PDA

View Full Version : Gibson Les Paul standard te zwaar? restwaarde?



sr.face
3 augustus 2007, 17:37
Dag beste Forummers,

Gisteren naar Musik produktiv geweest samen met mijn epi en jcm 800. Hier heb ik een middagje mogen vertoeven onder het genot van enkele Fenders en Gibsons. Tot mijn vreugde ben ik er over uit dat het toch een gibson wordt.

Met in het achterhoofd: "Als ik voor de helft van het geld een net zo goed geluid heb, dan moet ik gewoon niet zeuren en voor een gitaar gaan die misschien niet zo mooi is qua looks. Uiteindelijk gaat het toch om de sound"

Verschillende les pauls geprobeerd, waaronder de standard met 50's en 60's neck, en een paar customs.

tot mijn grote verbazing was de standard niet zo zwaar als ik gedacht had. Al eerder heb ik op een standard gespeelt maar daar heb je gewoon een olifant om je nek hangen. De customs waren in duitsland ook een stuk zwaarder.

Ik heb gevraagd waarom dit was: Er zijn de laatste ?3? jaar gaten geboord in de standard's. Ik tel op: more air = less tone......
Uiteraard geeft gibson aan dat je het verschil niet kunt horen. Op dit forum lees ik veel verschillende berichten: "Je zou maar een nieuwe gibson les paul standard hebben gekocht.."

Zijn er mensen die in de praktijk hebben ondervonden dat deze gibson gewoon veel slechter zijn? Ikzelf heb de gitaren uitgeprobeerd in een oefenruimte met veel galm. (valt me trouwens tegen van musik produktief)
De standard die ik in mijn handen had klonk naar mijn mening minstens net zo goed als de customs. Nu denken jullie vast: Koop hem dan!

Dat zou ik ook zeker doen als ik wist dat het ding waardevast is. Mijn vraag dus: Zijn ze waardevast ondanks het "slechte"bouwjaar & de airholes?

Zo nee, vanaf welk bouwjaar niet meer?

Ben ik de enige die misschien akkoord gaat met minder kwaliteit om een lichtere gitaar te spelen?

Ik lees zoiezo graag reacties van mensen die ervaring hebben met de nieuwe bouwjaren van Gibson.

Alvast bedankt!

Squier4ever
3 augustus 2007, 17:50
alleen al door de naam zijn ze in principe wel waardevast, behalve natuurlijk als je een kudtexemplaar hebt gekocht, dan wordt het moeilijker denk ik.

btw laat je oren beslissen en niet de verkoopwaarde.

Bloem
3 augustus 2007, 18:17
Ik heb nog nooit een gitaar gekocht met in mijn achterhoofd "kan ik 'm weer verkopen?" maar dat terzijde.

Idd. nieuwere standards klinken iets anders dan de "swiss cheese" en de volledige "full" body exemplaren. Het verschil is niet extreem, en ik kan mij voorstellen dat er legio gitaristen dit geluid helemaal te gek vinden, net zoals gitaristen de cloud9 te gek vinden (nog meer lucht).
Daarbij komt ook nog dat de niewere standards minder dik zijn (scheelt een milimeter of 6, de binding zullen we maar zeggen).
Een Gibson is altijd redelijk waarde vast.
Als je een lichte en waardevaste gitaar wil, pak dan een R6 t/m R0.

steph
3 augustus 2007, 18:18
Ahum, Bloem mijn vrouw was ingelogt....

yanto
3 augustus 2007, 21:25
Gibson boort al vanaf het begin van de jaren tachtig gaten in de body, de zgn 'Swiss Cheese' vanaf eind 2006 is dit veranderd in één grote kamer in de body. Heb nieuwe en oudere productie Gibsons nooit vergeleken, maar ze zijn iiig lichter.
Ze schijnen anders te klinken, niet slechter of beter dus maar anders.
Gibsons blijven redelijk waarde vast. 2e hands Les Paul standards hebben een gemiddelde waarde van 1600-1800 eu. Wat dus een waarde vermindering is van ongeveer 500 eu tov de huidige nieuwprijs.

Gitaro
3 augustus 2007, 21:35
Heh, van een Gibson forum:

I took my 2006 Les Paul Classic to get xrayed today. I have the xrays, but, it is to dark to post, you can clearly see the electronics and the shape of the guitar. And right there on the lower left side near the bottom....swiss cheese holes 9 of them

Tja... dat vind ik toch een beetje triest overkomen.

