PDA

View Full Version : Engl 530 vs 580



Braindead
18 januari 2003, 19:30
Wat is dat toch met Engl?
Je koopt zo'n 530 voor minder dan de helft als die 580, is het verschil groot?
Of kun je die 530 gewoon vergeten als je een vette sound wilt.
Dus hoe is de 530?
en hjoe is ie in vergelijking met een 580 of mesa Triaxis.
Deel je ervaringen!
Thanx

Rectifier
18 januari 2003, 20:09
De 530 is in principe dezelfde pre-amp als de Tubetoner van Engl.
De 580 is natuurlijk een hele klasse better en klinkt ook veel vetter.
Althans een goede kennis van mij...zegt dat, en die heeft ze allebei.

Phyrexian
19 januari 2003, 11:36
Zowel die 530 als 580 zijn héél goeie preamps.
Er zijn wel een aantal (belangrijke) verschillen tussen beide versterkers.

Die 530 heeft 4 kanalen en die zijn apart instelbaar. De sound is héél goed. Er zitten twee preamp buizen in.

MAAR die 580 is een programmeerbare Midi Tube Preamp! Je kan er honderden sounds mee maken en opslaan, en later weer tevoorschijn halen uit het geheugen. De amp ziet er veel complexer uit dan die 530 in ieder geval.
Naar mijn mening is die 580 super, maar dan ook superduur (ik zag em bij musikproduktiv voor meer dan 2000 euro staan... slik :sad: :sad: )
De ENGL website heeft een hoop informatie te lezen over de versterker: http://www.engl-amps.com/engl-amps/

Op Harmony Central staat er minsten één goeie review over die E580... zou'k ook eens lezen.

signsofzodiac
19 januari 2003, 19:59
Zoals ik al eerder heb gezegd, vind ik dat de 580 de Triaxis op alle punten overtreft. Geen tot zeer weinig ruis op High Gain, zeer gedefinieerd, gebruiksvriendelijk, ontelbare bruikbare sounds. De 530 vond ik persoonlijk niet helemaal om van uit m'n bol te gaan, maar het is gewoon een goeie, betaalbare preamp, die zeker beter is dan de JMP-1 van Marshall IMHO.

Braindead
19 januari 2003, 23:51
Op 2003-01-19 19:59, schreef signsofzodiac:
Zoals ik al eerder heb gezegd, vind ik dat de 580 de Triaxis op alle punten overtreft. Geen tot zeer weinig ruis op High Gain, zeer gedefinieerd, gebruiksvriendelijk, ontelbare bruikbare sounds. De 530 vond ik persoonlijk niet helemaal om van uit m'n bol te gaan, maar het is gewoon een goeie, betaalbare preamp, die zeker beter is dan de JMP-1 van Marshall IMHO.


Okay, allemaal bedankt.
Wat ik geloof ik op harmony central las is dat de triaxis voor lead een betere sound heeft als de Engl E580 en de E580 weer beter is bij powerchords dus meer laag.
Jammer dat ze allebei zo teringduur zijn.
En in een goede preamp met 2 buizen heb ik toch niet zoveel vertrouwen.

Anders nog?

Phyrexian
20 januari 2003, 10:11
Probeer de TECH 21 NYC SANSAMP PSA-1 eens... super ding... ook midi programmeerbaar... er zit wel geen enkele buis in, moest dat voor jou een probleem zijn

een vriend van mij gebruikt die sansamp samen met een mesa boogie 2:90
het geluid is gewoonweg E N O R M!
het toffe is dat je er gelijk welk geluid dan ook uit krijgt.

maestro_nl
20 januari 2003, 12:20
Ik heb zelf kortstondig een 530 gehad.
Het is geen 4 kanaals, maar 2 kanaals.
Op ieder kanaal zit een boost die NIET is in te stellen. Ook de gezamenlijk EQ zit me in de weg.
Maar is veel goedkoper dan de 580.

