PDA

View Full Version : Hoe kun je zien of de buizen nog goed zijn?



Bernd Veenema
3 augustus 2007, 22:14
Hoi,

Ik ben een tweedehands buizenversterker tegengekomen die mij zeker wel interessant lijkt (Koch Multitone 1). Volgens de eigenaar zijn de buizen nog goed. Hoe kun je dit controleren? Is daar toevallig een trucje voor?
Je kunt het vast ook wel horen, maar buiten dat.

Dit is trouwens ook de laatste mogelijkheid om mij over te halen een andere versterker te kopen! :satisfie:

Lijkt mij een uitstekende versterker voor meerdere muziekstijlen, dus ideaal voor een coverband!

Alvast bedankt!

Bernd Veenema
5 augustus 2007, 13:13
Weet niemand iets?

Jayjay
5 augustus 2007, 13:16
Volgens mij alleen met een buizentester...maar ik ben niet zo thuis in de buizen...

marter544
5 augustus 2007, 13:28
Vraag om een bonnetje van de nieuwe buizen, das het enige wat ik kan bedenken.

provisus
5 augustus 2007, 13:29
Je kunt het horen, als er een of andere orkaan door de speakers komt of hij gaat snel piepen (even op hoog volume kijken je hoeft niet eens je gitaar aan te slaan je hoort het vanzelf) dan zijn de pre amp buisjes stuk. Als hij dun en zacht en of modderig klinkt dan zijn het de eind buizen. Vooral opletten of er bijgeluiden zijn, als deze er niet zijn, zijn de buizen goed. Om te zien hoeveel levensduur ze nog hebben en hun waardes moet je de buizen testen met een buizen tester, maar of dit de moeite waard is vraag ik me af.

guitarnijboer
5 augustus 2007, 13:50
Zien kun je betrekkelijk weinig aan buizen tenzij het glas zelf lek is, dan wordt de op het glas gedampte getter (zilver gedeelte op het glas) wit.

Met een buizentester kun je zien of buizen nog goed zijn / voldoende versterken, maar het vertelt je weinig over de sound, microfonie etc. Daarnaast moet je maar net een buizentester hebben.

Zo op het oog valt er niet veel te bekijken aan de buizen maar er zijn wel wat dingetjes waar je op kunt letten. Zeker als de verkoper beweerd dat de buizen nieuw zijn:

Eindbuizen:

Heeft de versterker voldoende druk op hoog volume;
(lastig te bepalen in een woonkamer situatie trouwens)
Zit er voldoende laag ik het geluid (vol geluid);
(bij slijtage is dit laag of volle geluid het eerste wat vaak wegvalt)
Hoor je veel gerinkel / bijgeluid als je zacht tegen de buizen tikt (microfonie);
Dit duidt op mechanische slijtage t.g.v. vervoer / slepen met de versterker.
(NB. je hebt altijd iets bijgeluid als je tikt)

Voorversterker:

Heb je voldoende Gain?
Blijft je cleane kanaal lekker clean (als je echt hard gaat mag hij wel iets vervormen)
Tik ook tegen deze buisjes en/of zet de gain op het overdrive kanaal open en de volume open en tik tegen het chassis / kijk of de versterker niet gaat rondzingen. (gitaar wel aangesloten maar met volume dicht)

Tneslotte:

Klinkt de versterker goed? dit is natuurlijk het eerste waar je op let!!

Wat het extra lastig maakt is dat ook spik splinter nieuwe buizen microfonisch kunnen zijn, slecht kunnen klinken etc. Er wordt nogal wat zooi verkocht!
Het hangt verder ook af van welk merk / label er buizen in zijn gezet.

ben79
5 augustus 2007, 17:24
zoals al gezegd het volume opendraaien (zonder gitaar desnoods) WEL ALTIJD EEN CAB AANSLUITEN ZELFS ALS JE DE LAMPEN WIL BEKIJKEN ALS IE AANSTAAT.
Als je een piep hoort is er niet per se een voorversterker lamp kapot (meestal de eerste) maar het kan ook zijn dat het lampvoetje een beetje slecht contact maakt (was bij men roadster zo).
Een blauwe waas kan bij 6L6 geen kwaad trouwens (zolang het niet slechts bij1 van meerdere voorkomt).
verder kan je storm in je buizen wel horen , hoewel het op de high gain kanalen altijd wel wat zal ruisen..
Als de binnenkant van de lampen heel intens brandt is er ook wat mis, je moet er normaal gezien gemakkelijk naar kunnen blijven kijken....

Chroxy
5 augustus 2007, 17:47
ik weet dat aan buizen niet/nauwelijks te zien is of ze nog goed zijn of niet.. maar toch even een vraag in dit topic:

Ik was wat aan het spelen met oude buisjes die ik hier heb liggen (oude Marshall buisjes, nie geweldig, maar beter dan die in de amp al zaten.)

http://www.pyndtshop.dk/images/12AX7A.jpg


normaal is de bovenkant een beetje spiegelachtig, maar ter hoogte van het logo van TAD (voorbeeldbuis), tussen de horizontale stukjes ijzer is bij een 2tal buizen bij nu ook alles spiegelachtig.. hoort dit?

ben79
5 augustus 2007, 18:30
???? geen idee wat je bedoelt, sorry

guitaraddict
6 augustus 2007, 20:53
Je zoekt iemand die een goede tester heeft.
Dan kom je pas tot de ontdekking hoe matig veel hedendaagse buizen zijn tov de vroegere.


http://i113.photobucket.com/albums/n233/alfafalfa/Tubetesterfront.jpg


Alf

Bernd Veenema
6 augustus 2007, 21:21
Ok, bedankt voor de tips. Al mogen er natuurlijk nog meer komen :p