Niet bepaald een waardevolle bijdrage, maar ik denk, ik post het effe :D.

edit: Dit is wat Gibbs er zelf over zegt:


"The weight relief pattern has changed for 2007. We have modified the original Swiss cheese hole pattern to something that has a purpose other than to lighten up the guitar. Originally, the holes were cut in a pattern that maximized the available space and did not take into consideration tone, balance, and sustain. So, we felt that a scientific approach was best if we were to change the pattern. We knew that we could now measure frequency output of the guitar and also determine positive or negative effects of any changes to the internal routing. So, we initially approached the project from the perspective of just improving the placement of the original holes. As we began testing, we noticed that when we moved the holes closer together, sound and sustain improved. We then decided to try moving the holes so close together that they actually created one big hole instead of several small ones. The area volume was the same but the improvement of sustain and output was greater. This drove us to start playing with the actual shape and size of a single large chamber and then to multiple chambers, strategically placed inside the guitar. We couldn’t do much with the control pockets and pickup pockets so we decided to focus on all of the mass and area around those routings. After several months of testing, the current sonic tuning pattern emerged. This pattern works in all Les Pauls and gives us a much better sounding instrument, sustain is improved, and as an added benefit, weight has been reduced by 20%-30%. Sustain can be improved two ways; by creating rigidity and by sound reverberation. While reducing weight further wasn’t our goal, it definitely should be received as a positive side affect to our real goal; giving reason to our original weight relief pattern of holes.

sr.face
3 augustus 2007, 21:45
Sow dat wist ik dus even niet. Klopt het dan wel dat de modellen na begin jaren 80 nog ontzettend zwaar zijn?

Kan ik er nu vanuit gaan dat de standard bij Musik Produktief er een vanaf eind 2006 is omdat deze in verhouding zo licht is?

Er hangen bij Musik produktief zo'n 2 of 3 standard's met 50's neck. Is het wijsheid om deze uit te proberen en de beste te nemen? Soms hoor je namelijk dat de goeie snel over de toonbank gaan en dat ze met de slechte blijven zitten?

Alvast bedankt voor jullie info.

p.s. Nog ff een aanname:
voor 1980: solid
na 1980: swiss cheese
na eind 2006: éen grote kamer

is dit correct?

drap
3 augustus 2007, 21:57
Als ik je een tip mag geven, ga ook eens langs Nederland Muziek in Almere. Die zitten in hetzelfde pand als waar de Gibsons binnen komen heb ik begrepen en op die manier kunnen ze (of hij, oftewel Wizz hier van het forum) de betere er tussenuit pikken.

Ash ketchum
3 augustus 2007, 22:00
Of je koopt een SG :sssh: ;)

heavy-metal-thunder
3 augustus 2007, 22:54
Ik heb een class 5, die heeft ook van die gaten (maar dat zie je niet :-)

Ik heb geen idee of je het hoort. Ze klinkt wel ietsje anders dan mijn makker zijn Standard uit mid 90's, maar komt dit door de gaten, of door de andere PU's? Of door de dunnere hals???

Het lijkt me wel dat ze net iets sneller feedbackt dan een Standard. Maar dit kan door de pu's komen (een R8 feedbackt trouwens nog sneller).

steph
4 augustus 2007, 00:21
Swiss cheese is vanaf 82, maar niet bij allen, dus ook in de jaren 90 en begin 2000 zijn er fullbody's gemaakt!!!

thekid
4 augustus 2007, 17:28
ik heb zelf een les paul faded waar ook enkele gaten in zijn om gewicht te verliezen en ik ben er zeer tevreden over.

maar als gibson de beslissing neemt om gaten te boren de zogenaamde swiss cheese hier dan zal daar wel onderzoek naar gedaan zijn naar hoeveel hout er weg mag voor toch nog goede klank te houden en dergelijke .

een groot bedrijf gaat geen nieuwe dingen proberen zonder onderzoek te doen en risico te lopen dat ze alles kunnen opdoeken. mss overdreven maar daar komt het om neer.

ik heb in de plaatzelijke gitaarwinkel hier gepraat met iemand van het gibsonteam
en ik weet dat hij mss zijn merk moet ophemelen maar hij zij dat het verschil er is maar verwaarloosbaar is.

PGR
5 augustus 2007, 21:56
Swiss cheese is vanaf 82, maar niet bij allen, dus ook in de jaren 90 en begin 2000 zijn er fullbody's gemaakt!!!

Is er een manier (anders dan een rontgenfoto) om uit te vinden of je gitaar solid is of gatenkaas?

Orpheo
5 augustus 2007, 22:04
ja. top eraf frezen, en kijken. maar wat maakt 't uit? als een LP goed klinkt, mooi toch? wat boeit t dan of er gaten in zitten, of dat ie half hol is?

grayfink
5 augustus 2007, 22:10
Ik tel op: more air = less tone......

Als dat zo is, dan zal zo'n Gibson es-335 wel helemaal nergens naar klinken.

Orpheo
5 augustus 2007, 22:27
Als dat zo is, dan zal zo'n Gibson es-335 wel helemaal nergens naar klinken.