Nadeel van ENGL is dat het stand-alone lekker vet klinkt, maar in band geweld kan ik er niks mee.

Valt me ook op dat er veel ENGL tops snel weer te koop staan.

signsofzodiac
20 januari 2003, 18:56
Lang leve ENGL in een band.

Speel er zelf mee, en heb er verscheidene andere bands mee horen spelen, en reken maar dat er een ENORM geluid af kwam :smile:

Wat er van ENGL te koop staat zijn de combo's. Veel mensen willen toch de stacks. Engl-tops staan niet vaker te koop dan Boogie-tops en ik surf behoorlijk wat af :smile:

Valt me op dat er de laatste tijd een boel MESA's te koop zijn 2nd hand :wink: Allemaal Rectifiers en Mark 4's

Braindead
20 januari 2003, 19:00
hmmmm, ja die sansamp heb ik meer mensen over gehoord. Zonder buizen lijkt me toch wat kil. maar die zal ik ook eens uittesten.
Dat van dat Engl in een band weer tenonder gaat zeggen meer mensen. Misshien moest ik dan toch maar bij Marshall blijven. Die heeft in ieder geval genoeg hoog om goed duidelijk te blijven in band verband.

Rectifier
20 januari 2003, 19:11
Er zijn ook al heel wat meer Mesa's in de omloop ten opzichte van Engl.
Dus is't niet zo gek dat je ze vaker tegenkomt. Een Mesa heeft méér een eigen geluid dan een Engl.

Ik zeg er verder niets meer over, ik word soms niet goed van dat gepromoot.

morris
20 januari 2003, 21:07
De Engl 530 en 580 zijn beide 2 kanaals. Wel kan de gain stage van beide veranderd worden waardoor je een iets ander karakter krijgt. Pseudo 4kanaals zeg maar. Het echte geheim van de 580 zit hem in de waanzinnige basissound en de uiterst effectieve 4 bands eq. Dit, i.c.m. 2 verschillende voicings (modern/classic) maakt het voor mij de ultieme preamp. Ik ben het niet eens met de stelling dat Boogie meer karakter heeft dan Engl. I.M.O. is dit net andersom (voor wat betreft de rectifiers en de triaxis). Kan ook gewoon zijn dat ik de Nu-metal midscooped drop B geneuzel erg moe ben
:wink:
Enne, een preamp van 600 euro (530) is niet te vergelijken met eentje van 2400 (580) dus dat doe ik dan ook maar niet

mijn 2 eurocent....

Rectifier
20 januari 2003, 21:53
Moat, ik zeg niet dat een Boogie meer karakter heeft. Ik zeg dat het meer een eigen sound heeft. Dat midderige van een Mark serie. Da's op en top boogie. Dat weet iedereen.
Bij een Engl zeg je niet meteen, oh ja, das echt een Engl. :wink:

morris
20 januari 2003, 22:12
Onbekend maakt onbemind toch??? :wink:

Rectifier
20 januari 2003, 22:44
Shit, je zit al op 10 berichten... :wink:

Maar idd. gelijk heb je.
Ik ga binnenkort een dagie amps testen. Keep you informed.

morris
20 januari 2003, 23:00
hehehe
Eerlijk gezegd hou ik het ook liever zo.. Als straks iedereen op een 580 speelt moet ik weer wat anders gaan zoeken :wink: Moet ik toch nog een dagje naar Suhr...
Ik ben benieuwd of hij dit jaar z'n preamp klaar krijgt!
Hou me op de hoogte

Rectifier
20 januari 2003, 23:13
:grin: ik zei tegen hem, dat als ie niet opschiet met dat ding ik dan lekker wat anders ga kopen.
Maar hij zei dat iemand uit ooooos limburgske de 1e al had besteld....toen wist ik dat ik eind dit jaar een 580 ga overnemen voor weeeinig :grin: Hehehe

Braindead
21 januari 2003, 17:36
Damn! waarom ken ik niet zulke mensen
:smile: