat..

Aan de ruis stoor ik me opzich neit; maar vergeleken met mijn DSL401 is het toch wel wat meer, dus wilde even nachecken :)