+1



en nog wat tekens

PGR
6 augustus 2007, 13:05
ja. top eraf frezen, en kijken. maar wat maakt 't uit? als een LP goed klinkt, mooi toch? wat boeit t dan of er gaten in zitten, of dat ie half hol is?

Mijn LP klinkt perfect, daar gaat het niet om. Ik ben gewoon benieuwd naar die gaten aangezien de LP van mij al behoorlijk zwaar is. Ik kan me bijna niet voorstellen dat er gaten in zouden zitten en dat hij anders dus nog zwaarder zou zijn... (Of ik ben een mietje natuurlijk... :seriousf: )

Is het standaardgewicht van een LP Standard bekend (met en zonder gaten)? Dan ga die van mij eens op de weegschaal zetten.

bass blom
6 augustus 2007, 13:10
LP custom, 1975 4,5 kilo

Rutger
6 augustus 2007, 13:42
Of het nu wel of niet uitmaakt, ik blijf het een bizar verhaal vinden

Lukraak gaten boren in zo'n prachtig stuk hout...

Gitaro
6 augustus 2007, 13:52
Of het nu wel of niet uitmaakt, ik blijf het een bizar verhaal vinden

Lukraak gaten boren in zo'n prachtig stuk hout...

Jij laat het klinken alsof ze wat fout doen. Ze verdienen niks aan die gaten hoor, je kan uit het resthoud bepaald geen nieuwe bodies vervaardigen. In de productieketen kost het alleen maar meer geld en moeite om gaten te boren in een body. En zo zijn er nog wel 20 financiële redenen te bedenken om de body volledig massief te laten.

Nota bene is het verre van 'lukraak'...

Veekeren
6 augustus 2007, 14:04
Ik heb een class 5, die heeft ook van die gaten (maar dat zie je niet :-)

Ik heb geen idee of je het hoort. Ze klinkt wel ietsje anders dan mijn makker zijn Standard uit mid 90's, maar komt dit door de gaten, of door de andere PU's? Of door de dunnere hals???

Het lijkt me wel dat ze net iets sneller feedbackt dan een Standard. Maar dit kan door de pu's komen (een R8 feedbackt trouwens nog sneller).

Hee, nog iemand met een Class5! Ik heb geen last van de gaten, niet wat betreft feedback of wat dan ook. Mn Class5 klinkt ook anders dan mn Classic, maar ja, daar is op de vorm na dan ook vrijwel alles anders aan.

En ja, bij de gitaaraanschaf rekening houden met de restwaarde, ik doe het ook. Althans, ik deed het vooral. Ik heb nu al redelijk wat gehad, nu weet ik ook beter wat ik wil. Als ik geen rekening had gehouden met de doorverkoopwaarde was ik daar nooit achter gekomen en had ik nooit zoveel prachtige gitaren mogen uitproberen, ik snap het wel.

Orpheo
6 augustus 2007, 14:07
die gaten zorgen ervoor dat de lp's die nu gemaakt worden wat meer 'airy' klinken dan als ze massief waren. ze willen juist wat meer af van de LP's uit de jaren 70, die volledig massief waren, loodzwaar waren, en heel massief en drukkend klonken (denk aan t geluid van sykes, zakk wylde, ace frehley, etc etc). door de immense mahonie consumptie, is het heel lichte mahonie verdomd schaars, en gebruikt gibson dat op de customshoppers, en word het zware hout, dat ook goed is, gebruikt op de gewone LP's.

Rutger
6 augustus 2007, 15:03
Jij laat het klinken alsof ze wat fout doen. Ze verdienen niks aan die gaten hoor, je kan uit het resthoud bepaald geen nieuwe bodies vervaardigen. In de productieketen kost het alleen maar meer geld en moeite om gaten te boren in een body. En zo zijn er nog wel 20 financiële redenen te bedenken om de body volledig massief te laten.
Dat bedoel ik juist: je boekt er als bedrijf geen winst mee, het is alleen maar houtverlies en extra productiewerk, en dat alleen vanwege het gewicht

Maar oke, Orpheo's verhaal maakt het allemaal wat logischer

Dick Wolkendeck
6 augustus 2007, 15:21
ze willen juist wat meer af van de LP's uit de jaren 70, die volledig massief waren, loodzwaar waren, en heel massief en drukkend klonken (denk aan t geluid van sykes, zakk wylde, ace frehley, etc etc). (...)


Nou ja, da's toch juist een aanbeveling? Voor mij dan... Maken ze die dan nog? Extra lomp? Die wil ik :rockon: !

Gitaro
6 augustus 2007, 15:40
Dat bedoel ik juist: je boekt er als bedrijf geen winst mee, het is alleen maar houtverlies en extra productiewerk, en dat alleen vanwege het gewicht

Ah, ok op die fiets. Ja dan snap ik je punt wel